Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Hivatal aktuális feladatai a villamos energia árszabályozás területén MESZ XXIII. konferencia Ráckeve, 2016. április 26.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Hivatal aktuális feladatai a villamos energia árszabályozás területén MESZ XXIII. konferencia Ráckeve, 2016. április 26."— Előadás másolata:

1 A Hivatal aktuális feladatai a villamos energia árszabályozás területén MESZ XXIII. konferencia Ráckeve, 2016. április 26.

2 Tartalom 1. Az árszabályozás jogi háttere 2. Új árszabályozási ciklus: 2017-20 3. Eszköz-és költség-felülvizsgálat 4. A 2017. évi ármegállapítás 5. Kihívások 6. Egyetemes szolgáltatás 2

3 1. Az árszabályozás jelenlegi jogi háttere A végár összetevői és megállapítási módjuk az egyetemes szolgáltatásban Egyetemes szolgáltatási (ESZ) ár Rendszerhasználati díjak (RHD) ÁFA Pénzeszközök törvények [miniszteri rendelet >> MEH ármegállapító határozat >>] MEKH rendelet [MEH „jóváhagyó” határozat >>] miniszteri rendelet (MEKH javaslat) 2013. novembertől csak a nem lakossági fogyasztók fizetik rezsitörvény 3

4 A rendszerhasználati díjak és csatlakozási díjak szabályozásának jelenleg hatályos jogi háttere Megosztott hatáskör: NFM - MEKH díjak szabályozására és meghatározására vonatkozó keretszabályok: NFM rendelet [64/2013. (X. 30.)], hivatali javaslattétel díjak mértéke és alkalmazásuk szabályai: MEKH rendelet [4/2013. (X. 16), 7/2014. (IX. 12.)] 4

5 Tervezett módosítások Kizárólagos MEKH hatáskör Keretszabályok Költség-felülvizsgálat (költségindokoltság elvei) Ciklus egyes éveinek ármegállapítása (ármechanizmus) Díjak mértéke Díjak alkalmazásának szabályai Rendelet Módszertani útmutatók Határozat Rendelet 5

6 2. Új árszabályozási ciklus (2017-2020) 4 éves ciklusok - immár a 6. (1.: 1997-2000) Az induló árak előkészítéséhez költség-felülvizsgálat – VET alapján Állandóság és változás kombinációja Tapasztalatok felhasználása, új szakmai megközelítések Szakmai és nem szakmai elvárások 6

7 3. Eszköz- és költség-felülvizsgálat (rendszerhasználat, egyetemes szolgáltatás) -célja: az indokolt költségtömeg megállapítása 2017-re a 2017. januári rendszerhasználati díjak és ESZ árak (árrések) megalapozásához -alapja: 2015. évi tényköltségek – módszertani meggondolások és a 2016. és 2017. évi változások (pl. jogszabályi, szervezeti, EU-s környezet, stb.) differenciált figyelembevételével 7

8 Szakmai előzmények Szakmai Ajánlás egységes költség-nyilvántartási rendszerhez (elosztók, ESZ-ek) - honlapon Módszertani útmutató a költségek indokoltsági vizsgálatához 8

9 Vizsgálati területek Működési költségek külön: transzferárak Eszközértékelés ÉCS és „RAB” - ez utóbbi a tőkeköltség (WACC) számítás alapja Hálózati veszteség (mennyiség és ár) Egyéb (egyedi) tételek (főleg a MAVIR-nál) 9

10 Módszerek a működési költségek vizsgálatához Statikus adott évi költségek önmagukban vett indokoltsága Benchmark egyes költségfajták (fajlagos értékeinek) összehasonlítása az érintett engedélyesek között Dinamikus egyes költségfajták időbeli alakulása 10

11 Ármechanizmus A ciklus árkarbantartási szabályainak kialakítása -indexálás -az eszközérték változásai -mennyiségi változások követése -minőségi ösztönzés -egyedi, változékony tételek követése Módszertani útmutató az ármechanizmusról 11

12 4. A 2017. évi ármegállapítás A költségvizsgálat eredményei alapján RHD: rendelet (vagy határozat) határidő: november közepe-vége ESZ árak, árrések, elismert nagyker. ár: NFM rendeletben – MEKH javaslat határidő: november 21. 12

13 5. Általános kihívások Kellő megalapozottság biztosítása Az engedélyesek meggyőzése RHD: határozat > megtámadható A döntéshozók meggyőzése A szakmai elismerés elnyerése & megtartása Szakmai bástyák a többirányú nyomásgyakorlás viharában: „fluctuat nec mergitur” 13

