Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Mentálhigiéné professzionális intézményei
1
2
Egészségügyi intézmények
Szociálpolitika intézményei Nevelési célú intézmények
3
Az iskola A pedagógusoktól a mai társadalom elvárja:
személyiségformáló, fejlesztő funkció, betöltését. oktató ismeretátadó funkciót a családi szocializáció hiányosságait reszocializáló, korrigáló funkció zavarfelismerő, diagnosztikai funkció családdal kapcsolattartó, rekreációs, családgondozó funkció a gyermek személyiségfejlődési, magatartási problémát helyreigazító „pszichoterapeutai” funkció betöltését is. (Bagdy, Telkes) 3
4
Egyik leggazdaságosabb –mindenki kapcsolatba kerül vele
4
5
Az iskolai mentálhigiéné lehetőségei (Buda):
A mentálhigiénés oktatás. Ez felvilágosítást jelent, ami önmagában kevéssé hatékony. Mentálhigiénés prevenció. Ide például olyan programok tartoznak, amelyek felkészítik a gyermeket arra, hogy ellen tudjon állni a csábításoknak, mondjuk olyan esetekben, ha droggal kínálják stb.. Korrektív programok. Ezek a korrekciót célozzák. Ilyenek például azok a programok amelyek a kommunikációs készségeket fejlesztik magyaróra keretein belül, vagy a saját testtel, annak lehetőségeivel, képességeivel való bánást testnevelés óra során stb. 5
6
Önértékelés fejlesztése
Önértékelés fejlesztése. Ezek általában kreatív vagy mozgásfejlesztő programok stb. Önsegítés, kortárs segítők. A kortárs segítők olyan speciálisan kiképzett tanulók, akik képesek a társaiknak valamilyen problémájuk megoldásában segíteni. A felnőtt segítőkkel szembeni előnyük, hogy a hozzáfordulóknak nagyobb az önhatékonyság, az autonómiaérzetük, inkább érzik úgy, hogy szabad akaratukból kértek segítséget, mint azok, akik felnőtt segítőkhöz fordulnak. 6
7
Tanári személyiség erősítése, védelme
Tanári személyiség erősítése, védelme. Ide az esetmegbeszélés, a szupervízió módszerei tartoznak. Iskolai szervezeti konzultáció és szervezetfejlesztés. Ezek a módszerek az iskola egész kollektívájának a fejlesztését célozzák. Szülőkapcsolatok befolyásolása. A szülőkkel való szoros kapcsolattartás segíthet a gyermekek mentálhigiénés problémáinak felismerésében, a mélyebb okok feltárásában, és a korrekcióban is. Nyitás a közösség az adott ökoszisztéma felé. Például ünnepségek, vagy ismeretterjesztő előadások stb. megrendezésével. Így az iskola az adott közösség mentálhigiénés centrumává válhat. 7
8
Tanulók mentálhigiénés problémái
Életkorfüggő Szülőtől elszakadás (óvódás) Teljesítmény Beilleszkedés Kortársak közötti szerep Identitás (serdülő) Specifikushelyzetek: Hátrányos helyzetűek Nehezen nevelhetőek Iskolai bántalmazás 8
9
Pedagógusok mentálhigiénés problémái
Erős elvárások Kvázi professzionális jelleg Nagy adminisztratív teher Nagy felelősség – kevés eszköz Alacsony presztízs,fizetés 9
10
Bölcsőde: Ártalmas-e? Fontos:
1 éves kor után kevésbé kockázatos, 1,5-2 éves kortól egyenesen javasolt Ártalmas, ha nem találkozik napi rendszerességgel az anyával, vagy ha az anya érzelmileg és fizikailag elhanyagolja a hátrányos helyzetű gyerekek esetében komoly szociális funkciója van. Fontos: Mivel a beszéd kialakulásának időszaka – gondozók megfelelően kommunikáljanak a gyerekkel személyesség légköre. A gondozók ne éreztessék a gyerekekkel saját szimpátiájukat vagy averziójukat ismétlődő napirend- biztonságot ad alapvető szokások (öltözködés, tisztálkodás), elemi korlátok kialakítása megszokják a másokhoz való alkalmazkodást és az együttműködést 10
11
Kortársak közé beilleszkedés
Szülőkről leválás Kortársak közé beilleszkedés Családon kívüli tekintélyszemélyek elfogadása 11
12
Egészségnevelés a bölcsödében
Testi – lelki – szellemi harmóniára nevelés Embert olyan fejlettségi szintre juttatni, hogy maga akarjon minél egészségesebb lenni, megszerzett egészségét megőrizni Függ: Adott gyerek életkorától Egészségi állapotától Konkrét területei: Táplálkozás Testápolás Testedzés Családi élet Mentális élet 12
13
Személyes elbeszélgetés (szülővel)– család szociális viszonyai
Felmérés (megfigyelés) – tisztaság, viselkedéskultúra – tükrözi anyagi, lélektani, szociális helyzetet Személyes elbeszélgetés (szülővel)– család szociális viszonyai Szoktatás – családból hozott jó szokások megőrzése, hiányzóak kialakítása Mintakövetés – egyik gyerek a másik számára 13
14
Szülők feladata Elfogadni az új életszakaszt A bölcsőde szabályait
Saját szokások és a bölcsődei szabályok összeillesztése Hátrányos helyzetűek problémái 14
15
Egészségviselkedés és szociokulturális háttér:
Alacsonyabb szocioökonómiai státuszú emberek: Rosszabb várható élettartam Több egészségkárosító magatartás USA-beli vizsgálatok eredményei: Kisebb születési súly Nagyobb csecsemő- és gyerekhalandóság Több krónikus felnőttkori betegség Több 65 év alatti haláleset Több korlátozott aktivitású nap 15
16
Oka: Rosszabb egészségszokások
Attitűdbeli különbségek: kevésbé hisz abban,hogy aktívan tehetne valamit Külső kontrollosság Kevesebb ismeret a kockázati tényezőkről 16
17
Munkahelyi mentálhigiéne http://www.human-service.hu/mmhp.pdf
A dolgozót feladata ellátásában a munkahelyén akadályozhatja: alapkészségek hiánya speciális szakismeretek hiánya testi/lelki erőnlét vagy egyensúly hiánya a végzett tevékenység nem illik az egyén személyiségéhez
18
A munkahelyi mentálhigiéné területei
A dolgozó SEGÍTÉSE saját önismereti erőfeszítéseiben Szűrés Iránymutatás,tanácsadás, külsőszakértelem bevonása,ahhoz irányítás – az egyén ellátó rendszer felé történő irányba-állítás Együttműködés és társas kapcsolatok fejlesztése pszicho-edukáció
19
Munkáltatói előítéletek
A vállalat érdeke a munkakörhöz kapcsolódó kompetenciák fejlesztése az egyénnél, nem az egyén pszichés erősítése A változástól és az ismeretlentől való szorongás Megtérülés kiszámíthatósága
20
Előnye Növeli az egyén vagy csoport önismeretén keresztül a csoportkohéziót Növeli az egyén belső rugalmasságát, nyitottságát és kreativitását A közösségi kapcsolatokat fejleszti Növeli a munkahelyt iránti elkötelezettséget Csökkenti a csoporton belüli és csoportközi agressziót (pl.: mobbing jelenlétét) Felismerhetővé teszi a munkavégzést gátló tényezőket Támogatást biztosít a munkaszervezetben időlegesen segítségre szoruló embereknek. Munka-magánélet határokat tudatosítja, Kikapcsolódási és feltöltődési lehetőséget biztosít Visszacsatolást biztosít a munkaszervezet mentális potenciáljáról
21
A mentálhigiéné intézményei: a bölcsőde
A gondozók mentálhigiénéje,az empátia szerepe a csecsemőgondozói munkában 21
22
Milyen a jó gondozónő? Rogersi hármas: Empátia Kongruencia
Feltétel nélküli elfogadás 22
23
Empátia Az empátia beleérző képességet jelent.
Adler: az empátia a másik ember szemével látás, a másik ember fülével hallás és a másik ember szívével érzés képessége Buda: az empátia a nem verbális kommunikáció, tulajdonképpen a metakommunikáció felfogásának és értelmezésének a képessége 23
24
Empátia II. Az empátia olyan képesség amely személyiségtől függ:
Az empátia ugyanakkor függ a személy pillanatnyi állapotától is. Tulajdonképpen minden olyan dolog ami személy figyelmét a saját énjére irányítja csökkenti az empátia mértékét. Az empátia hiányának az énkép védelmében is szerepe lehet. 24
25
Problémák Magárahagyottság Magas elvárások
Kvázi professzionális jelleg 25
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.