Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

FÖLDES Dávid - doktorandusz Dr. CSISZÁR Csaba - egyetemi docens Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2016. 2016. március 24-25. Győr, Magyarország A KERÉKPÁROZÁST.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "FÖLDES Dávid - doktorandusz Dr. CSISZÁR Csaba - egyetemi docens Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2016. 2016. március 24-25. Győr, Magyarország A KERÉKPÁROZÁST."— Előadás másolata:

1 FÖLDES Dávid - doktorandusz Dr. CSISZÁR Csaba - egyetemi docens Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2016. 2016. március 24-25. Győr, Magyarország A KERÉKPÁROZÁST TÁMOGATÓ UTAZÓI INFORMÁCIÓS SZOLGÁLTATÁSOK FEJLESZTÉSE BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék

2 2 1.Bevezetés 2.Helyzetelemzés 3.Útvonalértékelő eljárás Konklúzió TARTALOM BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék Kutatási alapkérdés: Az adatgyűjtési technológiák fejlődése következtében rendelkezésre álló nagy mennyiségű és dinamikus adatok hogyan használhatók fel a kerékpárosok támogatására, döntéseik megkönnyítésére személyre szabott információkkal

3 3 Téma aktualitása: fenntartható mobilitás  lágy mobilitási formák kerékpáros közlekedés ösztönzése; modal-split növelése adatgyűjtési, ICT technológiák fejlődése Problémafeltárás: kerékpárosoknak szóló információs rendszerek és szolgáltatások hiánya/fejletlensége Célkitűzés: kerékpáros útvonalértékelő eljárás kidolgozása hálózati elemek fizikai tulajdonságait és a felhasználó személyes preferenciáit figyelembe veszi 1. Bevezetés BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék

4 4 Kerékpározás alapfolyamati, információkezelési sajátosságai: védtelenség, balesetveszély, sérülési kockázat időjárási körülményeknek fokozott kitettség az út állapotára érzékenyebb szabadsági foka bizonyos szempontból nagyobb nagyfokú figyelmet igényel az utazáshoz szükséges információ nagy részét utazás előtt szerzi be gyors reakciók adása, kevés információ birtokában  véletlenszerű, sejtésalapú döntések utazás közben nagyobb jelentőségű a más közlekedők által mutatott viselkedés információtartalma mozdulataival más közlekedőkhöz képest több információt hordoz 1. Bevezetés BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék

5 5 Kerékpáros közlekedés komfortosabbá tétele – eszközök infrastruktúra fejlesztés/építés – kerékpározható infrastruktúra – minden ami nem tiltott – kerékpárosbarát infrastruktúra – pl.: kerékpárút, kerékpársáv, egyirányú utca kerékpárosoknak engedélyezett ellenirányú behajtással információs szolgáltatások fejlesztése kerékpározhatóság, biztonságtudatottság kerékpározást motiváló és demotiváló tulajdonságok 1. Bevezetés BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék

6 6 2. Helyzetelemzés Kerékpáros információs szolgáltatások BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék

7 7 cél: hazai, külföldi alkalmazások összehasonlításával iránymutató funkciók keresése * ha adott területen elérhető a szolgáltatás BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék 2. Helyzetelemzés Kerékpáros útvonaltervező alkalmazások AlkalmazásAlkalmazás funkciójaÜzemeltető profiljaMűködési terület BKK Futárelsősorban közösségi közlekedési útvonaltervező közlekedés szervezőBudapest merretekerjek.hukerékpáros útvonaltervezőnon-profit szervezetMagyarország GeoLogikakerékpáros útvonaltervezőmagán társaság (k+f)Budapest és környéke KENYIkerékpáros hálózat nyilvántartása (útvonalterezés) állami közlekedési háttérszervezet Magyarország utvonalterv.hutérképi szolgáltatások, útvonaltervezés különböző móddal térképészeti vállatMagyarország OSMtérképi szolgáltatások, útvonaltervezés különböző móddal térképészeti szervezet/ közösségi alapok Világ* AnachBútvonaltervezés különböző móddalközlekedési szövetségAusztria (Bécs) TfLelsősorban közösségi közlekedési útvonaltervező közlekedés szervezőLondon Google Mapsútvonaltervezés különböző móddalszámítástechnikai vállalatVilág* Alkalmazások csoportosítása: kerékpáros közlekedéshez készített (merretekerjek.hu, GeoLogika, KENYI) csak kiegészítő szolgáltatása a kerékpáros tervezés; elsődlegesen a közösségi közlekedést támogatja (BKK Futár, utvonalterv.hu, OSM, TfL, Google Maps) multimodális (AnachB)

