Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egyensúly teremtési stratégiák az egészségügyi intézményekben

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egyensúly teremtési stratégiák az egészségügyi intézményekben"— Előadás másolata:

1 Egyensúly teremtési stratégiák az egészségügyi intézményekben
Dr. Reiter József - Babosa Klára Magyar Kórházszövetség XXVII. Kongresszus Debrecen, április 22.

2 OGYI – Országos Gyógyszerészeti Intézet
OGYÉI bemutatása A 28/2015. (II. 25.) Korm. rendelet alapján től Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet OGYI – Országos Gyógyszerészeti Intézet OÉTI – Országos Élelmezés- és Táplálkozás tudományi Intézet Országos Tisztifőgyógyszerészet TEI – Technológia-értékelő Iroda EMKI – Eszközminősítő és Kórháztechnikai Igazgatóság

3 Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet
OGYÉI megalakulása OÉTI Név változás Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet OTH TFGY EMKI GYEMSZI TEI OGYI

4 OGYÉI szervezeti felépítése
Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet Országos Gyógyszerészeti Intézet Főigazgatóság Országos Élelmezés–egészségügyi Főigazgatóság Ellenőrzés és Technológiai Főigazgatóság Gazdasági Főigazgatóság

5 OGYÉI legfontosabb céljai
A létrejött intézet szakmai aktivitásának növelése A klinikai vizsgálatok számára hatósági oldalról megfelelő környezet biztosítása Az egészséges táplálkozással kapcsolatos programok támogatása A teljes gyógyszerpiac felügyelete Az étrend-kiegészítők területén a szabályozás és felügyelet szigorítása A technológiai értékelés teljes elfogadtatása OEP befogadás esetén Tudományos és oktató szerep erősítése Együttműködés más intézetekkel, közös programok indítása Nemzetközi kapcsolatok és elismertség erősítése

6 Egyensúlyi stratégiák kiinduló pontja
Egészségügyi intézmény legfőbb célja: Gyógyítás Állami költségvetési intézményként elvárás: Egyensúlyi gazdálkodás Rendelkezésre álló humán erőforrások: 1. Orvosok, szakszemélyzet – közvetlen gyógyító munka 2. Segédszemélyzet – közvetett gyógyító munka 3. Adminisztráció – szolgáltatási háttér biztosítása 4. Menedzsment – a teljes szervezet működtetése, az intézményi bevételek maximalizálása és a rendelkezésre álló megszerzett bevételek, azaz az erőforrások lehető leghatékonyabb felhasználása a gyógyítás szolgálatában

7 Egyensúlyi stratégiák kiinduló pontja
Rendelkezésre álló anyagi források OEP támogatás (Teljesítmény utáni vagy egyszeri) Fenntartó és egyéb szereplők támogatásai (Vis maior, beruházási, működési vagy adományok) Saját működési bevételek (Lekötetlen kapacitás kihasználás, extra szolgáltatások miatt számlázott bevételek) Vagyon hasznosítási bevételek (Bérleti díjak) Egyéb bevételek (Klinikai vizsgálatok, EU-s források)

8

9 Intézményi üzemgazdasági kontrolling rendszer
Az üzemgazdasági intézményi kontrolling rendszer jellemzői: költségvetési intézményekben megvalósított; nem költségvetési, hanem üzemgazdasági szemléletű tervezésen alapuló; nem adatszolgáltatásokon, hanem az intézmények főkönyvi könyvelésén, azaz hiteles, eredeti bizonylatokon alapuló; terv-tény összehasonlítást megvalósító; a jelentős bevételi és kiadási tételeket gyorsan, áttekinthetően és gyors beavatkozást lehetővé tévő ellenőrzési rendszer.

