Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A vállalati információs rendszerek a vállalati tevékenységekben

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A vállalati információs rendszerek a vállalati tevékenységekben"— Előadás másolata:

1 A vállalati információs rendszerek a vállalati tevékenységekben
2.hét BPR projektek Dr. Sziray József, Erdős Ferenc, Gaul Géza 2005.

2 És a rendszerfejlesztési ciklus?
BPR projektek És a rendszerfejlesztési ciklus? A Bevezetés a vállalati információs rendszerekbe című jegyzetben tárgyaltuk az információs rendszer kialakítását. Itt a teljes vállalati környezet átalakítását. A kettő között átlapolás van, az információs rendszer kialakítását a vállalat átalakításába beágyazottan kell végrehajtani. Ezzel fejeztük be a múlt héten.

3 BPR projektek Esettanulmány: Egy kis vagy közepes vállalat (kkv) informatikai beszerzése A pályázati kiírás és az értékelési módszer bemutatása. A vállalat neve: Anonimus Rt. A vállalat profilja: könnyűipari termékcsaládok gyártása két műszakban. Dolgozók létszáma: 120 fő. A pályázat célja: az Anonimus Rt. meglevő informatikai rendszerének teljes lecserélése. Ebben a fejezetben – egy megtörtént eset alapján – egy képzeletbeli kis-közepes vállalat (KKV) pályázati kiírását mutatjuk be, ahol a pályázatnak az a célja, hogy a jelentkezők közül a legmegfelelőbb ajánlatot tevő cég vagy cégcsoport (konzorcium) nyerje el a kiírásban szereplő fejlesztési feladat megvalósítását. Mindehhez az alábbi információ tartozik: Esettanulmány: Egy kis vagy közepes vállalat (kkv) informatikai beszerzése (pályázati kiírás és értékelési módszer) A vállalat neve: Anonimus Rt. A vállalat profilja: Könnyűipari termékcsaládok gyártása két műszakban. Dolgozók létszáma: 120 fő. A pályázat célja: Az Anonimus Rt. meglevő informatikai rendszerének teljes lecserélése és egy korszerűbb, hatékonyabb rendszerrel való felváltása. Olyannal, ami minden tekintetben igazodik a vállalat gyártási és szervezési igényeihez, nagyobb teljesítményű számítógépekkel, és több új funkcióval rendelkezik, a régi rendszerrel összehasonlítva. Mint látható, az Anonimus Rt. által tervezett projekt kifejezetten az üzleti folyamatok újjászervezésére irányul, vagyis egy tipikus BPR (Business Process Reengineering) tevékenységről van szó. A következőkben ismertetjük a pályázati kiírást, az értékelési szempontokat, valamint az elvárt műszaki és funkcionális előírásokat. Mindehhez kapcsolódóan fontosnak tartjuk megjegyezni még, hogy az itt szereplő pályázati anyag kidolgozásában komoly része volt a Széchenyi Egyetem Informatika Tanszéke két munkatársának, Heckenast Tamásnak és Kovács Katalinnak.

4 Pályázat pályázati kiírás, értékelési szempontok, elvárt előírások
BPR projektek Pályázat pályázati kiírás, értékelési szempontok, elvárt műszaki és funkcionális előírások A következőkben ismertetjük a pályázati kiírást, az értékelési szempontokat, valamint az elvárt műszaki és funkcionális előírásokat. Mindehhez kapcsolódóan fontosnak tartjuk megjegyezni még, hogy az itt szereplő pályázati anyag kidolgozásában komoly része volt a Széchenyi Egyetem Informatika Tanszéke két munkatársának, Heckenast Tamásnak és Kovács Katalinnak.

5 A beszerzés tárgya BPR projektek
Az Anonimus Rt. integrált vállalatirányítási rendszerének kidolgozására és a bevezetésére irányuló szolgáltatás, mely magában foglalja a helyzetfelmérés és rendszerterv elkészítését, a funkcionális követelményekben megadott integrált szoftverrendszer kialakítását, a megvalósításhoz szükséges informatikai infrastruktúra, technikai környezet kialakítását, a hardver és szoftver komponensek telepítését és adatfeltöltését, valamint a dolgozók oktatását, kiképzését a vállalat mindkét telephelyén. A beszerzés tárgya Az Anonimus Rt. integrált vállalatirányítási rendszerének kidolgozására és a bevezetésére irányuló szolgáltatás, mely magában foglalja a helyzetfelmérés és rendszerterv elkészítését, a funkcionális követelményekben megadott integrált szoftverrendszer kialakítását, a megvalósításhoz szükséges informatikai infrastruktúra, technikai környezet kialakítását, a hardver és szoftver komponensek telepítését és adatfeltöltését, valamint a dolgozók oktatását, kiképzését a vállalat mindkét telephelyén. A megvalósítandó rendszernek a következő funkcionális modulokat (szakterületeket) kell tartalmaznia integrált formában: pénzügy/számvitel, kontrolling készletgazdálkodás, logisztika beszerzés, értékesítés (elektronikus értékesítés) humánerőforrás-gazdálkodás ügyfélkapcsolat-kezelés termelési folyamatok támogatása.

6 Funkcionális modulok integrált formában kell tartalmazza:
BPR projektek Funkcionális modulok integrált formában kell tartalmazza: pénzügy/számvitel, kontrolling, készletgazdálkodás, logisztika, beszerzés, értékesítés (elektronikus értékesítés), humánerőforrás-gazdálkodás, ügyfélkapcsolat-kezelés, termelési folyamatok támogatása. A megvalósítandó rendszernek a következő funkcionális modulokat (szakterületeket) kell tartalmaznia integrált formában: pénzügy/számvitel, kontrolling készletgazdálkodás, logisztika beszerzés, értékesítés (elektronikus értékesítés) humánerőforrás-gazdálkodás ügyfélkapcsolat-kezelés termelési folyamatok támogatása.

7 Ajánlattételi tartalmi és formai követelmények
BPR projektek Ajánlattételi tartalmi és formai követelmények Az ajánlati dokumentációkat elektronikus formában és 5 db. nyomtatott, bekötött formában kell benyújtani. Az adatok és leírások legyenek pontosak, teljesek és egyértelműek. Meghatározandók az elvégzendő részfeladatok és azok egyenkénti teljesítési határideje (ütemezése), a megvalósítás kezdetétől számítva. Ajánlattételi tartalmi és formai követelmények A pályázatok értékelésének elősegítésére a pályázóknak az ajánlati dokumentációkat elektronikus formában és 5 db. nyomtatott, bekötött formában kell benyújtaniuk. Törekedni kell arra, hogy a megadott adatok és leírások lehetőség szerint pontosak, teljesek és egyértelműek legyenek. Az ajánlati dokumentációban meghatározandók az elvégzendő részfeladatok és azok egyenkénti teljesítési határideje (ütemezése), a megvalósítás kezdetétől számítva. A megvalósításhoz tartozó fő fázisok: Rendszerterv elkészítése. A rendszerterv tartalmazza: a két gyári telephelyen üzemelő szoftvermodulok leírását, a közöttük levő információs kapcsolatok megadását, az üzemelést ellátó hardver-egységek felépítését, konfigurációját, kapcsolataik definiálását. A rendszerterv teljes megvalósításához szükséges munkák leírása, részletes bontásban. A dolgozók oktatási-képzési tervének elkészítése. A terv tartalmazza a tanfolyamoknak, kiképzéseknek dolgozók és témák szerinti megosztását, bontását.

8 A megvalósítás fő fázisai
BPR projektek A megvalósítás fő fázisai Rendszerterv elkészítése: a két gyári telephelyen üzemelő szoftvermodulok leírása, a közöttük levő információs kapcsolatok megadása, az üzemelést ellátó hardver-egységek felépítésa, konfigurációja, kapcsolataik definiálása. A rendszerterv teljes megvalósításához szükséges munkák leírása, részletes bontásban. A dolgozók oktatási-képzési tervének elkészítése: tanfolyamoknak, kiképzéseknek dolgozók és témák szerinti megosztását, bontását. A megvalósításhoz tartozó fő fázisok: Rendszerterv elkészítése. A rendszerterv tartalmazza: a két gyári telephelyen üzemelő szoftvermodulok leírását, a közöttük levő információs kapcsolatok megadását, az üzemelést ellátó hardver-egységek felépítését, konfigurációját, kapcsolataik definiálását. A rendszerterv teljes megvalósításához szükséges munkák leírása, részletes bontásban. A dolgozók oktatási-képzési tervének elkészítése. A terv tartalmazza a tanfolyamoknak, kiképzéseknek dolgozók és témák szerinti megosztását, bontását.

9 Az ajánlati dokumentáció
BPR projektek Az ajánlati dokumentáció Címoldal Tartalomjegyzék Vezetői összefoglaló Az ajánlattevő által nyújtott szolgáltatások Javasolt alkalmazás megoldás és számítási környezet Opcionális és harmadik féltől származó szoftverek A megoldás műszaki értékelési szempontok szerinti részletes leírása Implementációs munkaterv Adatbetöltési és konverziós terv Oktatási, képzési terv Változáskezelés Karbantartási és támogatási program Költségigények Az ajánlattevő cég háttere Az ajánlattevő cég referenciái Egyéb mellékletek Az ajánlati dokumentáció felépítése: Címoldal Tartalomjegyzék Vezetői összefoglaló Az ajánlattevő által nyújtott szolgáltatások Javasolt alkalmazás megoldás és számítási környezet Opcionális és harmadik féltől származó szoftverek A megoldás műszaki értékelési szempontok szerinti részletes leírása Implementációs munkaterv Adatbetöltési és konverziós terv Oktatási, képzési terv Változáskezelés Karbantartási és támogatási program Költségigények Az ajánlattevő cég háttere Az ajánlattevő cég referenciái Egyéb mellékletek

10 Vezetői összefoglaló BPR projektek Rövid,
mentes a műszaki szakzsargontól, tartalmazza a költségadatokat, szoftver modulok és szolgáltatások szerinti bontásban, tartalmazza a megvalósításban szereplő összes cég (alvállalkozók, érintett szoftvercégek) megnevezését és az általuk nyújtott szolgáltatásokat, vállalásokat, tartalmazza a kapcsolattartásra kijelölt személyek felsorolását is, elérhetőségükkel együtt. Vezetői összefoglaló Rövid összefoglaló az ajánlat elemeiről. Ez legyen műszaki szakzsargon-mentes, amennyire csak lehetséges. Összefoglaló jelleggel tartalmazza a költségadatokat, szoftver modulok és szolgáltatások szerinti bontásban. Tartalmazza a projekt megvalósításában szerepet játszó összes cég (alvállalkozók, érintett szoftvercégek) megnevezését és az általuk nyújtott szolgáltatásokat, vállalásokat. Ez a fejezet tartalmazza még a kapcsolattartásra kijelölt személyek felsorolását is, elérhetőségükkel együtt.

