Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

VISELKEDÉSELEMZÉS AZ ORVOSI PSZICHOLÓGIA OKTATÁSÁBAN

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "VISELKEDÉSELEMZÉS AZ ORVOSI PSZICHOLÓGIA OKTATÁSÁBAN"— Előadás másolata:

1 VISELKEDÉSELEMZÉS AZ ORVOSI PSZICHOLÓGIA OKTATÁSÁBAN
Lajkó Károly SZTE, Magatartástudományi Intézet

2 Miért a viselkedés szempontú megközelítés?
A viselkedés az élet lényege A viselkedés saját jogán önálló változó A viselkedéselemzés feladata: viselkedés meghatározók azonosítása változtatás pontjainak kijelölése Az orvosi pálya elsődleges stressz-forrása: az orvos és/vagy a beteg viselkedése A viselkedésünk minőségétől kritikusan függ a testi és a lelki egészségünk

3 Pszichológiai modellek osztályozása
A. Megfelelés alapú: teljes képet ad a lelki működésről (érzékelésről, figyelemről, tudatról, emlékezésről, intencióról, személyiségről, stb.) B. Változtatás szempontú: a pszichológiai működést kivitelező struktúrákat csak annyira kell ismerni, hogy a viselkedés változtatásában szakemberek legyünk „A” pszichológia: intellektuálisan izgalmas „B” pszichológiai: a változtatás mindig szükséges, mert a lelki szenvedés gyakori

4 „B” pszichológia lényege: KÉSZSÉG TRÉNING
Kommunikáció funkciója: hatékony viselkedés befolyásolás Feltétele: a viselkedésszabályozás törvény-szerűségeinek tudományos igényű ismerete Hatékony interperszonális viselkedés: több megerősítő (jobb életminőség) kevesebb büntető (kevesebb stressz) Biológiai működést átállítja: defenzív helyett megküzdő lelki állapot

5 Az emberi viselkedésszabályozás színterei
1. Viselkedés és környezet találkozásai (tanulásos tapasztalatok) 2. Biológiai tényezők (környezeti megfogalmazásban) 3. Nyelvi vagy szimbolikus szabályozás (szociális környezet normái, az egyén ‘kikövetkeztetései’ a jövőre) Radikális behaviorizmus: a változtatás érdekében a környezeti tényezőkig kell eljutni

6 A viselkedés determináltsága
Tanulás: viselkedés és környezet találkozásai során a viselkedés új nyomvonalon Biológiai tényezők: evolúció által kimunkált megerősíthetőségi, illetve büntethetőségi sajátosságok adják a viselkedési preferenciát Nyelvi készség: szimbólum használat révén kiszabadulunk az anyagvilág kérlelhetetlen törvényszerűségei alól a közösségi hatás végtelenül felerősödik (virtuális környezet büntetései)

7 Változtatás elméleti megalapozása
Egységes elméleti keret konzistens fogalmi rendszerrel Viselkedéselemzés alapfogalmai Megerősítő stimulus, megerősítés Büntető stimulus, büntetés Negatív megerősítés Kontingencia fogalma Diszkriminatív stimulus Szabályirányított viselkedés

8 „B” pszichológia elfogadtatása
El kell fogadnunk, hogy az orvosi pszichológiai III. évben nincs az érdeklődésük központjában Az orvoslás boltív hasonlata: ha egy kő is hiányzik, a összedől a boltív A frusztrált orvos-beteg kapcsolat: nagyobb stressz-forrás, mint szakmai hiányosságok A viselkedés minőségét kell fejleszteni Nem kell agykutatónak lenni Bőven elég, ha az evolúció ‘bakterjai’ vagyunk Saját élmény ébreszti fel az érdeklődésüket a viselkedéstani hangszerelésű pszichológia iránt

9 Melyik választ preferálná?
Egyik csoporttárssal moziba megy és arra kéri, hogy ön fizesse ki a mozijegy árát, mert nincs nála pénz. De korábban már hasonló ürügyekkel egy-két ezer forintos tartozást halmozott fel. - Jól van, de erről jut eszembe, hogy akkor nem csak a mozijegy árával jössz, hanem a korábbi tartozásaidat is kellene rendezned. - Nekem ez problémát okozna, mert folyamatosan azt érzem, hogy az én érdekemet mindig alá kell rendelnem a tiédnek.

10 Melyik választ preferálná?
A bizalmatlan beteg: Legyen szíves valamilyen komolyabb vizsgálatra elküldeni, már tíz éve fáj a fejem és semmit sem javultam. - Higgye el minden vizsgálatot elvégeztünk. Az ön feje pszichés problémái miatt fáj. A fájdalom szomatizációs jellegű, nincs semmilyen komoly szervi problémája. - Mit gondol, ki hibáztatható ezért a krónikusan meglévő problémájáért? Az a véleménye, hogy az én tudásom elégtelen?

