Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJudit Fanni Kerekes Megváltozta több, mint 9 éve
1
Minőségügy alapjai Konzultációs rend Szeptember 10. Szeptember 17. Október 01. Október 08. Október 29. November 12.
2
Minőségügy alapjai Témakörök 1. A minőségügy történeti kialakulása A minőségmenedzsment rendszerek fejlődése Az ISO 9001:2009-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer A környezetközpontú irányítási rendszer kialakulása A környezetvédelemmel kapcsolatos alapfogalmak Az EN ISO 14001:2005 KIR szabvány
3
Minőségügy alapjai Témakörök 2. A munkahelyi egészségvédelem és biztonság irányítási rendszere (MEBIR, MSZ ISO 28001:2008) Az élelmiszer biztonság HACCP rendszere, mint egy ágazati rendszer A Teljes körű Minőségmenedzsment (TQM) és a minőségdíj modellek Minőségtechnikák 1. Minőségtechnikák 2. ZH
4
Előadás felhasznált forrásai Szakirodalom: Dr. Varga Emilné Dr. Szűcs Edit: Minőségmenedzsment, Debrecen, Campus Kiadó, 2005. ISBN 963 86424 91 EN ISO 9001:2000 EN ISO 9000:2005
5
Előadás anyagai Előadások anyagait készítette: (HEFOP 3.3.1) Dr. Szűcs Edit Balla Tibor Aktualizálta: Dr. Elekes Edit Előadások anyagának elérhetősége: Böngészőbe beírni: eng.unideb.hu/elekes.edit/Minosegugy_alapjai_levelezo
6
Minőségügy alapjai 1. A. A minőségügy történeti kialakulása
7
Az előadás áttekintése, tartalom a minőség fogalmának előtérbe kerülése a minőségügyben kimagasló szakemberek a minőségügy szabványosítási háttere
8
Ókor Hammurápi törvénykönyve: Egyedülálló volt: szakított a sumér szokásjoggal rendelkezik az orvosi műhibákról szabályokat egyesítették, írásba foglalták Ókori Közel-Keleten élő zsidók: Törvénykönyvbe foglalták a mindennapi élettel kapcsolatos szigorú szabályrendszert
9
Az egyiptomi fáraók idején… HALÁL KÖNYVE Dokumentált minőségügyi rendszer az előkelőségek temetésére Leírta a szertartások végrehajtásának módját, előírta az emberekkel együtt eltemetendő javak előkészítésének szabályait Az előírt minőséget Necropolis főfelügyelője tanúsította kézjegyével
10
Tutanhamon temetése a világ egyik legrégebbi dokumentált minőségi hibája Sietve temették el és a balzsamozási eljárás során használt ágyak jelei szerint az egyes elemeket felcserélték…. Az egyiptomi fáraók idején…
11
Középkor Azonos hivatást művelők szakmai érdekképviseleti rendszerbe tömörültek = céhek Minőségi színvonal megőrzése Ennek érdekében minden darabot megvizsgáltak
12
Manufaktúrák megjelenése A minőség egy új dimenziója jelent meg Munkamegosztás Betanított munkások Selejtek száma megnőtt Ezért változás → ellenőrzés, szabványosítás
13
„Egy házat nem csak az tud értékelni, aki építette, hanem még talán jobban meg tudja bírálni az, aki használja; a kormányszerkezetet a kormányos jobban, mint az ács és a lakomát jobban a vendégek, mint a szakács.” Arisztotelész
14
MINŐSÉG VAGY MENNYISÉG ??? A minőség döntő tényezővé, túlélési kritériummá csak az ipari forradalom óta vált. Dr. Balatoni Ildikó
15
Az I. világháború… A minőség „felemelkedett a levegőbe” és azt igényelte, hogy a brit repülőgépek megbízhatóságát fejlesszék Ha egy német gép meghibásodott, az uralkodó széljárás gyakran lehetővé tette, hogy a pilóta visszatérjen a saját vonalai mögé és később újra felszálljon, míg a brit pilóta hasonló esetben fogságba esett
16
A minőségügyi rendszerek fejlesztésében kiemelkedő szerepet játszó szakemberek
17
Taylor Frederick Winslow Taylor ( 1856-1915) Amerikai gazdasági szervező mérnök „A tudományos menedzsment alapelvei”c. könyv szerzője A tervezés különválása a végrehajtástól Menedzsment módszerek alkalmazása a hatékonyság növelésére
18
