Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2014. Február 27. Kápolnásnyék dr. Vereczkey Zoltán MKFE elnök Magyar fuvarozó vállalkozások versenyképessége 2014.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2014. Február 27. Kápolnásnyék dr. Vereczkey Zoltán MKFE elnök Magyar fuvarozó vállalkozások versenyképessége 2014."— Előadás másolata:

1 2014. Február 27. Kápolnásnyék dr. Vereczkey Zoltán MKFE elnök Magyar fuvarozó vállalkozások versenyképessége 2014

2 Válság: definíció A rendszerelmélet szerint egy komplex társadalmi rendszer akkor van válságban, ha a benne felmerülő kérdések, konfliktusok száma és/vagy intenzitása tartósan meghaladja az arra adható kielégítő válaszok számát és/vagy intenzitását. 2

3 A válság tartalmát tekintve: A válság ezek szerint döntően fokozódó alkalmazkodásképtelenséget, a rendszerben folyamatosan növekvő alkalmazkodási feszültséget jelent. 3

4 Miért robbant ki a 2008-as válság? A kapitalizmus alaptörvénye: a növekedés – megroppant és nem tudta elfedni az elosztási arányok tarthatatlanságát, vásárlóerő – kontra – extraprofit A termelő tőke „munka alapú” megtérülési ideje meghosszabbodott, sőt esetenként kétségessé vált, A spekulációs tőke megtérülési ideje mindig is rövidebb volt, és nagyon extrém esetben vált kétségessé, A tőke érdekelt lett a válság létrejöttében, a spekulációs „élettér” bővülésében, és fennmaradásában, a tulajdoni viszonyok átrendeződésében! 4

5

6 6

7 7

8

9

10 10 Mióta van válságban a közösségi közlekedés? A veszteséges vállalati gazdálkodás, / vagyonfelélés megjelenése óta? A termelő eszközök egyszeri újratermelésének megszűnése óta? Az egyéni közlekedés személyközlekedési munkamegosztáson belüli részarányának folyamatos növekedése óta? A hasznos km-ek és az utasszám csökkenése óta? A járat ritkítások és vonal bezárások elindulása óta? Konklúzió: válság van!

11 A versenyképesség alakulására ható tényezők: Adórendszer Költségstruktúra Gazdaságpolitikai programok Támogatási rendszer

12 A kereskedelmi gázolaj jogintézménye 2012. I. negyedévében 1300 közúti közlekedési szolgáltató vállalkozás alkalmazta. Hol van a többi? – 7,5 tonna alatti járművek – az EU irányelv alapján- nem lehetnek a rendszerben – 3. országos forgalomban nem Magyarországon tankol – Keleti irányban fuvaroz (olcsó ukrán gázolaj) – Averziók a visszaigénylés körüli „bürokrácia” miatt, pedig teljesíthető – Szürke/fekete forrás Eddig összesen visszaigényelt összeg: 7,3 Mrd Ft – Áruszállítás, -fuvarozás: 4,9 Mrd Ft (Kb. 1200 vállalkozás, kb. 3,5 mFt/vállalkozás) – Személyszállítás: 2,4 Mrd Ft (kb. 130 vállalkozás, kb. 18,5 mFt/vállalkozás) Költségvetési érdek a külföldiek (tranzitálók) bevonása – ÁFA-visszaigénylés lehetőségének megteremtése a fő tranzitáló országokra – Hozzáadott szolgáltatások (több ok, hogy erre jöjjön és megálljon) Adórendszer

13 Üzemanyag-megtakarítás adómentes kifizetése Bizonylat nélkül elszámolható költségek (napidíj) mértékének 25€-ról 40€-ra való felemelése (/nap/fő) A légrugós gépjárművek esetében kivetett gépjármű adó az Európai Uniós minimum szintre csökkent Az útdíj költségek 7,5%-a levonhatóvá vált az iparűzési adóból Adórendszer

14 MIT TEHET AZ EMBER?: HA VÁLLALKOZÓ AKAR LENNI !

15 15 A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Villamos energia: Magyarország: 7,61 Eurocent/Kwh (feldolgozóipari adat 2006) Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország 7,08 Eurocent/Kwh átlagszám (feldolgozóipari adat 2006) Megjegyzés: Alacsonyabb a költségszint a volt EU15-ben: Ausztria, Finnország, Svédország, Franciaország, Spanyolország, Görögország, Dánia (2007-es adat)

16 16 A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Földgáz: Magyarország: 8,92 Eucent/Gjoule (feldolgozóipari adat 2006) 7,75 Eucent/Gjoule átlagszám (feldolgozóipari adat 2006) Megjegyzés: Németország, Svédország, Egyesült Királyság, Luxemburg kivételével valamennyi európai országnál magasabb a magyarországi árszint 2007-ben Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország

17 17 A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Gázolaj: Magyarország: 1,42 Euro/liter 1, 25 Euro/liter átlagszám Megjegyzés: 2007-ben tartósan alacsonyabb gázolaj árak voltak érvényben Finnországban, Görögországban, Spanyolországban, Luxemburgban és Ausztriában Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország

18 18 A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Banki kamatok: Magyarország: 8,5 % 3,85 % átlagszám Megjegyzés: 2007 szeptemberi adat: magyar jegybanki alapkamat 7,5%, Németország 3,19% Ausztria 3,19% Szlovénia Szlovákia Csehország Lengyelország

19 A vállalkozások nemzetközi versenyképességét meghatározó főbb költségek Magyarországon Külön- bözet Szlovénia, Szlovákia, Csehország, Lengyelország Villamos energia (Eurocent/KWh) 7,61+0,537,08 Földgáz (Eucent/Gjoule)8,92+1,177,75 Gázolaj (Euro/liter)1,42+0,171,25 Banki kamatok %8,5+4,65 3,85 (Átlagszám) Élő munkát terhelő elvonások %50,5+6,5 44 (Átlagszám)

20 Az MKFE vevőcsoport üzemeltetésének eredményei -2010 II. félévében 200 millió liter hazahozott tankolás, 20 Mrd Ft jövedéki adóbevétel-többlet az I. félévhez képest  KÖVETKEZMÉNY: KERESKEDELMI GÁZOLAJ BEVEZETÉSE! -2012.: 6% visszaesés az üzemanyag-eladások terén, vs. 12% emelkedés az MKFE vevőcsoportjában 1. Győztes-győztes konstrukciók

21 Gazdaságfejlesztési források 2007-2013

22 Nemzetközi árufuvarozás 2004. V. 1. 2004. XII. 31. 2006. XII. 31. 2011. VI. 1. 2004. V. 1. 2004. XII. 31. 2006. XII. 31. 2011. VI. 1. 2012. 06. 30.

23 Magyarország nemzetközi* teljesítménye (millió átkm) 2004-2011 * harmadik országos és kabotázs is

24 A magyar fuvarozók harmadik országos tevékenysége 2004 – 2011 (millió átkm)

25 További érdekképviseleti javaslatok a versenyképesség növelésére A külföldi útdíj 7,5%-ának levonhatósága az iparűzési adóból A külföldön az áru továbbítása érdekében kifizetett költségek (alagút, komp, útdíj) ne növelje az iparűzési adó nettó árbevételi alapját Induljon központi támogatással intézményes gépjárművezető képzés A vagyonszerzési illeték mértéke az államigazgatási eljárási költségek szintjén kerüljön meghatározásra, a haszongépjárművek esetében

26 További érdekképviseleti javaslatok a versenyképesség növelésére Jelentős intézkedéseket kell tenni a magyarországi export árualap „megvédése” érdekében: – bilaterális egyezmények felülvizsgálata – a külföldi tehergépjárművek hatékony ellenőrzése – a kiadott közlekedési engedélyek felhasználása során azok teljes körű érvénytelenítésének biztosítása ( bélyegző automata, élő munkaerő) – a viszonossági gyakorlat visszaállítása – az engedélyfajták következetes alkalmazása ( tranzit, loco, harmadik országos ) – a le és felrakóhelyek ellenőrzési kötelezettségének jogszabályi rendezése, a 156-os bírság rendelet módosításának hatályba léptetése – a már javaslatként elfogadott 261-es számú kormány rendelet módosításának mielőbbi hatályba léptetése a NAV, az NKH rendőrség közös ellenőrzési gyakorlatának elfogadása

27 A lokalitás lehetőségei Az államadósság csökkentése Árfolyamveszteség tompítása Energiaárak felügyelete Közüzemi költségek befolyásolásának kialakítása Telekommunikációs költségek szabályozása Kereskedelem, első sorban más lokalitásokkal Belső piac felértékelődése – Magyar áru – Magyar munkaerő Adózási fegyelem megszilárdítása Korrupció visszaszorítása Fekete gazdaság elleni hatékony fellépés 27 – elsődleges gazdasági célok között – deviza hitelesek kezelése – állami beavatkozás – intenzív külkereskedelem – export hitel, magyar áruk aránya – munkahelyvédelmi akcióterv – pénztárgépek online – jogszabály alkotás – ellenőrzést végző intézményrendszer fejlesztése

28 KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!


Letölteni ppt "2014. Február 27. Kápolnásnyék dr. Vereczkey Zoltán MKFE elnök Magyar fuvarozó vállalkozások versenyképessége 2014."

Hasonló előadás


Google Hirdetések