Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kamara szerepvállalásának jelent ő sége a szakmai vizsgáztatási rendszerben.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kamara szerepvállalásának jelent ő sége a szakmai vizsgáztatási rendszerben."— Előadás másolata:

1 A kamara szerepvállalásának jelent ő sége a szakmai vizsgáztatási rendszerben

2 Szakképzési problémafa  Szakképzés társadalmi küldetésének teljesítése: A szakképzés társadalmi leértékelődése A korosztály mindössze 20%-a végez a szakiskolában 1990-ben ez az arány közel 50%-os volt A 18/19 éves korosztály 24%-a szakképzetlen marad 10 év múlva a éves korosztály száma negyedével csökken Szakmák társadalmi leértékelődése egyetemi-főiskolai papírgyárak elszívják az utánpótlást  Megoldási módok: Szakképzés vonzerejének növelése, a munka világába történő átmenet ösztönzése; Szakképzettek arányának növelése az ifjúsági képzésben Évjárat 30%-a szerezzen szakiskolai-szakmunkás végzettséget 9-10 osztályban a gyakorlati képzés arányának növelése Szakmunkás életpálya modell kialakítása

3 Válaszok és beavatkozások  Szakképzés társadalmi támogatottságának a növelése  Tényleges együttműködés, új kooperációs kultúra kialakítása  Projekttípusú és hálózatszerű együttműködési formák előtérbe kerülése  Gazdaság és szakképzés: folyamatos párbeszéd, kommunikáció: gazdasági folyamatok, szükségletek, trendek, konjunktúra  Gazdaság szerepvállalásának növelése a szakképzésben: OSZEB, egységes arculat, egységes fellépés  Szakmunkás életpálya modell: zsákutcás modell helyett

4 Minisztérium – kamara együttműködése Szociális és Munkaügyi Minisztérium-al keret-megállapodás meg- megkötése december 8: Átadott 16 szakmákban vizsgaelnöki kinevezés április-tól Újabb szakmák átadása: 11 hiány, vagy keresett szakma KKV-k körében munkaerő piaci felmérések, közös kutatások Felnőttképzésben a gyakorlati képzés szabályozása NFT II. projektek: kamarai részvétel (TISZK, vizsgaközpontok, pályaválasztás); mesterképzés megújítása Szakmai-tanulmányi versenyek szervezése 16 szakmában

5 Új szakképzési feladatok átadásának jelentősége  2007 február 14-i megállapodás az SZMM – MKIK között  MKIK –gazdasági érdekképviseletek közötti megállapodás  A szakképzés társadalmi támogatottságának növelése  Új partnerségi – szakképzési modell: 1993-as szakképzési törvény  A szakképzés szereplőinek együttműködése, tevékenységközpontú  A szakképzésben az állami túlsúly lebontása  Új felelősségi viszony kialakítása  Szolgáltatás centrikusabb, szakszerűbb ügyintézés: decentralizáció

6 Szakképzési feladatok 16 szakmában 390 regisztrált szakértővel Kamarák HR kapacitásának térképe 20 megyei és 3 városi kamara: 93 kirendeltség 100 főállású tanácsadó 40 szakképzési területen dolgozó szakember Gyakorlati képzés kapacitás kiépítése: képzőhely szakképző iskolai tanuló gazd.-nál tanulószerződés 1000 szakértő vizsgadelegálás 4000 fő vizsgabizottsági tag fő szintvizsga 800 szintvizsga elnök 3500 ellenőrzés, 1500 akkr. Gazdasági érdekképviseleti szervezetek humánerőforrás kapacitása

7 Szakmai vizsgaelnöki delegálás  A kimeneti teljesítményeket a gazdaság értékelje  1600 vizsgaelnöki delegálás megszervezése, 80%-a május-június  Április 1-e utáni vizsgákra a kamara delegálja az elnököket  A területi kamarák az országos lista alapján delegálnak  Március közepén vizsgaszervezők részére országos felkészítés: 16 szakmában 275 iskola rendszerű, 51 isk. rendsz. kivüli  Március 27 vizsgaelnököknek országos felkészítése  A 16 szakmában a vizsgabizottsági tagok delegálását az érdekképviseletek végzik

