Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Katolikus Tanítók XI. Szakmai Konferenciája

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Katolikus Tanítók XI. Szakmai Konferenciája"— Előadás másolata:

1 Katolikus Tanítók XI. Szakmai Konferenciája
A nevelés nehézségei Tanórai megoldások a nehezen kezelhető gyermekekkel való pedagógiai munkában KPSZTI BUDAPEST 2015.május 8.

2 rosszul lesz begombolva.”
„Ha az első gombot rosszul gomboljuk be, az egész kabát rosszul lesz begombolva.” (Giordano Bruno)

3 Ha az első gombot jól gomboljuk be, az egész kabát jól lesz begombolva.

4 Mottó: „Nem létezik olyan filozófia, meggyőződés vagy elvrendszer, amelynek elsajátítására bárkit rábeszélnék. Csak arra vállalkozhatom, hogy az én tapasztalatom pillanatnyi jelentőségét én értelmezzem, és aszerint éljek. És igyekszem másoknak lehetővé tenni és megadni a szabadságot, amellyel a maguk belső szabadságát létrehozhatják, s ezzel a maguk számára értelmezhetik.” (Carl Rogers)

5 „Munkánk művészet, amely a legszebb anyagon dolgozik, ami csak ember elé kerülhet, magán az emberi lény alakulásán és fejlődésén.”                        Rudolf Steiner

6 „ Azért vagyok pedagógus, hogy a természetnek nyers gyémántját
szép vigyázattal csiszoljam kristályba „ ( Németh László)

7 Ki a „nehezen kezelhető” gyermek? Kinek kezelhető nehezen a gyermek?

8 "Te magad legyél a változás, amit a világban látni akarsz"
Ha változást akarsz, változtass magadon! "Te magad legyél a változás, amit a világban látni akarsz" Mahatma Gandhi 

9 Kinek kezelhető nehezen a gyermek?
Pedagógusi munka jellegzetessége: magányos tevékenység 1. Egymástól elkülönülten végezzük 2. Informális kapcsolataink nem a közös munkatevékenység köré szerveződnek 3. Alacsony szintű az együttműködés 4. Nevelés-oktatás „személyiségfogyasztó” foglalkozás, - ha nem teszünk ellene !!!

10 Hogyan alakulnak a motivációk?
Jó vagyok benne Nem vagyok jó benne Rajtam múlik Sikerkeresés „Gyerünk, gyerünk!” Kudarckerülés Nem rajtam múlik Motiválatlan „Nem terem babér.” Felelősség elhárítása 10

11 Tanulható, de meghatározó a pedagógussá válás 4 szakasza
(Gazsó F. nyomán) a pályaválasztás (előkészítésével együtt) a képzés a pályakezdés a pályavitel

12 ÖNISMERET

13 Joseph Luft és Harrington Ingram
A JOHARI-ABLAK ÉN Ismerem Nem ismerem Ismerik NYÍLT terület „ARÉNA” VAK terület M Á S O K REJTETT ZÁRT terület ISMERETLEN SÖTÉT terület Nem ismerik Joseph Luft és Harrington Ingram

14 A sikeresség (a ped. mesterség) tartalmi elemei
- pszichológiai megközelítés – (SALLAI ÉVA NYOMÁN) önismeret, kedvező énkép önkontroll saját élmények pszichés feldolgozása élvezés, örömképesség szociális attitűdök: önzetlenség, empátia, megbocsátani tudás, produktivitás autonómia integráltság: kiszámíthatóság, egységes életszemlélet, egyensúlyi állapot

15 A sikeresség (a ped. mesterség) tartalmi elemei
- pszichológiai megközelítés – (SALLAI ÉVA NYOMÁN) teoretikus háttér bizalom teli légkör megteremtésének képessége szaktudományi szempontok tudás szerepviselkedési biztonság együttműködés igénye és képessége a pedagógiai szituációk, jelenségek elemzési képessége, a kompetenciahatárok biztos felismerése

16 Ki a „nehezen kezelhető”

17 ÉLETPOZÍCIÓK „OK-KERET” Franklin Ernst (1971)
„Én nem vagyok OK – Te OK vagy” „- + pozíció” Bajom van magammal. Benned bízom. Jellemző működés:Elkerüllek, elmenekülök Depresszív beállítódás „Én OK vagyok – Te OK vagy” „+ + pozíció” Bízom magamban. Bízom benned. Jellemző működés: Jól kijövök veled Egészséges beállítódás „Én nem vagyok OK – Te nem vagy OK” „- - pozíció” Benned sem bízom. Jellemző működés: Sehova sem jutunk Feleslegesség, tehetetlenség „Én OK vagyok – Te nem vagy OK” + - pozíció Nem bízom benned. Jellemző működés: Megszabadulok tőled Paranoid, agresszív beállítódás

