Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az informatika alapjai 2016-2017. Üdvözlöm a Z generációt!

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az informatika alapjai 2016-2017. Üdvözlöm a Z generációt!"— Előadás másolata:

1 Az informatika alapjai

2 Üdvözlöm a Z generációt!

3 Ki vagyok én? X-generáció, vagyis azok, akik kamasz- és ifjúkorukban találkoztak az internettel, munkavégzésüket alapvetően határozza meg a web. Y-generáció tagjai, akik már gyermekkorukban találkoztak az internettel kezdő munkavállalóként komoly kihívást jelentenek az X-generáció számára. Z-nemzedék soha nem élt olyan társadalomban, ahol nem volt internet.

4 Tankönyvek

5 Miért kell a füzet? Informatika

6

7 Iskola=Munkahely! Munkavédelem, tűzvédelem, balesetvédelem, érintésvédelem Főkapcsoló? Terem szabályzat: evés, ivás, zajgenerálás, telefonálás, mászkálás…(Tilos) Ingyenes Microsoft Programok diákoknak!! Windows 7, 8 Office programcsomag Hiányzás: „Tanár Úr kérem én az elmúlt órán nem voltan itt!” Házi feladat: „Felrobbant a számítógépem!” „Nincs internetem…” Félévi jegy: félévi jegyek átlaga +/- hozzáállás, felkészülés, hiányzás…. Évvégi jegy: összes jegy átlaga +/- hozzáállás, felkészülés, hiányzás…. Mikor lehet a diák tanár? Ha nem számonkérő óra van akkor lehet és célszerű segíteni a szomszédnak Operációs rendszer: Indulásnál két partícióból lehet választani (Oktatás, szakkör)

8 A közoktatási törvény 19. § (1) bekezdés e) és f) pontja szerint a pedagógust munkakörével összefüggésben megilleti az a jog, hogy év közben, félévkor és a tanév végén értékelje a tanulók munkáját, minősítse teljesítményüket, azaz a tanuló félévi és tanév végi osztályzatait a pedagógus állapítja meg a diák évközi munkái és érdemjegyei alapján. A tanulók munkájának értékelésekor, minősítésekor a pedagógust széleskörű szabadság illeti meg akár az értékelés módszereiben, akár az érdemjegyek megállapításában.

9 Érettségi: Középszint: (180 perc+45 perc román vizsga esetén) Szövegszerkesztés Prezentáció-készítés Weblap-szerkesztés Táblázatkezelés Adatbázisok Elmélet Emeltszínt: (240 perc) Középszint+Programozás

10 Témakörök: Információtechnológia Operációs rendszerek Szövegszerkesztés Prezentáció Weblapszerkesztés Táblázatkezelés Adatbázisok Grafika Információ és kommunikáció

11 Számonkérések: Dolgozat, egyéni és csoport munkák otthoni környezetben Gépközeli feladatok az órán A feladatok értékelése a helyszínen történik!! Feladatmegoldás során mentsd le a munkádat folyamatosan!! A diák felelős a lementett munkáért!

12 Informatika órák: Kedd, Csütörtök>14 00 Elkéreszkedni: OF

13 Hiányzás esetén a tananyag pótlásáról a diáknak önállóan kell gondoskodni. Ehhez kérhet tanári segítséget, célszerű diáktársai segítségét is igénybe venni. A számonkérés, illetve dolgozat írása orvosi igazolással későbbi időpontra átütemezhető!

14 Hogyan lehet ezt megúszni? ECDL vagy OKJ vizsga

15 Dolgozat témakörei: Számítógépek alkalmazása a gyakorlatban Operációs rendszerek és feladatuk FAT-rendszerek, fájltípusok Rendszerprogramok Vírusok Hálózatok és internetes tevékenységek, protokollok Háttértárolók Nyomtatók, szkennerek Monitorok Szerkesztőprogramok Multimédia

16 Akinek sok pénze van, annak lehet spekulálni. Akinek kevés a pénze, annak nem szabad spekulálni. Akinek pedig egyáltalán nincs pénze, annak muszáj spekulálni André Kostolany ( ) Másképpen Akinek sok ötöse van, annak lehet spekulálni. Akinek kevés az ötöse, annak nem szabad spekulálni. Akinek pedig egyáltalán nincs ötöse, annak muszáj sokat tanulni!!