8 Szakmai vizsgaelnöki delegálás  A vizsgaelnöki munka minőségbiztosítási rendszerének kidolgozása: Elnöki pályázati kiírás megújítása, munkatapasztalat szerepe Merítési bázis kiszélesítése: 1600 vizsgára 558 fő Előírt továbbképzéseken történő részvétel: tanúsítvány Minimumvizsga az eljárásrendből, vizsgaszabályzatból Elnöki tevékenység értékelése, helyszíni ellenőrzések Éves országos jelentés a vizsgáztatások tapasztalatairól  Az elnökök és tagok delegálása országosan egységes sztenderdek alapján on line rendszerű szoftver felhasználásával ISZIIR

9 Szakmai vizsgaelnöki delegálás  Vizsgáztatás: regionalitás a delegálásnál, de összeférhetetlenség  Kimeneti szabályozás: Ne „kegyelmi” bizottság, fülbesúgásos vizs- gáztatás  Megélhetési vizsgáztatók: korlátozás, maximum 300 fő, rotáció  Szűk keresztmetszet a vizsgaelnöki jegyzékben szereplők száma  Szintvizsga számonkérése: kozmetikus, kárpitos  Vizsgabizottság humánerőforrás fejlesztése: szakmai továbbképzések, kézikönyv az NSZFI-vel, új OKJ-ra –SZVK-ra felkészítés, éves riport készítése  Egységes, integrált rendszer az érdekképviseletekkel

10 SzervezetZáróvizsga Szakértők számaDelegálások száma összes en (fő) tagság szerinti bontásb an (fő) %összese n (db) tagság szerinti bontásb an (db) % Megyei KIK IPOSZ megyei szervezete KISOSZ megyei szervezete MGYOSZ megyei szervezete ÁFEOSZ megyei szervezete OKISZ megyei szervezete STRATOSZ megyei szervezete 3060 VOSZ megyei szervezete Összesen

11 16 szakmában a vizsgabizottsági tag delegálása IPOSZ Asztalos, Kárpitos, Kozmetikus, Bőrdíszműves, Cukrász, Szobafestő-mázoló és tapétázó, Cipőfelsőrész-készítő MGYOSZ Épületburkoló, Ács-állványozó, Villanyszerelő, KISOSZ Pincér, Szakács, OKISZ Fodrász VOSZ Kőműves, Nőiruha-készítő, Férfiruha-készítő,

12

13 Független Vizsgaközpontok Logikai keretmátrix: partnerségi modell Országos szint Állami irányítás és felügyelet Akkreditált vizsgahelyek Állami feladatok átvállalása NGO szakmai koordináció Vizsgabizottságok működtetése Vizsgahelyek akkreditációja Regionális szint Vizsgaszervezés regionális állami feladatai Kistérségi szint SZMM, szakképzést felügyelő minisztériumok Országos Szakképzési és Felnőttképzési Tanács NSZI Országos Vizsgaközpont Nemzeti Vizsga és Kompetencia Tanács Országos ernyőszervezet Regionális szintű ernyőszervezet Regionális Vizsgaközpontok Regionális fejlesztési és Képzési Bizottság Regionális Vizsgahelyszínek Országos Vizsgahelyszínek Kistérségi vizsgahelyszínek

14 Az átvételre kerülő 11 hiány és keresett szakma CNC-forgácsoló Épületgépészeti csőhálózat- és berendezés-szerelő Fémipari megmunkálógépsor és berendezés-üzemeltető Gépgyártósori gépkezelő, gépszerelő Géplakatos Hegesztő Hűtő- és klímaberendezés-szerelő, karbantartó Szerkezetlakatos Szerszámkészítő Tetőfedő Kereskedő

15 Szakma Kiváló Tanulója Verseny  A Szakma Kiváló Tanulója Versenyek szervezése, lebonyolítása a 16 szakmában 2007/2008-as tanévben  Fő hangsúly a gyakorlati kompetenciák értékelésén van  Regionális versenyek területi kamarák közreműködésével  Országos döntő 16 szakmában BNV területén: world skill  A verseny kiállítás, fesztivál és vásár jellegének erősítése  Gazdálkodók bevonása, szakmai kiállítások  Pályaválasztás, pályatanácsadás segítése  Elkészült a versenyfelhívás és versenyszabályzat

16

17 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "A kamara szerepvállalásának jelent ő sége a szakmai vizsgáztatási rendszerben."

Hasonló előadás


Google Hirdetések