18 Hogyan lesz valaki „nehezen kezelhető” gyermek
Címkézés fogalma „..a társadalom meghatározza mely értékek és normák érvényesek, akik ezt megszegik azok a deviánsok. Ezáltal mintegy megcímkézi a „jókat” és a „rosszakat”; „Címke”: szubjektív minősítés: segítőkész, tapintatlan , okos, udvarias, neveletlen…

19 Címkézés hatása „…az egyén lassan maga is elhiszi, hogy olyannak kell lennie mint amilyen címkét ráragasztottak.” Elsődleges deviáció: amikor az egyént először minősítik deviánsnak Másodlagos deviáció: - amikor ezt maga is elfogadja és e szerint cselekszik Robert Merton

20 Weöres Sándor Ki minek gondol, az vagyok annak... Ki minek gondol, az vagyok annak... Mért gondolsz különc rokontalannak? Jelet látsz gyűlni a homlokomra: Te vagy magad, ki e jelet vonja. S vigyázz hogy fénybe vagy árnyba játszik, Mert fénye-árnya terád sugárzik. Ítélsz rólam, mint bölcsről, badarról: Rajtam látsz törvényt sajátmagadról.

21 Okosnak nézel. Hát bízd magad rám. Bolondnak nézel. Csörög a sapkám
Okosnak nézel? Hát bízd magad rám. Bolondnak nézel? Csörög a sapkám. Ha lónak gondolsz, hátamra ülhetsz; Ha oroszlánnak, nem menekülhetsz. Szemem tavában magadat látod: Mint tükröd, vagyok leghűbb barátod. Mint tükröd, vagyok leghűbb barátod: Szemem tavában magadat látod.

22 Mire szeretnénk nevelni? A ma gyermekei a holnap felnőttjei
Megértőek, elfogadóak legyenek másokkal és önmagukkal szemben Empátiával forduljanak az egész emberiség felé Felelősségvállalásra Partneri viszony cselekvő gyakorlására Jó paphoz hasonlóan holtig tanuljanak (élethosszig tartó tanulás) – szeressenek tanulni Kreatívak, rugalmasak, vállalkozó szelleműek legyenek – képesek a változásra, alkalmazkodásra a megváltozott élethelyzetekhez

23 VISELKEDÉS MEGÍTÉLÉSE
elfogadható viselkedés Helyét meghatározza: Én Másik személy Körülmények Elfogadási vonal nem elfogadható viselkedés „elnemfogadható” Thomas Gordon

24 ALAPVETŐ ATTITŰD Ahelyett, hogy a másiknak azt mondd:
- mi ő, vagy mi nem; - mit kéne tennie; - milyennek kéne lennie; - mit kéne észrevennie… Engedd, hogy tudja: - mit szeretsz / mit nem; - hogy vagy; - mi érdekel; - mi a szükségleted, óhajod, szándékod; - milyen célokat akarsz elérni…

25 Pygmalion jelenség „Ha aszerint bánsz valakivel, amilyen,
csak még rosszabb lesz. De tekintsd olyannak, amilyennek képességei alapján lennie kéne, s akkor azzá is válik.” Goethe

26 Az egészséges személyiség fejlődés feltételeinek tudatosításával
MIT TEHETÜNK? Az egészséges személyiség fejlődés feltételeinek tudatosításával

27 „A feltétel nélküli szeretet nem azt jelenti, hogy még sebzettebbé teszek valakit azzal, hogy mindent megteszek érte. A feltétel nélküli szeretet az, ami azt teszi, ami jó a másiknak.” Matthew Linn S.J. Mit kell elfogadni?

28 Önmegvalósítás önbecsülésem Identitásom egyediségem eredetiségem
pótolhatatlanságom kreativitásom Önmegvalósítás

29 Teljesítmény megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás
megfelelés: - szerepek - kompetencia Teljesítmény

30 Társas valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet
Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas

31 Biztonság lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság
emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság

32 Az emberi szükségletek hierarchiája
( MASLOW - piramisa ) Túlélés optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás

33 Kor Alvásidő Alvásminta
Újszülött 16-20 1-4 óra alvás, 1-2 óra ébrenlét Csecsemő 14-15 (4 hóig) 13-14 (6 hótól) 3-4, majd 6-8 órás periódus. 9 hótól egész éjjel. Kisded 12 1,5-3 óra nappali pihenés Óvodás 11-12 5 évtől nappal már nem alszik Kisiskolás 10-11 Serdülő 9 ideális 7 reális

34 Az emberi szükségletek hierarchiája
( MASLOW - piramisa ) lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság Túlélés optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás

35 „Ahhoz, hogy a gyermekek felnőjenek, nem kell külön szoba, mindegyik szobába külön tévé,
a gyerekneveléshez család kell.” Dr.Papp Lajos

36 Az emberi szükségletek hierarchiája
( MASLOW - piramisa ) valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés

37 Az emberi szükségletek hierarchiája
( MASLOW - piramisa ) megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia Teljesítmény valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés

38 Az emberi szükségletek hierarchiája
( MASLOW - piramisa ) önbecsülésem Identitásom egyediségem eredetiségem pótolhatatlanságom kreativitásom Önmegvalósítás megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia Teljesítmény valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés

39 Időkerék magán idő zajló idő intim idő

40 Értelem Érzelem

41 Érzelem Értelem

42 Értelem Érzelem

43 Marine Drilling egyik olajfúró-torony ügyvezetojétol jött St
Marine Drilling egyik olajfúró-torony ügyvezetojétol jött St. Johnsból, Newfoundlandról. Nekik ilyen hegyeket kellett eltéríteni a fúrótorony közeléből hajók vontatásával. Ebben a különleges helyzetben a víz nyugodt volt és a Nap egyenesen rásütött, ezért a búvárok képesek voltak a vízbe menni, hogy elkészítsék ezt a képet. Tiszta víz, mi?! Becslések szerint a súlya tonna. És most már tudjuk, miért mondják, hogy egy kép többet mondd ezer szónál..... és azt is tudjuk, miért süllyedt el a Titanic!

44 JÉGHEGY TEÓRIA DÜH HARAG tehetetlenség sértettség kiszolgáltatottság
félelem bizonytalanság féltékenység megalázottság sarokba szorítottság becsapottság hitetlenség elveszettség eszköztelenség erőtlenség fáradtság aggódás

45 ÉRZÉSEK

46 IGÉNYEK

47 „Az emberekben hatalmas erőforrások rejlenek
alapvető attitűdjeik, önálló cselekvéseik megértésére és megváltoztatására. Ezeket az erőforrásokat fel lehet használni, ha létrehozzuk a megfelelő pszichikai légkört.” (Carl Rogers)

48 ELFOGADÁS

49 „…ha úgy érezzük, hogy valaki őszintén elfogad olyannak, amilyen vagyok,
akkor máris hajlandó vagyok elmozdulni, elgondolkodni, hogyan szeretnék megváltozni, fejlődni, mássá válni, még inkább azzá, amivé válnom csak lehetséges.” Thomas Gordon

50 Ne felejtsd el: Te nem tudod megváltoztatni
„csak” hozzásegítheted, hogy ő változtasson a viselkedésén!

51 Építs az erősségekre! - Miben jó?! Arra fókuszálj! Mindenki jó valamiben!!! Feltétele: Tanuló sokoldalú megismerése! (- Einstein képtelen volt normálisan felöltözni; - Madonna matematikából volt nagyon gyenge…)

52 ALAPVETŐ ATTITŰD Ahelyett, hogy a másiknak azt mondd:
- mi ő, vagy mi nem; - mit kéne tennie; - milyennek kéne lennie; - mit kéne észrevennie… Engedd, hogy tudja: - mit szeretsz / mit nem; - hogy vagy; - mi érdekel; - mi a szükségleted, óhajod, szándékod; - milyen célokat akarsz elérni…

53 „CÍMKÉZÉS” helyett ASSZERTÍV, méltányosan céltudatos viselkedés
méltányosan céltudatos viselkedés kifejezésre juttatjuk igényeinket, ötleteinket, érzéseinket kifejezzük, hogy másoknak is joguk van ugyanezt tenni

54 Viselkedés Érzékszerveinkkel objektíven észlelhető: megfogalmazása
látható pl.:segít elrakni az eszközöket; sáros lábban megy végig a folyosón … hallható pl.: énekel, sír, nevet … - szagolható pl.: illatos virágot hoz… - ízlelhető pl.: megcukrozza a teát, megsózza az ételt… - tapintható pl.: letörli a port a labdáról; kicsorbítja az olló hegyét …

55 (Tetszőleges sorrendben megfogalmazva)
TISZTA KOMMUNIKÁCIÓ Számomra elfogadhatatlan viselkedés esetén: 3 részes konfrontáló én üzenet (Tetszőleges sorrendben megfogalmazva) A viselkedés nem hibáztatható, tárgyilagos megfogalmazása Konkrét következmény rám nézve Érzéseim

56 avagy lehetőség a konfliktusok kezelésére a tanórán
ARIZONA PROGRAM avagy lehetőség a konfliktusok kezelésére a tanórán

57

58

59

60 „Adj Uram türelmet, hogy elviseljem, amin nem tudok változtatni!
Reinhold Niebuhrnak tulajdonított fohász:  „Adj Uram türelmet, hogy elviseljem, amin nem tudok változtatni! Adj erőt, hogy képes legyek változtatni azon, amin lehet! És adj bölcsességet, hogy a kettő között különbséget tegyek!”

61 Köszönöm a figyelmet! Kalóné Gabi Elérhetőségeim: Tel.30/510-20-38


Letölteni ppt "Katolikus Tanítók XI. Szakmai Konferenciája"

Hasonló előadás


Google Hirdetések