Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Hajóról, csónakból vízbe esett, eltűnt személyek 2015-ben KBSZ, SZAKMAI NAP 2016. Budapest, 2016. május 5. Wimmer Gábor mb. főosztályvezető Hajózási.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Hajóról, csónakból vízbe esett, eltűnt személyek 2015-ben KBSZ, SZAKMAI NAP 2016. Budapest, 2016. május 5. Wimmer Gábor mb. főosztályvezető Hajózási."— Előadás másolata:

1 1 Hajóról, csónakból vízbe esett, eltűnt személyek 2015-ben KBSZ, SZAKMAI NAP 2016. Budapest, 2016. május 5. Wimmer Gábor mb. főosztályvezető Hajózási Főosztály

2 2 Halálos balesetek A 2015-ös évben hajóról, csónakból 3 fő vesztette életét. 2015. november 7-én a Népszigeten a „próba pontonnál” egy állóhajó mentőcsónakjából esett ki egy férfi és életét vesztette. 2015. november 17-én Mohács térségében egy menetben lévő német önjáró hajóról esett ki egy matróz és szintén eltűnt. 2015. december 24-én egy Moszkva tip. személyhajóról egy külföldi utas beesett a vízbe és eltűnt.

3 3 Állóhajón csónakbaleset Az esemény ideje: 2015. október 7. 13 óra 32 perc Az esemény helye: Duna 1653,2 fkm Vízhőfok: 15,3 o C, levegő hőfok: 21 o C Budapesti vízmérce: 64 cm, Jó látási viszonyok Üzemképességi okmánya érvényes: 2016. szeptember 9. Az állóhajó a Népsziget déli végén helyezkedik el a bal partban (próbaponton). Jelenleg várakozó, pihenőpontonként működik. A pontont váltásban két hajós képesítésű őr felügyeli. Az állóhajót felügyelő őrök karbantartási munkákat is végeznek az állóhajón. Ennek keretében történt az állóhajó csónakjának karbantartása, festése. A csónakot az őr le akarta tenni a vízre, amihez segítségül hívott még három főt a partról. Az őr úgy gondolta, hogy ő majd felügyeli a leeresztés műveletét és magát a csónakban történő tevékenységet két másik személyre bízta. Elmondása szerint részletesen elmagyarázta nekik a tennivalókat

4 4 Állóhajón csónakbaleset A csónakot le is eresztették és már kiakasztották a leeresztő kötelek horgait, amikor a baleset megtörtént. A csónak egyik végén lévő személy fel akarta adni a daru kötelének horgát és eközben a csónakot akaratlanul eltolta az állóhajó oldalától. Kapaszkodott ugyan a hajó peremébe, de a csónak egyre távolodott az állóhajó oldalától és így a személy beesett a vízbe, majd rövid idő után elmerült és eltűnt. Az állóhajó őre elszaladt egy csáklyáért, de már nem látta a vízbe esett személyt, amikor a mentést megkezdhette volna. Ezután értesítette a hatóságokat és a saját cégét. Rövidesen megérkeztek a vízirendészet járőrei, mentők, a katasztrófavédelem búvára, egy orvos és megkezdték a keresést. A búvár rövid idő múltán 14 óra 37 perckor a hajó közelében megtalálta a vízbe esett személyt. A helyszínen megkezdték az újraélesztését, majd 15 óra 23 perckor beszállították a Honvéd Kórházba, ahol 16 óra 30 perckor elhunyt.

5 5 Állóhajón csónakbaleset A csónak

6 6 Állóhajón csónakbaleset A csónak leeresztő daruk

7 7 Állóhajón csónakbaleset A beesés pillanata. (DDSG-MAHART térfigyelő kamera)

8 8 Az esemény bekövetkezésének okai: Szakértelem hiánya ( kaptak-e megfelelő tájékoztatást az elvégzendő feladatról és a csónakban tartózkodás szabályairól) Hajós képesítéssel nem rendelkező személyek munkavégzése hajón Mentőmellény hiánya Alkoholfogyasztás Állóhajón csónakbaleset

9 9 Vízbe esés önjáró hajóról Az esemény ideje: 2015. október 17 óra 30 perc Egy német lajstromban lévő önjáró hajó Wanja ms össze volt kötve a bolgár lajstromban lévő Sveti Ilija ms nevű önjáró hajóval. Árut nem szállítottak a hajók. Hegymenetben közlekedtek, a Wanja ms önjáró hajó vitte mellévett alakzatban a Sveti Ilija ms önjárót. A hajók méretei:Sveti Ilija : Hossz:104,95 m Szélesség:9,49 m Merülés:10 dm Lajstrom szám : 04034120 Wanja:Hossz:89,76 m Szélesség:9,49 m Merülés:9 dm Lajstrom szám:08948003 A személyzet képesítései és a hajó okmányai érvényesek voltak.

