Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az Amerikai Futball És a Nemzeti Futball Liga. Az amerikai futball szabályai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az Amerikai Futball És a Nemzeti Futball Liga. Az amerikai futball szabályai."— Előadás másolata:

1 Az Amerikai Futball És a Nemzeti Futball Liga

2 Az amerikai futball szabályai

3 A cél: Természetesen több pontot kell szerezni, mint az ellenfél.

4 Az idő: A teljes játékidő hatvan perc. Ezt négy tizenöt perces negyedre osztják. Az első kettő, és második kettő negyed között egy perc szünet van pihenésre, illetve térfélcserére. A játék felénél fél óra áll a játékosok részére, ezalatt az idő alatt a közönséget kisebb mérkőzéseknél a csapatok mazsorettjei szórakoztatják táncukkal, nagy mérkőzések alkalmával komoly színpadi bemutatókat is szervezhetnek. Ezt a műsort halftime shownak hívják angol nyelvterületen. Abban az esetben, ha az egy óra játékidő alatt mindkét csapat azonos mennyiségű pontot szerez, akkor a bírók egy plusz tizenöt perces hosszabbítást ítélnek meg. Ami azonban véget, ha valamelyik fél pontot szerez.

5 A pálya: A játéktér teljes hossza 360 láb, azaz 120 yard (1 yard=91,44cm, illetve 1 láb=30,48 cm). A szélessége 160 láb, vagyis 53,3 yard. A játék a játéktér 100 yard hosszán folyik, a maradék kétszer tíz yard a játéktér két végén a csapatok célterülete. Többek között ezt a területet kell megvédeni. A pályán 5 yardonként van egy keresztvonal, és mindkét oldalról 10 yardonként számozzák is a yardvonalakat. A játéktér mindkét végén mindkét csapatnak fel van állítva egy-egy ipszilont formázó kapu, aminek a keresztfája 3 méter, a teteje pedig körülbelül 8 méter magasan van.

6 A

7 A csapatok: Mindkét csapatnak legalább 24 tagja van (plusz cserék), ebből egyszerre 11 fő tartózkodik a pályán. A játékmenetben később leírtak szerint az egyik fél támad - vagy kirúg -, a másik védekezik, eszerint küldik fel a pályára a játékosokat, akik mind precíz válogatás alapján választanak aszerint, hogy ki milyen képességekkel rendelkezik. A legfőbb játékos, aki mindent vezényel, a támadó csapat irányítója (quarterback). Ő dönti el, hogy milyen támadásokkal próbál pontot szerezni a csapatának.

8 A játékmenet szabályai: A játék pénzfeldobással kezdődik, amelynél a győztes fél eldönti, hogy kirúgással kezd, vagy fogadni szeretné a kirúgást, a vesztes pedig térfelet választhat. A játék mindkét félideje kirúgással kezdődik, amit a védekező csapat hajt végre a saját 30. yardvonaláról. Amikor a támadó csapat elkapó játékosa megfogja a labdát, az a célja, hogy a védekező csapat célzónájához minél közelebb juttassa a labdát. Ha oda bejut pontot kap. Erről később. Amelyik yardvonalnál megfogja a védekező csapat a labdát hordozó játékost, a támadó csapat onnan kezdheti a játékot. Ettől a pillanattól kezdve a támadó csapatnak négy lehetősége van legalább tíz yarddal előrébb juttatni a labdát. Amennyiben a négy próbálkozás alatt ez sikerül, kapnak újabb négy próbálkozást. Így folyamatosan közelíthetnek a védekezők célterülete, az úgynevezett endzone felé. Természetesen a közeledési próbálkozást a védő csapatnak meg kell akadályoznia. Ha a négy próbálkozásból nem sikerül megtenni a tíz yardot, akkor a labdát át kell adniuk a másik csapatnak, akik négy próbálkozást kapnak, hogy a labdát tíz yarddal előrébb juttassák. Mindenki lemegy a pályáról. Amelyik csapatnak eddig a védekező játékosai voltak fent, annak a támadó játékosai mennek a pályára, és vice-versa.

