Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGábor Tóth Megváltozta több, mint 7 éve
1
Az informatika alapjai 2016-2017
2
Üdvözlöm a Z generációt!
3
Ki vagyok én? X-generáció, vagyis azok, akik kamasz- és ifjúkorukban találkoztak az internettel, munkavégzésüket alapvetően határozza meg a web. Y-generáció tagjai, akik már gyermekkorukban találkoztak az internettel kezdő munkavállalóként komoly kihívást jelentenek az X-generáció számára. Z-nemzedék soha nem élt olyan társadalomban, ahol nem volt internet.
4
Tankönyvek
5
Miért kell a füzet? Informatika
7
Iskola=Munkahely! Munkavédelem, tűzvédelem, balesetvédelem, érintésvédelem Főkapcsoló? Terem szabályzat: evés, ivás, zajgenerálás, telefonálás, mászkálás…(Tilos) Ingyenes Microsoft Programok diákoknak!! Windows 7, 8 Office programcsomag Hiányzás: „Tanár Úr kérem én az elmúlt órán nem voltan itt!” Házi feladat: „Felrobbant a számítógépem!” „Nincs internetem…” Félévi jegy: félévi jegyek átlaga +/- hozzáállás, felkészülés, hiányzás…. Évvégi jegy: összes jegy átlaga +/- hozzáállás, felkészülés, hiányzás…. Mikor lehet a diák tanár? Ha nem számonkérő óra van akkor lehet és célszerű segíteni a szomszédnak Operációs rendszer: Indulásnál két partícióból lehet választani (Oktatás, szakkör)
8
A közoktatási törvény 19. § (1) bekezdés e) és f) pontja szerint a pedagógust munkakörével összefüggésben megilleti az a jog, hogy év közben, félévkor és a tanév végén értékelje a tanulók munkáját, minősítse teljesítményüket, azaz a tanuló félévi és tanév végi osztályzatait a pedagógus állapítja meg a diák évközi munkái és érdemjegyei alapján. A tanulók munkájának értékelésekor, minősítésekor a pedagógust széleskörű szabadság illeti meg akár az értékelés módszereiben, akár az érdemjegyek megállapításában.
9
Érettségi: http://www.oh.gov.hu/kozoktatas/korabbi-erettsegi/korabbi-erettsegi Középszint: (180 perc+45 perc román vizsga esetén) Szövegszerkesztés Prezentáció-készítés Weblap-szerkesztés Táblázatkezelés Adatbázisok Elmélet Emeltszínt: (240 perc) Középszint+Programozás
10
Témakörök: Információtechnológia Operációs rendszerek Szövegszerkesztés Prezentáció Weblapszerkesztés Táblázatkezelés Adatbázisok Grafika Információ és kommunikáció
11
Számonkérések: Dolgozat, egyéni és csoport munkák otthoni környezetben Gépközeli feladatok az órán A feladatok értékelése a helyszínen történik!! Feladatmegoldás során mentsd le a munkádat folyamatosan!! A diák felelős a lementett munkáért!
12
Informatika órák: Kedd, Csütörtök>14 00 Elkéreszkedni: OF
13
Hiányzás esetén a tananyag pótlásáról a diáknak önállóan kell gondoskodni. Ehhez kérhet tanári segítséget, célszerű diáktársai segítségét is igénybe venni. A számonkérés, illetve dolgozat írása orvosi igazolással későbbi időpontra átütemezhető!
14
Hogyan lehet ezt megúszni? ECDL vagy OKJ vizsga
15
Dolgozat témakörei: Számítógépek alkalmazása a gyakorlatban Operációs rendszerek és feladatuk FAT-rendszerek, fájltípusok Rendszerprogramok Vírusok Hálózatok és internetes tevékenységek, protokollok Háttértárolók Nyomtatók, szkennerek Monitorok Szerkesztőprogramok Multimédia
16
Akinek sok pénze van, annak lehet spekulálni. Akinek kevés a pénze, annak nem szabad spekulálni. Akinek pedig egyáltalán nincs pénze, annak muszáj spekulálni André Kostolany (1906-1999) Másképpen Akinek sok ötöse van, annak lehet spekulálni. Akinek kevés az ötöse, annak nem szabad spekulálni. Akinek pedig egyáltalán nincs ötöse, annak muszáj sokat tanulni!!
