Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szöveg beírásához kattintson ide Kritikus vasúti esemény munkapszichológiai elemzése Zerkovitz Dávid munka szakpszichológus KBSZ.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szöveg beírásához kattintson ide Kritikus vasúti esemény munkapszichológiai elemzése Zerkovitz Dávid munka szakpszichológus KBSZ."— Előadás másolata:

1 Szöveg beírásához kattintson ide Kritikus vasúti esemény munkapszichológiai elemzése Zerkovitz Dávid munka szakpszichológus d.zerkovitz@t-online.hu KBSZ őszi szakmai fórum 2015-11-25

2 Források Pszichológiai pályaalkalmassági eredmény – 2010: eseményt megelőző vizsgálat – 2014: eseményt követõ vizsgálat Összefüggések az esettel kapcsolatban…? (->beválás vizsgálat) Meghallgatási Jegyzõkönyv, 2014. 07. 23., - MÁV Zrt. Biztonsági Fõigazgatóság, Területi Vasútbiztonság Budapest Feljegyzés meghallgatásról, 2014. 08. 08., KBSZ Havi munkabeosztás (2014. július 1.- 2014. július 31.)

3 SHELL-modell – esemény értelmezési keretrendszere

4 Szabályozási és szervezeti környezet (SHELL-S) Vezénylés (esetet megelőzően) Progresszív, „nappaliból éjszakaira” váltó Cirkadián ritmus / természetes alvási ciklus rendszeres megtörése Rehabilitációs fázis (teljes nappali / teljes éjjeli rendre való visszatérés) hiánya Esemény előtti… …5 nap munka / 2 nap pihenés …két hét alatt a cirkadián ritmus kétszer is sérült …napon regenerálódás helyett ügyintézés Tartós kimerültség Egyszerű kihagyások Tartós (10mp) kontaktusvesztés az adott feladattal

5 Műszaki környezet (SHELL-H) Vontatójármű / biztosító berendezés: átmelegedett mozdonyszekrény fékrendszer beavatkozása csak „Megállj!”jelzés meghaladásakor } járművezetőn nagyobb felelősség => nagyobb koncentrációt igényel

6 Fizikai környezet (SHELL-E) Időjárás – hőterhelés (~30°C) 2% dehidratáció = szignifikáns teljesítménycsökkenés vérmennyiség 48%-a bőrrétegek felé, hűtés céljára = agyi vérellátás csökken 26°C32°C 3 óra19 hiba27 hiba 1 óra5 hiba9 hiba

7 Fizikai környezet (SHELL-E) Időjárás – hőterhelés (~30°C)

8 Humán környezet (SHELL-L) Pályamester jelenléte figyelem disztrakciója mentális modell beszélgetés témája vonalismeret Egzisztenciális (magánéleti) stressz Negatív hatásai: munkavégzési képesség csökkenése saját munkaképesség gyengébb megítélése belátási képesség csökkenése, zárkózottság

9 Saját humán faktor (SHELL-L) Alkalmasság: -203/2009 (vasútegészségügyi) rendelet szerinti korlátozó / kizáró tényező nem volt -Kockázati tényező: sajáthibás közúti baleset (2 alkalom), figyelmi hibák miatt

10 Saját humán faktor (SHELL-L) Személyiségprofil: -Jó képességű -Kissé zárkózott -Szubmisszív -Alacsony érdeklődési nívó Alkalmasság és beválás: Gyenge motivációs bázis + Megterhelő körülmények + Fenti profil => Megfelelő képességek nem kerülnek felszínre

11 Összefoglalás Hosszú idejú egzisztenciális stressz mv. csökkent koncentrációs képességgel lépett szolgálatba, ennek felismerésében nem egyértelműen felelős Hőterhelés mentális képességek pontosan nem meghatározható mértékű csökkenése Stresszforrások + személyiségvonások mv. érdektelen, csökkent motivációs hátterű, a kelleténél zárkózottabb munkavállaló Szolgálati vezénylés passzív pihenési hiány alakult ki; Pályamester, jelenléte nem ellensúlyozta, és nem kizárhatóan erősítette a figyelem- koncentrációs képesség csökkenését

12 Összefoglalás Térbeli dezorientáció Aktív figyelmi folyamatok zavara Észlelési hiba Éberségi berendezés kezelése Éberségi felhívást a mv. kezelte Éberségi felhívás jelentését nem észlelte EÉVB reflex jellegű kezelése – alacsonyabb szintű mentális folyamat – figyelem felhívó jellege csökken! 2000 ingertársítással („kezeléssel”) is kiváltható!

13 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Szöveg beírásához kattintson ide Kritikus vasúti esemény munkapszichológiai elemzése Zerkovitz Dávid munka szakpszichológus KBSZ."

Hasonló előadás


Google Hirdetések