11 Az ajánlattevő szolgáltatásai
BPR projektek Az ajánlattevő szolgáltatásai elvégzendő feladatok és a nyújtott szolgáltatások, rendszerkoncepció, fő szoftver modulok, opcionális szoftverek, megoldások, beruházások indokolása. Az ajánlattevő által nyújtott szolgáltatások Ez a fejezet tartalmazza az ajánlattevő által a projekt céljainak sikeres megvalósításához szükségesnek ítélt elvégzendő feladatok és a nyújtott szolgáltatások teljes körű felsorolását. Az ajánlattevő egyértelműen, áttekinthetően írja le a rendszerkoncepciót, a bevezetésre kerülő fő szoftvermodulokat, valamint az egyéb opcionális értéknövelő szoftvereket, megoldásokat. Az ajánlattevő továbbá mutassa meg, hogy a megkívánt funkcionalitású modulok megfelelő működéséhez az általa javasolt infrastrukturális beruházások szükségesek.

12 Javasolt alkalmazás-megoldás és számítási környezet
BPR projektek Javasolt alkalmazás-megoldás és számítási környezet modulok működése, szolgáltatásai, egyéb lehetőségei, modulonként válasz az alábbi kérdésekre: modul-integráltság, szükséges műszaki háttér, jelentéskészítési, elemzési lehetőségek, dokumentum-előállítási és dokumentum-kezelési lehetőségek. Javasolt alkalmazás-megoldás és számítási környezet Ebben a részben az ajánlattevő részletesen írja le a javasolt integrált vállalatirányítási szoftver moduljainak működését, szolgáltatásait, és egyéb lehetőségeit. A funkcionális leírásokon kívül mindegyik modullal kapcsolatban válaszolja meg a következő kérdéseket, amennyiben az ezekre adott válaszok a modulra nézve egyediek, vagy nem következnek az integrált megoldásból: Modul-integráltság Mely más modulokkal valósul meg, és milyen mértékű az integráltság? Mely folyamatok mennek végbe „valós időben”, és melyek kötegelt (batch) feldolgozásúak? Szükség van-e harmadik féltől származó alkalmazásokra? Ha igen, akkor ezek hogyan vannak integrálva, és az integrálás milyen biztonsági követelményeknek felel meg? Vannak-e Web-es, E-kereskedelmi, ill. E-kormányzati lehetőségek? Szükséges műszaki háttér Milyen optimális hardver konfiguráció szükséges az adott modul használatához? Eltér-e ez az igény az általánosan javasolt egységes vállalati standardtól? Amennyiben többféle opcionális megoldás is szóba jöhet, sorolja fel őket, és ismertesse relatív előnyeiket, hátrányaikat. Kliens-szerver architektúra esetén ismertesse a modul optimális működéséhez szükséges elosztott környezetet. Ugyancsak ismertesse a működéshez szükséges hálózati környezetet. Milyen adatbázis platformok jöhetnek szóba, vannak-e a modulban specifikus részek, mi az optimális javasolt adatbázis-kezelő? Van-e az adott modul esetén speciális hardver-szükséglet, periféria-szükséglet, ill. interfész-szükséglet? Jelentéskészítési, elemzési lehetőségek Ismertesse a modul standard beépített jelentéseit (report-okat). Milyen beépített vagy külső lekérdező, jelentéskészítő lehetőségek állnak rendelkezésre az adott modulban? Vannak-e beépített interfészek az általános irodai alkalmazások (pl. MS Office) felé? A külső jelentéskészítő megoldásoknak milyen biztonsági előírásoknak kell megfelelni? Dokumentum-előállítási és dokumentum-kezelési lehetőségek Milyen automatizált lehetőségek vannak a jelentések megjelenítésére, nyomtatására, publikálására, archiválására? Írja le a beépített vagy külső dokumentumkezelő rendszert. A dokumentumkezelő rendszer milyen tároló kapacitással és visszakeresési lehetőségekkel rendelkezik? A tároló kapacitás milyen időtartamú on-line elérésű, ill. off-line elérésű tárolást tesz lehetővé? Milyen biztonsági megoldásokkal rendelkezik a dokumentumkezelő rendszer? Van-e work flow (számítógépes munkafolyamati) támogatás?