11 A változtatás hatótényezője
Ürügy-lényeg megkülönböztetés módszere a kommunikáció tartalma: ürügy válaszolni a lényegre kell A lényeg: az egyén indokolatlan negatív minősítése, (lekezelése, kihasználása, visszautasítása) elítélhetőség kontextusába helyezése A válasz tartalma: a másik viselkedésének összevetése az együttélés írott, íratlan szabályaival a kapcsolat változásának kilátásba helyezése

12 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszere az orvosi gyakorlatban
Az orvos-beteg kapcsolatban mind a betegség, mind az orvostudomány ürügy A lényeg: bizalomra épülő együttműködés megteremtése „Problémás” helyzetek megoldása „Problémás” betegek kezelése „Problémás” orvosok önismerete

13 Az orvos stressz-helyzetei I.
„Problémás” betegek helyett a problémák kezelése (minősítés kerülése) Betegek bizalmatlan, ellenséges viselkedése Az együttműködés hiánya A „tudálékos” beteg A „manipulatív” hozzátartozó A rossz hír közlése, együttérzés terhei

14 Az orvos stressz-helyzetei II.
A problémás önismeret Szakmai bizonytalanságok „Omnipotencia” érzése, túlértékelés Hierarchia viszonyok a vezetőkkel Territórium viták a kollégákkal Az orvosi identitás válságai, a „kiégés” Pszichológiai segítség elfogadása

15 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
Ellenséges beteg Ürügy: Ön nem orvos, ön egy hentes! Fel fogom jelenteni. A lényeg: Biztos benne, hogy ez a meglehetősen lesújtó minősítése megalapozott? Mi van akkor, ha ez valójában csak indokolatlan rágalmazás?

16 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
Az együttműködés hiánya Ürügy: Önnek kórházi kezelésre és szigorú ágynyugalomra van szüksége. - Doktor Úr, én nem maradok itt! A lényeg: Bizonyára alapos oka van, hogy ilyen döntést hozott. Nem mondaná el, hogy mi az az ok, ami miatt akár életveszélyes helyzetbe is kerülhet?

17 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
A „tudálékos” beteg Ürügy: Doktor Úr, úgy érzem, hogy nekem a csontvelőm van elrohadva. Nem tudna valamilyen jó gyógyszert adni erre? A lényeg: Ön természetesen olyan szavakkal számol be a bajáról, ahogy azt érzi. El tudna-e fogadni más, azaz orvosi magyarázatot a tüneteinek okáról?

18 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
A „manipulatív” hozzátartozó Ürügy: Behoztuk a mamit, fel kellene venni egy kis felerősítésre A lényeg: El tudja-e fogadni, ha a vizsgálat azt mutatja, hogy az ön anyja nem igényel sürgősségi intézeti ellátást? Nekünk az üres ágyakat súlyosabb betegek számára kell fenntartani?

19 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
A rokkantnyugdíjazáshoz papír kellene Ürügy: Írja bele, hogy én nem tudok dolgozni, mert nagyon fáj a derekam! A lényeg: Nézze, nekem bajom lenne abból, ha vizsgálati leletekkel nem tudom igazolni a diagnózist. Szeretné, hogy mégis az elvárásai szerint írjam meg a leletet?

20 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
A rossz hír közlése, együttérzés terhei Ürügy: Sajnos a szövettani eredmény azt mutatatta, hogy nem jóindulatú a daganat. - Akkor tehát hamarosan meg fogok halni? A lényeg: Ezt senki sem tudhatja pontosan, csak azt, hogy bárhogyan is alakul az állapota, mi mindig ön mellett leszünk.

21 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
A büntető főorvos Ürügy: Kórteremben a betegek előtt a főorvos ingerülten mondja: - Ne szerencsétlenkedjen már azzal a vénás injekcióval! A lényeg: Biztosan tetszik tudni, hogy nem fog javulni a kézügyességem, ha a betegek előtt megszégyenítenek.

22 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
A territórium villongások paramedikális személyekkel Ürügy: Magának sem esne le az aranygyűrű a kezéről, ha egyszer megmérné a beteg vérnyomását. A lényeg: Gondolja, hogy ilyen hangnemben előadott kérés után szívesen fogom segíteni az önök munkáját?

23 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének gyakorlása
A pszichológiai segítség elfogadtatása Ürügy: Kollégája jól érezhetően ittas állapotban kezd el dolgozni, ingerülten beszél a betegekkel. A lényeg: Szeretnék nekem valamit visszajelezni a jelenlegi állapotodról, de félek, hogy nem segítségnek vennéd, hanem ellenségeskedésnek?

24 Az ürügy-lényeg megkülönböztetés módszerének hatásai
Azonnal ellátja következményekkel a másik viselkedését Felhívja a figyelmet az együttélés normáira Lehetőséget ad a konfliktusok kultúrált megoldására, agressziót megelőzi Nem csak a pszichiátriai, hanem a testi betegségeket is pozitívan befolyásolja Életminőséget javítja

25 Az orvos viselkedéstani önismeret
Kommunikációs stílus: arrogáns, túlzottan határozott kihasználható, szorongó, bizonytalan Milyen normarendszert követ Kiégettség jeleinek felismerése: munkájával elégedetlen betegekkel, kollégákkal rossz viszony túlzott alkoholfogyasztás súlyosabb pszichés zavarok

26 VÉGE


Letölteni ppt "VISELKEDÉSELEMZÉS AZ ORVOSI PSZICHOLÓGIA OKTATÁSÁBAN"

Hasonló előadás


Google Hirdetések