Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErika Csenge Bodnárné Megváltozta több, mint 9 éve
1
Hogyan lett a történelem alkalmazott tudomány? A public/applied history-ról
2
A népszer ű ség következménye A történelem ma nagyon népszer ű, A modern médiumok szerepe; Folyóiratok; Rubicom, Múlt-kor, National Geografia, History TV, Nehéz elhinni … ??, Voltak id ő szakok, amikor nem volt népszer ű Marc Bloch: A történelem védelmében 1941-1942 A modern média – mediatizált történelem, Fogyasztókhoz egyre közelebb → sokszín ű ség
3
Manapság meg miért érezzük azt, hogy a történelem egyre inkább a politika játékszere lett, hogy egyre nagyobb hatással van a emberek/diákok szemléletre, hogy a politikusokban er ő s a szimbolikus politizálás, hogy a politikusok inkább a múltról és nem a jöv ő r ő l beszélnek, Több szó esik a múltról mint korábban bármikor,
4
Paul Valery gondolatai (1934) „Az értelem vegykonyhájában soha nem képz ő dött a Történelemnél veszélyesebb vegyület. Jellemz ő i ismertek. Álmodozásra késztet, megszédíti a népeket, és békeid ő ben sem hagyja nyugton ő ket, meghamisítja emlékeiket, veszedelmesen érzékennyé tesz, beforratlanul tartja a régi sebeket, nagyzási és üldözési mániához vezet, a nemzeteket pedig keser ű vé, hiúvá, elviselhetetlenné és felfuvalkodottá teszi.”
5
Az 1980-90-es évek a történetírás válsága Sok a kritika a történetírással kapcsolatosan, Nincs fogalmi önálló rendszere, Nyelve, Kutatási területe, Hamis a múltról alkotott valóság képe A kritikák: Tudományfilozófia, Nyelvészet, Irodalomtudomány, Soha ennyit nem foglalkoztak a történetírással maguk a történetírók,
6
A T/történelem Nehéz elhinni …, Történelem diplomát csak a 18. századtól adtak ki, 1776/1777 az els ő hivatalos diploma Göttingenben – Schlözer, A történelem a 18. században lesz egyes számú fogalom Történelem és történelem közötti különbség, A telosz szerepe, Teleológikus Az események önmagukban,események sorozata A történelem kett ő s jellege; egyszerre szól a múltról és a róla szóló reflexióról, Történelem, mint egyetemi diszciplína a csak 19. században jelent meg – Berlini Egyetem, Szeminárium, Folyóirato k, Doktori rendszer,
7
A történelem alakváltozatai 1. A retorikus korszaka antikvitástól a 18. századig, 2. A történetírás tudománnyá válik a 19. században, Historizmus pozitivizmus
8
Fustel de Coulanges (1830- 1889) „A történetírás tiszta tudomány, olyan mint a fizika vagy a geológia. Célja egyedül az, hogy tényeket találjon, igazságokat fedezzen fel. Kutatásának tárgya az ember, annak végtelen változatossága és szüntelen változása, ugyanúgy, ahogy a fiziológiának az emberi test tanulmányozása, a geológiának pedig a földgolyó átalakulásainak megfigyelése és számbavétele. Ugyanolyan elfogulatlan, ugyanolyan tárgyilagos és ugyanolyan személytelen, mint az össze többi tudomány. Hozzáteszem, hogy ráadásul nincs még gyakorlati célja sem.”
9
A professzionalizálás Windelband, Az elkülönül ő szférákat más-más törvényszer ű ségeket kell keresni. Ezek lettek a nomotetikus (a törvényszer ű ségek után kutató) tudományok, míg a történetírás id i ografikus (megismételhetetlen, egyedi jelenség) tudományfelfogást képviselt. A nomotetikusok érvelésében két fontos tényez ő volt A kvantitativitásra helyezték a hangsúlyt, A törvényszer ű ségeknek másutt is m ű ködnek
10
A történelem alakváltozatai 3. A történetírás kiszélesedése a 20. század harmadától, 4. A posztmodern és a történetírás,
11
Az emlékezet „felfedezése” Egymástól függetlenül, de egymást er ő sít ő er ő vel a hetvenes években Assmann, Jan Yerushalmi, Yosef Hayim (1977-1982) Nora, Pierre Az emlékezet helyei – local memoriae – Cicero – segíti a szónok gondolatait Átmenet a republikánus Franciaországból a demokratikus Franciaországba vi
12
Maurice Halbwachs: Az emlékezés társadalmi keretei- ben (1925) alkotta meg az emlékezet tudományos fogalmát „Nem tudunk másképp emlékezni, mint hogy megtaláljuk a kollektív emlékezet keretei között a bennünket érdekl ő d ő múltbéli eseményeket. Egy emlék annál gazdagabb, minél nagyobb számú memóriakeret keresztez ő désében t ű nik fel – ezek ugyanis átfedik és részben tartalmazzák egymást. A felejtést e keretek vagy egy részük elt ű nése magyarázza: … De a felejtést vagy bizonyos emlékeink megváltozását az a tény is magyarázza, hogy emlékezetünk keretei egyik korszakról a másikra megváltoznak. A társadalom – a körülmények és az id ő múlásának megfelel ő en – különböz ő módon képzeli el a múltat: módosítja a konvenciót. Mivel minden tagja e konvencióra támaszkodik, ugyanabba az irányba hajlítja emlékeit, amelyben a kollektív emlékezet fejl ő dik.”
13
Jan Assmann és az emlékezés formái Mimetikus emlékezet A cselekvés emlékezete, az utánzás, A tárgyi emlékezet Kommunikatív emlékezet Beszéd és kommunikáció, Kulturális emlékezet, Az említett emlékezetformák ide vezet ő dnek át, K
14
A kommunikatív és a kulturális emlékezet különböz ő sége - Tartalom Történelmi tapasztalatok az egyéni életút keretei között Mitikus ő störténet az abszolút múlt eseményei
15
A kommunikatív és a kulturális emlékezet különböz ő sége - forma Informális, kevésbé megformált, természet- adta, személyközi érintkezésben alakul ki: köznapi Alapítást igényel, nagyfokú megformáltság, Ceremoniális kommunikáció: ünnep
16
A kommunikatív és a kulturális emlékezet különböz ő sége - közvetít ő csatorna alapján Eleven emlékezés az organikus emlékez ő képesség révén, személyes tapasztalás és szájhagyomány Rögzített tárgyiasult kifejez ő eszközök: hagyományos szimbolikus rögzítés, illetve szóbeli, képszer ű táncos stb. megjelenítés
17
A kommunikatív és a kulturális emlékezet különböz ő sége - közvetít ő csatorna alapján Eleven emlékezés az organikus emlékez ő képesség révén, személyes tapasztalás és szájhagyomány Rögzített tárgyiasult kifejez ő eszközök: hagyományos szimbolikus rögzítés, illetve szóbeli, képszer ű táncos stb. megjelenítés
18
Az emlékezet és a történelem különböz ő sége P. Nora alapján Élet, melyet él ő csoportok hordoznak, így folyamatosan fejl ő dik Az emlékezés és a felejtés dialektikája miatt deformálódik Védtelen Rekonstrukciója annak, ami már nincs
19
Az emlékezet és a történelem különböz ő sége P. Nora alapján Manipulálható “Elt ű n ő ” és újraéled ő Kötödés az örök jelenhez Érzékeny és mágikusan alkalmazkodik a meger ő sít ő részekhez Minden “másolásra” érzékeny Problematikus K A múlt megjelenítése Intellektuális – világi tevékenység
20
Az emlékezet és a történelem különböz ő sége P. Nora alapján Elmosódó Különös és szimbolikus Teljes és bizonytalan Az emlékezet szentsége ágyazza az emléket Emlékezet és a közösség viszonya, ahány közösség annyi emlékezet Sokféle, sokszorozó Elemz ő és kritikus L Prózaivá teszi a múltat
21
Az emlékezet és a történelem különböz ő sége P. Nora alapján Kollektív, de mégis individualizált Az emlékezet konkrétumokban él (tárgy, gesztus) Abszolút Mindenkihez szól, egyetemes Folyamatos fejl ő dési ívekhez kapcsolódik Viszonylagos
22
A múlt konstrukciói a mai álláspont A múlt az, ami már nem létezik, ami egy adott pillanatban létezett, Olyan mint az univerzum saját bolygónkról nézve elérhetetlen, térben és id ő ben végtelen, Történelem mint tudomány Az emlékezet – a kollektív emlékezet, m
23
Az emlékezet a múltat nem hiányként, hanem a jelennel való kontinuus elemként írja le, A 20. századi múlt folyton velünk van, Er ő szak fellobbanása állandó veszély,
24
Az emlékezetpolitika A kollektív emlékezet – pl. a nemzet – határainak kijelöl ő je is: a tagok osztoznak benne, a nem tagok pedig egyszer ű en nem értik. A kollektív emlékezet nem állandó és változatlan elem a dolgokban, de id ő vel éppen a változása a jellemz ő. Ami arról szól, hogy valami bel ő le elvesszen, illetve bekerüljön emlékezetpolitikának nevezzük.
25
Az emlékezetpolitika A kollektív emlékezetben a társadalmi elit és a különböz ő csoportok elképzelése nagyon is különböz ő lehet. Így nem véletlen, hanem gyakori, hogy a politikai átmenet id ő szakában a közösségek meghatározásában, jöv ő beli kialakításában. a formában a kollektív emlékezet is szerepet kap. Bizonyos elemek hangsúlyozása, mások háttérbeszorítása a tagság meghatározása mellett az egyéni és közösségi azonosságtudatot is befolyásolja,
26
Az emlékezetpolitika Az emlékezetpolitika nem azonos a történeti kutatással, célját, módszerét, történelemképében különbözik. A történettudomány eredményeib ő l az emlékezetpolitika szabadon válogat. S ő t megrendel ő is lehet. Az emlékezetpolitika a rendszerváltás után a pártok és társadalmi szervezeteik f ő területe maradt,
27
Nyilvános történelem – public history, A történelmi diskurzus elszakad az olvasáskultúra hegemóniájától, A Public history-t (applied history-nak) is lehetne nevezni. Olyan hivatásos történészek, akik képességeiket rendkívül változatos célokból egyéni érdekek szolgálatába állítják, pl. egy vállalat/állam politikai csoport megrendelése, precedens keresése,
28
A történeti diskurzus felhasználható politikai célokra 1. egyes szövegek a dolgok eredetér ő l szólnak és privilégiumokról, 2. a szövegek természetes a szakítás és az alapítás, 3. a legitimitást hordozzák, 4. politikai szövegek, amir ő l nem beszéltek,
29
A 20. század nem kronológiai egység, hanem morális tartalommal telített kor Ideológiai konfliktusok sokasága, Embertelenség tobzódása, Politikai gyilkosság,civil népességgel rendelkez ő küzdelem, Brutalitás és népirtás,
30
Az els ő a történeti diskurzusoknak számot kell adni azon túl, ami értelme van, A történészek rájöttek, hogy eszközeik nem alkalmasak a folyamatok e bemutatására A vitákat nem a történészek irányítják a Historikerstreit - Habermas ; a „történelem nyilvános használata” A történelem alulnézetben adja magát el ő, akik eddig kiszorultak a diskurzusból, Történészek szakért ő i véleményt kapnak,
31
Mindezek nem azonosak a nyilvános vitával, Vannak, akik a jelen hajlamosak átvenni olyan megállapításokat, amely a jelen esetben elkerülhetetlen színben t ű nnek fel. Pl. a modern állam kialakulása, Levi szerint történészek híján vannak a kritikának, vagy a perspektíváknak,
32
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.