Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mérő László Egyetemi tanár ELTE Pszichológiai Intézet A 21. század motivációi Mozsár 2015. november 27.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mérő László Egyetemi tanár ELTE Pszichológiai Intézet A 21. század motivációi Mozsár 2015. november 27."— Előadás másolata:

1 Mérő László Egyetemi tanár ELTE Pszichológiai Intézet A 21. század motivációi Mozsár 2015. november 27. mero.laszlo@ppk.elte.hu

2 A játékkutatások tanulságai A játék - önmagában van a jutalma - kívülről nem motiválható - nem létfontosságú Idegélettani kutatások (Grastyán Endre) Létfontosságú, hogy időnként olyan dolgokat is csináljunk, amelyek nem létfontosságúak

3 Külső és belső motivációk - Majmok a játékért banánt kapnak - Kivétel: csak néha egy-egy szem mazsola - A Ku Klux Klan huligánok kezelése A külső motiváció gyakran kioltja a belsőt

4 A boldogság kutatása A pszichológia régen: „boldogtalanságkutatás” A betegségekből ismerhetjük meg az egészséges működést? „A boldog családok mind hasonlók egymáshoz, minden boldogtalan család a maga módján az.” Tolsztoj híres regénykezdése egy évszázadra félrevitte a pszichológiai kutatást! A modern kutatás fő eredménye: Minden boldog ember a maga módján boldog (és akkor persze minden boldog család is)

5 A boldogság három fő forrása Az emberi boldogság három fő összetevője: Pozitív érzelmek Tartalmas élet Elmélyült cselekvés A kutatások legfontosabb eredménye: A három komponens nem egyszerűen összeadódik, hanem felerősítik egymás hatását Mind önmagában is vezethet teljes értékű boldogsághoz Kevés emberben olyan intenzív közülük bármelyik, hogy önmagában teljesen elég legyen FLOW Csíkszentmihályi M.

6 A boldogság-portfólió Minden ember összállít magának egy számára többé- kevésbé optimális „portfóliót” ennek tartalma az élet folyamán persze változik A boldogság bizonyos formáit a társadalom elítéli például egy terrorista vagy egy sorozatgyilkos teljes mértékben boldog ember lehet! A modern gazdaság egyre inkább a boldogság-portfóliókról szól - a játékipar már régóta - a szórakoztatóipar is (Hollywood) - a CSR is egyre inkább standard üzleti tevékenységgé válik!

7 A boldogság-portfólió változásai Életszakaszonként „Aki ötvenévesen ugyanúgy látja a világot, mint húszévesen, az 30 évet elpazarolt az életéből” Az erőforrások változása miatt Unokáink kevésbé kényelmesen fognak élni, mint mi A kínálat változása miatt Rendre új boldogság-portfólió termékek jelennek meg A boldogság-portfólió összetételétől függ, hogy kit mi motivál

8 A boldogság mint motivátor Láttuk: az emberi boldogság három fő összetevője Pozitív érzelmek Tartalmas élet Elmélyült cselekvés Mindhárom tud motiválni, de mind másképp ÉS A PÉNZ?

9 A pénzjutalom hatása a kreativitásra Egy ősrégi kísérlet (1949) Duncker gyertyás kísérlete - ilyen formában kreatív feladat - nem az, ha a szögek kiöntve A kísérletet nemrégiben megismételték, pénzjutalommal A pénzjutalom hatása - rontja a kreatív feladatban elért eredményt - enyhén segít a nem kreatív változatnál De ez csak rövidtávú hatásról szól!

10 Az orsótekerős kísérlet Hogyan változott a vélemény a dögunalmas feladatról a hazugság után, a fizetett összeg függvényében mennyire volt érdekes a feladat? 0 1 2 5 10 fizetett összeg ($)

11 Dolgozat a rendőrattakról Az attitűdváltozás, illetve a dolgozat színvonala a fizetett összeg függvényében szimpátia foka a rendőrökkel a dolgozat színvonala fizetett összeg ($) fizetett összeg ($)

12 Hogyan vegyünk lojalitást? - Judit haja korpásodott... - A Nemzeti Színház esete - Lee Iacocca példája CSAKIS KEVÉS PÉNZÉRT!

13 A pénz és a teljesítmény DE: A nagyon nagy pénz már egészen másként működik „A vezér fizetése nem a vezért motiválja, hanem a versenyt erősíti” munkateljesítmény fizetés Általában:

14 A pénz és a boldogság “Sosem az kerül pénzbe, amiért igazán érdemes élni. Egy krajcárodba sem kerül, ha tetszel egy nőnek és neked adja magát. Egy krajcárodba sem kerül, hogy néha boldog vagy. Pénzbe csak az kerül, ami körülötte van, a boldogság körül, az ostoba és unalmas kellékek. Az nem kerül pénzbe, hogy a nő a szeretőd, csak az, hogy közben ennie és innia kell, és fel kell öltöznie ahhoz, hogy levetkőzhessék.” A pénz valóban nem boldogít, de a tartós és súlyos pénzhiány boldogtalanít

15 A 21. század motivációi Az újfajta motivációk nem a Maslow-piramisról, hanem a legkülönbözőbb egyéni boldogságportfóliók kielégítéséről szólnak szakszerűen egyénre szabottan játékosan közösségien Ez az „új gazdaság” új alapelve

16 "A játék az lesz a 21. századnak, ami a munka volt legalább 300 évig az ipari társadalomnak: a megismerés és az értékteremtés domináns módja." Pat Kane


Letölteni ppt "Mérő László Egyetemi tanár ELTE Pszichológiai Intézet A 21. század motivációi Mozsár 2015. november 27."

Hasonló előadás


Google Hirdetések