13 Opcionális és harmadik féltől származó szoftverek
BPR projektek Opcionális és harmadik féltől származó szoftverek harmadik féltől származó termékek, harmadik felekkel szükséges-e szerződéses viszonyban állni, hosszú távú támogatás a harmadik féltől származó termékekhez, költségek harmadik féltől származó szoftver esetében licence, támogatási, implementációs, oktatási. Opcionális és harmadik féltől származó szoftverek Az ajánlatban explicit módon meg kell nevezni azokat a termékeket, amelyek harmadik féltől származnak. Meg kell adni, hogy ezen harmadik felekkel szükséges-e szerződéses viszonyban állnia az ajánlatkérőnek a rendszer megvalósításához. Az ajánlattevőnek nyilatkoznia kell arról, hogy milyen hosszú távú támogatást képes garantálni ezen harmadik féltől származó termékekhez. Meg kell adni a javasolt harmadik féltől származó szoftver termékek esetében is a licence, a támogatási, az implementációs, valamint az oktatási költségeket.

14 A megoldás részletes leírása
BPR projektek A megoldás részletes leírása a bevezetendő rendszer elemeinek ismertetése: modulok funkcionális leírása, lényeges műszaki paraméterek: hardver konfigurációk, hálózati eszközök, szoftverplatform (operációs rendszer), alternatívák bemutatása: előnyök, hátrányok, funkcionális jellemzők standard rész vagy opcionális, testreszabást, konfigurálást igényelnek-e. A megoldás műszaki értékelési szempontok szerinti részletes leírása Ebben a fejezetben az ajánlattevő a részletesen ismertesse a bevezetendő rendszer elemeit, a megadott értékelési szempontok szerinti bontásban. A leírás alapját a modulok funkcionális leírása adja. Adja meg az összes lényeges műszaki paramétert a hardver konfigurációk, hálózati eszközök, szoftverplatform (operációs rendszer) tekintetében. Amennyiben többféle kialakítás jöhet szóba, ismertesse a különféle alternatívákat előnyeikkel és hátrányaikkal együtt. Az összes funkcionális jellemzőhöz adja meg, hogy a javaslat standard részét képezik-e, további testreszabást, konfigurálást igényelnek-e, illetve opcionálisak-e?

15 A megoldás részletes leírása, dokumentációs igények 1
BPR projektek A megoldás részletes leírása, dokumentációs igények 1 hálózati megoldás: vázlatos topológia, aktív elemekkel anyagszükséglet, erőforrás szükséglet (kábelhossz, csatornák, szerelőszekrények, szünetmentes táp, stb.), végpontok, kliens munkaállomások speciális perifériák, terminálok részletes leírása, nyomtatók, képbeviteli eszközök, Speciális dokumentációs igények: 1. Az ajánlattevő a hálózati megoldás specifikációjában adja meg a tervezett topológiát vázlatosan, az aktív hálózati elemek feltüntetésével, valamint a hálózat kialakításához szükséges anyagszükségletet és erőforrás-szükségletet (kábelezési hossz, kábel csatornák, szerelőszekrények, szünetmentes tápegységek, egyéb építési munkák). 2. Az ajánlattevő adja meg a kliens munkaállomások és a termelési folyamat követésére alkalmazott végpontok (beléptető rendszer, gyártási ellenőrző állomások) esetében a speciális perifériák, terminálok részletes leírását. Részletesen ismertesse a nyomtatáshoz, illetve a képbevitelhez felhasználni kívánt perifériákat is. 3. Az ajánlattevő a szoftver architektúra ismertetésekor részletes írja le az összes alkalmazási szoftver környezetet. Ismertesse az adminisztrációs és fejlesztőkörnyezeteket. Milyen rendszermonitorozó megoldások állnak rendelkezésre. Milyen a verziókövetés, ill. a frissítéskezelés megoldása? A felhasználói felületek értékeléséhez mellékeljen az összes modulhoz jellemző képernyő képeket. 4. Az ajánlattevő a termeléskövetési modul leírásában részletesen adja meg, hogy a termelési folyamatból milyen információk kerülnek automatikus feldolgozással az integrált rendszerbe, és milyen szolgáltatásokat nyújt a modul a termeléstervezés számára. A dokumentációnak tükröznie kell az ajánlatkérő termelési folyamatainak ismeretét és megértését. Részletesen le kell írni az anyagmozgások és árumozgások követésére bevezetni kívánt megoldást, a jelenlegi üzleti folyamatokat érintő újratervezéssel együtt.

16 A megoldás részletes leírása, dokumentációs igények 2
BPR projektek A megoldás részletes leírása, dokumentációs igények 2 szoftver architektúra: admin. és fejlesztő környezet, rendszermonitorozó megoldás, verziókövetés, frissítéskezelés, felhasználói felület jellemző képernyőképei, termeléskövetési modul: önműködően feldolgozott adatok, szolgáltatások a termeléstervezésnek, anyag- és árumozgásokat követő megoldás. Tükröznie kell a termelési folyamatok ismeretét és megértését! Speciális dokumentációs igények: 3. Az ajánlattevő a szoftver architektúra ismertetésekor részletes írja le az összes alkalmazási szoftver környezetet. Ismertesse az adminisztrációs és fejlesztőkörnyezeteket. Milyen rendszermonitorozó megoldások állnak rendelkezésre. Milyen a verziókövetés, ill. a frissítéskezelés megoldása? A felhasználói felületek értékeléséhez mellékeljen az összes modulhoz jellemző képernyő képeket. 4. Az ajánlattevő a termeléskövetési modul leírásában részletesen adja meg, hogy a termelési folyamatból milyen információk kerülnek automatikus feldolgozással az integrált rendszerbe, és milyen szolgáltatásokat nyújt a modul a termeléstervezés számára. A dokumentációnak tükröznie kell az ajánlatkérő termelési folyamatainak ismeretét és megértését. Részletesen le kell írni az anyagmozgások és árumozgások követésére bevezetni kívánt megoldást, a jelenlegi üzleti folyamatokat érintő újratervezéssel együtt.

17 Implementációs munkaterv
BPR projektek Implementációs munkaterv implementáció módszertana, időbecsléssel, ütemezéssel, szerepekkel, felelősségekkel, fejlesztési módszertan az egyedi szoftver komponensekről, tesztelési és audit-tervek, a projekt szervezeti diagramja, a közreműködők munkaterhelésének alakulása, a projekten dolgozók megnevezése, rövid szakmai életrajzuk, elérhetőségük, az ajánlatkérő részéről a megvalósítás idejére biztosítandó erőforrások (humán, tárgyi) leírását. Implementációs munkaterv : Ebben a fejezetben egy részletes tervet kell adni az implementálási és bevezetési folyamatról. A tervnek a következő információkat kell tartalmaznia: Az integrált vállalatirányítási szoftver implementálására használt módszertan részletes leírását. A leírásban megalapozott becsléseket kell adni az egyes fázisok időkeretére, a projekt ütemezésére. Tisztázni kell a szerepeket és felelőségeket. Annak a fejlesztési módszertannak a leírását, melyet az egyedi, nem standard szoftverkomponensek fejlesztésére használnak. Részletes terveket a tesztelésre, auditokra vonatkozóan. A projekt szervezeti diagramját. A projektben közreműködők munkaterhelésének alakulását. A projekten dolgozók megnevezését, rövid szakmai életrajzukat, elérhetőségüket. Az ajánlatkérő részéről a megvalósítás alatt biztosítandó erőforrások (humán, tárgyi) leírását.

18 Adatbetöltési és konverziós terv
BPR projektek Adatbetöltési és konverziós terv adatforrások, a kialakítás, betöltés tervezett időrendje, erőforrás-szükséglete, ha a forrás korábbi szoftverrendszer: konverziós eljárás. Adatbetöltési és konverziós terv : A megvalósítandó rendszer működéséhez létre kell hozni a szükséges adatállományokat. Ebben a fejezetben meg kell adni az adatforrásokat, valamint a kialakítás, betöltés tervezett időrendjét, erőforrás-szükségleteit. Amennyiben az adatok forrása egy korábbi szoftverrendszer, akkor meg kell adni az abból végrehajtandó konverzió eljárását.

19 Oktatási, képzési terv képzési stratégia, a projekt fázisaihoz
BPR projektek Oktatási, képzési terv képzési stratégia, a projekt fázisaihoz oktatási szolgáltatások a projekt-team, a végfelhasználók, a műszaki személyzet számára, résztvevők szerepe a képzésben, képzési terv a fenntartáshoz, részletes képzési terv tanfolyamok érintettjei, időszükséglet, oktatási anyagok. Ajánlati ár melyik képzést tartalmazza? Oktatási, képzési terv : Az ajánlattevőnek meg kell adnia egy képzési tervet, amely a következőket tartalmazza: Általános képzési stratégia, ami a projekt összes fázisához megadja a szükséges oktatási szolgáltatásokat, a projekt-team, a végfelhasználók, valamint a műszaki személyzet részére. A projektben résztvevők oktatással, képzéssel kapcsolatos szerepét, felelőségi köreit (szervezés, oktatási anyagok előállítása). Külön képzési terv szükséges a már üzemben lévő rendszer fenntartásával, karbantartásával kapcsolatban is. A részletes képzési tervben meg kell adni az egyes tanfolyamok által érintett csoportokat, az oktatás időszükségletét, a szükséges oktatási anyagokat. Pontosan meg kell adni, hogy az ajánlati ár a képzések, tanfolyamok mely részét foglalja magában, és melyeket nem.

20 Változáskezelés részletes terv meghatározására és megjelenítésére.
BPR projektek Változáskezelés részletes terv a bevezetésből fakadó, az üzleti folyamatokat érintő változások, átszervezések meghatározására és megjelenítésére. Változáskezelés : Az ajánlattevőnek részletes tervet kell adnia a rendszer bevezetéséből fakadó, az ajánlatkérő üzleti folyamatait érintő változások, átszervezések meghatározására és megjelenítésére.

21 Karbantartási és támogatási program
BPR projektek Karbantartási és támogatási program A bevezetés után nyújtott szolgáltatások Implementáció utáni helyszíni támogatás Telefonos helpdesk (segítési szolgáltatási hely) Differenciált szolgáltatásszintű támogatási keretek Upgrade szolgáltatások (bővítések, új verziók kezelése) Hiba-bejelentési és hibakezelési megoldás Katasztrófa-elhárítási terv Hibajavítások kivitelezése Harmadik féltől származó megoldások támogatása Karbantartási szerződések Karbantartási és támogatási program : Az ajánlattevőnek ebben a fejezetben az implementáció, illetve bevezetés után nyújtott szolgáltatásokat kell megadnia: Implementáció utáni helyszíni támogatás Telefonos helpdesk (segítési szolgáltatási hely) Differenciált szolgáltatásszintű támogatási keretek Upgrade szolgáltatások (bővítések, új verziók kezelése) Hiba-bejelentési és hibakezelési megoldás Katasztrófa-elhárítási terv Hibajavítások kivitelezése Harmadik féltől származó megoldások támogatása Karbantartási szerződések

