Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, 2006.10.24. Wimmer Gábor balesetvizsgáló MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, 2006.10.24. Wimmer Gábor balesetvizsgáló MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET."— Előadás másolata:

1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Wimmer Gábor balesetvizsgáló MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET

2 2 Wimmer Gábor, Siófok MINDSZENT - BAKS KOMPÁTKELŐHELY

3 3 Wimmer Gábor, Siófok A baleset időpontja: :05 Az esemény bejelentése 14:08-kor a szolnoki Vízirendészet részéről történt. A vizsgáló bizottság kb. 15:30-kor indult és kb. 17:30- kor ért a helyszínre. A vizsgáló bizottság két főből állt. A vízi jármű típusa: 40 t-s köteles komp alacsony kötél vezetésű. Épült: 1977-ben a Pestmegyei Révhajózási Vállalat Horányi Üzemében Lajstromszáma: DK 1135

4 4 Wimmer Gábor, Siófok A Komp tulajdonosa: Mindszent Város Önkormányzata A komp üzemeltetője: Deviskomp Kft. A komp üzemképességi okmányának érvénessége: Az esemény rövid leírása: A DK 1135 lajstromszámú 40 t-s menetrendszerűen közlekedő komp 13:00-kor elindult a Mindszenti oldalról

5 5 Wimmer Gábor, Siófok

6 6 A révészek kb. 13:05 kor egy éles pattanó hangot hallottak. A kötél elszakadt és a komp sodródni kezdett a Tiszán lefelé. A komp kb. 250 m-t sodródott lefelé. A révészek a kézi mozgatású horgonyokat ledobták, ezek a kompot megállították, és azonnal telefonon segítséget kértek. A komp üzemeltetési vezetője a helyszínre irányított egy kisgéphajót, ami a kompot a Baksi oldalra juttatta.

7 7 Wimmer Gábor, Siófok A komp kb. 15:00 kor kötött ki a Baksi oldalon. A kompon 7 db gépkocsi, 1 db utánfutó és 11 személy tartózkodott. A kompon tartózkodó személyek közül senki sem sérült meg, sem a gépkocsikban, sem a kompon kár nem keletkezett. Ez nagy valószínűséggel a révészek lélekjelenlétének, tapasztalatának köszönhető. A baksi oldalon a kompról kiszálló utasokat a szegedi vízirendészeti őrs részéről egy járőr várta és egyenként kikérdezte őket a történtekről. Az utasok a szerencsés kikötés után nem kívántak semmiféle bejelentést, feljelentést tenni. A kötél bizonylata alapján: 310 m hosszúságú, Ø 28 mm átmérőjű és 496 kN szakító szilárdságú. A bizonylatot Mindszent Város Polgármesteri Hivatal Műszaki Osztálya bocsátotta rendelkezésünkre.

8 8 Wimmer Gábor, Siófok

9 9

10 10 Wimmer Gábor, Siófok Az üzemeltetőnek volt egy tartalék kötele, azonban ennek a bizonylatát sem tudták felmutatni, ez is Mindszent Város Polgármesteri Hivatal Műszaki Osztályán volt található. A kötélről kiderült, hogy vastagsága csupán Ø 25 mm, szakítószilárdsága 396 kN, tehát jóval kisebb a korábban felszereltnél. Már a helyszínen javasoltuk a szükséges kötélátmérő szakértővel történő meghatározását.

11 11 Wimmer Gábor, Siófok A Közlekedési Felügyelet Csongrád Megyei Közúti, Vasúti és Hajózási Osztálya elő is írta hogy az újbóli üzembe helyezés után, a kötelet legkésőbb szeptember 01-ig ki kell cserélni 28 mm-esre. Ez meg is történt, a komp jelenleg már ismét az eredeti kötélátmérővel üzemel. Tudomásunk szerint az Önkormányzat másik üzemeltetőre írt ki pályázatot, amellyel a szerződést már megkötötték.

12 12 Wimmer Gábor, Siófok IDŐJÁRÁS AZ ESEMÉNY BEKÖVETKEZÉSEKOR: Látási viszonyok jók Hőmérséklet 17 C o Szemerkélő eső. Szélerősség: gyenge Vízállás: 546 cm áradó

13 13 Wimmer Gábor, Siófok

14 14 Wimmer Gábor, Siófok

15 15 Wimmer Gábor, Siófok

16 16 Wimmer Gábor, Siófok Az esemény elemzése: Az esemény színhelyén a komp kötele valószínűsíthetően e után lett felszerelve. Ez a kötél bizonylatának dátuma. Szóbeli információ szerint 2003 tavaszán lett a kötél felszerelve. Ezt bizonylat, jegyzőkönyv nem támasztja alá. Nagy valószínűséggel az óta a kötél nem lett cserélve, pedig ezt a Hajózási Felügyelet én kelt hajóvizsgálati jegyzőkönyvben előírta. A helyszíni vizsgálat alkalmával a megkérdezett révészek és az Üzemeltető képviselői nem tudtak egyértelmű választ adni a kötél korábbi ellenőrzésének, a kötél cseréjének időpontjára.

17 17 Wimmer Gábor, Siófok A szolnoki vízirendészet utasítására a szakadt kompkötelet a mederből felhúzták és a szakadt részből mintát vettek. Ebből a mintából a KBSZ is kapott. A kötél állapota már szemrevételezéssel is egyértelműen megállapítható, az elemi szálak elöregedtek, elvesztették rugalmasságukat, kismértékű hajlításra a szálak könnyen eltörtek. Tehát a baleset bekövetkezése a komp kötél ellenőrzésének, karbantartásának, cseréjének elmulasztásából, és végül a kötél elszakadásából következett be. A kötél szakadásához csak hozzájárult az a tény, hogy a Tisza vízállása magas volt, ami nagyobb vízhozammal, vízsebességgel jár, ezáltal nagyobb erőt fejt ki a kötélre.

18 18 Wimmer Gábor, Siófok Biztonsági ajánlások: 1.Javasolt kidolgozni egy egyszerű táblázatos módszert, mely alapján a komp üzemeltetők könnyen megállapíthatják, hogy milyen átmérőjű kötelet használhatnak és milyen vízállásig üzemeltethetik a kompokat biztonságosan. 2. A kötelek beazonosíthatóságának megoldása is javasolt, ahogy az már az emelőkötelek esetében megoldott. A dokumentumokat a kompon kell tartani. 3. A kompok tulajdonosai, üzemeltetői rendelkezzenek az átkelőhelyek, kompok dokumentációival, rajzaival, műleírásaival.

19 19 Wimmer Gábor, Siófok Szükséges lenne valamely általános érvényű felelősség biztosítási rendszer kidolgozása. Az utólag kiderült, hogy az üzemeltető rendelkezett általános biztosítással. Azonban erről dokumentumot nem juttattak el hozzánk. 5. A köteleket alkalmanként emelőgép szakértővel ellenőriztetni kellene, erről jegyzőkönyvnek kellene készülnie és ezt a jegyzőkönyvet is a kompon kellene tartani.

20 20 Wimmer Gábor, Siófok

21 21 Wimmer Gábor, Siófok

22 22 Wimmer Gábor, Siófok

23 23 Wimmer Gábor, Siófok

24 24 Wimmer Gábor, Siófok NÉHÁNY, MÉG A KOMP BALESETÉNEK VIZSGÁLATAKOR KÉSZÍTETT KÉP

25 25 Wimmer Gábor, Siófok

26 26 Wimmer Gábor, Siófok

27 27 Wimmer Gábor, Siófok

28 28 Wimmer Gábor, Siófok

29 29 KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!


Letölteni ppt "KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, 2006.10.24. Wimmer Gábor balesetvizsgáló MINDSZENT - BAKS KOMPBALESET SÚLYOS VÍZIKÖZLEKEDÉSI BALESET."

Hasonló előadás


Google Hirdetések