Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIda Barnané Megváltozta több, mint 9 éve
1
HU Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG Harmadik jelentés a kohézióról 2004. február Konvergencia, versenyképesség és együttműködés
2
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 2 A kohéziós jelentések szerepe A Bizottság 3 évente elemzi a kohézió állapotát és politikáinak hozzájárulását a kohézióhoz (a Szerződés 159. cikke) 1. jelentés (1996): az Agenda 2000 előfutára 2. jelentés (2001): vitát indított a bővítés utáni kohéziós politikáról 3. jelentés (2004. február): javaslatokat mutat be a 2007 utáni, megreformált kohéziós politikára Kontextus
3
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 3 A jelentés 4 részből áll 1.A régiókban fennálló helyzet és trendek valamint a versenyképesség tényezőinek elemzése 2.A nemzeti politikák hozzájárulása a kohézióhoz 3.A közösségi politikák hozzájárulása 4.A Kohéziós Politika hatása Felépítés
4
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 4 Pénzügyi terv, 2007-2013 Európa vagyonának előmozdítása – a kibővült Unió politikája és költségvetési eszközei előtt álló kihívások 2007 és 2013 között A jelenlegi ráfordítás felső határának megtartása (az Unió GNI- jének 1,24%-a) A Bizottság javaslata: 1,22 és 1,14%-os fizetési kötelezettségvállalás Határozott változás a pénzügyi perspektívákban Az Unió négy politikai prioritása: Fenntartható fejlődés – versenyképesség, kohézió (a növekedés és fejlődés érdekében) a természeti erőforrások megőrzése és kezelése Polgárság, szabadság, biztonság és a jog érvényesülése Az EU mint globális partner Pénzügyi szempontok
5
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 5 Emlékeztető: Az EU költségvetése, 2000-2006 Az éves kötelezettségvállalások felső határa: 108,5 milliárd € az EU25 esetében, amelyből 37 milliárd € jut a strukturális fellépésekre, 2004-es árakon Pénzügyi terv, 2007-2013 Az éves kötelezettségvállalások felső határa: 146,4 milliárd € az EU27 esetében, amelyből 48 milliárd € jut a strukturális fellépésekre 2004-es árakon (a vidékfejlesztés nélkül)
6
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 6 a GNI %-a
7
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 7 Kohéziós politika Az EU költségvetésének 34%-a (336 milliárd € a 2007 és 2013 közötti időszakra 2004-es árakon) Az Unió GDP-jének körülbelül 0,41%-a (vidékfejlesztéssel és halászattal: 0,46%) Körülbelül fele-fele arányban oszlik meg a régi és az új tagállamok között A költségvetésnek több mint ¾-ét a fejlődésben elmaradt régiók és tagállamok kapják Kontextus A ráfordítások arányai
8
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 8 A strukturális alapok ráfordításainak kategóriái Kontextus A 2007 és 2013 közötti időszakra + a közigazgatási kapacitás megerősítésére
9
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 9 Megfigyelések Megfigyelések Jelentős konvergencia a kohéziós országokban Átfogó pozitív trend az 1. célkitűzés régióiban Az európai átlag fölött növekedő GDP, foglalkoztatottság és termelékenység A gazdasági struktúrák és igazgatási módszerek modernizálása Jobb regionális szintű kormányzás Fokozottabb regionális együttműködés európai szinten I. Rész Szituáció és trendek: néhány eredmény
10
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 10 A GDP növekedése a kohéziós országokban Az egy főre jutó GDP növekedése Spanyolországban, Portugáliában és Görögo- rszágban 1998 és 2002 között az EU15 átlagos GDP-jének növekedéséhez képest A GDP növekedése a kohéziós országokban Az egy főre jutó GDP növekedése Spanyolországban, Portugáliában és Görögo- rszágban 1998 és 2002 között az EU15 átlagos GDP-jének növekedéséhez képest
11
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 11 A munkanélküliség aránya 1996 és 2001 között A munkanélküliség aránya az EU15-ben 1996-ban és 2002-ben (a munkaerő %-ában) 19962002 EU15 10,77,8 Forrás: Eurostat, LFS 7,4 Kohéziós országok 17,09,6 Más tagállamok9,57,5 Görögország9,710,0 Spanyolország22,311,4 Írország11,94,3 Portugália5,1 I. Rész Szituáció és trendek