10 Üzemgazdasági intézményi kontrolling rendszer az egyensúlyi gazdálkodás megteremtéséért
Ez a rendszer valójában egy VIR (Vezetői Irányítási Rendszer), amely képes az egyes bevételi és kiadási elemeket - egyszerűvé - és tervezhetővé tenni, - valamint a tervet a ténnyel összehasonlítva ellenőrizni úgy, hogy megmutatja az intézmény üzemgazdasági eredményességét a teljes szervezet működésére vonatkozóan.

11 Üzemgazdasági tervezés az egyensúlyi gazdálkodás megteremtése érdekében
Ezt a menedzsmentet segítő és intézmény fenntartói ellenőrzést egyaránt biztosító kontrolling programot a GYEMSZI (ÁEEK) Térségi Menedzsmentért Felelős Főigazgatóság indította 2012 decemberében 103 ÁEEK (GYEMSZI) fenntartású egészségügyi intézmény üzemgazdasági típusú eredmény tervének bekérésével negyedéves bontásban. Az excel táblázat formátumban elkészített üzemgazdasági típusú eredménytervet Nagy Lajos (debreceni Kenézy Kórház kontrolling igazgatója készítette) negyedéves terv-tény alapon nyarán Babosa Klára (GYEMSZI TMFF vezető kontrollere) fejlesztette tovább és programozta le havi alapú terv-tény rendszerre a 103 GYEMSZI fenntartású intézmény főkönyvei összes sorának (kb sor!) lekódolásával). Eredmény: 103 intézményből 72 készített üzemgazdasági szemléletű tervet. Ebből 28 kórház „0-s”, vagy pozitív eredményt tervezett. 44 kórház összes tervezett vesztesége -16,5 Mrd Ft, azaz 1,4 Mrd Ft/hó.

12 Üzemgazdasági tervezés az egyensúlyi gazdálkodás megteremtése érdekében
A 2013-as intézményi üzemgazdasági tervezés főkönyvi tény számokkal összehasonlítva először 2013 nyarán adott használható eredményt. Feladat: Az intézményeket egyenként meglátogatva a menedzsmenttel közösen keresni az egyensúlyi gazdálkodás felé vezető utat. Eredmény: 2013 év végén konszolidáció és vis maior támogatások nélkül -33,5 Mrd Ft volt a 81 veszteséges intézmény üzemgazdasági vesztesége, azaz 2,8 Mrd Ft/hó. Ha mind a 103 kórházat vesszük, ez a szám 30,5 Mrd Ft-ra csökken a 22 nyereséges kórház eredményének köszönhetően. (Év végével természetesen 33,5 Mrd Ft-tal nőtt volna a kórházi lejárt szállítói állomány az egészségügyi kormányzat által nyújtott vis maior és konszolidációs támogatása nélkül.)

13 Legfontosabb alapot az EMMI-NGM-GYEMSZI-INTÉZMÉNY
Üzemgazdasági tervezés az egyensúlyi gazdálkodás megteremtése érdekében 2013. szeptember-október: Konszolidációs tárgyalások egészségügyi intézménnyel. Legfontosabb alapot az EMMI-NGM-GYEMSZI-INTÉZMÉNY négy oldalú tárgyalásokhoz a főkönyvi könyvelésen nyugvó intézményi üzemgazdasági terv- és tényszámok adtak. Eredmény: 20 kórház 2014-re összesen 5,4 Mrd Ft egyensúly javító intézkedést vállalt, ami havi 450 millió Ft eredmény javító intézkedést jelent. Ebből a 4 klinika és a Honvéd Kórház havi 219 millió Ft-ot, a 15 GYEMSZI kórház havi 231 millió Ft-ot vállalt.

14 Üzemgazdasági tervezés az egyensúlyi gazdálkodás megteremtése érdekében
2014-ben már havi bontásban kérte a Térségi Menedzsmentért Felelős Főigazgatóság a Térségi Igazgatóságokon keresztül az intézmények üzemgazdasági típusú tervét. Eredmény: 2014-re mind a 103 GYEMSZI (ÁEEK) kórház készített üzemgazdasági szemléletű tervet.

15 Üzemgazdasági tervezés az egyensúlyi gazdálkodás megteremtése érdekében
Tervezés összehasonlítása : 2013: 72 intézményből (340 Mrd Ft bevétel) =+/0 eredményt 44 db tervezett (61%) =- eredményt 28 db tervezett (39%) 2014: 103 intézményből (510 Mrd Ft bevétel) =+/0 eredményt 46 db tervezett (45%) =- eredményt 57 db tervezett (55%)

16 Üzemgazdasági tervezés az egyensúlyi gazdálkodás megteremtése érdekében
Tervezés összehasonlítása : 2013: 72 intézményből (340 Mrd Ft bevétel) =+/0 eredményt 44 db tervezett (61%) =- eredményt 28 db tervezett (39%) 2014: 72 intézményből (369 Mrd Ft bevétel) =+/0 eredményt 34 db tervezett (47%) =- eredményt 38 db tervezett (53%)

17 Üzemgazdasági tervezés az egyensúlyi gazdálkodás megteremtése érdekében
Tény összehasonlítása (konszolidáció és vis maior nélkül): 2013: 103 intézményből (490 Mrd Ft bevétel) =+/0 eredménye 22 db-nak lett (22%) =- eredménye 81 db-nak lett (78%) 2014: 56 intézményből (323 Mrd Ft bevétel) =+/0 eredménye 15 db-nak lett (27%) =- eredménye 41 db-nak lett (73%)

18 Üzemgazdasági tervezés az egyensúlyi gazdálkodás megteremtése érdekében
Tény összehasonlítása (konszolidáció és vis maior nélkül): 2013: 56 intézményből (316 Mrd Ft bevétel) =+/0 eredménye 9 db-nak lett (16%) =- eredménye 47 db-nak lett (84%) 2014: 56 intézményből (323 Mrd Ft bevétel) =+/0 eredménye 15 db-nak lett (27%) =- eredménye 41 db-nak lett (73%)

19 Üzemgazdasági tervezés az egyensúlyi gazdálkodás megteremtése érdekében
Tervezés összehasonlítása : 2014: 103 intézményből (510 Mrd Ft bevétel) =+/0 eredményt 46 db tervezett (45%) =- eredményt 57 db tervezett (55%) 2015: 78 intézményből (398 Mrd Ft bevétel) =+/0 eredményt 32 db tervezett (41%) =- eredményt 46 db tervezett (59%)

20 Üzemgazdasági tervezés az egyensúlyi gazdálkodás megteremtése érdekében
Tervezés összehasonlítása : 2014: 78 intézményből (400 Mrd Ft bevétel) =+/0 eredményt 33 db tervezett (42%) =- eredményt 45 db tervezett (58%) 2015: 78 intézményből (398 Mrd Ft bevétel) =+/0 eredményt 32 db tervezett (41%) =- eredményt 46 db tervezett (59%)

21 103 kórház bevételekének szerkezete 2013, Mrd Ft/%

22 103 kórház dologi költségeinek szerkezete 2013, Mrd Ft/%

23 I. Kiadás csökkentés 1.Rezsi
1. Rezsi: Víz, gáz, villany, csatorna, szemét, veszélyes hulladék – Adottság, de kis mértékben odafigyeléssel, a fogyasztás ellenőrzésével, a pazarlás megszüntetésével, kisebb beruházásokkal (pl. saját kút használatával) csökkenthető; nagy mértékben nagy energiahatékonysági beruházásokkal csökkenthető. Sokszor azonban a beruházással párhuzamosan elkészülő modernizáció pl. új szellőzési rendszer vagy hűtés/fűtés átalakítása) miatt mégsem csökken a teljes rezsi költség (gázfogyasztás csökken a modern kazán miatt, de a villany költsége nő a légkondicionálás kialakítása miatt);

24 I. Kiadás csökkentés 1. Rezsi
kis mértékben esetleg egy jó veszélyes hulladék tender kiírással lehet csökkenteni; nagy mértékben az állami intézményi rezsicsökkentéssel; radikális rezsicsökkentés csak a fenntartott kubatura csökkentésével lehetséges. (Az ÁEEK kezelésében lévő 103 kórház összes bruttó egészségügyi intézményi területe 3,7 millió m2!, összesen épületben!) Meg lehet és meg kell minden egyes kórház esetében vizsgálni, hogy mely épületeket lehet kiüríteni azzal, hogy a kiürítést követően az épületet, vagy akár a telephelyet is el lehet/kell adni, vagy az államnak hasznosításra visszaadni.

25 I. Kiadás csökkentés 2. Rezsi jellegű
2. Rezsi jellegű: mosás, takarítás, őrzés, portaszolgálat, biztosítás – Befolyásolható (változó körülmények nem segítenek) kis mértékben jó tender kiírásokkal, a piaci árhoz közelítő díjakkal - Takarítás: n240 Ft/m2 (napi ?szor?, függönymosás?, ablakmosás?) - Mosás: n130Ft/kg (javítást, szállítást, sterilizálást tartalmazza?) nagy mértékben nőhet vagy csökkenhet ezzel szemben Őrzés: n830 Ft/ó-ról n1.519 Ft/ó-ra (tv.miatt) - visszaszervezés!; Portaszolgálat: n830Ft/ó (ha külön választjuk az őrzéstől, nem növekszik, csökkenthető – ld. parkfenntartásnál) - Biztosítás: Óriási eltéréseket mutat. Többszöri próbálkozás országos egységes rendszerre. Stratégiailag intézményi összefogással, közös közbeszerzéssel térségileg/regionálisan érdemes összefogni a közbeszerzést. Így ugyanis megmarad a verseny, míg egy országos rendszer bevezetésével az első árcsökkentő hatás hamar eltűnhet.

26 I. Kiadás csökkentés 2. Rezsi jellegű
nagy mértékben jó tender kiírásokkal, a piaci árhoz közelítő díjakkal - IT: havi karbantartás, üzemeltetés, helpdesk jó szerződéssel akár 4 MFt/hó megtakarítás (volt példa 6 MFt/hó csökkentésre is!) - parkfenntartás: nem mindegy, hogy kivel végeztetjük! A. Kisebb terület esetén összevonható a portaszolgálattal vagy az őrzéssel; B. lehetőség van közmunkás, állami járulékkedvezménnyel támogatott munkavállaló alkalmazására; C. esetleg egy iskolával megállapodva ösztöndíjas rendszerben, vagy gyakorlati képzőhelyként. Közbeszerzés esetén érdemes összefogni a közbeszerzést néhány egymáshoz közeli kórháznak, mert a nagyobb terület jóval költséghatékonyabban megvalósítható!)

27 I. Kiadás csökkentés 3. Orvosi rezsi jellegű anyag
3. Orvosi rezsi jellegű anyagbeszerzés: műtéti izoláció, orvosi gázok, röntgenfilm, kötszer, tű, stb. – Befolyásolható sok kicsi sokra megy kis mértékben csökkenthető jó tender kiírásokkal, a piaci árhoz közelítő díjakkal Orvosi gázok: cseppfolyós O2-n100 Ft/m3, palackos O Ft/m3, (tartály bérlet?) Röntgenfilm: ÉKM-DKM-NyKM térségileg összehangolt közbeszerzések sikeres volt – 30% ár; Műtéti izoláció: ÉKM-DKM-NyKM térségileg összehangolt közbeszerzések sikeres volt -20% ár; Kötszer, tű, fecskendő: érdemes központosítottan beszerezni nagy mértékben csökkenthető a drága anyagok beszerzésének kiírására odafigyelve - Katéterek: akár havi 3m Ft-tal is csökkenthető a beszerzési érték.

28 I. Kiadás csökkentés 4. Karbantartás
4. Karbantartás: – Befolyásolható (néhány tétel nagyot foghat, nem mindegy, hogy mit adunk ki külsősnek és mit tartunk meg belsős HR-ra ld. még személyi költségek, mit tartalmaz az átalány díjas szerződés) jelentős mértékben csökkenhet jó tender kiírásokkal, a piaci árhoz közelítő díjakkal, több műszerre kiírva CT, MR dRGT, UH: Havi karbantartási díj akár 2-3 millió Ft/hó-val is eltérhet. Nem mindegy, hogy van-e további HR szükséglet; Lift, generátor, távfelügyelet, kazán: Havi karbantartási díj területenként akár 1-2 millió Ft-tal is eltérhet. Nem mindegy, hogy van-e további HR szükséglet; Egyéb, épület fenntartással kapcsolatos költségek: Rendkívüli mértékben függ az épületek állagától és számától (radikális csökkentés lehetséges a kubatura csökkentésével);

29 I. Kiadás csökkentés 5. Gyógyszer, 6. Vegyszer
5. Gyógyszer: – Befolyásolható jelentős mértékben csökkenthető az általánosan alkalmazott keretgazdálkodásos módszerrel (minden esetben vizsgálandó a mérték, nehogy a gyógyítás rovására menjen); 6. Vegyszer, fertőtlenítőszer, egyéb szakmai anyag – Befolyásolható - Vegyszer: laborszerződés függő; Fertőtlenítőszer: központi beszerzéssel olcsóbb; Egyéb szakmai anyag: „sok kicsi sokra megy”

30 I. Kiadás csökkentés 7. Betegélelmezés
7. Betegélelmezés: – Befolyásolható jelentős mértékben, havi 2-3 millió Ft-tal is csökkenthető a költség egy esetleges átszervezéssel vagy kiszervezéssel, mert: ez egy nagyon komoly szakma!, sok múlik a szervezésen és az alapanyag beszerzésen, a munkaerő hatékony kihasználásán nem kimutatható a pontos eredménye, ha bérkiegészítésre használják, - rendkívüli jelentőséggel bír a konyha felszerelése és a kapacitásának kihasználtsága, valamint a külső megrendelések mértéke, amely plusz bevételt hoz és megtérülést javít.

31 103 kórház személyi költségeinek szerkezete 2013, Mrd Ft/%
Összesen 292 Mrd Ft 21 Mrd Ft közreműködői kltsg. a dologinál is megjelenik

32 I. Kiadás csökkentés 8. Közreműködői díjak
8. Közreműködői díjak: – Befolyásolható Stratégiailag az egyik legkiemelkedőbb terület, ahol a költségek jelentős mértékben csökkenthetők, akár 6-10 millió Ft-tal havonta. Javasolt a járóbeteg óraszámok esetén az egyes szakmákban az országos átlaghoz képest vizsgálni a megbízott társaságban alkalmazott orvos teljesítményét. Itt azonnali megtakarítást jelent a kapacitás csökkentés, vagy a teljesítmény alapú megbízási díjra való átállás;

33 I. Kiadás csökkentés 9. Bérleti díjak, 10. bankköltség
9. Bérleti díjak, tanácsadási díjak: - Befolyásolható Javasolt a klasszikus vállalati kontrolling módszerével megvizsgálni, hogy a bérleti díjjal megszerzett szolgáltatás, illetve a tanácsadói tevékenység „hoz-e konyhára, vagy csak a pénzt viszi”. Ha nem éri meg, azonnali költségcsökkentést hozhat; 10. Bankköltség: - Nem befolyásolható

34 2014.09.30 átl. stat. áll. létszám (FTE) 103 kórház (ÁEEK) Összesen 78.983 fő

35 Egészségügyben dolgozók (16.630 fő)

36 I. Kiadás csökkentés 11. Alapilletmény és illetmény pótlékok: – Befolyásolható Stratégiailag kiemelkedő terület, ahol a költségek jelentős mértékben csökkenthetők, akár több 10m Ft-tal havonta. Javasolt a járóbeteg óraszámok esetén az egyes szakmákban az országos átlaghoz képest vizsgálni a megbízott társaságban alkalmazott orvos teljesítményét. Itt azonnali megtakarítást jelent a kapacitás csökkentés, vagy a teljesítmény alapú megbízási díjra való átállás. Külön vizsgálandó a nem kiszervezett tevékenységek (mosás, takarítás, őrzés, IT, stb.) és a működtetési adminisztráció munka hatékonysága. 12. Túlóra: - Befolyásolható Javasolt tételesen megvizsgálni, hogy miért fizet és mely tevékenységre túlórát az intézmény. Nem éri meg bérkiegészítésre használni, mert a költségszerkezetet felborítja.

37 13. Állományba nem tartozók megbízási díja: – Befolyásolható
I. Kiadás csökkentés 13. Állományba nem tartozók megbízási díja: – Befolyásolható - Stratégiailag javasolt együtt kezelni a megbízási díjakkal és ugyanúgy vizsgálni az óraszám kapacitás kihasználását és a teljesítményt. 14. Részmunkaidősök illetménye: - Befolyásolható - Stratégiailag együtt kell kezelni a 8 órásokkal, mert itt lehet olyan munkaerőt foglalkoztatni, amely segít a megfelelő orvos és szakszemélyzet megszerzésében és megtartásában a gyógyítási feladat ellátásához. Emellett biztosítja az utánpótlás nevelést és a nyugdíjas korúak munkában tartását. Javasolt minden egyes személy munkaviszonyát és kapacitásának kihasználtságát osztályonként külön-külön és együtt is vizsgálni.

38 II. Bevétel 1. OEP: Erről sok szó esik, elsősorban így: „HBCS-t valorizálja az OEP!” vagy „Emelje a TVK-t az OEP!” – JOGOS kérések Hozzátenni csak annyit lehet, hogy a sok kórházban kontrollingnak értelmezett, valójában bevétel optimalizáló elszámolási, kódolási rendszerrel a maximális bevételt lehet és kell elszámolni az OEP felé. Új szakmák, technológiák megvalósítása – mástól veszi el az OEP forrást „Zéró összegű játszma” Jelenleg ennyi a mozgástér; 2. Fenntartói és egyéb támogatások Vis maior teljes értéke adott az évre. Legjobb intézmény fenntartói stratégia az lenne, ha minden egyes adott támogatással egyenértékű menedzsmenti beavatkozást „szerződne le” a fenntartó a támogatás fejében;

39 II. Bevétel 3. Saját működési bevételek – Kevéssé emelhető Lekötetlen kapacitás kihasználása nem igazán jellemző, ahol van, ott is sok problémát vet fel a jelenlegi szabályozási rendszerben (vagy extra szolgáltatások miatt számlázott bevételek). 4. Vagyon hasznosítási bevételek - Kevéssé emelhető Bérleti díjak: Az üresen álló kapacitások kihasználása csak kevés bevétel emelkedést hoz, ha az egészségügyi kubaturát csökkenti a kórház, akkor ez a potenciál növelhető.

40 II. Bevétel 5. Egyéb bevételek – Nagy potenciál van benne Klinikai vizsgálatok: OGYÉI segítségével nagy lehetőségek komoly bevétel emelkedésre (nemcsak bérfedezet, de komoly itthon tartó erő is a tudományos munka); EU-s források: Elsősorban TÁMOP (2015-től EFOP), amely szintén alkalmas a bérek fedezetének megteremtésére és a különböző továbbképzések finanszírozásával az orvosok és az eü. szakdolgozók megtartására.

41 A költségvetésbe visszakerülő összegek 2013-ban a 103 egészségügyi költségvetési intézményből

42 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "Egyensúly teremtési stratégiák az egészségügyi intézményekben"

Hasonló előadás


Google Hirdetések