17
Sok sikert és jó tanulást a 2016-2017 tanévhez!! (na meg jó hozzáállást)
18
Egy kis elmélet (a dolgozat témakörei)
19
Számítógépek alkalmazása a gyakorlatban Telefonközpont Autógyártás
20
Robotok
21
Klón-színész
22
Fedélzeti számítógép Méréstechnika
23
Gyógyászat Pénzautomata
24
CAD-CAM Tervezés GPS
25
Infopontok-Touch-screen Ürkutatás
26
Játék
27
Operációs rendszerek és feladatuk Néhány operációs rendszer
28
Operációs rendszerek
30
Windows operációs rendszerek és elterjedésük
31
Számítógép történet
32
A számítógép intelligenciája HARDVER BIOS-UEFI PROGRAM FELHASZNÁLÓ OPERÁCIÓS RENDSZER
33
Operációs rendszer feladata: Felhasználói interface kialakítása Hardver-eszközök (Input/Output) kezelése Folyamatok kezelése Memória kezelése (Virtuális) Fájl kezelés Megszakításkezelés Holtpont-kezelés Hálózat-kezelés Védelem Adminisztráció
34
FAT-Rendszerek
35
Lokális filerendszerek Microsoft: DOS, Fat12, FAT16, FAT32, NTFS Linux: ext2, ext3, ReiserFS, Reiser4, XFS, JFS, FreeVXFS BSD: UFS, UFS2 OS/2: HPFS Solaris: UFS, VxFS SkyOS: SkyFS Hálózati filerendszerek NFS CodaFS Egyéb speciális filerendszerek: Linux alatt elérhető, speciálisan flash memóriához: JFFS, JFFS2 (Flash fájlrendszerek) Legtöbb operációs rendszer által támogatott, optikai tárolóhoz (CD, DVD) való: ISO9660, UDF
36
Fájl-típusok
37
Rendszerprogramok (Nem szerkesztőprogramok!)
38
Rendszerprogramok
39
Böngészők
40
Víruskeresők
41
Hálózatok és Internetes tevékenységek
42
Celluláris telefonrendszer
43
Mikrohullámú-hálózat
44
Műholdak
45
Hálózati topológiák
46
Hogyan azonosítunk egy számítógépet a hálózaton? Megoldás: IP-cím A legismertebb hálózati átviteli protokollok közé tartoznak a Novell által kidolgozott IPX, az Interneten alkalmazott TCP/IP valamint a Microsoft hálózatok által preferált NETBIOS. Névvel: betűkkel, szótagokkal jelölt változat, a DNS-rendszer (tartománynév- szolgáltatás) (Domain Name System) Az alábbi példában megfigyelhető, hogyan osztható fel a (131.107.16.200) IP- cím hálózatazonosító és állomásazonosító részre. A hálózatazonosító rész (131.107) az első két szám az IP-címen belül. Az állomásazonosító rész (16.200) az utolsó két szám az IP-címen belül.