8 8 BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék 2. Helyzetelemzés Kerékpáros útvonaltervező alkalmazások BKK Futár merretekerjek. hu geologika. hu KENYI utvonalterv. hu OSMAnachBTfLGoogle Maps 1. Alkalmazás általános jellemzői a, működési területBudapest Magyar- ország Budapest és környéke Magyar- ország világ a AusztriaLondonvilág b b, választható nyelv magyar/ angol magyar magyar/ angol magyar felhasználói környezet függő német/ angol felhasználói környezet függő c, elérhetőségweb/mobilweb web/mobilwebweb/mobil 2 Felhasználó oldali beállítások 2.1. Alapvető utazási információk beállítása a, indulási és érkezési hely a1, térképes ✓✓✓✓✓ ✓ ✓ a2, cím szerinti ✓ ✓✓✓✓✓ a3, POI ✓ ✓✓✓ a4, koordináta ✓ ✓ b, utazási idő b1, indulási idő ✓ ✓✓ b2, érkezési idő ✓ ✓✓ b3, indulás most ✓✓✓✓✓✓✓✓✓ 2.2 Személyre szabási beállítások a, preferencia megadása ✓ b, jelentős forgalom elkerülése ✓*✓* ✓ c, emelkedők elkerülése ✓ d, kerékpárosbarát infrastruktúra ✓ ✓ e, sebesség ✓ f, multimodális utazás f1, kerékpárszállítás ✓ *** f2, kerékpártárolás ✓ ** ✓✓ *** g, felhasználói profil megjegyzése ✓ ✓ 3. Alkalmazás működési folyamatai a, kerékpározható infrastruktúraközepesnagykis nagy közepes b, kerékpárosbarát infrastruktúraközepesnagyközepes nagyközepesnagy közepes c, kerékpáros multimodális tervezés ✓ ** ✓✓ *** d, közösségi kerékpáros tervezés ✓ ✓ 4. Útvonal- opciók megjele- nítése a, térképes megjelenítés ✓✓✓✓✓✓✓✓✓ b, szöveges leírás részletességekis közepesnagyközepes nagyközepes c, útvonal kiegészítő információinak mennyisége/részletessége nagy közepes d, egyéb kiegészítő szolgáltatásokról információ részletessége közepes nagy közepesnagy

9 9 Eredmények: személyre szabás a tervezésnél - kerékpárosbarát/gyors (BKK Futár); forgalomkerülés (merretekerjek.hu); sebesség választás/emelkedő kerülése (AnachB) multimodális tervezés - teljes körű/néhány mód igénybevétele (AnachB/BKK Futár, TfL) kerékpározható infrastruktúra használatának figyelembe vétele tervezéskor (AnachB, TfL) gyalogátkelőhelyen történő átkelés (BKK Futár) részletes útvonalleírás - magasság profil, emelkedés mértéke, úttípus (AnachB, merretekerjek.hu) mobil applikáción is elérhető funkciók (BKK Futár, AnachB) kiegészítő szolgáltatások jelölése/megadása (KENYI, AncahB)  kifejezetten kerékpáros útvonaltervezés hiánya/pontatlansága (kerékpározható infrastruktúra nyomvonalának követése/előnyben részesítése)  kevés személyre szabható beállítási lehetőség  a kerékpározható infrastruktúra tulajdonságainak (pl.: fizikai állapot) figyelembe nem vétele BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék 2. Helyzetelemzés Kerékpáros útvonaltervező alkalmazások ÚJ FUNKCIÓK

10 10 Cél: az általános kerékpározási szokások feltárása a kerékpárosok által használt útvonaltervező és egyéb információs alkalmazások használati jellemzőinek felmérése BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék 2. Helyzetelemzés Kérdőív - információs szolgáltatásokkal szembeni elvárások Eredmények – 6 nap alatt, 770 db kitöltés: 90% mindennap használna valós idejű információkat használó alkalmazást 60%-uk jó ötletnek tartja, és 36%-uk használna is kerékpárosoknak szóló navigációs rendszert 62%-a tartja támogatandó ötletnek kerékpáros VJT kihelyezését

11 11 Eljárás folyamata: Cél: a hálózati tulajdonságokat és a felhasználói preferenciákat részletesen figyelembe vevő útvonalértékelő eljárás fejlesztése 3. Útvonalértékelő eljárás BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék Hálózatértékelés: a fizikai paraméterek sebességbefolyásoló hatása, azok időbeli változása, és az utazói preferenciák alapján ráfordítási értékek számítása Ráfordítási érték: a hálózati elem tulajdonságait és a felhasználói preferenciákat figyelembe vevő, az elem leküzdésének érzékelt idejét kifejező időalapú érték.

12 12 Eljárás folyamata: Felhasználói preferenciák beállítása: átlagsebesség hálózati elemekhez (él/csúcs) tartozó preferencia tényezők beállítása – ’közömbös’, ’zavaró’, ’kizáró’ 3. Útvonalértékelő eljárás BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék Beállítás Jele Megnevezés kerékpárút (önálló) kerékpárút (gyalogúttól sávval elválasztva) kerékpárnyom kerékpáros és autóbuszsáv meredek emelkedő rendkívül rossz fizikai útállapot vizes útfelület havas útfelület jeges útfelület alacsony hőmérséklet Beállítható hálózati elem tulajdonságok (részlet) Beállítás Jele Megnevezés eső erős szél nagy közúti forgalom jobbkezes keresztezés jelzőtáblával irányított keresztezés vágány keresztezése rossz levegőminőség

13 13 Eljárás folyamata: A. részfolyamat: sebesség befolyásoló tényezők számítása Sebességbefolyásoló tényező: egyes él tulajdonságoknak a sebességre gyakorolt hatásának mértékét adja meg. hálózati elem tulajdonságai alapján minden elemre pl.: emelkedés mértékéből képzett tényező, útfelület fizikai állapotának hatása, forgalomnagyság befolyásoló szerepe egy-egy tényező értékét több él tulajdonság (annak állapotai) együttesen befolyásolják - pl.: forgalomnagyság és úttípus együttes hatása 1 körüli értékek hatásukat a tényezők együttesen fejtik ki 3. Útvonalértékelő eljárás BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék Sebességbefolyásoló össztényező:

14 14 Eljárás folyamata: B. részfolyamat: preferencia tényező számítása Preferencia tényező: a hálózati modellben eltárolt él és csúcs tulajdonságok személyes megítélését fejezi ki. hálózati elem tulajdonsága és a felhasználó preferencia beállítás alapján minden elemre számértékei: ’közömbös’: 1 ’zavaró’, ’szükséges’: 0,8-1,8 ’kizáró’: 1000 hatásukat a tényezők együttesen fejtik ki 3. Útvonalértékelő eljárás BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék Preferencia össztényező:

15 15 Eljárás folyamata: C. részfolyamat: ráfordítási érték meghatározása Ráfordítási érték: a hálózati elem tulajdonságait és a felhasználói preferenciákat figyelembe vevő, az elem leküzdésének érzékelt idejét kifejező időalapú érték. 3. Útvonalértékelő eljárás BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék Ráfordítási érték: Élekre: Csúcsokra: útvonalak értékelhetők a ráfordítási értékek útvonalankénti összesítésével

16 16 Példaterület Példa alkalmazás: Excel programban Három típusú értékelés: cél: sebesség-csökkentő tényezők, eljárás működésének vizsgálata 1.referenciamérésekkel való összehasonlítása 2.létező útvonaltervező alkalmazás eredményével összehasonlítás 3. Útvonalértékelő eljárás BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék a. útvonal minta- alkalmazás referencia mérés 19,8 perc18,1 perc a. útvonal minta- alkalmazás BKK Futár 19,8 perc17 perc

17 17 Eredmények: Helyzetfeltárás – példaértékű funkciók, alkalmazások Útvonalértékelő eljárás – személyre szabott, részletes ajánlat A kutatás során tapasztalt főbb nehézségek: az útvonaltervező alkalmazások működésének elemzése ’próbálgatásos módszerrel’ a belső működési jellemzők ismerete nélkül az értékelő eljárásban alkalmazott függvénykapcsolatok feltárása Tovább fejlesztési irányok: kérdőíves felmérés eredményeiből további következtetések levonása értékelő eljárás elemeinek finomítása (felhasználói kategóriák szerint eltérő „zavaró” számérték, sebességkategóriák mérés útján történő pontosítása) eljárás kiterjesztése a felhasználó pillanatnyi fizikai/szellemi állapotára és helyismeretére, valamint a kerékpártípusra eljárás kiterjesztése más közlekedési módra – multimodális eljárás fejlesztés Konklúzió BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék

18 Földes Dávid, doktorandusz foldes.david@mail.bme.hu+36-20-570-4667 Dr. Csiszár Csaba, egyetemi docens csiszar.csaba@mail.bme.hu+36-70-336-0612 KÖSZÖNJÜK A MEGTISZTELŐ FIGYELMET KÖZLEKEDÉSÜZEMI ÉS KÖZLEKEDÉSGAZDASÁGI TANSZÉK H-1111 BUDAPEST STOCZEK 2., ST ÉPÜLET 4. EMELET WWW.KUKG.BME.HU BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék


Letölteni ppt "FÖLDES Dávid - doktorandusz Dr. CSISZÁR Csaba - egyetemi docens Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2016. 2016. március 24-25. Győr, Magyarország A KERÉKPÁROZÁST."

Hasonló előadás


Google Hirdetések