10 10 Vízbe esés önjáró hajóról Az esemény rövid leírása: 15 órakor indult a két hajó Mohácsról. A személyzet a Wanja ms raktártakarítását már elvégezte és a raktár szellőztetése, szárítása miatt a raktártető nyitva volt. Az időjárás változékony volt, fronthatással rövidebb esők, záporok váltakoztak, jelentősebb párásság volt és a napsütés hiánya miatt a fedélzeten nedvesség, csúszósság volt tapasztalható. A személyzet Baja irányából esőfelhőket látott közelegni és emiatt a Wanja ms matróza a raktártetőt be akarta csukni. Erre vonatkozó utasítást egyébként nem kapott. A raktár becsukása közben, melyet egyedül végzett, a keze lecsúszott a kapaszkodóról, egyensúlyát vesztette és beesett a Dunába. A másik hajón, a Sveti Iliján ketten csukták be a raktártetőket. A vízbe esett férfit azonnal észre vette a személyzet többi tagja, és megpróbálták kimenteni.

11 11 Vízbe esés önjáró hajóról A hajó vezetőjét azonnal értesítették, aki megállította a hajót, illetve hátramenetbe kapcsolt. Ezzel párhuzamosan ketten is mentőgyűrűt dobtak a Dunába. A mentőgyűrűk kb. 10-15 m távolságra kerültek a Dunába a vízbe esett személytől, aki nem érte el azokat. Röviddel ezután elmerült és eltűnt. Holttestét 2015. november 25-én találták meg Mohácsnál. A személyzet többi tagja ugyan azt állította, hogy nem fogyasztott alkoholt, de az igazságügyi orvos szakértői vélemény közepes mennyiségű alkohol fogyasztását állapította meg, azon túlmenően, hogy a matróz halálát fulladás okozta.

12 12 Vízbe esés önjáró hajóról Wanja ms Sveti Ilija ms

13 13 Vízbe esés önjáró hajóról

14 14 Vízbe esés önjáró hajóról

15 15 Az esemény bekövetkezésének okai: Csúszós fedélzet (Időjárás) Munkavégzés egyedül A korlát hiánya Mentőmellény hiánya Alkoholfogyasztás Öltözék (gumicsizma) Állóhajón csónakbaleset

16 16 Vízbe esés személyhajóról Az esemény ideje: 2015. december 24. 19 óra 50 perc Helye: Duna 1645,5 fkm, Szabadság híd térsége A hajó egy Moszkva típ. termes személyhajó, Lajstromszáma: 01289 Építési hely, idő: Moszkva, 1978

17 17 Termes személyhajó Okmány érvényessége: 2016. április 30. Időjárás: A megelőző napokban tartósan párás, ködfelhős idő volt. Noha a baleset napján a térségben a köd kissé felemelkedett (kb. a Várhegy magasságába), de az alsó légrétegek változatlan nyirkossága, valamint az abba hétfőn hullott frontális szitálás (ami ahhoz gyenge volt, hogy ezt az ún. légpárnát kimozdítsa) szélsőséges felszíni párateltséget eredményezett: értéke a baleset idején, a környező szárazföld felett is 100%-os volt és ebben a párakicsapódás közel olyan mértékű volt, mint gyengébb hulló csapadéknál - így a hajó fémfelületei a vizesség mértékéig nyirkosak lehettek. (Jeges nem, mert a léghőmérséklet + 4°C körül állandósult.) A légmozgás gyenge volt [ez az egyensúlyt tehát nem befolyásolhatta]. Továbbá a tartósan ködös, napsütés nélküli időnek lélektani hatásai is lehetnek. Budapesten, a baleset napjáig decemberben hónapban mindösszesen 6 órát sütött a nap, ami egyetlen téli napnak is rövid!

18 18 Termes személyhajó Az esemény leírása: A hajó 26 fő utassal és 3 fő személyzettel indult el budapesti sétajáratra 19 óra 20 perckor a Szent István parki kikötőből. A tervezett út hossza egy óra volt, a hajó 20 óra 20 perckor érkezett vissza az indulási kikötőbe. Kb. 19 óra 50 perckor a Nimród ms bejelentette rádión a 10-es csatornán, hogy egy embert lát a vízben és megkezdi a mentését. A mentés nem járt sikerrel, mert amikorra a Nimród ms a vízbe esett személy közelébe ért a férfi elmerült. Értesítették a NAVINFO-t és a Vízirendészetet. A beszélgetést hallotta a 10-es csatornán a termes személyhajó vezetője is, de miután nem jelezte nekik senki, hogy innen esett volna be valaki a vízbe, folytatták útjukat. Az értesítést követően a Vízirendészet egyik járőrhajója is a helyszínre érkezett és keresni kezdte a vízben látott személyt. A keresés nem járt eredménnyel. A sétahajó visszaékezése után kezdték a turisták keresni egyik társukat. Ekkor gondolt rá a hajó vezetője, hogy esetleg tőlük eshetett a vízbe az egyik utas, akit korábban jelentett a másik hajó. Értesítették a Vízirendészetet, és a nem sokkal később az odaérkező járőrök meghallgatták a hajó személyzetét.