9 A játékosok: A támadó csapat tizenegy főt számlál, melynek legfőbb tagja az irányító. Ő határozza meg azt, hogy mikor induljon egy támadás, és az miképp folyjon le. Az ő jelére indítja el a labdát a center. Vagy feladja az irányító kezébe, vagy hátradobja neki a két lába között. A center és a két oldalán álló két-két játékos együtt a fal. Az ő legfontosabb feladatuk a labda indítását követően, hogy megvédjék az irányítót a védő játékosoktól. A fal két oldalán állhat 1-5 elkapó ember, ők az úgynevezett "receiver"-ek. Illetve az irányító mellett, mögött állhat 1-2 futójátékos, ők a "back"-ek. Hogy pontosan melyik játékosból mennyi áll a pályán, az a támadás formájától függ. A védők szintén rendelkeznek egy fallal, ők hárman, vagy négyen vannak, elsődleges feladatuk utat törni a támadó csapat irányítójához, önmaguk, vagy a mögöttük álló védekező játékosok számára, akik a "linebacker"-ek. Kétoldalt a fal mellett villámgyors, jó reflexekkel rendelkező játékosok állnak - egy-egy - akik arra figyelnek, hogy az előre futó elkapó játékosok ne kaphassanak passzt. Messzebb, hátul még áll két játékos, ők a "safety"-k ketten, akik azokra figyelnek, akik mégis közelebb jutnak a célterülethez. Van még két speciális játékos, ők a két rúgójátékos. Az egyiket "kicker"-nek hívják, ő a kirúgás és a mezőnygól rúgására hívják a pályára, illetve a másik a "punter", az ő feladata a speciális "punt" rúgás kivitelezése, amit akkor hajtanak végre a támadók, ha nem sikerül a fentebb említett tíz yardot a csapatnak megtenni. A rúgás célja a távolságszerzés.

10 A játék menete: Az egymással szemben álló csapatok egyike támad, annak a támadásra kiképzett játékosai vannak a pályán, a másik csapat pedig tizenegy védekezésre felkészített játékost küld fel. Minden támadás és védekezés precízen meghatározott tervek alapján történik. A "center" az irányító jelére feladja a labdát, ezután az előzőleg megbeszélt tervek alapján az irányító átadja a labdát az egyik futó, vagy elkapó játékosnak. Ahol sikerül a labdát vivő játékost a földre kényszerítenie a védekező játékosoknak, a következő támadást onnan intézheti a támadó csapat. Ha három próbálkozás után még legalább egy yard van a tízből, akkor negyedikre általában elrúgják - ez a "punt" - ugyanis ezt követően át kell adniuk a labdát.

11 A pontozás: A csapatok többféleképp is szerezhetnek pontot. A legfontosabb a "touchdown", ez hat pontot ér. Amelyik csapat az ellenfél célterületére bejuttatja a labdát, az hat pontot kap. "Touchdown" után a csapat választhat, hogy két lehetőségből miképp próbál jutalomponthoz jutni. Erre a jutalompontra egy próbálkozási lehetőség van, és két különféle módon próbálkozhatnak. Az egyik, az "Extra pont", ez egy rúgás, amit a harmadik yardvonalról indíthatnak, egy pontot ér. A másik lehetőség, hogy szintén a harmadik yardvonalról megpróbálják egy próbálkozásból ismét a célterületre juttatni a labdát. Ennek a neve Kétpontos próbálkozás, "Two point conversion", két pontot ér. Ha a csapat a próbálkozások alatt nem jut el a célterületig, és már csak egy próbálkozási lehetősége van, illetve elég közel állnak az ellenfél kapujához, akkor megpróbálkozhatnak egy három pontot érő mezőnygóllal, "Fieldgoal". Van még egy pontszerzési módszer. Amikor egy csapatot eléggé visszaszorítanak a védők, hogy a labdát hordozó játékos a saját célterületén legyen, és ott ledöntik, akkor az a védő csapatnak ér kettő pontot, ennek a neve "Safety". "Touchdown" és mezőnygól után a pontot szerző csapat kirúgást kezdeményez, és kezdődik minden elölről. Ha a védők szereztek pontot, "Safty"-t, akkor a támadó csapatnak még plusz büntetés gyanánt egy büntetőt kell rúgniuk, ez a "Safety punt". Úgy kell végrehajtani, mint egy normális "punt" rúgást.

