Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A közteherviselés aktuális kérdései

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A közteherviselés aktuális kérdései"— Előadás másolata:

1 A közteherviselés aktuális kérdései
Dr. Varga Árpád Elnökhelyettes, NAV február 11.

2 NAV által kezelt költségvetési bevételek
2013. 2014. 2015. (TERV) Mrd Ft Mrd Ft Mrd Ft

3 ADÓ- ÉS VÁMBEVÉTELEK 2014. ÉV
Milliárd Ft MEGNEVEZÉS 2014. ÉV SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ 1 589,1 ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ 3 035,6 TÁRSASÁGI ADÓ 394,8 TB JÁRULÉK ÉS SZOCHO 3 795,1 EHO 152,9 JÖVEDÉKI ADÓ 918,9 EGYÉB BEVÉTELEK 1 600,3 ADÓ ÉS VÁMBEVÉTELEK ÖSSZESEN* 11 486,7

4 Feltárt nettó adókülönbözet
adónemenkénti megoszlása

5 Eszközök Tételes ÁFA nyilatkozat Online pénztárgép EKAER rendszer

6 Tételes ÁFA nyilatkozat

7 Tételes ÁFA nyilatkozat 1 millió Ft felett
ÁFA ≥ 1 M Ft (1) VEVŐ ADÓALANY ELADÓ ADÓSZÁMA ÁFA ALAPJA, ÁFA SZÁMLA SORSZÁMA TELJESÍTÉS ILL. SZLA KELTE IGEN (3) VEVŐ ADÓALANY, UGYANAZON IDŐSZAKBAN TÖBB SZÁMLA (2) ELADÓ ADÓALANY ELADÓ ADÓSZÁMA ÁFA ÖSSZESÍTVE VEVŐ ADÓSZÁMA ÁFA ALAPJA, ÁFA SZÁMLA SORSZÁMA TELJESÍTÉS ILL. SZLA KELTE 31/B. § (1) Az általános forgalmi adó alanya termék beszerzése, szolgáltatás igénybevétele esetén azon számlákról, amelyekben az áthárított általános forgalmi adó összege a forintot eléri vagy meghaladja, arról az adómegállapítási időszakról teljesítendő általános forgalmi adó bevallásban, amelyben az ügylet teljesítését vagy az előleg megfizetését tanúsító számla alapján adólevonási jogot gyakorol, számlánként nyilatkozni köteles: a) a terméket értékesítő, szolgáltatást nyújtó általános forgalmiadó-alany - ideértve az egyszerűsített vállalkozói adóalanyt is - adószámának, csoportos általános forgalmiadó-alanyiság esetén csoportazonosító számának első nyolc számjegyéről, b) a nevére szóló számlában feltüntetett általános forgalmi adó alapjáról és áthárított általános forgalmi adó összegéről, a számla sorszámáról, valamint c) a számlában az általános forgalmi adóról szóló évi CXXVII. törvény 169. § g) pontja szerint feltüntetett időpontról, ennek hiányában a számla kibocsátásának keltéről. (2) Az általános forgalmi adó alanya termék értékesítése, szolgáltatás nyújtása esetén azon számlákról, amelyekben egy másik, belföldön nyilvántartásba vett általános forgalmi adó alanyra áthárított általános forgalmi adó összege a forintot eléri vagy meghaladja, arról az adómegállapítási időszakról teljesítendő általános forgalmi adó bevallásban, amelyben az ügylet teljesítését vagy az előleg megfizetését tanúsító számlában feltüntetett adófizetési kötelezettsége keletkezett, számlánként nyilatkozni köteles: a) a terméket beszerző, szolgáltatást igénybe vevő általános forgalmiadó-alany adószámának, csoportos általános forgalmi adóalanyiság esetén csoportazonosító számának első nyolc számjegyéről, b) a kibocsátott számlában feltüntetett általános forgalmi adó alapjáról és áthárított általános forgalmi adó összegéről, a számla sorszámáról, valamint (3) Amennyiben az általános forgalmi adó alanya ugyanabban az adómegállapítási időszakban ugyanazon termékértékesítő vagy szolgáltatást nyújtó által kibocsátott több számlában - ideértve a számlával egy tekintet alá eső okiratot is - áthárított adó tekintetében gyakorol összesen forintot elérő vagy ezt meghaladó összegben adólevonási jogot, úgy az erről az adómegállapítási időszakról benyújtott általános forgalmi adó bevallásában nyilatkozik: a) a termékértékesítő vagy szolgáltatást nyújtó általános forgalmiadó-alany - ideértve az egyszerűsített vállalkozói adó alanyát is - adószámának, csoportos általános forgalmiadó-alanyiság esetén csoportazonosító számának első nyolc számjegyéről, és b) ezen számlákban feltüntetett, áthárított általános forgalmi adó összegéről. (6) EVA ALANY ELADÁSOKRÓL SZÁMLA MÓDOSÍTÁSOKRÓL ÉRVÉNYTELENÍTÉSEKRŐL

8 Online adatkapcsolatra képes pénztárgépek

9 Sikeres átállás 2012. őszén talán még kevesen hittek abban, hogy az online pénztárgépekre való átállás Magyarországon létező valóság lesz. Ehhez képest augusztus 25-én db bekötött gépről beszélhetünk, augusztus 28-ára db-ra nőtt a szám, míg szeptember 1-jén már db bekötött gépet tartott nyilván a NAV. Az ábra a január – augusztus időszakának adatait tartalmazza, amely időszak az átállás kiteljesedésének tekinthető. A magáért beszélő eredményt nem egészen egy év alatt sikerült elérni, hiszen az első üzembe helyezésre szeptemberében került sor, és alig 11 hónappal később az üzembe helyezett gépek száma elérte a becslések szerint várható számot (kb. 170e db). A sikeresség mérőszáma lehet az is, hogy augusztus közepére már 136 géptípus kapott hatósági engedélyt, ez szintén kiemelkedő szám.

10 SZJA bevételek alakulása 2012. 2013. 2014. 1.498 Mrd Ft 1.505 Mrd Ft
létszám (ezer fő) adókötelezettség összege (milliárd Ft) 1 főre jutó adó (ezer Ft) Magánszemély összevont jövedelme (jellemzően munkaviszonyból) 3 924,0 1 308,1 333 Egyéni vállalkozók 323,1 10,2 32 A Fővárosban a legmagasabb a havi átlagos összevont jövedelem összege: Ft/hónap  ÉVES ADÓKÖTELEZETTSÉG: Ft Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a legalacsonyabb: Ft/hónap  ÉVES ADÓKÖTELEZETTSÉG: Ft Szabolcsi MSZ Fővárosi MSZ 254 ezer Ft 440 ezer Ft

11 Hogyan működik az online pénztárgép rendszer?
Tranzakciók Állapot adatok NAV Fogadó rendszer adattárház pénztárgép Megszemélyesítés Blokkolás SW frissítés PFR és revizori kiszolgáló rendszer Ellenőrzési információk Térképi megjelenítés Kockázati adatok revizori tablet

12 „Kinyílt a világ” Az adatok: azonnaliak, valós idejűek
teljes körűek (forgalmi és technikai adatok) megváltoztathatatlanok, nincs „kozmetikázás” az is adat, ha nincs adat Az online pénztárgépek bevezetése olyan célokat szolgál, mint: -a költségvetési bevételek növelése, -a gazdaság fehérítése, -a hagyományos pénztárgépekkel elkövetett visszaélések felszámolása, -a tisztességesen adózó vállalkozások védelme. A kitűzött célokat az online pénztárgép speciális működési elve és az a sajátos műszaki konstrukció biztosítja, amely szerint az új típusú gépek működnek. Az online gépek által megtestesített új műszaki konstrukció lehetővé teszi, hogy az adóhatóság: az ügylettel egy időben, azonnal képet kapjon a gazdálkodó működéséről, forgalmi adatairól (és egyéb adatokról is), úgy is lehet akár fogalmazni, hogy minden pénztárgép mellett ott ül egy revizor biztosított az, hogy ne csak a forgalmi adatokat lássa a hatóság, hanem nagyon fontos technikai adatokat is (pl. túl sok áramszünet, túl sok megszakított nyugta, stb.) nagyon fontos, hogy az adóhatósághoz eljuttatott adatokkal nem lehet „játszani”, nincs manipulálás, az adatok nem törölhetők, nem módosíthatók az is rendkívül árulkodó lehet, ha nincs adat (pl. ha egy olyan gyroszos, aki előtt hosszan kígyózó sor áll rendszeresen, ugyanakkor ebédidőben óránként csak néhány nyugta kibocsátása látható a rendszerben, az mindenképpen felveti a visszaélés gyanúját).

13 Mit látunk? Van-e pénztárgép? Működik-e?

14 (PFR – Lekérdező modul) tablet térkép SMS
Aktuális nap (PFR – Lekérdező modul) tablet térkép SMS PFR – Pénztárgép Felügyeleti Rendszer Adott napon – TABLET Van-e pénztárgép? SMS adatigénylés, -lekérés – azon a napon Zeró – miért nincs? Bezártam a boltot MÉGIS MŰKÖDIK!!

15 Pénztárgépek a környéken, avagy a technika az ellenőrzés szolgálatában
A számok azt jelzik, hogy az adott helyen több gép működik. Az adóhatóság számára az ellenőrzésre való felkészülést és magát az ellenőrzést bonyolult informatikai háttérrendszer támogatja. A rendszer természetesen támogatja az adóhatóság hivatali helyiségében való előkészítő munkát, az összetett kockázatelemzést, de most már arra is lehetőség nyílik, hogy a revizor a helyszínen, közvetlenül a pénztárgép üzemeltetésének helyén jusson olyan információkhoz, amelyek segítségével dönthet egyáltalán az ellenőrzés szükségességéről, vagy a már megkezdett ellenőrzés lefolytatását is segíthetik az adatok. A dia a helyszíni ellenőrzést segítő tablet eszköz biztosította lehetőségek egy részét mutatja. A tablet eszköz sajátossága, hogy egyrészt biztosítja a térkép alapú keresést, másrészt maga a kiválasztott pénztárgép adott napi forgalmi adata is lekérdezhető (real time lekérdezés). A térkép alapú keresés egyik lehetősége, hogy a revizor lekérdezze pl. a környezetében lévő pénztárgépeket. Ezt jól mutatja a dia, amelyen látszik, hogy meglehetősen nagy az a terület, ami belátható a tablettel. A képen szereplő nagy kör a Lehel csarnok a maga 211 pénztárgépével.

16 Egy címen működő gépek listája
A tablet segítségével a revizorok be tudják azonosítani, hogy egy adózó hol rendelkezik üzembe helyezett online pénztárgéppel, illetve hogy egy adott címen van-e már üzembe lévő gép. Indítható keresés pl. egy adott településre, vagy akár egy adott település egy kiválasztott utcájára. A tablet segítségével a helyszínen azonnal lekérdezhető és megállapítható, hogy a nyilvántartás szerint bejelentett telephelyen működik-e ténylegesen az adózó online pénztárgépe. Volt már példa olyan ellenőrzésre, ahol megállapítható volt, hogy az adózó a telephelyre vonatkozó bejelentési kötelezettségének nem tett eleget, amiért mulasztási bírság került kiszabásra. A pénztárgépről egyebekben a revizor számos törzsadatot, illetve műszaki adatot is megkaphat. A műszaki adatokat az esetleges hibák okainak feltárásakor hasznosítjuk. Ugyancsak rendelkezésre állnak adatok a pénztárgépet üzemeltető adózóról. Pénztárgép adatai

17 A revizor lekéri a friss értékesítési adatokat
A folyamat lefutásához szükséges idő itt: 8 másodperc Az ábra az azonnali, azaz real time adatlekérés indítását mutatja és azt, hogy a konkrét esetben a kért információk 8 másodpercen belül megérkeztek.

18 Látszik az aznap kiadott bizonylatok listája… … és a fióktartalom
A revizor a tableten megtekintheti a lekérdezés napján kibocsátott bizonylatok listáját. A lista a nyugtákon kívül a sztornó, visszáru, ki- és befizetési bizonylatokat is tartalmazza. A fióktartalom megjelenítésén látszik, hogy a napi bevétel milyen fizetőeszközben keletkezett. Ez lehet készpénz, bankkártya, valuta és egyéb (pl. Erzsébet-utalvány, Széchenyi-kártya).

19 A vásárolt termékek és a kapott nyugta
Az ellenőrzéssel párhuzamosan több adatlekérdezés is indítható rövid időn belül. Ebben az esetben is a vásárlás előtt közvetlenül történt adatlekérés, majd a vásárlást követően 2 percen belül már látszott a NAV rendszerén a frissen kiadott nyugta.

20 … és ami a revizori rendszerben látszik belőle
A kapott nyugta… A revizorok által kapott nyugtán - annak utolsó soraiban - látszik: A pénztárgép kilenc karakteres AP száma (egyedi azonosítója, „rendszáma”). Ennek első négy karaktere (itt: A015) a pénztárgép típusát jelöli. A nyugtaszám szerkezete: AdóügyiNap/Sorszám/Nyugtasorszám. Látszik, hogy ez a pénztárgép már 248 napja működik. 3. NAV ellenőrző kód: a naplófájlban tárolt adatok utólagos manipulálását lehetetlenné tevő lenyomat részlete. A vásárlásról kiállított nyugta adatának a NAV-hoz beérkezett „változata” látszik a jobb oldalon, amelynek alapján ellenőrizhető, hogy valóban a kiállított nyugta adata került a rendszerbe. … és ami a revizori rendszerben látszik belőle

21 Összevetés más adatokkal
Bevételi adatok összevetése az adóbevallással Alkalmazotti létszám arányban áll-e az értékesítés volumenével? Telephely bejelentésre került-e? Máshol van a gép! A régit használja (miért nem küldi az adatot?) ÁFA bevallás – árbevétel Be nem jelentett telephely, alkalmazott

22 Kockázatkezelés Szűrés – különböző tevékenységi körök
Összehasonlítás (napszak, db, összeg) Forgalomszámlálás Készpénzállomány vizsgálata (NY-Z-T) Megszakítások, gyakorló üzemmód OBI – adattár (Oracle Business Inteligence) A beérkező adatok elemzése. SZŰRÉS – különböző tevékenységi kör pl V. kerületben könyvértékesítők forgalmának összehasonlítása Napszakok összevetése (pék) Idényjellegű tevékenység (fagylaltos) Több gép, mint alkalmazott Becslés a korábbi időszak alapján Szokásos üzemelés – pékség Nyitó készpénzállomány rögzítése – 48/2013. (XI.15.) NGM rendelet 49. § írja elő, hogy a napi nyitás végrehajtása során rögzíteni kell a nyitó készpénzállomány értékét, valamint azt, hogy a nyitvatartási nap végén „Napi forgalmi jelentés”-t kell készíteni. A „zsebre dolgozó” (a cégtulajdonost megkárosító) alkalmazottat is kiszűri a rendszer.

23 Az ellenőrzés hatása Ellenőrzés előtt Ellenőrzés után

24 AZ ÜZLETPOLITIKA Az online pénztárgépre való átállás sikere a közös erőfeszítésnek köszönhető. Valamennyi érintett: a pénztárgép használattal érintett vállalkozásokat képviselő szakmai szervezetek, a gyártók, a forgalmazók már a kezdetektől az „ügy” mögé álltak, és a közös munka meg is hozta az eredményt, az átállás mára teljessé vált. Ugyanakkor azt is kell látni, hogy az online pénztárgép sem csodaszer. A gazdaság fehérítését, a tisztességes versenyt, a növekvő költségvetési bevételeket az szolgálja igazán, ha minden gazdasági eseményt megfelelő bizonylat kísér, amelynek az adótartalma bevallásra és megfizetésre is kerül. Ehhez természetesen az is kell, hogy az adózó is törekedjen erre. Az előzőekre példa a képen látható felhívás, amely azt tükrözi, hogy ez az üzlettulajdonos maga is felismerte a nyugtaadás jelentőségét, és mindent meg is tesz annak érdekében. Remélhetőleg ez az örvendetes példa idővel egyre általánosabbá válik majd. Fontos, hogy nemcsak hasonló felhívásokkal élhet az adózó az alkalmazottai ellenőrzésére, hanem ezt megteheti az online pénztárgép segítségével is, az abból kinyert adatok ugyanis az adózó számára is megismerhetők és ellenőrizhetők.

25 EKAER Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer

26 A termékek közúti fuvarozásával kapcsolatos bejelentési kötelezettség
Útdíjköteles gépjárművel végzett közúti fuvarozás Európai Unió Magyarország Termékbeszerzés vagy egyéb célú behozatal és Belföldi forgalomban nem végfelhasználó részére történő első termékértékesítés Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer EKAER 22/E. §

27 Fuvarozás nem útdíjköteles gépjárművel
kockázatos élelmiszerek kg/ forint áru egyéb kockázatos termék 500 kg/1 millió forint 22/E. §; 51/2014. (XII.31.) NGM rendelet

28 > > > > EKAER szám szükséges 500 Kg
Útdíjköteles gépjárművel végzett közúti fuvarozással járó tevékenység 22/E. § (1) Nem útdíjköteles gépjárművel végzett közúti fuvarozással járó tevékenység 22/E. § (4) Egyéb kockázatos termék Kockázatos élelmiszer 1 fuvar 1 címzett 1 átvételi hely > > TERMÉK Bº SÚLYA TERMÉK Bº SÚLYA 500 Kg 200 Kg TERMÉK + TÁRA TERMÉK + TÁRA VAGY VAGY > > ADÓ NÉLKÜLI ELLENÉRTÉK ADÓ NÉLKÜLI ELLENÉRTÉK Ft 1 millió Ft

29 ≤ ≤ ≤ ≤ ≤ ≤ MENTESSÉG EKAER ALÓL I. Útdíjköteles gépjárművel
végzett közúti fuvarozással járó tevékenység 22/E. § (6a) 1 fuvar ugyanazon gépjármű 1 átvételi hely NEM kockázatos termék Kockázatos élelmiszer Egyéb kockázatos termék TERMÉK Bº SÚLYA TERMÉK Bº SÚLYA TERMÉK Bº SÚLYA 200 Kg 500 Kg 2 500 Kg TERMÉK + TÁRA TERMÉK + TÁRA TERMÉK + TÁRA ADÓ NÉLKÜLI ELLENÉRTÉK ADÓ NÉLKÜLI ELLENÉRTÉK 2 millió Ft Ft 1 millió Ft ADÓ NÉLKÜLI ELLENÉRTÉK

30 Kockázati biztosítékot fizet
KOCKÁZATOS TERMÉK Útdíjköteles gépjárművel végzett közúti fuvarozásból Nem útdíjköteles gépjárművel végzett közúti fuvarozás EU MO I. KOCKÁZATOS ÉLELMISZER EGYÉB KOCKÁZATOS TERMÉK MO MO III. KIVÉTEL: Bérmunka céljára történő közúti fuvarozással járó tevékenység 22/E. § (4) - (5)

31 NAV vizsgálja a mentesség feltételeit folyamatos
Art. 11. melléklet IV./9. pont Megfelel? NEM Biztosíték teljesítése 3-4. pont  15 % Van-e adótartozás? NAV vizsgálja minden hónap végén 10. pont IGEN NAV elszámolhatja tartozásra Jóváírás napján megfizetettnek minősül NAV  értesítési tárhely Felhasznált biztosíték összegéről Biztosítékot ismét ki kell egészíteni Jövőbeni ügyletekhez kapcsolódó EKAER számok megállapítása érdekében

32 Biztosíték összegének visszautalása  30 nap
KÉRELEM a) d) b) c) Cnyt-ból törölt cég Megszűnt EV Tevékenység megszüntetése Mentességnek megfelel 22/E. § (1)-(4) 11. melléklet IV./8. pont Volt tulajdonosok MSZ NYILATKOZAT Megelőző 60 napban nem folytatta a tevékenységet 11. melléklet IV./11. pont

33 33

34 Közösség területéről Magyarországra irányuló fuvarozás
FELADÁSI CÍM ÁTVÉTELI CÍM MO EU EGYÉB CÉLBÓL TÖRTÉNŐ KÖZÚTI FUVAROZÁS TERMÉKBESZERZÉS BEJELENTÉSNAV LEGKÉSŐBB A FUVAROZÁS MEGKEZDÉSÉIG Art. 22/E.§ (8) bek. b)-k) CÍMZETT ÁTVEVŐ CÍMZETT v. ÁTVEVŐ KIRAKODÁSI (ÁTVÉTELI) CÍMRE ÉRKEZÉSKOR ÁTVEVŐ Art. 22/E.§ (8) bek. l) FUVAROZÁS MEGKEZDÉSE ELŐTT EKAER SZÁM ÁTADÁSA FUVAROZÓ VAGY SZERVEZŐ RÉSZÉRE FELRAKODÁST KÖVETŐEN, ÉRKEZÉS BEJELENTÉSÉIG  INDOK ! MÓDOSÍTÁS Art. 22/E.§ (8) bek. h), hc), j), k) ÉRVÉNYESSÉG MEGÁLLAPÍTÁSTÓL 15 NAP

35 II. Magyarországról az EU más tagállamába
irányuló fuvarozás FELADÁSI CÍM ÁTVÉTELI CÍM MO EU EGYÉB CÉLBÓL TÖRTÉNŐ KÖZÚTI FUVAROZÁS KÖZÖSSÉGI TERMÉKÉRTÉKESÍTÉS BEJELENTÉSNAV LEGKÉSŐBB A GÉPJÁRMŰRE FELRAKODÁS MEGKEZDÉSÉIG Art. 22/E.§ (8) bek. b)-e), g)-k) FELADÓ FELRAKODÓ FELADÓ v. FELRAKODÓ A FELRAKODÁS MEGKEZDÉSEKOR FELRAKODÓ Art. 22/E.§ (8) bek. m) EKAER SZÁM ÁTADÁSA FELRAKODÁS MEGKEZDÉSE ELŐTT FUVAROZÓ VAGY SZERVEZŐ RÉSZÉRE LEGKÉSŐBB A FELRAKODÁS MEGKEZDÉSE ELŐTT  INDOK ! MÓDOSÍTÁS Art. 22/E.§ (8) bek. h), hc), j), k) ÉRVÉNYESSÉG MEGÁLLAPÍTÁSTÓL 15 NAP

36 III. Belföldről belföldre irányuló fuvarozás
FELADÁSI CÍM ÁTVÉTELI CÍM MO MO ELSŐ BELFÖLDI ADÓKÖTELES TERMÉKÉRTÉKESÍTÉS NEM VÉGFELHASZNÁLÓ BEJELENTÉSNAV Art. 22/E.§ (8) bek. b)-k) FELADÓ LEGKÉSŐBB A GÉPJÁRMŰRE FELRAKODÁS MEGKEZDÉSÉIG CÍMZETT (átvevő) vagy FELADÓ Art. 22/E.§ (8) bek. l) KIRAKODÁSI (ÁTVÉTELI) CÍMRE ÉRKEZÉSKOR EKAER SZÁM ÁTADÁSA FELRAKODÁS MEGKEZDÉSE ELŐTT FUVAROZÓ VAGY SZERVEZŐ RÉSZÉRE LEGKÉSŐBB A FELRAKODÁS MEGKEZDÉSE ELŐTT  INDOK ! MÓDOSÍTÁS Art. 22/E.§ (8) bek. h), hc), j), k) ÉRVÉNYESSÉG MEGÁLLAPÍTÁSTÓL 15 NAP

37 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "A közteherviselés aktuális kérdései"

Hasonló előadás


Google Hirdetések