17 Sok sikert és jó tanulást a tanévhez!! (na meg jó hozzáállást)

18 Egy kis elmélet (a dolgozat témakörei)

19 Számítógépek alkalmazása a gyakorlatban Telefonközpont Autógyártás

20 Robotok

21 Klón-színész

22 Fedélzeti számítógép Méréstechnika

23 Gyógyászat Pénzautomata

24 CAD-CAM Tervezés GPS

25 Infopontok-Touch-screen Ürkutatás

26 Játék

27 Operációs rendszerek és feladatuk Néhány operációs rendszer

28 Operációs rendszerek

29

30 Windows operációs rendszerek és elterjedésük

31 Számítógép történet

32 A számítógép intelligenciája HARDVER BIOS-UEFI PROGRAM FELHASZNÁLÓ OPERÁCIÓS RENDSZER

33 Operációs rendszer feladata: Felhasználói interface kialakítása Hardver-eszközök (Input/Output) kezelése Folyamatok kezelése Memória kezelése (Virtuális) Fájl kezelés Megszakításkezelés Holtpont-kezelés Hálózat-kezelés Védelem Adminisztráció

34 FAT-Rendszerek

35 Lokális filerendszerek Microsoft: DOS, Fat12, FAT16, FAT32, NTFS Linux: ext2, ext3, ReiserFS, Reiser4, XFS, JFS, FreeVXFS BSD: UFS, UFS2 OS/2: HPFS Solaris: UFS, VxFS SkyOS: SkyFS Hálózati filerendszerek NFS CodaFS Egyéb speciális filerendszerek: Linux alatt elérhető, speciálisan flash memóriához: JFFS, JFFS2 (Flash fájlrendszerek) Legtöbb operációs rendszer által támogatott, optikai tárolóhoz (CD, DVD) való: ISO9660, UDF

36 Fájl-típusok

37 Rendszerprogramok (Nem szerkesztőprogramok!)

38 Rendszerprogramok

39 Böngészők

40 Víruskeresők

41 Hálózatok és Internetes tevékenységek

42 Celluláris telefonrendszer

43 Mikrohullámú-hálózat

44 Műholdak

45 Hálózati topológiák

46 Hogyan azonosítunk egy számítógépet a hálózaton? Megoldás: IP-cím A legismertebb hálózati átviteli protokollok közé tartoznak a Novell által kidolgozott IPX, az Interneten alkalmazott TCP/IP valamint a Microsoft hálózatok által preferált NETBIOS. Névvel: betűkkel, szótagokkal jelölt változat, a DNS-rendszer (tartománynév- szolgáltatás) (Domain Name System) Az alábbi példában megfigyelhető, hogyan osztható fel a ( ) IP- cím hálózatazonosító és állomásazonosító részre. A hálózatazonosító rész ( ) az első két szám az IP-címen belül. Az állomásazonosító rész (16.200) az utolsó két szám az IP-címen belül.

47 Protokollok A protokollokkal valamilyen hálózati tevékenységet oldunk meg. IP-protokoll: azonosítjuk a számitógépet a hálózatban FTP-protokoll: fájlokat töltünk le SMTP-protokoll: t küldünk POP-protokoll: Belenézünk a postafiókban

48 Hálózatok: A hálózat típusa meghatározza a hálózat struktúráját (fizikálisan), ílletve az adatátvitel sebességét. ARPANET X.25 Ethernet (10M, 100M-Fast, GigaB) ISDN (adatátvitel: 64Kbit/sec-1920kbit/sec) DSL(ADSL, SDSL, VDSL, TDSL) adatátvitel: 8-24Mbit/sec ATM (600Mbit/sec) IBM Token Ring FDDI (100Mbit/sec) IEEE WI-FI (Fontos a hatótávolság)

49 Hálózati komponensek

50 Internetes tevékenységek: A világháló böngészése, keresés Levelezés Chat Fájlok letöltése Játék hálón

51 Keresőrendszerek

52 Google szolgáltatások

53 Háttértárolók, ideiglenes tárolók Szekvenciális elérésűKözvetlen elérésűOptikai Mágnesszalagos adatmentő egység(streamer) DAT Fájltárolás online

54 Az első Winchester!!!

55 ATA és SATA Winchester

56 Az alaplap részei

57 Ideiglenes tárolók: ROM, RAM (ezek nem háttértárolók!) RAM: ide töltődnek a programok, innen kerülnek futtatásra. ROM: eszközkezelő programok és rutineljárások tárolódnak. Lehet frissíteni a BIOS programokat.

58 Nyomtatók Elemi egység: DPI (Dot Per Inch), a szkennereknél is ez a mértékegység! Mértékegység, amely egy kép felbontóképességét méri a hüvelykenként elhelyezkedő pontok számával. Minél nagyobb a pontok száma, annál nagyobb a felbontóképesség. A lapolvasóknak és a nyomtatóknak legalább 300 (de inkább 600) dpi felbontással kell rendelkezniük a jó eredmények elérése érdekében. A nyomdatechnikában és a térképészetben 4000 DPI-t használnak is a jobb olvashatóság érdekében. Nyomtatási nyelvek: PostScript A PostScript is széles körben ismert és használt leíró nyelv. Az Adobe cég terméke, s igen kifinomult rendszer, nem túlzás programozási nyelvnek mondani. A lézernyomtatók fejlesztésében élenjáró Hewlett-Packard kifejlesztett egy PCL nevű nyelvet, s az jobban illeszkedik ehhez az új technológiához. A HP-tól ered a lézernyomtatók által használt és igen jól működő HPGL nyelv is; ezt rajzgépek vezérlésére találták ki.

59

60 Mátrix-nyomtató

61 Tintasugaras és Lézer Nyomtatók

62 Plotter

63 Speciális nyomtató

64 Termo-nyomtató

65 Poster printer

66 Nyomda

67 Szkennerek Kézi Sík

68 Szkennerek Dia-szkenner

69 Lap-Szkenner

70 Szkennerek (FAX)

71 Szkennerek-belépéshez

72 Szkennerek-3D

73 Szkennerek-Vonalkód leolvasók

74 A monitor a videokártyára csatlakozik A monitor elemi egysége: képpont, pixel

75

76 Monitorok-TFT Monitorok-LCD

77 Monitorok

78 Monitorok- Touch-screen

79 Fal-kijelző

80 Projektor

81 Monitorok- VRML-technológia

82 Kiadványszerkesztő Szerkesztők WeblapszerkesztőVideoszerkesztő

83 Hangszerkesztő Képszerkesztő PDF-olvasó Szerkesztők

84 Grafikus programcsomag

85 Corel programok

86 Video-szerkesztő programok

87 Office csomagok

88 Office programcsomag

89 Multimédia-Hypermédia A multimédia: szöveg, hang, valamint kép illetve mozgókép együttese. hypertext olyan szöveg, amelyben egyes szövegrészek között kapcsolat van, amelyek mentén hyperugrásra vagyunk képesek a dokumentumban.

90 A hang mechanikus rezgés

91 Hang-fájlok (hangfájlok) hangfájlok:.WAV,.AU,.AIFF,.OGG,.MP3, midi, rng, amr, smaf, imelody, voc, mod, A hang terjedési sebessége c = 340 m/s. (közegfüggő!!) Az emberi beszéd frekvenciatartománya körülbelül 100 Hz-től Hz-ig terjed. Mesterséges hangok: Gitár, harang, szintetizátor, rezonátor…. A hang tulajdonságai

92 Színkeverés

93 Képszerkesztés Vektorgrafika épitőelemei: téglalap, ellipszis, sokszög►primitivek Pixelgrafika épitőeleme: Pixel

94 Vektorgrafikus fájlformátumok:.CDR,.CDT - CorelDRAW, CorelDRAW Template.AI - az Adobe Illustrator natív fájlformátuma..WMF - Windows Metafile TTP - True Type Fontok - szabadon átméretezhető vektorgrafikus betűk Vektoros és bittérképes is lehet..EMF - Enhanced (továbbfejlesztett) Windows Metafile PDF - Portable Data Format - Az Adobe Acrobat család fájlformátuma..DXG,.DWG,.DXF - AutoCAD rajz. Pixelgrafikus fájlformátumok.BMP - Windows / OS/2 bitmap..WMF - Windows Metafile.EPS - Encapsulated Postscript.TIF,.TIFF - Tagged Image File Format - PC/Mac platformokon..JPG,.JPEG - kifejlesztője a Joint Photographic Expert Group..GIF - Graphics Interchange Format - Fejlesztője a Compuserve.PNG - Portable Network Graphics - A harmadik fő internetes képfájl-formátum..TGA - Targa - Fejlesztője: Truevision. 16/24/32 bit/pixel színmélységet tárolhat..MAC - Macintosh Paint. 1 bit/pixel (fekete/fehér).

95 Video-film építőelemei

96 Videofelvevők

97 Multimédiás rendszerek

98 Videofilm-komponensek A kodek(codec) NEM azonos a fájl-formátummal! Kodek feladata: Fájl tömöritése és kicsomagolása Video-fájlformátumok: MPG(Min 50:1 tömörités), AVI, ASF, MOV Kodekek: MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, Indeo5, Cinepak A kodek lehet: Audio és Video, veszteséges vagy veszteségmentes Audio fájlok: mp3(MPEG-1 layer3), wav(windows), ogg, mp4, CD-audio, wma(WindowsMediaAudio), ra(RealAudio), au(Unix), aac(AdvancedAudioCoding),.vqf(Yamaha) Audio kodekek: Windows Media Audio, Real Audio, MP3 FilmFilter Video-kodek (sok a probléma) Audio-Kodek

99 Római-Számrendszer A nagyon nagy számok felírásánál segített az egyszeres felülvonás, amely az 1000szeres szorzást jelentette, valamint a kétszeres felülvonás az szoros szorzás jelzésére. Római számok-Nem helyértékes számábrázolás Arab Római IVXCDM M=

100 Sumér számrendszer A mellékelt táblázatban az i.e körüli sumér és egyiptomi számjegyeket láthatjuk.

101 Babiloni számrendszer Mezopotámiában, Babilonban alapvetően 60-as számrendszert használtak. 1-től 59-ig nem helyértékes módon jelölték a számokat, úgy, hogy a 10-re külön jelük volt. 60-tól 60-as helyi értékes számrendszerben számoltak.

102 Görög számok Az ókorban a görögnél is a 10-es, de nem helyértékes számrendszer alakult ki. A számokat is az abc betűivel jelölték. Az első 9 számot az abc első 9 betűjével jelölték, a következő 9 betű a 9 darab tízest jelentette, majd 9 darab százast újabb betű. Mivel azonban az abc csak 24 jelből állt, 3 számra külön jelük volt. Példa:

103 Maja számrendszer A maják az i.sz. 3. századból származó leletek tanúsága szerint 20-as, helyértékes számrendszert használtak. Sőt ebből többféle is elterjedt volt. 1-től 19-ig megvoltak a mellékelt ábrán látható jeleik. A nullát is jelölték. A jobboldali ábrán azt láthatjuk, hogy a maják hogyan írták a 20- at. A kagyló-forma jelöli a nullát, felette pedig a "húszas" helyértéken láthatjuk az 1-t.