12
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 12 Európai kohéziós politika vagy egyszerű költségvetési átutalás? A strukturális politikák hatása és hozzáadott értéke A fő kedvezményezetteknek történő, más tagállamokból származó behozatalra elköltött EU átutalások mértéke 17,4 % 18,9 % 26,7 % 35,2 % 42,6 % 14,7 % 01020304050 Spanyolország Mezzogiorno Új német tartományok Írország Portugália Görögország
13
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 13 A bővítés hatása Az Unió népessége 380-ról (az EU25 esetében) 450 és (az EU27 esetében) 487 millió főre nő Az új tagállamokban dinamikusabb a növekedés (évi 4%, az EU15-ben lévő 2,5%-kal szemben) Az egy főre jutó GDP csökken: -12,5% az EU25-ben, -18% az EU27-ben euróban I. rész
14
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 14 A bővítés hatása A Konvergencia Célkitűzés népessége 84 millióról 123 millióra emelkedik Megkétszereződik a régiók közötti fejlettségi különbség: átlagos GDP: 1. célkitűzés: 69%, új tagállamok: 46% Az EU15 foglalkoztatási mértéke 60-ról 64%- ra emelkedett (1996-2000) A 10 új tagállamban ez 56% volt: (1999-ben 59%) I. rész
15
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 15 Egy főre jutó GDP a vásárlóerő-paritáson számolva 2002-ben Forrás: Eurostat, Nemzeti elszámolások Mutató, EU25 = 100 I. Rész Szituáció és trendek
16
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 16 Regionális GDP 2001 I. Rész Szituáció és trendek egy főre jutó GDP (vásárlóerő-paritás), 2001 < 50 50 - 75 75 - 90 90 - 100 100 - 125 >= 125 Nincs adat Mutató, EU25 = 100 Forrás: Eurostat
17
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 17 Foglalkoztatási arány, 2002 < 56 < 56,0 – 60,2 < 60,2 – 64,4 64,4 – 68,6 >= 68,6 Nincs adat a 15 és 64 éves kor közötti népesség %-a Normál eltérés= 8,4 Forrás: Eurostat és NSH EU27 = 62.4
18
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 18 Oktatási szint, 2002 ALACSONYKÖZEPESMAGAS a 25 és 64 éves kor közötti teljes népesség %-a < 19,2 19,2 – 28,0 28,0 – 36,8 36,8 – 45,6 >= 45,6 Nincs adat EU27 = 32,4 Normál eltérés = 17,7 < 35,05 35,05 – 43,35 43,35 – 51,65 51,65 – 59,95 >= 59,95 Nincs adat EU27 = 47,5 Normál eltérés = 16,59 < 13,65 13,65 – 17,95 17,95 – 22,25 22,25 – 26,55 >= 26,55 Nincs adat EU27 = 20,01 Normál eltérés = 8,57 Forrás: Eurostat (MEF)
19
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 19 Foglalkoztatottság a csúcstechnológiában 2002 Regionális verseny- képességi tényezők < 7,45 < 7,45 – 9,55 < 9,55 – 11,65 11,65 – 13,75 >= 13,75 Nincs adat Forrás: Eurostat Átlag = 10.6 Normál eltérés = 4.30
20
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 20 A nemzeti politikák hozzájárulása A nemzeti költségvetések átlagosan a GDP 47%-a A kohéziós költségvetés a GDP 0,43%-a a nemzeti költségvetések elsőbbséget adnak az alapszolgáltatásoknak és a jövedelemtámogatásnak A strukturális alapok célja, hogy javítsák a regionális konvergencia tényezőit, és támogassák a fizikai és humán befektetést— a teljes összeg körülbelül 80%-ában II. rész A növekedést előmozdító különféle megközelítések
21
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 21 Más közösségi politikák hozzájárulása Az uniós szerződésben megállapított konkrét célkitűzésekre irányul Nem mindig a kohézió a célkitűzés Ennek ellenére vannak javulások Az ilyen politikák és a kohéziós célkitűzések közötti összefüggés erősítésével kapcsolatos igény, különösen az új tagállamok esetében. III. rész Igény a politikák következetessé- gének támogatására
22
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 22 A kohéziós politika hatása Az állami és magánbefektetés növelése a kedvezményezett régiókban (növekedés) Hozzájárulás a GDP növeléséhez (konvergencia) Munkahelyek létrehozása és a humán erőforrások potenciáljának maximumra növelése A fizikai és humán tőke növelése Jobb regionális és helyi kormányzás Pénzügyi stabilitás 7 éven keresztül IV. rész Az erőforrások mozgósítása a növekedés előmozdítása érdekében
23
