Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tőzsde és kommunikáció Milyen haszna van kommunikációs szempontból a tőzsdei jelenlétnek? R. Kovács Dániel, Front Page Communications, ügyvezető igazgató.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tőzsde és kommunikáció Milyen haszna van kommunikációs szempontból a tőzsdei jelenlétnek? R. Kovács Dániel, Front Page Communications, ügyvezető igazgató."— Előadás másolata:

1 Tőzsde és kommunikáció Milyen haszna van kommunikációs szempontból a tőzsdei jelenlétnek? R. Kovács Dániel, Front Page Communications, ügyvezető igazgató KREATÍV Pénzügyi Kommunikációs Konferencia 2009. október 21.

2 2 Tőzsde és kommunikáció… http://www.youtube.com/wat ch_popup?v=uAI2TtIRzVg

3 3 Az újkori tőzsde 20 éve és a média „éhsége” 1. 1.1990. Június 21. – a BÉT újraindulása  Mi ez? Mire jó?  A médiának minden hír volt, így ez is… 2.„Azok a régi szép napok…”  Nagy privatizációk ideje  Sorbanállás – „még a zöldséges és a taxisofőr is” - Nagy kaszálás  A tőzsde láthatóvá válik: sorok a bankok előtt és a tőzsdeteremben 3.„Húzd meg, ereszd meg” - Az első…, és a második kijózanodás  Válságok (1997, 1998, 2001,…)  2000-es évek, dotcom lufi - „a fák az égig érnek… vagy mégsem?”  A médiának csak a negatív hír a hír (és ha a miniszterelnök odalátogat…) 4.2008 - a gazdasági válság kirobbanása  Volatilitás minden mennyiségben  Az is hír ha zuhan a tőzsde, az is ha nem

4 4 A média és a tőzsde (tőke- és pénzpiacok) viszonya a válság hatására  A válság előtt az országos médiumokba akkor került a tőzsde, ha  krach volt (orosz válság, 2001. szeptember 11., stb.)  bűvös határokat átlépett (BUX index: 10.000, 20.000)  a politika beleszólt a tőzsde életébe  Némi változást hozott a válság, mely felértékelte a tőzsde jelentőségét  A válság óta az is hír ha zuhan a tőzsde, az is ha korrigál – Meddig? 5.2009/2010 - ???  Irány a 3. szakasz? - A tőzsde ha emelkedik nem hír, csak ha szakad…  Ne legyenek illúzióink, a válság enyhülésével, végével visszatér a régi rend, azaz a 3. szakasz… Kivételek a fejlett piacok, ahol a napi élet, napi hírek része a tőzsde Az újkori tőzsde 20 éve és a média „éhsége” 2.

5 5 A tőzsde megítélését jelentősen befolyásoló kommunikációs tényezők Tőzsdei intézmények, szereplők  Szervezetek (BÉT, BSZSZ, MNB, Öngondoskodás Alapítvány, stb.)  Aktuális és ex tőzsdeelnökök  A tőzsde „megmondó emberei”  Brókercégek, elemzők Tőzsdén jegyzett cégek Tőzsdére igyekvő cégek (Tőzsdeképes Cégek Klubja) Aktuális gazdasági helyzet Kormányzati/politikai kommunikáció  A nyuszi és a sapka esete: „Privatizáljunk vagy ne?”  A slágertéma: az árfolyamnyereség adó kérdésköre  Hogyan támogassuk a megtakarításokat? (adókedvezmény, NYESZ, HTBSZ)  „A tőzsde a gazdagok úri huncutsága…”  „Bróker = Kulcsár” Pénzügyi kultúra

6 6 Mit gondol a lakosság a tőzsdéről? 56 17 19 8 6 4 32 81 19 16 7 10 8 69 20 18 9 8 5 21 62 26 16 29 22 6 21 60 18 10 8 5 28 020406080100 elutasító érzelmileg távolítók racionálisan szkeptikusak vállalkozó szelleműek összesen Kulcsár Attila Járai Zsigmond Bokros Lajos Szalay-Berzeviczy Attila Jaksity György Simor András egyiküket sem köti a tőzsdéhez NT/NV Köthető-e a tőzsdéhez…? * Forrás: Budapesti Értéktőzsde 1000 fős reprezentatív kutatása, 2005. április

7 7 A lakosság pénzügyi kultúrájának és a média nyitottságának viszonya * Forrás: Budapesti Értéktőzsde 1000 fős reprezentatív kutatása, 2005. április A magyar lakosság pénzügyi kultúrája*  a befektetéssel rendelkező háztartások 3/5-e forint folyószámlán tartja pénzét  a megkérdezettek 3/5-e szerint a Budapesti Értéktőzsde állami tulajdonban van  a magyar háztartások közel 3/4-e semmilyen befektetéssel sem rendelkezik  éves szinten csupán 1-2 órát foglalkozunk pénzügyeink tudatos tervezésével  a 18-60 év közötti lakosság 2/3-a teljesen elutasító a tőzsdézéssel szemben Miért gondolná a média másképp? A média segíthet a szemléletformálásban A pozitív példák segíthetnek a pénzügyi kultúra fejlesztésében

8 8 A tőzsdei kommunikációt befolyásoló területek A kommunikációt egyformán befolyásolja a  Public Relations (PR)  Investor Relations (IR)  Public Affairs (PA)  Marketing Egy olyan hírt, mely szerint 60-ról 70 dollárra erősödött az olaj ára a különböző célcsoportok másként értelmeznek, így másféle kommunikációt igényel mindegyik célcsoport esetében:  Fogyasztókmagas a benzin ára (befektetőt nem érdekli)  Befektetőkváltozik a profit? (a fogyasztót nem érdekli)  Kisbefektetőkmennek a nagyok után  Nemzetközi, intézményi befektetők viszik a piacot A legapróbb kommunikációs hibákra is ugranak, sokszor függetlenül a fundamentumoktól  Üzleti partnerekén mikor érzékelem?  Politikaaktuális, öncélú értelmezés

9 9 Mivel jár a tőzsdei jelenlét? A tőzsdére lépés elsődleges oka a finanszírozási igény (tőkebevonás)  Tőzsdére menni elsősorban a pénzért érdemes  A magyar bevezetések többsége ebből a szempontból kivétel és kisszámú A tőzsdei jelenlét nagyobb médiafigyelemmel jár – jelentős marketing és PR-érték  Elsősorban a tőzsdei, gazdasági, üzleti sajtó területén, esetleg szakmédiumok esetében  Nő a cég ismertsége  Erősödik a márkanév reklámköltés nélkül (napi hírek) Növekszik a bizalom a cég irányában  Elsősorban az üzleti területen növekszik, így kommunikációs haszonról is elsősorban üzleti téren lehet beszélni (hitelfelvétel, fizetési feltételek, stb.)  Cég átláthatóságának növekedése, transzparencia (pontosabb cégérték, stb.) Az utóbbi évek néhány pozitív példája a marketinghatás szempontjából  TvNetwork  Bookline  AAA Auto  RFV  ORCO  Freesoft

10 10 A tőzsdei kommunikációs stratégiát befolyásoló tényezők  A cég stratégiája, üzleti terve  A cég általános kommunikációs stratégiája  A tőzsdei jelenlét célja  Tőzsdekényszer  Forrásbevonás  Marketingeszköz  Imázsépítés  Stb.  A cég mérete (smallcap, midcap, bluechip)  A cég tevékenységi köre, fő piaca(i)  A cég eredménye  A kommunikáció célja  A kommunikációra fordított erőforrások mennyisége, minősége

11 11 A Freesoft Nyrt. példája A Freesoft által generált megjelenések száma a tőzsdére lépéssel kapcsolatban a szándék bejelentésétől a bevezetésig (2004. május 26. és szeptember 24. között) 214 megjelenés 62 a nyomtatott sajtóban 137 az online médiában 15 az elektronikus sajtóban Több millió forint reklám- és PR értékben + Magasabb cégérték + Hitelesség erősödése + Kedvezőbb üzleti környezet +/- Kilépés a szürke zónából

12 12 A következő tőzsdérelépő szemével… Kulcs-Soft Számítástechnikai Zrt. – Tőzsdérelépés elérhető közelségben (október 31.) www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=2&i=122579 A miért megyek a tőzsdére kérdésre a társaság honlapján a következő válaszok találhatók: www.kulcs-soft.hu/index.php?p=ceginformacio/befektetoknek  A legfontosabb ok: 1989-ben, mikor mint egyszemélyes Kulcsár Bt., egy kétütemű Trabanttal mentem egyik ügyféltől a másikig, megígértem magamnak, hogy 20 év múlva tőzsdei cégem lesz. Azóta eltelt 20 év és az ígéreteket be kell tartani.  Ingyen marketing: A tőzsdére lépéssel egy hatalmas ingyenes marketing csatorna nyílik meg, ami mindenképp szükséges ahhoz, hogy a Kulcs-Soft még ismertebb legyen. Például ha nincs a tőzsde, ezeket a gondolatokat sem olvassa el senki.  Tőkegyűjtés: A felvázolt ötletek megvalósításához és dinamikus fejlesztéséhez pénz kell. Szerencsés helyzetben vagyunk, mert a cég hitelmentes és a fő tevékenységéhez bőséges kapacitás áll rendelkezésre, de az új projektek megvalósításához, már több pénz kell.  Dolgozói elégedettség: A Kulcs-Soft csapata évek óta összeszokott, nagyszerű szakemberekből áll. Úgy érzem, tartozom nekik annyival, hogy tőzsdére viszem a céget, és így elmondhatják, hogy az egyetlen magyar tőzsdei szoftverfejlesztő cégnél dolgoznak."

13 13 Köszönöm a figyelmet! R. Kovács Dániel, Front Page Communications, ügyvezető igazgató KREATÍV Pénzügyi Kommunikációs Konferencia 2009. október 21.


Letölteni ppt "Tőzsde és kommunikáció Milyen haszna van kommunikációs szempontból a tőzsdei jelenlétnek? R. Kovács Dániel, Front Page Communications, ügyvezető igazgató."

Hasonló előadás


Google Hirdetések