Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TÁMOP 2.2.2 - A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop 2009.09.30 Kiss István.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TÁMOP 2.2.2 - A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop 2009.09.30 Kiss István."— Előadás másolata:

1 TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Kiss István

2 Kiss István Pályaorientációs eszközfejlesztés Szolgáltatási modell Időzítés Hozzáférhetőség Minőség Hatékonyság

3 Kiss István Az életpályára vonatkozó döntések modellje Személyes inputok: Prediszpozíciók Nem Etnikai jellemzők Fogyatékosságok Egészségi állapot Háttér Környezeti tényezők Tanulás Tapaszta- latok Én-hatékonyság elvárások Eredmény elvárások Érdeklő- dés Választási célok Választási akciók Teljesítmény területek és tudás Környezeti hatások: támogatás és akadályok a választási folyamatban Lent, Brown és Hackett modellje (1994)

4 (észlelt) Életpálya-építési kompetencia Életkor/élethelyzet - specifikus feladatok Terület-specifikus életvezetési készségek Terület-specifikus észlelt én-hatékonyság Életkor/élethelyzet - specifikus feladatok Terület-specifikus életvezetési készségek Terület-specifikus észlelt én-hatékonyság …… Észlelt én-hatékonyság profil

5 Szociális tanulás-elmélet Én-hatékonyság Közvetlen probléma- megoldási tapasztalatok Modellkövetés Környezettől kapott megerősítések Emocionális és vegetatív jelzések Kogníció: siker-kudarc attribúció, társas- összehasonlítás folyamata, kontrollhely és kontroll erősség élmény Motiváció folyamata: célok és értékek kijelölése kitartás, erőfeszítések nagysága, proaktív motiváció kontroll Érzelmek: helyzethez kapcsolódó arousal, pl: szorongás, depresszió (rumináció). érzelemközpontú copingformák Viselkedés: területspecifikus akciók, pl. érdeklődési kör formálódását segítő környezet és tevékenység választása, kudarckerülés, sikerorientáció (Bandura, 1993)

6 Kiss István Célkitűzés A felmérő eljárások jellegzetes döntési pontokhoz (életszituációkhoz) kapcsolása.

7 Kiss István Pályaorientációs eszközfejlesztés - Kérdőívfejlesztés  elkészülő új felmérő eljárások :  40 rövid (villám-)kérdéssor  8 hosszú (mély-)kérdőív  megvalósítás:  online megvalósítás a Nemzeti Pályaorientációs Portál keretében  offline (nyomtatott formában) használható verziók  kivitelezés:  általános iskolásoknak szóló verzió(k)  középiskolásoknak / pályakezdőknek szóló verzió(k)  általános / felnőtt verzió(k)  kérdőívek kimenete:  szöveges/grafikus értékelés  a kérdőívek eredményének megfelelő referencia-foglalkozások (FEOR 08 szerint)

8 Kiss István Feldolgozott döntési pontok A 2010 szeptemberéig tartó szakaszban a következő döntési pontok kerülnek kialakításra: Képzés világa:  Középiskolai továbbtanulásra történő jelentkezés  Első szakképesítés megszerzése  Felsőfokú továbbtanulásra történő jelentkezés  Felnőttkori tanulás  Középiskolai tanulmányok során hozott döntések  Felsőfokú tanulmányok során hozott döntések Munka világa:  Első munkavállalás  Pályaelhagyás (pályaváltás)  Vállalkozóvá válás  Munkahely elvesztése  Munkába való visszatérés  Külföldi munkavállalás  Munkaképesség megváltozása

9 Kiss István Kidolgozandó eljárások - 1 A 2010 szeptemberéig tartó szakaszban a következő döntési pontok kerülnek kialakításra:  Álláskeresési és -megtartási viselkedési Skála  Átvihető Készségek Kérdőív  Beilleszkedési és Mobilitási Kérdőív  Értékorientációs és Motivációs Kérdőív  Foglalkoztathatósági Skála  Képességek, készségek Kérdőív  Kompetencia-leltár  Mobilitás Kérdőív  Munkamód Kérdőív  Munkamotivációs és Értékpreferencia Kérdőív  Munkanélküli Krízis Kérdőív

10 Kiss István Kidolgozandó eljárások - 2 A 2010 szeptemberéig tartó szakaszban a következő döntési pontok kerülnek kialakításra:  Munkatapasztalat és Munkamód Kérdőív  Munkavállalást Akadályozó Tényezők Ellenőrző Lista  Pályaérdeklődési Kérdőív  Pályaérettségi Kérdőív  Szabadidős Érdeklődési Kérdőív  Szakmaorientációs Kérdőív  Személyes és Környezeti Erőforrások Kérdőív  Tantárgyi Érdeklődés Kérdőív  Tanulási Erőforrások Kérdőív  Vállalkozói Erőforrások Kérdőív

11 Kiss István Útiterv 0. Előkészítés (2009. július 31-ig) A kérdőívfejlesztésben részt vevő szakmai stáb felállt, az informatikai megvalósítóval együtt megkezdte a fejlesztés tervezését, ütemezését. 1.Tervezés (2009. október 30-ig) Felmérő eljárások céljának meghatározása, szakmai koncepciók kialakítása, kérdőívek felépítésének (feladattípus, változók, skálázási módszer) megtervezése. 2.Felmérő eljárások kialakítása (2009. december 15-ig) Tételek (itemek) összegyűjtése, megfogalmazása, instrukció kidolgozása, értékelési / pontozási eljárások kimunkálása, visszajelzés módja, kimenet leírása, előzetes verzió elkészítése. 3.Ellenőrzés (2009. január 31-ig) Tételek tartalmi és formai ellenőrzése, előzetes kipróbálás. 4.Jóváhagyás, dokumentálás, bevezetés Felmérő eljárások informatikai előkészítése, programozása, tesztelése.


Letölteni ppt "TÁMOP 2.2.2 - A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop 2009.09.30 Kiss István."

Hasonló előadás


Google Hirdetések