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 23 Új kohéziós partnerség Új kohéziós partnerség 1.Az Unió prioritásai tekintetében 2.A bővítés és a kohéziós politika fokozott felelősségei tekintetében 3.Minden államra, régióra és városra kiterjed— nagyobb szubszidiaritás A politika reformja Követ- keztetések
24
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 24 A reform prioritásai (I) Első célkitűzés: Konvergencia és versenyképesség A reform prioritásai (I) Első célkitűzés: Konvergencia és versenyképesség Átlagos GDP/fő terén az EU25 átlagának 75%- át el nem érő régiók A statisztikai hatás által érintett régiók: az EU15 GDP/fő szintjének 75%-a alatti, de az EU25 GDP/fő szintjének 75%-a feletti régiók Olyan államok, ahol az átlagos GNI/fő nem éri el az EU25 átlagának 90%-át (Kohéziós Alap) Különleges hozzáférési program az ultraperiférikus régiók számára A teljes költségvetés kb. 78%-a A politika reformja Követ- keztetések
25
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 25 A reform prioritásai (II) regionális versenyképesség és foglalkoztatottság A reform prioritásai (II) regionális versenyképesség és foglalkoztatottság Az Unió minden más régiójának szolgálatában álló kohéziós politika – nincs közösségi zónabesorolás Két elemet tartalmaz: első elem: regionális versenyképesség -innováció és információs társadalom -elérhetőség és általános érdeklődésre számot tartó szolgáltatások -környezetvédelem és kockázatmegelőzés tartalmazná a felelősséget a régiókhoz utalt városok esetében (URBAN+), nincs közösségi kezdeményezés (lisszaboni és göteborgi stratégia) második elem: foglalkoztatottság – az európai foglalkoztatási stratégia alapján - a munkaerő alkalmazkodó képessége, -munkahelyteremtés -a munkaerőpiac elérhetősége a sérülékeny személyek számára Költségvetés: a teljes összeg 18%-a = jelenlegi 2. és 3. célkitűzés A politika reformja Követ- keztetések
26
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 26 A reform prioritásai (III) Európai területi együttműködés A reform prioritásai (III) Európai területi együttműködés Az INTERREG sikere, a közösségi hozzáadott érték lehetővé teszi a teljes Unió összehangolt és kiegyensúlyozott integrálását Határmenti régiók, a tengeri határokat is ideértve Határon átnyúló együttműködés (a tagállamok javasolják a jelenlegi 13 INTERREG III B térség megváltoztatását) Régióközi együttműködés (az általános irányon belül) Külső határon átnyúló együttműködés - kapcsolódik az új Európai Szomszédsági és Partnerkapcsolati Pénzügyi Eszközhöz, ideértve a többéves programozást és csak egy pénzügyi eszközt A teljes költségvetés kb. 4 %-a A politika reformja Követ- keztetések
27
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 27 Végrehajtási rendszer: fejlődés, nem forradalom Végrehajtási rendszer: fejlődés, nem forradalom Azon alapelvek megerősítése, amelyek sikeressé tették ezt a politikát – többéves programozás, partnerkapcsolat, értékelés, társfinanszírozás, megosztott felelősség Az n+2 és az előnyrendszer szabálymegtartása Egyszerűsítés: a pénzügyi eszközök számának koncentrálása: 3, nem pedig 6, és egy alaphoz csak egy program A felelősségek egyértelműbb megosztása a fenntartható fejlődési politikára vonatkozóan A programozás szakaszainak csökkentése (a tagállamok politikai dokumentumai, operatív programok) A pénzügyi igazgatás egyszerűsítése (prioritási tengelyek) Kontrollok: a proporcionalitás és a szerződések bevezetése Stratégiaibb megközelítés: Politikai vita a Tanácsban, az EP véleménye, a Bizottság megbízása, a tavaszi Tanácshoz benyújtott éves jelentés A politika reformja Követ- keztetések
28
Regionális politika EURÓPAI BIZOTTSÁG HU Harmadik jelentés a kohézióról 2004 December HU 28 A javasolt lépések A javasolt lépések 2004 május 10 és 11: Európai kohézió fórum, Brüsszel 2004 július: A bizottság elfogadja a törvényhozói csomagot 2005 év vége: A Tanács és az Európai Parlament döntése 2006: A 2007-2013 közötti programok előkészítése 2007 január 1: Megkezdődik a végrehajtás További lépések
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.