Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mire jó a „nyelvészet-diploma”?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mire jó a „nyelvészet-diploma”?"— Előadás másolata:

1 Mire jó a „nyelvészet-diploma”?
A DPR nyújtotta lehetőségek vizsgálata egy konkrét példán keresztül Viszket Anita PTE BTK Nyelvtudományi Tanszék Kommunikáció az egyetemen konferencia 2010. április 17.

2 Tartalomjegyzék Általában a DPR-ről
Mi is az a Diploma Pályakövető Rendszer Az egyetem funkcióváltozása – összhangban a DPR változásaival DPR-gyakorlatok, -célok, -eszközök A DPR jelentősége a hallgatók számára DPR a gyakorlatban: mi a helyzet a nyelvészettel? Nehézségek az adatgyűjtésben és -feldolgozásban Saját készítésű pályakövetés: tapasztalatok Nyelvészet és pályaképek Összegzés Felhasznált irodalom Mellékletek 2/26

3 DPR-definíció Diplomás Pályakövető Rendszer:
Általában a DPR-ről DPR-definíció Diplomás Pályakövető Rendszer: az intézményfejlesztés, illetve a jelentkezők, hallgatók tájékoztatása során hasznosuló, a felsőoktatási intézmény végzett hallgatóinak megkérdezésén alapuló, meghatározott időközönként ismétlődő szociológiai vizsgálat, és mindezen tevékenységhez a szükséges szervezeti háttér biztosítása (forrás: Horváth (2009), 10. oldal) 3/26

4 Az egyetemek funkcióváltozásai
Általában a DPR-ről Az egyetemek funkcióváltozásai Elit szakasz A 20. század első fele A felsőoktatási korcsoportok kevesebb, mint 10%-a jár Három fő modell: brit (egyetemi önálló vezetés); kontinentális (állami irányítás); amerikai (piac irányító szerepe) Tömeges szakasz 1960-as évek: az egyetemek tömegessé válása (előbb 35%, aztán 50%) 1980-as évek: gazdálkodó egyetem kialakulása Gazdálkodó egyetem: brit modellben az állami és piaci befolyás nő; kontinentálisban a piaci; amerikaiban az állami Általános szakasz 1990-es évektől Tömegessé válás, és verseny a piacon: minőségi aggodalmak ( általánossá válás: 75%, de még sehol nem következet be) Új egyetemtípus megjelenése: a szolgáltató egyetem (néhány kisebb egyetemen: vállalkozó egyetem) Oktatás, alap- és alkalmazott kutatás, szakértés, tanácsadás – szétválaszthatatlanul A hatalom a professzorok kezéből az egyetemi menedzserek kezébe kerül Forrás: Hrubos (2004) 4/26

5 A DPR rövid története Általában a DPR-ről 5/26
Forrás: Horváth (2009), o. 5/26

6 Általában a DPR-ről A DPR céljai Kapcsolattartás az öregdiákokkal: új partnerek, új kapcsolatok reményében 3G egyetemek harmadik alaptevékenysége: tudásmegosztás Első lépés: ipar számára önálló kutatásokat végzők támogatása öregdiákok kezdeményezik az előadástartásokat Második lépés: kormányprogramok egyetemi karrierközpontok kiépítése, a DPR már szolgáltatás Harmadik lépés: iparral való kapcsolattartásért felelős rektor helyettes, a harmadlagos bevételi források elterjedése (know- how), a végzettekkel való kapcsolatok üzletiesítése Forrás: Horváth (2009) 6/26

7 Általában a DPR-ről A DPR eszközei Forrás: Fábri (2009), 26. o. 7/26

8 DPR gyakorlatok, tapasztalatok
Általában a DPR-ről DPR gyakorlatok, tapasztalatok Portál: Frissülés elérhetőség Alumni hírlevél: Tagtoborzás Adatváltozás ( címek) Online felmérések Adattár (tanulmányi rendszerek, alumni rendszerek, VIR – AVIR rendszerek) Megközelítés ( , kérdőívek, postai út, telefon, személyes interjúk) Jogok, adatvédelem (a hallgatói adatok 80 évig kezelhetők, de csak meghatározott célokra, amik között nem szerepel a DPR) Forrás: Horváth (2009) 8/26

9 A DPR hasznosíthatósága a hallgatók számára Életútmenedzsment
Általában a DPR-ről A DPR hasznosíthatósága a hallgatók számára Életútmenedzsment Forrás: Horváth (2009), o. 9/26