47
Protokollok A protokollokkal valamilyen hálózati tevékenységet oldunk meg. IP-protokoll: azonosítjuk a számitógépet a hálózatban FTP-protokoll: fájlokat töltünk le SMTP-protokoll: E-mailt küldünk POP-protokoll: Belenézünk a postafiókban
48
Hálózatok: A hálózat típusa meghatározza a hálózat struktúráját (fizikálisan), ílletve az adatátvitel sebességét. ARPANET X.25 Ethernet (10M, 100M-Fast, GigaB) ISDN (adatátvitel: 64Kbit/sec-1920kbit/sec) DSL(ADSL, SDSL, VDSL, TDSL) adatátvitel: 8-24Mbit/sec ATM (600Mbit/sec) IBM Token Ring FDDI (100Mbit/sec) IEEE802.11 WI-FI (Fontos a hatótávolság)
49
Hálózati komponensek
50
Internetes tevékenységek: A világháló böngészése, keresés Levelezés Chat Fájlok letöltése Játék hálón
51
Keresőrendszerek
52
Google szolgáltatások
53
Háttértárolók, ideiglenes tárolók Szekvenciális elérésűKözvetlen elérésűOptikai Mágnesszalagos adatmentő egység(streamer) DAT Fájltárolás online
54
Az első Winchester!!!
55
ATA és SATA Winchester
56
Az alaplap részei
57
Ideiglenes tárolók: ROM, RAM (ezek nem háttértárolók!) RAM: ide töltődnek a programok, innen kerülnek futtatásra. ROM: eszközkezelő programok és rutineljárások tárolódnak. Lehet frissíteni a BIOS programokat.
58
Nyomtatók Elemi egység: DPI (Dot Per Inch), a szkennereknél is ez a mértékegység! Mértékegység, amely egy kép felbontóképességét méri a hüvelykenként elhelyezkedő pontok számával. Minél nagyobb a pontok száma, annál nagyobb a felbontóképesség. A lapolvasóknak és a nyomtatóknak legalább 300 (de inkább 600) dpi felbontással kell rendelkezniük a jó eredmények elérése érdekében. A nyomdatechnikában és a térképészetben 4000 DPI-t használnak is a jobb olvashatóság érdekében. Nyomtatási nyelvek: PostScript A PostScript is széles körben ismert és használt leíró nyelv. Az Adobe cég terméke, s igen kifinomult rendszer, nem túlzás programozási nyelvnek mondani. A lézernyomtatók fejlesztésében élenjáró Hewlett-Packard kifejlesztett egy PCL nevű nyelvet, s az jobban illeszkedik ehhez az új technológiához. A HP-tól ered a lézernyomtatók által használt és igen jól működő HPGL nyelv is; ezt rajzgépek vezérlésére találták ki.
60
Mátrix-nyomtató
61
Tintasugaras és Lézer Nyomtatók
62
Plotter
63
Speciális nyomtató
64
Termo-nyomtató
65
Poster printer
66
Nyomda
67
Szkennerek Kézi Sík
68
Szkennerek Dia-szkenner
69
Lap-Szkenner
70
Szkennerek (FAX)
71
Szkennerek-belépéshez
72
Szkennerek-3D
73
Szkennerek-Vonalkód leolvasók
74
A monitor a videokártyára csatlakozik A monitor elemi egysége: képpont, pixel
76
Monitorok-TFT Monitorok-LCD
77
Monitorok
78
Monitorok- Touch-screen
79
Fal-kijelző
80
Projektor
81
Monitorok- VRML-technológia
82
Kiadványszerkesztő Szerkesztők WeblapszerkesztőVideoszerkesztő
83
Hangszerkesztő Képszerkesztő PDF-olvasó Szerkesztők
84
Grafikus programcsomag
85
Corel programok
86
Video-szerkesztő programok
87
Office csomagok
88
Office programcsomag
89
Multimédia-Hypermédia A multimédia: szöveg, hang, valamint kép illetve mozgókép együttese. hypertext olyan szöveg, amelyben egyes szövegrészek között kapcsolat van, amelyek mentén hyperugrásra vagyunk képesek a dokumentumban.