22 Költségigények 1 szoftver komponensek
BPR projektek Költségigények 1 szoftver komponensek beszerzési, licence, fejlesztési, valamint testreszabási költségei, az opcionális és az alternatív részajánlatokhoz az egységre (felhasználó, munkahely, tranzakciószám, stb.) vetített árak, garanciális feltételek, és az ezzel kapcsolatos költségek, Költségigények : Az ajánlattevő a pénzügyi elemek részletes leírásakor adja meg a szoftver komponensek beszerzési, licence, fejlesztési, valamint testreszabási költségeit. Az ajánlattevő adja meg az opcionális és az alternatív részajánlatokhoz a releváns egységre vetített árakat (felhasználó, munkahely, tranzakciószám, stb.). Az ajánlattevő adja meg a garanciális feltételeket, és az ezzel kapcsolatos költségeket is. A fenntartási, üzemeltetési költségeket éves bontásban, az üzembe helyezéstől számított 5 évre vonatkozóan adja meg. Adja meg a bevezetési időszak erőforrás-szükségleteit. Az oktatási, kiképzési költségeknél adja meg az oktatásban érintett felhasználó csoportokat és oktatási szükségleteiket, valamint az ezekre vonatkozó költségeket.

23 Költségigények 2 Fenntartási, üzemeltetési
BPR projektek Költségigények 2 Fenntartási, üzemeltetési költségek éves bontásban, 5 évre, bevezetési időszak erőforrás-szükségletei, oktatási, kiképzési költségek érintett felhasználó csoportok, oktatási szükségleteik, ezek költségei. Költségigények : A fenntartási, üzemeltetési költségeket éves bontásban, az üzembe helyezéstől számított 5 évre vonatkozóan adja meg. Adja meg a bevezetési időszak erőforrás-szükségleteit. Az oktatási, kiképzési költségeknél adja meg az oktatásban érintett felhasználó csoportokat és oktatási szükségleteiket, valamint az ezekre vonatkozó költségeket.

24 Az ajánlattevő cég háttere
BPR projektek Az ajánlattevő cég háttere Háttér információk magáról az ajánlattevő cégről, a megvalósításba bevont partnereiről, alvállalkozóiról, Tartalmuk: Mióta van jelen a piacon? cég mérete, szervezeti felépítése, bevezetési tapasztalatai az adott szoftvermegoldásnak az ajánlatkérőhöz hasonló cégeknél, auditált pénzügyi mutatók, partnereknél a korábbi együttműködés, szakmai és minőségbiztosítási tanúsítványok Az ajánlattevő cég háttere : Az ajánlattevőnek háttér információkat kell adnia magáról az ajánlattevő cégről és a megvalósításba bevont partnereiről, alvállalkozóiról. Az információknak tartalmazni kell a következőket: Mióta van jelen a piacon? Rövid leírás a cég méretéről, szervezeti felépítéséről. Milyen tapasztalatai vannak az adott szoftvermegoldásnak az ajánlatkérőhöz hasonló cégeknél történt bevezetésében? A cég auditált pénzügyi mutatói. A partner cégek esetében a korábbi együttműködés leírása (időtartam, projektek hasonló területen). Szakmai és minőségbiztosítási tanúsítványok.

25 Az ajánlattevő cég referenciái
BPR projektek Az ajánlattevő cég referenciái szoftverekre, az implementációra, a bevezetési folyamatra, valamint a harmadik féltől származó megoldásokra, legalább 5 ügyfél-referencia, területenként, adatai: ügyfél neve, elérhetősége, egy kapcsolattartó megnevezése, a bevezetési projekt kezdeti dátuma és hossza az ajánlattevő részéről a projektvezető. Az ajánlattevő cég referenciái : Az ajánlatkérő értékeli az ajánlattevő referenciáit az ajánlatban megadott rendszerrel kapcsolatban. A referenciáknak ki kell terjedni az ajánlott szoftverekre, az implementációra, a bevezetési folyamatra, valamint a harmadik féltől származó megoldásokra. Az ajánlattevőnek legalább 5 ügyfél-referenciát kell megadnia az előző területekre. A referenciáknak tartalmazni kell az ügyfél nevét, elérhetőségét, egy kapcsolattartó megnevezését, a bevezetési projekt kezdeti dátumát, a bevezetési folyamat hosszát, ill. az ajánlattevő részéről a projektvezető megnevezését.

26 Az ajánlatok elbírálása
BPR projektek Az ajánlatok elbírálása Bírálati szempont: Az összességében legelőnyösebb ajánlatnak az itt leírt értékelési rendszer alkalmazásával történő kiválasztása. Lépések: formai értékelés, részletes ajánlati értékelés: műszaki szempontok, gazdasági szempontok, megvalósítási projekt, tárgyalásos egyeztetés. Az ajánlatok elbírálása : Az ajánlatkérő és az ajánlattevők közötti tárgyalások arra irányulnak, hogy az ajánlatkérő a legkedvezőbb feltételekkel köthessen szerződést. Bírálati szempont: Az összességében legelőnyösebb ajánlatnak az itt leírt értékelési rendszer alkalmazásával történő kiválasztása. A tárgyalásos értékelési folyamat lépései: 1. Pályázatok formai értékelése ajánlati dokumentáció megfelelőségi értékelése 2. Részletes ajánlati értékelés Műszaki szempontok szerinti értékelés Gazdasági szempontok szerinti értékelés Megvalósítási projekt értékelése 3. Tárgyalásos egyeztetés

27 Pályázatok formai értékelése
BPR projektek Pályázatok formai értékelése Tartalmazzák-e az összes további értékeléshez szükséges adatot, információt a megkövetelt formában. Az ajánlatkérő pótlást kérhet hiányos, nem teljes, nem megfelelő formátumú dokumentáció esetén. Pályázatok formai értékelése : A beérkezett ajánlatok elemzése formai szempontból: tartalmazzák-e az összes további értékeléshez szükséges adatot, információt a megkövetelt formában. Az ajánlatkérő pótlást kérhet hiányos, nem teljes, nem megfelelő formátumú dokumentáció esetén.

28 Részletes ajánlati értékelés 1
BPR projektek Részletes ajánlati értékelés 1 Műszaki megfelelőségi szempontok Hardver konfiguráció: Hálózati infrastruktúra: Teljesítmény (végpontok száma, sávszélesség) Rendelkezésre állás, hibatűrés Biztonsági megoldások Méretezhetőség, strukturáltság Kliens munkaállomások: Teljesítmény (CPU, memória, háttértárak, perifériák) Garancia, szerviz-háttér Speciális eszközök Szerverek: Teljesítmény (CPU, memória, háttértárak, I/O kapacitás) Részletes ajánlati értékelés : Műszaki megfelelőségi szempontok Hardver konfiguráció: Hálózati infrastruktúra: Teljesítmény (végpontok száma, sávszélesség) Rendelkezésre állás, hibatűrés Biztonsági megoldások Méretezhetőség, strukturáltság Kliens munkaállomások: Teljesítmény (CPU, memória, háttértárak, perifériák) Garancia, szerviz-háttér Speciális eszközök Szerverek: Teljesítmény (CPU, memória, háttértárak, I/O kapacitás) Szoftver rendszer: Szoftver infrastruktúra: Operációs rendszer Adatbázis-kezelő Alkalmazási környezet: Nyíltság, fejlesztő környezet Kliens-szerver megoldás, szoftver-architektúra (dedikált kliensek, terminál-emuláció, ill. Webkörnye-zet) Integráltság mértéke Felhasználók kezelése Felhasználói felület Funkcionalitás: Pénzügy/számvitel Kontrolling Eszközgazdálkodás Anyaggazdálkodás Beszerzés, értékesítés Humán erőforrás gazdálkodás Ügyfélkapcsolat kezelés Vezetői információs szolgáltatások Termelési folyamatok támogatása

29 Részletes ajánlati értékelés 2
BPR projektek Részletes ajánlati értékelés 2 Műszaki megfelelőségi szempontok (folyt.) Szoftver rendszer: Szoftver infrastruktúra: Operációs rendszer Adatbázis-kezelő Alkalmazási környezet (nyíltság, architektúra, stb.) Funkcionalitás: Pénzügy/számvitel Kontrolling Eszközgazdálkodás Anyaggazdálkodás Beszerzés, értékesítés Humán erőforrás gazdálkodás Ügyfélkapcsolat kezelés Vezetői információs szolgáltatások Termelési folyamatok támogatása Részletes ajánlati értékelés : Szoftver rendszer: Szoftver infrastruktúra: Operációs rendszer Adatbázis-kezelő Alkalmazási környezet: Nyíltság, fejlesztő környezet Kliens-szerver megoldás, szoftver-architektúra (dedikált kliensek, terminál-emuláció, ill. Webkörnye-zet) Integráltság mértéke Felhasználók kezelése Felhasználói felület Funkcionalitás: Pénzügy/számvitel Kontrolling Eszközgazdálkodás Anyaggazdálkodás Beszerzés, értékesítés Humán erőforrás gazdálkodás Ügyfélkapcsolat kezelés Vezetői információs szolgáltatások Termelési folyamatok támogatása

30 Részletes ajánlati értékelés 3
BPR projektek Részletes ajánlati értékelés 3 Gazdasági (költség) szempontok Általános fizetési feltételek, konstrukciók Bevezetési költségek: Hardver elemek ára Hardver kiépítési költségek Szoftver elemek ára Bevezetési, testreszabási költségek és időszükséglet: Projekt előkészítés, helyzetfelmérés Prototípus testreszabása, adatfeltöltés, migrálás Felhasználói oktatás, kiképzés Működési, fenntartási költségek: Időszakos licence díjak Időszakos támogatási költségek Üzemeltetés speciális személyi igénye Részletes ajánlati értékelés : Gazdasági (költség) szempontok Általános fizetési feltételek, konstrukciók Bevezetési költségek: Hardver elemek ára Hardver kiépítési költségek Szoftver elemek ára Bevezetési, testreszabási költségek és időszükséglet: Projekt előkészítés, helyzetfelmérés Prototípus testreszabása, adatfeltöltés, migrálás Felhasználói oktatás, kiképzés Működési, fenntartási költségek: Időszakos licence díjak Időszakos támogatási költségek Üzemeltetés speciális személyi igénye