12 Mód Pont Touchdown:6 Extra point:1 Two point conversion:2 Field goal:3 Safety:2

13 A főbb szabálytalanságok: Bármilyen szabálytalanság történik, az amerikai futballban nincs kiállítás. A szabálytalanságot elkövető csapat területet veszít. A bíró 5, 10 vagy 15 yarddal szorítja hátrébb azt a csapatot, amelynek tagja szabálytalankodott. Így például azonnal meg is lehet a tíz yardos próbálkozása a támadó csapatnak, ha a védők szabálytalankodnak. Első és legfontosabb, csak annak a játékosnak lehet a ruháját megfogni, akinél a labda van. A többiek csak taszíthatják, lökhetik egymást. Les: Ha a labda indításakor az egyik csapat egy tagja a labda ellenfél felőli oldalán áll. Arcvédő rács megfogása: súlyos és veszélyes szabálytalanság. Senkit sem szabad, még a labdavivő játékost sem a sisakrácsnál fogva elkapni. Ezért 15 yard szokott lenni a büntetés. Természetesen nem szabad ütni, rúgni. Időhúzás: Minden támadást el kell indítani az utóbbi vége után 45 másodperccel. Ha ez nem történik meg, a támadó csapatot büntetik.

14 Egy-két kiegészítés: Labdaelejtés, azaz "fumble". Ha valaki birtokolja a labdát, és kiütik a kezéből, mielőtt a földre döntenék, elejti a labdát. Ekkor a labda szabad préda. Hatalmas öröm a védekező csapatnak, ha ők szerzik meg. Elfogás azaz "Interception". Ha az irányító egy hosszabb passzt szeretne kivitelezni, de az elkapó játékos helyett egy védőjátékos "elhalássza" a labdát, akkor a védő csapat szintén örülhet. Bármelyik esetben megpróbálhatják bejuttatni a támadók célterületére a labdát, és ez is "touchdown"-nak minősül.

15 A Nemzeti Futball Liga

16 A Nemzeti Liga 32 csapatot számlál, amelyek többféleképpen is fel vannak osztva. Először is két részre oszlik a nemzeti liga, az Amerikai Konferenciára, és a Nemzeti Konferenciára. Mindkét konferencia 16 csapatból áll, és a konferenciák is fel vannak osztva további négy alcsoportra, a divíziókra, ezek egyszerűen észak, dél, kelet és nyugat. Mindegyik csoportot négy csapat alkotja, így jön ki a végén a 32 csapat.

17 Az idény augusztusban kezdődik, minden csapat játszik négy barátságos mérkőzést bármelyik másikkal, amik tét nélküli mérkőzések, és még nem számítanak bele az alapszakasz mérkőzéseibe.

18 Az alapszakasz egy 17 hétig tartó versenysorozat. Ezalatt minden csapat játszik 16 mérkőzést. Az alapszakaszban minden csapat csak olyan csapattal kerül szembe, amelyik a saját konferenciáján belül van.

19 Ezután jön a rájátszás. Az a négy-négy csapat, amelyik a legtöbb győzelmet szerezte divíziónként az amerikai és nemzeti konferenciából, automatikusan bejut a rájátszás második körébe. A következő nyolc csapat egyenes kieséses alapon játszik a rájátszás első körében a továbbjutásért. A rájátszás minden mérkőzését egyenes kiejtéses alapon játsszák. Az első kör neve "Wildcard".

20 A második kör az úgynevezett divíziós kör. Ebben a körben a továbbjutókkal versenyeznek a továbbjutásért azok a csapatok, amelyek automatikusan jutottak be a divíziós körbe.

21 A következő kör a Konferenciadöntő. Ezen a két mérkőzésen dől el, hogy az adott évben melyik két csapat a legjobb az amerikai és a nemzeti konferenciából. A két nyertes csapat játszatja egy héttel később a "Superbowl"-t, az amerikaifutball döntőjét, amit az első győztes csapat eddzője, Vince Lombardi, után Vince Lombardi kupának is neveznek.

22 Az első "Superbowl"-t 1967 január 15-én játszották. Az akkori Nemzeti Futball Liga, és az Amerikai Futball Liga közötti megállapodások során jött létre.

23 A Vince Lombardi kupa:

24

25 A kupadöntő mérkőzés után két héttel játszanak egy mérkőzést, amit "pro-bowl"-nak hívnak. Ezen a mérkőzésen a két konferencia legjobb játékosai játszanak. Ez egy show műsor, amit a 32 csapatból kiválogatott játékosok Hawaii szigetén igyekeznek egy látványos mérkőzést bemutatni.


Letölteni ppt "Az Amerikai Futball És a Nemzeti Futball Liga. Az amerikai futball szabályai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések