Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, 2008.10.09. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, 2008.10.09. Wimmer Gábor balesetvizsgáló."— Előadás másolata:

1 RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Wimmer Gábor balesetvizsgáló

2 VÖCSÖK II. MS. SZÁRNYAS HAJÓ ÉS EGY KISGÉPHAJÓ ÜTKÖZÉSE 2 Az esemény bejelentése augusztus 15-én 14:40-kor történt a MAHART PassNave személyhajózási Kft. részéről az illetékes rendőrhatóság és az RSOE felé. Az RSOE a bejelentést a KBSZ felé 15 óra 10 perckor továbbította. A Vizsgálóbizottság a helyszínre 16:30-kor érkezett. A vizsgálat az északi MO-ás híd alatt álló bárkáknál lekötött szárnyashajón folyt. A vizsgálat kb. 18:00-ig tartott. A vizsgálóbizottság négy főből állt. A baleset időpontja: augusztus óra 30 perc. A vízijárművek típusai: Szárnyashajó Vöcsök II. ms. menetrend szerint közlekedő gyorsjáratú termes személyhajó, a másik közlekedő jármű egy kisgéphajó, mely munkahajóként üzemelt az északi M0-ás hídnál.

3 A hajók lajstromszámai: –Vöcsök II: –Kisgéphajó: H A hajók üzemképességi okmányának érvényessége: –Vöcsök II: január 21. –Kisgéphajó: május. 22. Időjárás az esemény bekövetkezésekor: Vízállás: 148 cm Látási viszonyok:Jók, napos idő Szélerősség:Gyenge északi szél Hőmérséklet:25 C o 3 VÖCSÖK II. MS. SZÁRNYAS HAJÓ ÉS EGY KISGÉPHAJÓ ÜTKÖZÉSE

4 AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA  A Szárnyashajó menetrend szerint völgymenetben közlekedett az épülő északi MO-ás híd felé a szokásos sebességgel. Az építkezési munkák miatt a szabad hajóút 100 m szélességűre korlátozódott. (50/Du/2007. sz. Hajósoknak szóló hirdetményben)  A kisgéphajó az épülő híd alatti jobb-parti kikötőhelyről indult a bal partban lévő munkásszállásra, munkásokért. A kisgéphajóban csak a hajó vezetője tartózkodott. Nagy gyakorlattal rendelkező, megbízható, hajós dolgozó volt.  A szárnyashajó hajóvezetőjének elmondása szerint a hidat, a folyamatban lévő építési tevékenység miatt nagy figyelemmel közelítette meg. A hídnyílásba behajózva rendellenességet nem tapasztalt. Az épülő hídnyílásba történő behajózás előtt kb. 2 km-el URH rádión a 10-es csatornán bejelentkezett, és közvetlenül a híd előtt rövid sziréna hangjelzést adott. A szárnyashajón az a szokásos hajózási módszer, hogy a hajó parancsnoka kormányozza a hajót, a gépüzemvezető is a kormányállásban teljesít szolgálatot és kezeli a gépi berendezések kezelőszerveit. 4

5  Az épülő híd pillérét elhagyva kb. 100 m-el észlelték, a jobb part irányából szintén nagy sebességgel közlekedő, illetve érkező motorcsónakot, mely az észlelés pillanatában kb m-re lehetett a látómező jobb oldalán, és keresztezte a szárnyashajó útját.  A szárnyashajó parancsnoka azonnal utasítást adott a gépüzemvezetőnek a hajó megállítására, amely rögtön végrehajtásra is került. A hajó parancsnoka szerint az észlelés és az ütközés között eltelt idő 2-3 másodperc lehetett, az ütközés megtörténtéig egyéb intézkedés megtételére már nem volt ideje (irányváltoztatás, további hangjelzés). Az ütközés következtében a szárnyashajó a folyásiránnyal szembe fordult. A hajó első tisztje azonnal megkezdte, illetve megpróbálta megkezdeni a csónak vezetőjének keresését, mentését. Az építkezésről is többen látták az eseményt és egy segélyhajó is a helyszínre indult, kb. 3-4 perc elteltével érkezett a baleset helyszínére. 5 AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA

6 6 Kisgéphajó Szárnyashajó AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA

7 7 Szárnyashajó Kisgéphajó Ütközés Bárka

8 8 A HELYSZÍN

9 9  Az ütközést követően azonnal megkezdődött a mentés az időközben odaérkező Vízügyi Szolgálat egyik kishajójával és a Hídépítő Speciál egyik hasonló kisgéphajóval közösen. A balesetet szenvedet kisgéphajó a szárnyashajó orr része alá szorult. A vízügyi kisgéphajó segítségével sikerült a sérült motorcsónakot kiszabadítani. A balesetet szenvedett hajó vezetőjét beszorult állapotban találták meg a csónakban, mely a baleset után is úszóképes maradt, légkamráinak köszönhetően. A sérült kisgéphajó vezetőjét sajnos már nem lehetett megmenteni.  A szárnyashajót a személyzet a baleset után, a mentési művelet befejezését követően az 1659-es fkm-nél horgonyzó bárkákhoz kötötte és megkezdte a 62 utas átszállításának előkészületeit, a hajó átvizsgálását. A szárnyashajó személyzete 5 főből állt. A szárnyashajó parancsnoka a balesetet követően azonnal értesítette a mentőket és a vízirendészet ügyeletes tisztjét. AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA

10 10 Egy kis elemzés Adatok:  Szárnyashajó sebessége 60 km/h = 16 m/s  Kisgéphajó sebessége 40 km/h = 11 m/s  Idő: 2;3;4;5 sec  Képletek: út idő sebesség összefüggés, szögfüggvények, szinusztétel A képek, és a számítások szerint a szárnyashajó az észlelés és az ütközés között eltelt néhány 2-5 másodperc alatt kb m-t tett volna meg teljes sebességgel.  Könnyen belátható, hogy a valóban megtett távolság valamivel kevesebb, mert a géperő levétele után a hajó még egy kis ideig siklásban van ugyan, de azt követően a sebesség elvesztésével a hajó egyre fokozottabban válik vízkiszorításos hajóvá és sebességéből egyre többet veszít, és végül teljesen hagyományos hajóvá válik, gyakorlatilag megáll. AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA

11 11  A számítások eredményei gyakorlatilag megegyeznek a szárnyashajó parancsnokának elmondásával, miszerint a jobboldalról érkező kisgéphajó az észlelés pillanatában a szárnyashajótól mintegy m-re lehetett.  Lássunk egy egyszerű vázlatot és néhány egyszerű összefüggéssel számolva a megtett utakat a találkozás pillanatáig. AZ ESEMÉNY LEÍRÁSA

12 km/h 40 km/h m m-t a szárnyas hajó 1,5 sec alatt teszi meg. A csónak a 61 m-t 5,49 sec alatt teszi meg 30,5 m-t szárnyas hajó 1,9 sec alatt tesz meg 1,5+1,9=3,4 sec. 61 m ESEMÉNY ELEMZÉSE

13 13  A vizsgálat alkalmával csak a szárnyashajó vezetőjét és a szemtanúk közül néhány főt volt módunk meghallgatni.  Az elhangzottakból azt a következtetést vontuk le, hogy a kisgéphajó vezetője nem kellő figyelemmel vezette hajóját, és többek véleménye szerint a kisgéphajó vezetője csak jobb oldalra figyelt, a hajója bal oldalára, a fentről jövő forgalomra nem figyelt egyáltalán.  Mindkét hajó viszonylag nagy sebességgel közlekedett, a balesetet elkerülni nem tudta a veszélyhelyzetet észlelő hajó.  A kapcsolódó eseményeket és a meghallgatott szemtanúk elmondásából származó tényeket összeillesztve, a valóságban is az történhetett, amit a korábban bemutatott számítások igazolnak.  A kisgéphajó csak a légkamráinak köszönhetően nem süllyedt el, a hajó jelentős mértékben sérült. Utasa illetve egyben vezetője életét vesztette.  A szárnyas hajó utasai közül ugyan senki sem sérült meg, és a hajóban sem keletkezett jelentős kár, de a hajót ki kellett emelni és a szárnytartókon keletkezett sérüléseket javítani kellett. A hajó hosszabb időre kiesett a menetrendszerű járatból. ESEMÉNY ELEMZÉSE

14 A SÉRÜLT KISGÉPHAJÓ A PARTRA VONTATVA 14

15 15 A SÉRÜLT KISGÉPHAJÓ A PARTRA VONTATVA

16 A CSÓNAK MÁR KIEMELT ÁLLAPOTBAN 16

17 A KISHAJÓ SZEMBŐL 17

18 A GÁZKAR ÁLLÁSA 18

19 ÉLES VÁGÁS A CSÓNAKON 19

20 A SZÁRNYASHAJÓ KIKÖTVE A BÁRKÁKHOZ 20

21 A SÉRÜLT BELSŐ SZÁRNYTARTÓ PROFIL 21

22 A SÉRÜLT SZÁRNYTARTÓ PROFIL MÁSIK 22

23 MÁSIK SÉRÜLT SZÁRNYTARTÓ PROFIL 23

24 A KIEMELT SZÁRNYASHAJÓ A HAJÓJAVÍTÓBAN 24

25 25 A kisgéphajó vezetője nem kellő figyelemmel és gondossággal vezette szolgálati célú kisgéphajóját. Ebben az esetben konkrét biztonsági ajánlás nem kerül megfogalmazásra. A már korábban javasolt adatrögzítő rendszer, amely a legfontosabb üzemi adatokat egy ideig eltárolja (motorfordulatszám, kormányhelyzet, hajósebesség). A legnehezebb szakaszokon megfontolandó lenne esetleg a radar használata akár napközben is, jó látási viszonyok esetén is. A baleset oka: Biztonsági ajánlások: KÖVETKEZTETÉS

26 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! 26


Letölteni ppt "RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY - Szárnyashajó ütközése kisgéphajóval KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, 2008.10.09. Wimmer Gábor balesetvizsgáló."

Hasonló előadás


Google Hirdetések