Ford T modell A gyártásától megváltozott az ipari termelés jellege Ford és Taylor a manufakturális ipart alakították át A gépkocsi gyártás folyamatát műveleti egységekre bontották, erre technológiát alkottak, szakmunkásokat neveltek, a gyártás idejét lecsökkentették Képzett minőségellenőröket bíztak meg. A minőség ellenőrzés önálló szakmává vált
19
Statisztikus (1920-as, 30-as évek) A statisztikai elveken nyugvó minőségellenőrzési rendszerek kialakítása fűződik a nevéhez Ellenőrző kártyák elméleti és gyakorlati kidolgozása Shewhart Walter A. Shewhart (1891-1967)
20
Deming W. Edwards Deming (1900-1993) Amerikai statisztikus 1950-es években japán mérnököket képzett és a japánok szerint kiemelkedő szerepe volt abban, hogy országuk a második világháború után ugrásszerűen fejlődött „A minőség elsősorban a felsőbb szintű menedzsment tetteinek és döntéseinek következménye” A menedzsment feladata a rendszer szervezése, az általános problémák kezelése
21
Juran Joseph M. Juran (1904-2008) Erdélyben született és az Egyesült Államokban telepedett le Villamosmérnök Segédkezett a japán ipar szerkezeti átalakításában Dokumentált folyamat: „Juran trilógia” Minőségtervezés Minőségellenőrzés Minőségfejlesztés „ A minőség megfelelés a felhasználó igényeinek”
22
Crosby Philip B. Crosby (1926-2001) „A minőség ingyen van” c. könyv 1979 Elmélete 4 alaptétele: Minőség definíció Minőségügyi rendszer Nulla-hiba Minőségköltségek „ A minőség az igényeknek való megfelelést és nem az eleganciát jelenti”
23
Feigenbaum Armand V. Feigenbaum 2014 1922 - 2014 A General Electric menedzsere „A szervezet összes területe felelős a minőségért” A TQC- Total Quality Controll fogalmának bevezetése „ a termék és a szolgáltatás minősége: mindazon értékesítési, tervezési, gyártási, karbantartási jellemzőknek az összessége, amely által a termék és szolgáltatása a használat során kielégíti a vevő elvárásait”
24
A második világháború után a gazdaságban új korszak következett…
25
A II. világháború után: USA A fogyasztók a javak és a szolgáltatások igen széles köréből választhattak Az amerikai piacok viszonylag nyitottak voltak valamennyi külföldi cég előtt Az amerikai cégeknek egyre erősebb konkurenciával kellett szembenézniük Felismerték, hogy a hibás termékek átdolgozása költséges és pazarló, és ezért az alapfolyamatokat kell javítani
26
A II. világháború után: Japán A japán gazdaság teljesen elpusztult A háború előtti áruk nem voltak jó minőségűek A japán menedzserek tanulmányozták a külföldi gyakorlatokat, és olyan mechanizmusokat hoztak létre, amelyek biztosították, hogy a minőségre irányuló figyelem folyamatos legyen (tömegképzés, alkalmazottak bevonása, minőségi hurok) Az 1980-as években Japán a világ második legnagyobb ipari hatalma lett
27
USA 1959 – MIL-Q-9858-as Amerikai Élelmiszer és Gyógyszerhivatal (FDA) Jó gyártási gyakorlatok (GMP) Q1 (Ford Motor Company) TFE (General Motors)
28
Európa NATO ( Észak-atlanti Szerződés Szervezete) szabványai: AQAP 1,4,9 Szövetségi Minőségbiztosítási Követelmények Minőségügyi rendszer Gyártásközi ellenőrzés és vizsgálat Végellenőrzés
29
Nagy-Britannia Nem fogadta el a NATO szabványokat Bevezették: Védelmi Szabványokat (DEF.STANS) A Védelmi Minisztérium csak a DEF.STAN követelményeknek megfelelő hadiipari vállalatokkal kötött szerződéseket
30
Nagy-Britannia 1974-ben BS 5719 nem hadsereg számára, ipari előállításra készült minőségbiztosítási irányelvek kidolgozása BS 5750 szabvány- nem csak a szerződéses kapcsolatban alkalmazták, hanem külső fél általi regisztrációra is alkalmassá vált
31
1. A. Előadás ellenőrző kérdései Ismertesse a minőségügy kialakulását. Ismertesse Deming és Juran elméleteit. Mutassa be a minőségügy szabványosítási hátterét.