10 A DPR hasznosíthatósága a hallgatók számára Tőkefajták
Általában a DPR-ről A DPR hasznosíthatósága a hallgatók számára Tőkefajták Gazdasági tőke Közvetlenül pénzzé konvertálható Tulajdon: klasszikus intézményesülés Kulturális tőke Intézményesült Tárgyiasult Inkorporált Lényege, hogy időbe kerül, és a képviselet kizárt. Titulusok - konvertálhatóság Társadalmi tőke Intézményesítési rítusok Kapcsolatháló Hitelképesség Delegáció Forrás: Bourdieu (1997) 10/26

11 Általában a DPR-ről A DPR hasznosíthatósága a hallgatók számára A felsőoktatás tömegessé válása Oktatók képzettsége elitképzés Kontaktórák száma magas Tantermi struktúra elmaradott Információs forradalom hiánya Hallgatói ellátás színvonala Forrás: Barakonyi (2004), 75. o. 11/26

12 Általában a DPR-ről A DPR hasznosíthatósága a hallgatók számára Az információs társadalom jellemzői Információs és kommunikációs technológiák forradalma Ismeretek felezési ideje rövidebb lehet, mint a képzési idő Életen át tartó tanulás Globalizáció, individualizáció Piacok, cégek multinacionálisak Hangsúlyozott egyéni jogok Mobil munkaerő iránti igény Tudásalapú társadalom Széles látókörű, önálló munkaerő Döntési funkciók alsó szintek felé tolódnak Forrás: Barakonyi (2004) 12/26

13 DPR adatok gyűjtésének módszerei
DPR a gyakorlatban DPR adatok gyűjtésének módszerei Független szervezetek által Pl.: Ausztrália, Új-Zéland Kormányszervek által pl.: Kanada, Nagy-Britannia, Norvégia, Hollandia, Svédország Oktatási intézmények saját szervezésben pl. francia, német, olasz, osztrák rendszer Forrás: Horváth (2009) 13/26

14 Adatgyűjtési nehézségek és megoldások
DPR a gyakorlatban Adatgyűjtési nehézségek és megoldások Elérés és válaszadás Visszaküldési arány átlagosan 54%, óriási szórással Nagy probléma: végzett hallgatók motiváltságának hiánya Megoldások: Emlékeztető levelek kiküldése Telefonos vagy személyes megkeresések Adatfelvétel módszerei Kérdezőbiztos Telefonos kérdőív Postai úton kiküldött kérdőív Online kérdőív es kérdőív 14/26

15 DPR a gyakorlatban Saját próbálkozás a pályakövetésre A kiindulási adatok: akiket „mértünk” 1998-ban: LingBib hallgatói munkacsoport 2009-ig 70 hallgató és 2 oktató vett részt a munkában Jellemzők: Többnyire magyar szakos, részben nyelvészeti érdeklődésű hallgatók Nagy belső kohéziójú csoport, jellemző az összetartás A munkacsoportnak voltak támogatói is: kb. 20 fő segítette a tanszéki dolgozókon kívül a munkát. A csoporthoz természetesen kötődtek tanszéki dolgozók és olvasók (hallgatók) is. 15/26

16 Saját próbálkozás a pályakövetésre Célok és módszerek
DPR a gyakorlatban Saját próbálkozás a pályakövetésre Célok és módszerek 2009. ápr. 18-ra szerveztünk egy 10 éves jubileumot. Ehhez megszólítottuk az összes volt LingBib-tagot. A megszólítások egymásra épülő -sorozatokban történtek. Az első körlevelet 455 embernek küldtük ki. Készült egy portál is, ahol a híreket nyomon lehetett követni. Az első es megkeresésre 8%-os volt a válaszadók aránya. Ezt a számot a második körlevél megduplázta, aztán a harmadik körlevél megháromszorozta, a negyedik megnégyszerezte. A kb. 40%-os válaszadást elérve, ezt semennyi körlevéllel nem lehetett tovább növelni. Most, egy évvel a jubileum után, ismét felkerestük egy online kérdőívvel a volt szakkönyvtárosokat. Kb. öt óra leforgása alatt nagyjából 50% volt a válaszadók száma abból a megszűrt halmazból, akik kapcsolatban maradtak velünk a jubileum után (levelezési lista, iwiw és csx közösségek) 16/26

17 Hol dolgoznak, akik nálunk tanultak?
DPR a gyakorlatban Hol dolgoznak, akik nálunk tanultak? Milyen munkahelye(ke)n dolgoztál eddig, és milyen beosztásban? PTE BTK nyelvészeti tanszék demonstrátor, ügyeletes könyvtáros, könyvtári munkaszervező, Kaposvári Egyetem szerkesztőségi titkár és korrektor PTE Marketing Osztály Alumni Iroda, alumni magazin szerkesztő Oktatáskutató és fejlesztő Intézet junior kutató Tesco - penztar, AuPair, Babysitter, etteremben pincer, latin különorakat adok PTE, ügyvivő szakértő. Nyelvtudományi Tanszék titkársága, : ügyvivő munkatárs, 2009-től ügyvivő szakértő Hungarológiai demonstrátor, magyar mint idegen nyelv tanár két éven keresztül a Nyelvtudományi Tanszéken demonstrátorként; 4 évig egy biztonságtechnikai cégnél - adminisztratív, szervezési teendők; hostessként promóciókban telekomos operátor demonstrator - PTE assitent in opleiding - ILLC, University of Amsterdam vendegkutato - ACLC, University of Amsterdam demonstrátor, PTE-BTK; óraadó, ill. PhD-hallg., PTE-BTK; zongoratanár, Tolna, Pécs Közép - dunántúli Regionális Munkaügyi Kirendeltség Tatabányai Kir. És Szolgáltató Központ - munkaerőpiaci információs ügyintéző Online újságírás KAMA Festival Service (pultos), CIB bank (nyári munkás), Monarchia Gastro Pub (felszolgáló), Calzedonia (részmunkaidős eladó) Angol tanszék demonstrátora Magyar Nemzeti Bank könyvtára, 2009-es leltár elvégzése Angol Irodalom Tanszék demonstrátor Tourinform Human Rent Európa - HR asszisztens Turisztikai Egyesület - egyesületi titkár, turisztikai menedzser HR Tanácsadó Magyar mint idegennyelv tanítása külföldieknek Firenzei Tudományegyetem, lektorgyakornok, majd helyettes lektor, Lazzaro Spallanzani Gimnázium, Tivoli, tanárasszisztens, Vasvári Pál Gimnázium, tanár egyetemi Tanulmanyi Osztaly, recepcio (hotel-kulfold), banki adminisztrativ (kulfold) 17/26

18 Hol látnak előnyt a képzésükkel?
DPR a gyakorlatban Hol látnak előnyt a képzésükkel? Mit gondolsz, a nyelvészeti tanulmányok milyen pályákon jelenthetnek előnyt az elhelyezkedésben? magyar tanárnál kell a diploma írással foglalkozó munkahelyen, pl. kiadó, újság, korrektorság igazabol barhol ami nyelvvel kapcsolatos - felteve, ha az adott szemely ezt tenyleg hasznositani tudja elöny lehet, ha külföldön magyar anyanyelvükent nemet nyelven tanit valaki latint vagy barmilyen harmadik nyelvet. Tanár, fordító, lektor, szerkesztő. És persze az is jó, ha az adminisztrátor egy nyelvészeti tanszéken ért a nyelvészethez :) Nyelvvizsgatesztek készítése; tanítás, ideértve a nyelvoktatást is. a tanári pályán mindenképp; minden olyan jellegű munka során, ahol jó helyzetelemző- és problémamegoldó-képességre van szükség; ahol fontos a jó, lényegretörő, egyértelmű fogalmazási készség mind írásban, mind szóban; ahol a jó csapatmunka érdekében az előbbieket az ember valóban érdemben tudja mozgósítani; igaz, nem pálya, de a jövőnk szempontjából talán az egyik legfontosabb területe az életnek - a nyelvészeti tanulmányok során szerzett tudásnak anyaként is nagyon jó hasznát veszem ha vki az egyetemen marad phd-s pozícióban, úgy esélye lesz elmélyülni. általános- vagy középiskolai tanárként nem igen hasznosíthatja a tudását. sajnos. ez azonban nem jelenti, hogy nincs értelme tanulni/tanítani. imádom a nyelvészetet, minden barátom nyelvészet orientációs volt, nem elvont irodalmas. egyetemi poziciokon kivul nem tudom Indirekt módon bármelyikben, közvetlenül azonban elég kevés helyen (pl. korrektori állás, újságírás), de ez elsősorban abból fakad, hogy az emberek általában nincsenek tisztában azzal, mi is valójában a nyelvészet. szerintem főleg azoknak, akik tanítanak, benn maradnak az egyetemen stb. Ahol fontos a kommunikáció. Pl.: média, írott sajtó, rádió stb. vagy tanári pálya. Bármely területen lehet hasznosítani. Minden munkaadó szereti, ha értemes, kommunikálni jól tudó, diplomás alkalmazottak veszik körül. egyelőre nem tapasztaltam ebből előnyt sehol. (amúgy meg általában olyan szoftveres - és most ideértve a webalkalmazásokat is - cégek keresnek nyelvészt - jellemzően nem túl gyakran -, ahol van különféle nyelvekre támogatás. itt esetleg felsorolják az előnyt jelent szekcióban. hogy rejtetten hol jelent előnyt, azt nem tudom, nyilván sok gondolkodás áll mögötte, az meg sosem, sehol sem jön rosszul.) Nyelvtanítás, művelődésszervezés, kultúrakutatás, magyar nyelvművelés. kutatóként, tudományos életben nyelvészként, esetleg tanárként az összes értelmiségi munkahelyen hasznos lenne konkétan nem tudom pl. kommunikáció, tanári és más tudományos, nyelvekkel foglalkozó pályákon Oktatás, közművelődés, kultúra. Tanításon és kutatáson kívül azt gondolom HR, reklám és egyéb kommunikációs területeken jól jön a nyelvészeti tudás. logopédus szeretnék lenni, remélem ott előnyt jelent 18/26

19 Saját próbálkozás a pályakövetésre Tapasztalatok, eredmények
DPR a gyakorlatban Saját próbálkozás a pályakövetésre Tapasztalatok, eredmények Ahol dolgoznak Demonstrátor, junior kutató, óraadó, tanár, lektor Asszisztens, titkár, korrektor, ügyvivő szakértő, bolti v. éttermi dolgozó, operátor, hostess, újságíró, ügyintéző, könyvtáros, turisztikai menedzser, HR tanácsadó, recepciós, banki alkalmazott, szoftver menedzser, szoftver tesztelő Amit reálisnak látnak Tanár, kutató Újságíró, korrektor, fordító, lektor, szerkesztő, média, szoftveres cégeknél, művelődésszervezés, nyelvművelés, HR, reklám 19/26

20 Összegzés a bölcsész- és nyelvészet képzésekről
DPR a gyakorlatban Összegzés a bölcsész- és nyelvészet képzésekről Magyar Telekomnál ELTE bölcsész diplomával rendelkezők: 250 fő (a kb ből, egy telekommunikációs-informatikai cégnél) – egyikük sem a végzettségének megfelelő munkakörben dolgozik. Az ETR-t fejlesztő Dexter Kft-nél kb. 20%-os a magyar szakosok száma, közülük kerül ki az egyik igazgató is, aki fejlesztők vezetője. Következtetés: nyitottság a fő szempont, nem szabad a végzettséghez ragaszkodni. Kompetenciák, készségek. 20/26

21 Hogyan lehet megfelelni a munkaerőpiac elvárásainak?
DPR a gyakorlatban Hogyan lehet megfelelni a munkaerőpiac elvárásainak? Továbbképzések Állásbörzéken aktív kommunikáció Gyakorlati tapasztalat Forrás: Forgó (2009) 21/26

22 DPR a gyakorlatban Összegzés a DPR-ről Az új típusú egyetem szolgáltatásai és funkciói közül nélkülözhetetlen. Ahogy minden statisztikai felmérés és adatközlés esetében, nagyon fontos az adatok megfelelő értelmezése. A bölcsészterületek, de ezen belül is kiemelten a magyar és szabad bölcsész képzések tipikusan nem konkrét munkára, hivatásra képeznek, sokkal inkább kompetenciákat biztosítanak. Így nagyon nehéz jó listát adni a betölthető állásokról. Összefoglalva: a határ a csillagos ég…. 22/26

23 Felhasznált irodalom Barakonyi Károly (2004): Rendszerváltás a felsőoktatásban: Bologna-folyamat, modernizáció, Akadémiai Kiadó, Bp. Bourdieu, Pierre (1997): Gazdasági tőke, kulturális tőke, társadalmi tőke. In: Angelusz Róbert (szerk.): A társadalmi rétegződés komponensei. Új Mandátum, Bp oldalak. Fábri István (2009): A magyarországi központi diplomás pályakövetés empirikus kutatási programja. In: Felsőoktatási Műhely, 2009/3. szám oldal Forgó Melinda és társai szerk. (2009): Mit ér a bölcsészdiploma? Szerkesztett kerekasztal-beszélgetés munkaadókkal és munkaerő-közvetítőkkel. In: Felsőoktatási Műhely, 2009/3. szám oldal Horváth Tamás és társai szerk. (2009): Diplomás pályakövetés kézikönyv. Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. – Országos Felsőoktatási Információs Központ, Bp. Hrubos Ildikó (2004): A gazdálkodó egyetem. Felsőoktatási Kutatóintézet : Új Mandátum Könyvkiadó, Bp. Schultz, T. W. (1983): Beruházás az emberi tőkébe. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó. 23/26

24 Melléklet 24/26

25 25/26

26 Köszönöm a figyelmet! http://www.diplomantul.hu vanita@dexter.hu
Köszönöm a figyelmet! 26/26


Letölteni ppt "Mire jó a „nyelvészet-diploma”?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések