Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Online kortárs zaklatás
„Miért pont velem…?” Az erőszakra adott válaszaink – Jelzőrendszeri tanácskozás Vác, április 23. Online kortárs zaklatás Domonkos Katalin ösztöndíjas doktorandusz ELTE PPK
2
Az előadás felépítése 1. Mi is ez? 2. Kortársak közötti e-zaklatás
(7. és 11. osztály) 3. Pedagógus online jelenléte 4. Megelőzés - beavatkozás esetek gyűjtése: n:211/31 megjelenési formák ellenőrzése: 211/ 107 fiú, 104 lány kérdőív (saját készítésű, anonim, önkitöltős) n:142 fókuszcsoport 4cs./ n:57 Online jelenlét (Facebook) n:89 2
3
ISKOLAI ZAKLATÁS (bullying)
DIREKT ZAKLATÁS INDIREKT ZAKLATÁS + IKT ELEKTRONIKUS ZAKLATÁS Szándékos és ismételt károkozás elektronikus eszköz használatával. elektronikus eszköz használata azonnali és szinte végtelen számú terjesztés a nap bármely időpontjában elérhető az áldozat anonimitás, de… felelősségre vonhatatlanság „látszata” metakommunikációs jelek hiánya (Olveus, 1993,1999, Ybarra és Mitchell, 2004; Patchin és Hinduja, 2007; Slonje és Smith, 2007, Wallace, 2007) 3
4
Eredmények Többször zaklatták (36%) Az áldozatok között több a lány
(fiú: 15%, lány:49%) Az elkövetők száma alacsonyabb (10%) Ugyanazt bántja (6,6%) Az áldozatok többsége nem beszél róla senkinek (83%) Akik elmondták és segítséget kaptak: 96 % 63,5 % kortársnak (osztálytárs, barát, testvér) 15,4% szülőnek 3,8 % tanárnak „Sokkal könnyebb úgy megszívatni valakit, hogy egy képet felteszel róla, mint hogy egyéb módszert keressen.” „Volt egy buli, benyitott a klotyóba lefotózta és felrakta facebookra. Szerintem ez tök gáz. Nagyon sokan lájkolták.”
5
Milyen példát mutatunk? Digitális szocializáció
A digitális tartalmak előállítására és online tevékenységre, viselkedésre vonatkozó normák. direkt információk – gyakorlati tapasztalat – formálás – példamutatás Nem nyilvánvaló milyen az elfogadható online viselkedés és kommunikáció. 5
6
Pedagógustípusok – online jelenlét/ 1.
passzív jelenlét látens jelenlét indirekt jelenlét direkt jelenlét Nem tekinti nevelési színtérnek az online felületet. Nevelési színtérnek tekinti az online felületet.
7
Pedagógustípusok – online jelenlét/ 2.
Passzív jelenlét Cél: Egyéni: Kapcsolattartás, kapcsolatfelvétel, visszaigazolás Látens jelenlét Cél: egyéni: Kapcsolattartás, vélemény-kifejezés, kikapcsolódás Szakmai tartalom nem, vagy ritkán. Kommunikáció: Következményekre nem, vagy csak ritkán figyel. Indirekt jelenlét Cél: közösségi: Szakmai és a közösség számára informatív tartalmak. Komunikáció: Konfliktusok megoldásához privát üzenetek, online vita ritkán. Direkt jelenlét Nyílt, online konfliktus is, diákok tartalmait kommentálja, vitázik online.
8
Megelőzés – beavatkozás/ 1.
Az elektronikus eszközök iskolai tiltása nem megoldás. A gyerekek és szülők tájékoztatása az e-zaklatás jelentőségéről, típusairól: Online vita/ konfliktus dühös és trágár nyelvezet használatával. Támadó jellegű hozzászólások. Bántó, fenyegető üzenetek. Online kirekesztés. Pletykák küldése, posztolása, terjesztése. Harmadik személyről készült kínos kép továbbítása, megosztása. Névvel, profillal való visszaélés. Titkok, személyes információk engedély nélküli megosztása. Személyes adatok megszerzése, megosztása. sexting (Willard, 2007; Patchin és Hinduja, 2010; Michael, Couvillon és Vessela, 2011; Tabby projekt, 2012)
9
Megelőzés – beavatkozás/ 2.
3. Szabályzat 4. Protokoll 5. A szabályok, eljárási protokoll megismertetése. 6. Következetes szankcionálás. 7. Azonnali segítségnyújtás a bajba került diákoknak. 9. Meg kell ismertetni a tanulókkal, mely esetek milyen beavatkozást igényelnek. Privát felületen: szöveges vagy képi tartalom mentése a zaklató figyelmen kívül hagyása az esemény jelentése. Nyilvános felületen: azonban azonnali beavatkozás a tartalom további terjesztésének megakadályozása
10
Megelőzés – beavatkozás/ 3.
10. Iskolai megnevezett felelős a jelentésre + kortársak bevonása diákok létrehozhatnak iskolai plakátot alsóbb éveseknek a felsőbb évesek tarthatnak tudatosító bemutatót 11. Tudatosítani kell: Ne hallgassanak, hanem jelentsék. Ne lájkolják és ne osszák meg. 12. Visszatérő és folyamatos tudatosítás. 13. Megelőzéshez: Konfliktus-megoldási technikák, döntéshozatali mechanizmusok, problémamegoldó készségek, online kommunikáció fejlesztése. Az alapvető online együttélési szabályok megismertetése. A pedagógusok példamutató online jelenléte.
11
Megelőzés – beavatkozás Összefoglalás
tájékoztatás tudatosítás beavatkozás direkt prevenció IKT- használat online kommunikáció fejlesztése e-etikett példamutató online jelenlét társismeret összetartozás érzése konfliktus-megoldási technikák általános prevenció önismeret, önértékelés döntéshozatali mechanizmusok 11
12
Témával foglalkozó hazai oldalak
Illegális, káros tartalom és zaklatás bejelentése Internet Hotline és biztonságosinternet.hu Segélyvonal Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány telefonon és cseten. Letölthető ismertetők, elektronikus tananyagok Gyerekeknek, szülőknek, pedagógusoknak: ( Online bullying kézikönyv pedagógusoknak ( Online felvilágosító csomagok E-SafetyKit Célkorosztály: 6-12 év Szülő, tanár és gyermek oldal. Helló Háló Célkorosztály 6-10 év Oldallal kicsiknek, nagyoknak és felnőtteknek. Safer Internet Plus Program Célkorosztály: év Oldal: kamaszoknak, szülőknek, tanároknak Filmek, videók Videók a biztonságos internethasználatról (saferinternet.hu, Tabby projekt). Rajzfilmek: bigyoo.hu
13
„Miért pont velem…?” Az erőszakra adott válaszaink – Jelzőrendszeri tanácskozás Vác, április 23. Köszönöm a figyelmet! Domonkos Katalin ösztöndíjas doktorandusz ELTE PPK prezentáció:
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.