32
Minőségirányítás 1. B. A minőségmenedzsment rendszerek fejlődése
33
ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE, TARTALOM Minőségmenedzsment rendszerek áttekintése. Minőség filozófiák.
34
A MINŐSÉGMENEDZSMENT SZAKASZAI Minőség-ellenőrzés – Quality Check (QC, QCh) Minőségszabályozás – Statistical Quality Control, SQC) Európa, USA: Minőségbiztosítás – Quality Assurance, ISO 9001:1994 (QA) Európa: Minőség irányítás – Quality Management, ISO 9001:2008 (MSZ EN ISO 9001:2009 ) Integrált Menedzsment Rendszerek – Quality Assurance System (QAS, MSZ 28001:2008) Japán: Teljeskörű minőségszabálozás – Total Quality Control (TQC) USA, illetve Európa, Japán: Teljeskörű Minőségmenedzsment, TQM (Total Quality Management) ???
35
Qulatity Check – QCh – MINŐSÉG ELLENŐRZÉS Alapelve: állandóan érvényesüljenek az előre rögzített minőségi követelmények Cél: hiba megállapítás Alkalmazott módszer : szabványosítás, mérés A minőségellenőrzési részleg felelős a minőségért Ellentétek a termelő és a minőséggel foglalkozó részlegek között
36
Statisztikai elvek alkalmazása… „ a minta reprezentálja a sokaság jellemző tulajdonságait”
37
Quality Controll – QC- MINŐSÉG SZABÁLYOZÁS Célja: ellenőrzés és szabályozás A termelő és az egyéb műszaki részlegek felelősek a minőségért Igyekeznek kézben tartani a folyamatot, szerepet kap a helyesbítő tevékenység
38
A gyártásközi ellenőrzés két irányba fejlődött tovább…
39
Total Quality Control – TQC TELJES KÖRŰ MINŐSÉGSZABÁLYOZÁS Japán modell Alapelv: a tömeges alulról építkezés teljes körűség Intenzív, rétegenkénti, célzott tömeges képzés, oktatás, szemléletformálás teremti meg a minőségi munka alapjait A fogyasztói igények kutatása, piacok elemzése, gyártástechnológia fejlesztése – az első tudatos minőségrendszer
40
Quality Assurance– QA MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS Európa, USA A hibamegelőző tevékenység megerősödésével már minőségbiztosításról beszélünk (de még nem rendszer) Az ellenőrzés a fejlesztés és a gyártás alatt történik, súlypont a műszaki területen van Háttér: hadiipar a második világháború alatt: minden darabot nem lehet ellenőrizni, a statisztikai alapú ellenőrzés kevés, nem biztonságos A gyártási feltételek (terv, technológia, szerszám,szakember, csomagolás…) minőségét kell biztosítani
41
EURÓPA: MINŐSÉGÜGYI RENDSZEREK
42
Quality Assurance System – QAS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI RENDSZEREK Európa a minőségbiztosítás vállalaton belüli alrendszerré fejlesztésével a minőségügyi rendszerek irányába lépett tovább… A minőségügyi rendszer a szervezet minden részlegét és folyamatát magába foglalja… A középpontban a működő rendszer összehangolása áll Leggyakrabban: ISO 9000-es szabvány alkalmazásával valósul meg (Quality management system)
43
USA: TQM
44
Total Quality Management – TQM TELJES KÖRŰ MINŐSÉGMENEDZSMENT Menedzsmentfilozófia és vállalati gyakorlat A célok elérése érdekében a leghatékonyabb módon használja fel a szervezet erőforrásait Felülről, a menedzsmentszintről építkezik Nemcsak a folyamatokra terjed ki, hanem az irányításra és az erőforrásokra is Hangsúly: vevői megelégedettség, folyamatos fejlesztés
45
FEJLŐDÉS ?