19 19 Termes személyhajó Az üzemeltető hajózási engedélye érvényes: 2016. november 8. A személyzet okmányai és képesítései is rendben voltak.

20 20 KÖSZÖNÖM Termes személyhajó

21 21 Termes személyhajó

22 22 KÖSZÖNÖM Termes személyhajó

23 23 KÖSZÖNÖM Termes személyhajó

24 24 KÖSZÖNÖM Termes személyhajó

25 25 KÖSZÖNÖM Termes személyhajó

26 26 A helyszíni szemlén tapasztaltak alapján a Vb javaslatára a KBSZ azonnali intézkedést javasolva biztonsági ajánlást adott ki: BA2015-151-6-1A A KBSZ Vizsgálóbizottsága a helyszíni szemle során megállapította, hogy a ………… termes személyhajó korlátjainál nincsenek a korlátokon kívül tartózkodás, valamint az utasoktól elzárt munkaterületek veszélyeire figyelmeztető, illetve a korlátokon kívüli területeken tartózkodást megtiltó feliratok. A hátsó, nyitott fedélzeten lévő korlátoknál (habvédlemezen) kialakított ajtókon szintén nincsenek kinyitást tiltó feliratok. A KBSZ javasolja az üzemeltetőnek, hogy a korlátokat, ajtókat a szükséges mennyiségben lássák el többnyelvű figyelemfelhívó és tiltó feliratokkal. Az ajánlás elfogadása és végrehajtása esetén a Vizsgálóbizottság véleménye szerint csökkenhet az utasok nem engedélyezett helyeken történő mozgásából bekövetkezett balesetek száma. Termes személyhajó

27 27 Termes személyhajó

28 28 KÖSZÖNÖM Termes személyhajó

29 29 A baleset oka:  Az időjárási körülmények hozzájárulhattak a baleset bekövetkezéséhez, csúszósság, párásság, esti rosszabb látási viszonyok  Túlzott kockázatvállalás az utasoktól elzárt területen tartózkodás miatt (megbillenés, megcsúszás, esetleg pillanatnyi rosszullét, túlzott kihajolás, stb.)  Figyelmeztető feliratok hiánya a megfelelő helyeken Termes személyhajó

30 30 Horgászbaleset Piskó térségében Az esemény : 2015. április 6. 22 óra körül történt az esemény Horgászhely

31 31 Horgászbeleset Három horgász a Piskó közelében lévő Dráva holtágon kezdett horgászni 2015. április 6-án 14 óra tájban. Estig több halat is fogtak, két parti stégről horgásztak, az egyiken harcsáztak, a másikon pontyoztak. A horgokat és a szerelékeket csónakkal vitték be a szemközti nádas széléhez.

32 32 Horgászbaleset A délutáni órákban többször volt fogásuk a horgászoknak és csónakkal mentek be a halak kiemeléséhez. A baleset 22 óra körül történhetett, amikor szintén kapás volt az egyik harcsázó boton. Ketten bementek csónakkal szintén a hal fárasztásához és kiemeléséhez, eközben egyikük a csónak szélére lépett és a csónak megbillent, azonnal megtelt vízzel. A csónak gyakorlatilag azonnal elsüllyedt. A két horgász a vízbe került. A víz itt derékig ért és ahelyett, hogy a néhány méterre lévő partra kiléptek volna és megkerülik a holtágat, egyikük elkezdett visszaúszni a túloldalra. A holtág hossza kb. 1000 m szélessége kb. 60-80 m. Aki vissza akart úszni a stégekhez az kb. félúton elmerült és eltűnt. Egyik társuk beugrott utána a vízbe és keresni kezdte, de nem találta meg. Ezután a horgászbotokkal próbálták megtalálni a társukat, de ez a kísérlet is eredménytelen maradt. A 112-es telefonszámot a parton maradt horgász hívta 22 óra 30 körül. Az eltűnt férfi keresése a hatóságok részéről is eredménytelen maradt egészen 2016. április 17-ig.

33 33 Horgászbaleset

34 34 Horgászbeleset A baleset okai:  Túlzott kockázatvállalás  Csónakban a kapcsolatos általános szabályok ismerete  Mentőmellény hiánya  Alkoholfogyasztás

35 35 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! wimmer.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu


Letölteni ppt "1 Hajóról, csónakból vízbe esett, eltűnt személyek 2015-ben KBSZ, SZAKMAI NAP 2016. Budapest, 2016. május 5. Wimmer Gábor mb. főosztályvezető Hajózási."

Hasonló előadás


Google Hirdetések