Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A gyermekkép történeti alakulása
2. rész
2
A reneszánsz gyermekképe
Humanista gondolkodók: Ártatlanság, védelem A gyermekkor még nem önálló periódus Gyermekgondozási és nevelési tanácsadó művek
3
Gyakorlat: Fokozott figyelem ↔ felnőttek világához való kapcsolódás
Rideg gondozási-nevelési tanácsok Dajkaság Szoros pólyázás Testi fegyelmezés
4
Reformáció gyermekképe
A keresztyén gyermek képe Vallási indíttatású gyermekkép Keresztyén család GYERMEK A gyermek eredendően bűnös Keresztyén iskola Keresztyén közösség
5
Evilági aszkézis Mértékletesség Csönd Rend Határozottság Takarékosság
Szorgalom Őszinteség Igazság Mérséklet Tisztaság Nyugalom Makulátlanság Alázat
6
Kora újkor gyermekképe
Szülők – gyerek kapcsolat Kialakul és fejlődik a gyermekgyógyászat. Gyermeknevelési tanácsadók, útmutatók
7
Comenius ember- és gyermekképe
Az ember Adottságai Eszes teremtmény Képzettség Teremtmények felett uralkodó teremtmény Erkölcsösség Teremtőjének képmása és gyönyörűségére szolgáló teremtmény Jámborság A gyermek nevelhetőségébe vetett hit
8
A gyermek a felvilágosodás korában
„A pedagógia évszázada” A szülői viselkedésben megjelenik az ún. „projektív gondoskodás” (DeMause) „burkolt csecsemőgyilkosság” Szoptatós dajkák rendszere
9
John Locke gyermekfelfogása
„tabula rasa” a gyermek erkölcsösödése engedelmes gyermek hasznos ismeretek
10
Jean Jacques Rousseau gyermekfelfogása
a gyermek jó a gyermeki személyiség belső törvényszerűségeire építő nevelés társadalmi elvárások másodlagosak sajátos nevelési módszerek paradoxonok
11
A gyermeklét új elemi Gyermekszoba, gyermekbútorok Iskoláztatás
a gyermek szerepének megváltozása család szerepének megváltozása Csökkenő születésszám Kevesebb testvér → kortárscsoportok felé fordulás Kevesebb gyermek → intenzívebb érzelmi kapcsolat → befektetés a gyermek (szocializáció!!!) Csökkenő gyermekhalálozás himlőoltás Jövőbe való befektetés
12
A gyermekhez való ambivalens viszony
gyermeki ártatlanság ↔ gyermeki romlottság a gyermek mint termelési tényező ↔ a gyermek mint gazdasági teher iskola ↔ család gyermekhez fűződő érzelmek ↔ társadalmi elvárások
13
A szociológiai értelemben vett gyermekkor kialakulása
modern állam kialakulása urbanizáció, tömegesedés tudományos technikai fejlődés közegészségügy az intézményes nevelés kiszélesedése a gyermekirodalom kialakulása
14
a gyermekvédelem gyermekcsapatok, egyesületek játékgyártás gyermekfilmek gyermekszínházakat alapítanak édességipar gyermekdivat művészetpedagógia természetjárás, erdei iskolák
15
Gyermekek a posztmodern társadalomban
Nincs gyermekkor← Modernitás→ „A gyermekkor halála” Aries, DeMause Winn, Postman
16
Jelenségek Televízió (Neil Postman: „A gyermekkor eltűnése”)
Gyermek-felnőtt küllemének hasonlósága Gyermek-felnőtt élethelyzetek hasonlósága Dohányzás, alkohol, drog, nyílt szexualitás (Marie Winn: „Gyermekek gyermekkor nélkül”) Demokratikus államberendezések -jogállamok „demokraták” nélkül (Csepeli György: „Emberek vetése”)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.