90
A hang mechanikus rezgés
91
Hang-fájlok (hangfájlok) hangfájlok:.WAV,.AU,.AIFF,.OGG,.MP3, midi, rng, amr, smaf, imelody, voc, mod, A hang terjedési sebessége c = 340 m/s. (közegfüggő!!) Az emberi beszéd frekvenciatartománya körülbelül 100 Hz-től 3300-3500 Hz-ig terjed. Mesterséges hangok: Gitár, harang, szintetizátor, rezonátor…. A hang tulajdonságai
92
Színkeverés
93
Képszerkesztés Vektorgrafika épitőelemei: téglalap, ellipszis, sokszög►primitivek Pixelgrafika épitőeleme: Pixel
94
Vektorgrafikus fájlformátumok:.CDR,.CDT - CorelDRAW, CorelDRAW Template.AI - az Adobe Illustrator natív fájlformátuma..WMF - Windows Metafile TTP - True Type Fontok - szabadon átméretezhető vektorgrafikus betűk Vektoros és bittérképes is lehet..EMF - Enhanced (továbbfejlesztett) Windows Metafile PDF - Portable Data Format - Az Adobe Acrobat család fájlformátuma..DXG,.DWG,.DXF - AutoCAD rajz. Pixelgrafikus fájlformátumok.BMP - Windows / OS/2 bitmap..WMF - Windows Metafile.EPS - Encapsulated Postscript.TIF,.TIFF - Tagged Image File Format - PC/Mac platformokon..JPG,.JPEG - kifejlesztője a Joint Photographic Expert Group..GIF - Graphics Interchange Format - Fejlesztője a Compuserve.PNG - Portable Network Graphics - A harmadik fő internetes képfájl-formátum..TGA - Targa - Fejlesztője: Truevision. 16/24/32 bit/pixel színmélységet tárolhat..MAC - Macintosh Paint. 1 bit/pixel (fekete/fehér).
95
Video-film építőelemei
96
Videofelvevők
97
Multimédiás rendszerek
98
Videofilm-komponensek A kodek(codec) NEM azonos a fájl-formátummal! Kodek feladata: Fájl tömöritése és kicsomagolása Video-fájlformátumok: MPG(Min 50:1 tömörités), AVI, ASF, MOV Kodekek: MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4, Indeo5, Cinepak A kodek lehet: Audio és Video, veszteséges vagy veszteségmentes Audio fájlok: mp3(MPEG-1 layer3), wav(windows), ogg, mp4, CD-audio, wma(WindowsMediaAudio), ra(RealAudio), au(Unix), aac(AdvancedAudioCoding),.vqf(Yamaha) Audio kodekek: Windows Media Audio, Real Audio, MP3 FilmFilter Video-kodek (sok a probléma) Audio-Kodek
99
Római-Számrendszer A nagyon nagy számok felírásánál segített az egyszeres felülvonás, amely az 1000szeres szorzást jelentette, valamint a kétszeres felülvonás az 1000000szoros szorzás jelzésére. Római számok-Nem helyértékes számábrázolás Arab15101005001000 Római IVXCDM M=1000000
100
Sumér számrendszer A mellékelt táblázatban az i.e. 3000 körüli sumér és egyiptomi számjegyeket láthatjuk.
101
Babiloni számrendszer Mezopotámiában, Babilonban alapvetően 60-as számrendszert használtak. 1-től 59-ig nem helyértékes módon jelölték a számokat, úgy, hogy a 10-re külön jelük volt. 60-tól 60-as helyi értékes számrendszerben számoltak.
102
Görög számok Az ókorban a görögnél is a 10-es, de nem helyértékes számrendszer alakult ki. A számokat is az abc betűivel jelölték. Az első 9 számot az abc első 9 betűjével jelölték, a következő 9 betű a 9 darab tízest jelentette, majd 9 darab százast újabb betű. Mivel azonban az abc csak 24 jelből állt, 3 számra külön jelük volt. Példa:
103
Maja számrendszer A maják az i.sz. 3. századból származó leletek tanúsága szerint 20-as, helyértékes számrendszert használtak. Sőt ebből többféle is elterjedt volt. 1-től 19-ig megvoltak a mellékelt ábrán látható jeleik. A nullát is jelölték. A jobboldali ábrán azt láthatjuk, hogy a maják hogyan írták a 20- at. A kagyló-forma jelöli a nullát, felette pedig a "húszas" helyértéken láthatjuk az 1-t.