46
Nyilvánvaló, hogy további irányzatok fognak kialakulni és teret hódítani A vállalatok vezetőitől egyre szélesebb látóterű gondolkodást és menedzsment eszköztárat kíván meg az eredményes piaci helytállás A verseny rákényszeríti a résztvevőket az alkalmazott módszerek továbbfejlesztésére…
47
A minőség fogalma Machiavelli (1513): „A minőség életmód és életfilozófia. A minőség filozófiája a változás és változtatás filozófiája.” A.R. Tenner – I.J. DeToro: „A minőség alapvető üzleti stratégia, amelynek folyamán született termékek és szolgáltatások teljességgel kielégítik mind a belső, mind a külső vevőket azzal, hogy megfelelnek a kimondott és kimondatlan elvárásaiknak.”
48
A minőségfilozófiák, minőségiskolák és TQM felfogások néhány eltérő sajátossága Amerikai iskola: történelmi kulturális háttér inhomogén liberális elv bevándorlók - „Amerikai álom” egyéni siker vágya - karrier termelési rendszerek - erős menedzsment vezetés elkötelezettsége középpontban a vevő
49
A minőségfilozófiák, minőségiskolák és TQM felfogásuk néhány eltérő sajátossága Japán iskola: 200 éves békeidőszak - közösség iránti felelősség ”do” - út - egyén belső tökéletesedésének útja Nem szégyenülhet meg! mélyen megalapozott munkaerkölcs közösségi szellem tömeges alulról építkezés, TQC tömeges oktatás
50
A minőségfilozófiák, minőségiskolák és TQM felfogásuk néhány eltérő sajátossága Európai iskola közös kulturális vallási háttér - kereszténység a feudális társadalom felülről jött reformokkal történő lebontása tökéletes úriember fogalma céhes ipar - szabályzatok - előírás - szabványok tudományos igényű pontosság a minőségügyben erős dokumentálás feladatok kötelességek pontos leírása kötelességek maradéktalan teljesítése
51
Nicollo Machiavelli: A fejedelem „Tekintetbe kell venni, hogy nincs nehezebb, kétesebb kimenetelű, veszélyesebb dolog, mint új törvények bevezetéséért síkraszállni.” Rosabeth Moss Kanter: A változások mesterei „A változás mindig fenyegetést jelent, akkor is ha nem velem történik, akkor is, ha rám kényszerítik. Ha azonban én kezdeményezem, az mégiscsak egy lehetőséget jelent. Esélyt arra, hogy valamihez hozzájáruljak, és azt elismerjék. Ilyen egyszerűen kell eljárni mindenben: lehetőséget kell adni az embereknek, majd jutalmazni őket.”
52
1. B. ELŐADÁS ELLENÖRZŐ KÉRDÉSEI Ismertesse a minőségmenedzsment rendszerek fejlődését. Jellemezze a minőségellenőrzést. Mutassa be a TQC fogalmát. Ismertesse a rendszerek közötti különbségeket.
53
KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET KÖVETKEZŐ ELŐADÁS CÍME Az ISO 9001:2000-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer Következő előadás megértéséhez ajánlott ismeretek kulcsszavai: dokumentáció, minőségügyi feljegyzések, minőségtervezés
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.