Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZsuzsanna Oroszné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
A befogadó óvoda A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája A befogadó óvoda
2
Az előadás tartalma 1. Érzelmi nevelés – szocializáció az Alapprogram tükrében 2. Integráció, inkluzív nevelés 3. Együttműködés a nevelésben 4. A befogadó óvoda jellemzői
3
Tendenciák ♦ Környezeti kihívások ♦ Törvényi változások az óvodai
A „minden nem biztos” korában élünk. • ökológiai változások • társadalmi – kulturális sokrétűség. • a migráció közoktatási üggyé válik ♦ Törvényi változások az óvodai nevelésben Értékmegőrzés - értékteremtés (új hangsúlyok, fogalmak, tartalmak) • integráció, inkluzív pedagógia • kompetencia fejlesztés
4
Érzelmi nevelés – szocializáció az Alapprogram tükrében
♦ Miért fontos a családi – óvodai környezet ösztönző hatása az érzelmi fogékonyság alakulásában? ● Az érzelmek dominanciája uralja az óvodás kort (önérvényesítő törekvések, szabad önkifejezés) • Érzelemformáló személyi kapcsolatok jelentősége meghatározó óvodapedagógus – gyermek; gyermek – dajka, gyermek – gyermek közötti interakcióban
5
Hogyan segíti az óvoda a gyermek
szocializációját? • Egyéni és közösségi szociális tulajdonságok alakításával • Szokás és normarendszer megalapozásával • Az óvoda felnőtt közösségének modellnyújtásával
7
Személyiség központúság Alkalmazott módszerek
Kifejezi, hogy ismerjük a gyermeket a maga testi – lelki – szellemi változásaiban Önszerveződés Optimalizált környezeti ingermintázat Biológiai alapok Pedagógiai tudatosság Alkalmazott módszerek Szeretet, kommunikáció
9
Integráció, inkluzív nevelés
♦ Hogyan jelenik meg az óvodák életében? Az integráció gondolata humanisztikus alapértékek elfogadását jelenti. • integrált nevelés = sajátos nevelési igényű gyermekek elfogadása, együtt nevelése ép társaikkal (alapító okiratban jelölve) • inkluzív nevelés = mindenkit befogadó nevelési mód (ma a kirekesztés ellentétes irányú folyamataként értelmezzük) A társadalmi sokszínűség eredményes kezelése
10
óvodában ♦ Tágabban értelmezett integráció az
• A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek nevelése • A hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek ellátása (Ktv szabályozása – nevelési tanácsadás) • A migráns (multikulturális – interkulturális) gyermekek támogató nevelése (kapcsolatfelvétel, felkészülés, felkészítés) A nyelvi, szocializációs, kulturális és vallási különbözőségek kezelése
11
• a gyermek - család – megismerése a
♦ Akkor lehet sikeres a befogadó típusú integráció, ha • a gyermek - család – megismerése a fejlesztés alapja.(kapcsolatfelvétel, családlátogatás, anamnézis) • a gyermek befogadásának gondos előkészítése megtörténik • az egyéni szükségletekhez igazodik az összehangolt fejlesztés (TEAM munka) • a csoportszervezési formák, fejlesztő módszerek, eszközök célirányosan adottak
12
♦ Inkluzív nevelési formában az óvodai
nevelésnek /fejlesztésnek biztosítania kell: • Az esélyegyenlőséget, amely egyenlő hozzáférést eredményező nevelési/fejlesztési módot jelent • Az egyenlő esélyeket - amely a gyermek változó szükségleteiből indul ki és a különbségek kompenzációját eredményező befogadó rendszeren keresztül valósul meg • Az interakciókban megtapasztalt biztonság és kölcsönösség, elfogadás és elfogadottság élményének megtanulását a sokféle ember sokféle módon történő együttélésében.
15
Együttműködés a nevelésben
♦ Szakemberek együttműködése • Szakmai kompetenciák és határaik (tevékenységi körök tisztázása) • autonómia biztosítása • kapcsolattartás kiépítése ♦ A befogadó óvodapedagógus személyisége • gyermekközpontú (elfogadó, segítő, támogató), innovatív jó vezető • hiteles (emberi – szakmai) • empatikus, önfeláldozó
16
♦ Pedagógus – szülő partner kapcsolata
• bizalom, kölcsönös elfogadás, párbeszéd (konzultatív stílus), kapcsolattartás, segítségnyújtás a családnak ♦ Szülők és az óvodai dolgozók viszonya • kölcsönös tisztelet, segítő együttműködés ♦ Az érintett és a többségi szülők viszonya • tolerancia, együttérzés, előítélet- mentesség • segítőkészség (diszkrimináció mentes)
17
ÜZENET: „A gyermek minden érzelmi hatásra rendkívül fogékony; harmóniát kíván, azt, hogy minden felnőtt énjének legjobb részét fordítsa felé.” (Szabó Magda)
18
Köszönöm a figyelmet! Turi Istvánné www.mesehazovoda.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.