31 Részletes ajánlati értékelés 4
BPR projektek Részletes ajánlati értékelés 4 Megvalósítási szempontok Projektvezetés: Projektvezetési módszertan Minőségbiztosítási rendszer Változáskezelés A bevezető cég alkalmassága: Gazdasági, működési adatok Szakmai tapasztalat, referenciák Részletes ajánlati értékelés : Megvalósítási szempontok Projektvezetés: Projektvezetési módszertan Minőségbiztosítási rendszer Változáskezelés A bevezető cég alkalmassága: Gazdasági, működési adatok Szakmai tapasztalat, referenciák

32 Részletes ajánlati értékelés 5
BPR projektek Részletes ajánlati értékelés 5 Szakértői pontozás Az értékelési szempontok mindegyikéhez százalékos súlyarányt rendelhetünk. Példa: 1 Műszaki megfelelőségi szempontok 30 1.1 Hardver környezet 1.1.1 Hálózati infrastruktúra 40 Teljesítmény (végpontok, sávszélesség) 40 Rendelkezésre állás, hibatűrés 20 És ez így megy még 50 soron át. Részletes ajánlati értékelés : A fentiekben megadott értékelési szempontok mindegyikéhez százalékos súlyarányt rendelhetünk, ami az adott szempontnak a többihez viszonyított jelentőségét fejezi ki. A részletes ajánlati értékelés az ajánlati dokumentációkban megadott, a rendszerre vonatkozó műszaki, költség és projektvezetési adatok, információk alapján a következő táblázatban felsorolt részszempontok szerint, szakértői pontozással történik. Az egyes részszempontokra kapott elemi pontszámok a táblázatban megadott súlyozással lesznek figyelembe véve, az ajánlat teljes pontszámának meghatározásakor: 1 Műszaki megfelelőségi szempontok 30 1.1 Hardver környezet 1.1.1 Hálózati infrastruktúra 40 Teljesítmény (végpontok száma, sávszélesség) 40 Rendelkezésre állás, hibatűrés 20

33 BPR projektek Szakértői pontozás A táblázat szintenkénti százalékos megoszlásának egy spirális felépítésű kördiagramos ábrázolása.

34 Tárgyalásos egyeztetés
BPR projektek Tárgyalásos egyeztetés Demonstrálni kell, hogy a szállított megoldás megfelel az ajánlatkérő céljainak és elvárásainak, képesek a megoldást a vonatkozó költségkorlátok és időkorlátok között sikeresen megvalósítani. Tárgyalásos egyeztetés A tárgyalási szakaszban a leendő szállítóknak demonstrálniuk kell, hogy az általuk szállított megoldás megfelel az ajánlatkérő céljainak és elvárásainak, valamint képesek a megoldást a vonatkozó költségkorlátok és időkorlátok között sikeresen implementálni.

35 Értékelés általános értékelési elvek
BPR projektek Értékelés általános értékelési elvek modulok részletes funkcionális értékelési szempontjai: pénzügy, számvitel kontrolling logisztikai tevékenységek humánerőforrás-gazdálkodás termelési folyamatok támogatása ügyfélkapcsolat-kezelés Általános értékelési elvek Azok a szoftver megoldások részesülnek kedvezőbb pontozásban, amelyek kompatibilisebbek a jelenleg elfogadott szoftver szabványokkal, architektúrákkal, integrációs megoldásokkal. Előnyt jelent „out-of-the-box” komponensek, jelentéskészítő eszközök, testre szabható standard megoldások alkalmazása egyedi fejlesztésű alkalmazásokkal szemben. Előny a több modulra kiterjedő rendszer szintű egységes szolgáltatások megléte, a robosztusság és hibatűrés. Az ajánlott megoldás a lehető legkevésbé támaszkodjon harmadik féltől származó komponensekre. Az értékelésnél figyelembe lesznek véve az opcionális hozzáadott funkciók is. A költségtényezők értékelésekor az ajánlatkérő számításba veszi az implementációs költségeket, beleértve a szoftver licence díjakat, és az erőforrásigényeket (a releváns mértékegységekben megadva). Külön szempontként kerülnek elbírálásra az üzemeltetési és fenntartási költségek a beüzemelés utáni 5 évre vonatkozóan, és figyelembe lesz véve a karbantartási költségek alakulási üteme is. Fontos értékelési szempont a bevezető cég korábbi tapasztalata, sikeres bevezetések hasonló vállalatok esetében, az ajánlattevő szakmai háttere. Az alkalmasságot a referenciák és az ajánlatban adott felmérés, elemzés, továbbá a rendszerterv alapján ítéli meg az ajánlatkérő. Maga az implementációs terv is az értékelés tárgyát képezi. Fontos szempontok: az alkalmazott módszertan sajátosságai, az erőforrás-szükségletek meghatározási módszerei, a megvalósítás ellenőrzési stratégiája. A megvalósítási projekt értékelési szempontjai között kiemelten fontos szerepe van az időkeretnek.


Letölteni ppt "A vállalati információs rendszerek a vállalati tevékenységekben"

Hasonló előadás


Google Hirdetések