104
Indiai számok terjedése
105
10-es és 2-es számrendszer Tizes számrendszer szájegyei: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 Kettes számrendszer számjegyei: 0,1
106
16-os számrendszer Tizenhatos számrendszer-Hexadecimális Számjegyek: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E,F A=10, B=11, C=12,……,F=15
107
Számok átváltása más számrendszerbe
109
Google-lehetőségek
110
Iskolai számítógép rendszerindítása 1.Oktat partíció 2.Szakkör partició
111
1.Hol alkalmazunk számítógépeket? 2.Mi az operációs rendszer feladata? 3.Milyen fájltípusokat ismersz? 4.Milyen böngészőket ismersz? 5.Milyen hálózatokat ismersz? 6.Milyen internetes hálózati struktúrák vannak? 7.Milyen tevékenységeket lehet folytatni az interneten? 8.Mi van az alaplapon? 9.Sorolj fel nyomtatótípusokat? 10.Mi a szkenner feladata, milyen típusokat ismersz? 11.Milyen szerkesztő programokat ismersz? 12.Mik a hypermédia objektumai? 13.Vektorgrafika, pixelgrafika építőelemei? 14.Sorolj fel néhány operációs rendszert! 15.Milyen FAT rendszereket ismersz? 16.Milyen rendszerprogramok vannak? 17.Milyen vírusprogramokat ismersz, mi a feladatuk? 18.Mi az IP cím, milyen protokollokat ismersz? 19.Milyen hálózati komponenseket ismersz? 20.Sorold fel a háttértárolókat! 21.Mi a RAM és a ROM feladata? 22.Milyen elemi egységgel dolgozik a nyomtató, monitor és szkenner? 23.Sorolj fel megjelenítési eszközöket! 24.Multimédia objektumai? 25.Milyen színtereket ismersz? 26.Milyen multimédiás rendszereket ismersz?
112
Dolgozat témakörei Számitógép alkalmazása!?(telefonközpontok, robotok,..) Sorolj fel néhány operációs rendszert!(WinXp, WinVista,...) Operációs rendszer feladata?(programok futtatása, hálózatkezelés,..) FAT-rendszerek (FAT 16, FAT 32, NTFS, ISO 9660,..) Fájl-típusok(text, kép, hang, video,...) Rendszerprogramok(WinZip, TotalCommander,..) Böngészők(Firefox,..) Vírusok, víruskeresők (Nod32, Panda, Norton,..) Hálózatok(telefon, mobil, mikrohullámú,...) IP-cím, Protokollok (SMTP, POP, IMAP,..) Internetes hálózati struktúrák(ADSL, ATM,...) Hálózati komponensek(Router, Switch,..) Internetes tevékenységek(E-mail, Chat,...) Sorold fel a háttértárolókat!(FDD, HDD, CD,..) Mi van az alaplapon?(Processzor, RAM,..) RAM-ok és ROM-ok.(Ideiglenes tárolók) Sorolj fel nyomtatótípusokat!Sorold fel az előnyöket-hátrányokat (Mátrix, Lézer,..) Nyomtató, monitor és szkenner elemi egysége (DPI, pixel,..) Szkenner feladata, típusok (Lap, Sík,..) Monitorok feladata, típusok(CRT, LCD,..) Milyen szerkesztő-programokat ismersz?(Word, PowerPoint,..) Multimédia objektumai (text, hang, kép,...) Hypermédia objektumai (text, hang, hivatkozás,..) Színterek(R-G-B, C-M-Y-K,...) Vektorgrafika, Pixelgrafika épitőelemei Multimédiás rendszerek(DivX, Mpeg,..) Számrendszerek (10, 2, 16)
114
Végre!
115
Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Hardver https://hu.wikipedia.org/wiki/Oper%C3%A1ci%C3%B3s_rendszer https://hu.wikipedia.org/wiki/Multim%C3%A9dia https://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jlrendszer
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.