14 Jogi alapú kihívás A végárak szintjét jelenleg törvény (a „rezsitörvény”) határozza meg, de az egyes árösszetevőket – elvileg árszabályozási elvek, illetve a piaci áralakulás mentén – különböző szervek (OGY, NFM, MEKH) döntései tartalmazzák. >> a feladat túlhatározott >> a maradékelv kényszerű érvényesülése 14

15 Szakmai kihívások Indokolt költségek fedezete Szolgáltatási minőség megőrzése (ösztönzés) Kiszámíthatóság Rugalmas reagálás az új körülményekre Nem „beállt” jelenségek kezelése (okos mérés, e-autó, HMKE, stb.) 15

16 6. Egyetemes szolgáltatás Ok: piacnyitás, a közüzemi szolgáltatás mint ellátási forma megszűnése Cél: hatósági árral védeni a gyenge alkupozíciójú fogyasztókat A furcsa név: EU zsargon ”Services of General Economic Interest” 16

17 Fogalmak Egyetemes szolgáltatás: a villamosenergia- kereskedelem körébe tartozó sajátos villamosenergia- értékesítési mód, amely Magyarország területén bárhol, meghatározott minőségben a jogosult felhasználó számára méltányos, összehasonlítható, átlátható ár ellenében igénybe vehető; (VET 3. § 7.) Egyetemes szolgáltatási ár Csak az energia mint termék ára (Ft/kWh) Teljes végár: még RHD, adók, (pénzeszközök) (Földgáz: más a fogalom tartalma) 17

18 Jogosultság 2008 (indulás) lakosság + nem lakosság 3x50 A-ig (terv: 2009-től 3x25 A-ig) 2009 (a jogosultak körének bővülése) nem lakosság 3x63 A-ig és közintézmények 2014 (a jogosultak körének bővülése) lakossági fogyasztó fogalmának kiterjesztése a társasházak „közös fogyasztására” 18

19 Villamosenergia-fogyasztás az egyetemes szolgáltatásban, GWh 19

20 Átlag körüli fogyasztású (2400 kWh/év általános árszabásban) lakossági fogyasztóra vonatkozó villamosenergia-ár összetevőnként a 2016. januári árak (díjak) alapján (Ft/kWh) 20

21 Elismert „piaci alapú” beszerzési ár Szolgáltatónként eltérő elismert értékek Eltérítés: az egyes ESZ-ek tényleges vásárlási költségeinek az országos átlagtól való eltérése alapján EDF DEONELMŰ*ÉMÁSZ* 2012-2,12%-1,18%3,07%-0,70% 20131,09%-2,26%3,44%-0,93% 20144,06%-4,53%4,82%0,96% 20150,93%1,66%-1,21%-4,42% *2015. XII. 1-től az adott elosztói területre számítva. 21

22 Az elismert egyetemes szolgáltatási árrés, Ft/kWh 2008: 1,9 2009: 1,9 2010: 1,98 2011: 1,79 – 2,02 (költségvizsgálat alapján) 2012: 1,711 – 1,928 (hatékonyságjavítási előírás) 2013: 1,316 2014: 0,986 2015: 0,986 2016: 0,986 22

23 Árréseltérések A Hivatal évente ellenőrzi az elismert árrés teljesülését (VET, Vhr.) A tény árrés csak véletlenül egyezhet meg az elismert árréssel (becslés) >> hiány vagy többlet keletkezik Az eltérésről a Hivatal rendelkezik – a következő évi elismert árrés korrekciója 23

24 Árréshelyzet jelenleg Az elismert árrés tartósan és jelentősen elmarad a költség alapon indokolt szinttől A realizált árrés nem fedezi a tényleges költségeket – számviteli veszteség, veszteséges engedélyes tevékenység A realizált árrés eltér az elismert árréstől – árszabályozási hiány vagy többlet 24

25 Árréshelyzet számokban 201320142015 EDF DÉMÁSZ MFt147-184234 Ft/kWh0,09-0,120,15 EON MFt-7161 132-1 532 Ft/kWh-0,140,23-0,31 ELMŰ* MFt-72-4391 682 Ft/kWh-0,02-0,140,53 ÉMÁSZ* MFt-1 036-1 747-1 654 Ft/kWh-0,74-1,28-1,21 Összesen MFt-1 676-1 238-1 271 Átlag Ft/kWh-0,15-0,10-0,11 *2015. XII. 1-től az adott elosztói területre számítva. 25

26 Köszönöm a türelmet! Nehéz kenyér! 26


Letölteni ppt "A Hivatal aktuális feladatai a villamos energia árszabályozás területén MESZ XXIII. konferencia Ráckeve, 2016. április 26."

Hasonló előadás


Google Hirdetések