104 Indiai számok terjedése

105 10-es és 2-es számrendszer Tizes számrendszer szájegyei: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 Kettes számrendszer számjegyei: 0,1

106 16-os számrendszer Tizenhatos számrendszer-Hexadecimális Számjegyek: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E,F A=10, B=11, C=12,……,F=15

107 Számok átváltása más számrendszerbe

108

109 Google-lehetőségek

110 Iskolai számítógép rendszerindítása 1.Oktat partíció 2.Szakkör partició

111 1.Hol alkalmazunk számítógépeket? 2.Mi az operációs rendszer feladata? 3.Milyen fájltípusokat ismersz? 4.Milyen böngészőket ismersz? 5.Milyen hálózatokat ismersz? 6.Milyen internetes hálózati struktúrák vannak? 7.Milyen tevékenységeket lehet folytatni az interneten? 8.Mi van az alaplapon? 9.Sorolj fel nyomtatótípusokat? 10.Mi a szkenner feladata, milyen típusokat ismersz? 11.Milyen szerkesztő programokat ismersz? 12.Mik a hypermédia objektumai? 13.Vektorgrafika, pixelgrafika építőelemei? 14.Sorolj fel néhány operációs rendszert! 15.Milyen FAT rendszereket ismersz? 16.Milyen rendszerprogramok vannak? 17.Milyen vírusprogramokat ismersz, mi a feladatuk? 18.Mi az IP cím, milyen protokollokat ismersz? 19.Milyen hálózati komponenseket ismersz? 20.Sorold fel a háttértárolókat! 21.Mi a RAM és a ROM feladata? 22.Milyen elemi egységgel dolgozik a nyomtató, monitor és szkenner? 23.Sorolj fel megjelenítési eszközöket! 24.Multimédia objektumai? 25.Milyen színtereket ismersz? 26.Milyen multimédiás rendszereket ismersz?

112 Dolgozat témakörei Számitógép alkalmazása!?(telefonközpontok, robotok,..) Sorolj fel néhány operációs rendszert!(WinXp, WinVista,...) Operációs rendszer feladata?(programok futtatása, hálózatkezelés,..) FAT-rendszerek (FAT 16, FAT 32, NTFS, ISO 9660,..) Fájl-típusok(text, kép, hang, video,...) Rendszerprogramok(WinZip, TotalCommander,..) Böngészők(Firefox,..) Vírusok, víruskeresők (Nod32, Panda, Norton,..) Hálózatok(telefon, mobil, mikrohullámú,...) IP-cím, Protokollok (SMTP, POP, IMAP,..) Internetes hálózati struktúrák(ADSL, ATM,...) Hálózati komponensek(Router, Switch,..) Internetes tevékenységek( , Chat,...) Sorold fel a háttértárolókat!(FDD, HDD, CD,..) Mi van az alaplapon?(Processzor, RAM,..) RAM-ok és ROM-ok.(Ideiglenes tárolók) Sorolj fel nyomtatótípusokat!Sorold fel az előnyöket-hátrányokat (Mátrix, Lézer,..) Nyomtató, monitor és szkenner elemi egysége (DPI, pixel,..) Szkenner feladata, típusok (Lap, Sík,..) Monitorok feladata, típusok(CRT, LCD,..) Milyen szerkesztő-programokat ismersz?(Word, PowerPoint,..) Multimédia objektumai (text, hang, kép,...) Hypermédia objektumai (text, hang, hivatkozás,..) Színterek(R-G-B, C-M-Y-K,...) Vektorgrafika, Pixelgrafika épitőelemei Multimédiás rendszerek(DivX, Mpeg,..) Számrendszerek (10, 2, 16)

113

114 Végre!

115 Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Hardver https://hu.wikipedia.org/wiki/Oper%C3%A1ci%C3%B3s_rendszer https://hu.wikipedia.org/wiki/Multim%C3%A9dia https://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jlrendszer


Letölteni ppt "Az informatika alapjai 2016-2017. Üdvözlöm a Z generációt!"

Hasonló előadás


Google Hirdetések