Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNatália Halászné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
2
Cél: a szociális interakció fontossága egy iskola inkluzív kultúráján belül a szociális és kooperatív képességek többféle aspektusát mutatja be módszerekről (beszélgetés, játék, munka, ünnep) tanulók iskolán kívüli kapcsolatairól szülőkkel és más iskolán kívüli személyekkel szociális interakciók tervezése, elméletek megismerése, értékelése
3
közösségfejlesztés Az inkluzív iskola fontos ismertetőjegye a működő iskolai közösség. Területek, amelyeken ezek érvényesülnek: iskolai kultúra és iskolai rendezvények tanterv tanítási módszerek, tanítási környezet informális és iskolán kívüli szociális kapcsolatok
4
Tanterv a szociális tanulást tantervben rögzítik
az egyéni nevelési tervek szociális tanulási célokat tartalmaznak a szociális tanulás és az iskolai közösség területei megjelennek az iskola éves értékelésében
5
Tanítási módszerek és tanítási környezet
kommunikáció elősegítése a pedagógusok részéről (kompetencia fejlesztése ) csoport, osztály, páros egyéni munka sajátos kommunikáció (jelnyelv, Braille, stb.) segítségadás, segítség elfogadása frontális tanítás során kevés részvétel és kezdeményezés történik az akadályozott gyermekek számára ülésrend, tanterem berendezése (játéksarok, stb. )
6
Informális és iskolán kívüli kapcsolatok
feladatvégzések között, szórakoztató és játékos tevékenységek során ritka az elutasítás, a passzivitás gyakoribb kezdetben a pedagógus kezdeményezzen
7
Összefoglalás és javaslatok
Az inkluzív iskolai fejlesztési folyamatban mindenkinek részt kell vennie. iskolai közösség, barátok, család, segítő szervezetek, stb. sokrétű kapcsolatok kiépítése A közös tanulás és a személyes kapcsolatok kialakításának feltételeit meg kell teremteni. A tanárok támogatása a speciális kompetenciák elsajátításában. A passzív szociális viselkedés elkerülése fontos a tantestület számára. Az iskolai közösségben a szülők szerepét különösen hangsúlyozni kell. Az inkluzív pedagógia lényege: a tanulókat az iskolán belüli és kívüli szociális életbe integrálják. A tanulók, szülők, pedagógusok az inklúzió szabályai szerint élnek. Nem véletlenszerű, hanem kidolgozott, nyomonkövetett folyamat. Fontos a szociális fejlődés nyomonkövetése! Az együttműködés áll az inkluzív pedagógia középpontjában. Fontos az egyenlőségen alapuló nevelés! Az iskola lehetővé teszi az iskolán kívüli szociális interakciókat is. Tanári kompetenciák javítása a kommunikáció és a szociális interakció területén. Figyelembe kell venni a nem többségi kultúrához tartozó családok helyzetét.
8
Kölcsönhatások A szociális interakciók aspektusai:
kommunikációt kezdeményezni tanulás együttműködés révén ünnepelni és játszani tanórán kívüli szociális interakciók
9
Kommunikációt kezdeményezni
Kommunikáció: gondolatok és érzések cseréje. Minden gyermek a kommunikáció speciális és egyéni fajtáját mutatja. tanulási helyzetek és más formális helyzetek napi és heti tervek, osztályban megjelenő problémák, projekt prezentációk, a nap végének megbeszélése, páros vagy csoportmunka A bizalom az eredményes kommunikáció szükséges feltétele! Egy bizalomra épülő osztályközösségben eltűnnek a félelmek, és ez teret ad a pozitív önképnek és az önálló cselekvésnek.
10
Tanulás és kooperáció A tanulás szociális folyamat!
másokra ügyelni és másokat elfogadni kommunikációra képesnek és kompromisszumra késznek lenni bízni, bizalmat és nyitottságot mutatni a szükséges tudást alkalmazni… tudni, hogyan építünk emberi kapcsolatokat önismeret,és csoporton belüli szerep ismerete felelősséget vállalni egymásért Csoportmunka (heterogén összetétel, változó) Csoportmunka – együttműködés különbsége
11
Az együttműködés feltételei
pozitív együttlét kölcsönös interakció egyéni felelősség emberek közötti kapcsolatokra és kiscsoportos munkára való képesség a csoportfolyamatokra való reflexió
12
A tanulóknak és a tanítóknak időre és támogatásra van szüksége, hogy ezeket a készségeket megszerezzék. A tanuláshoz is világos célokra, gyakorlásra, követelmények megfogalmazására van szükség. A legfontosabb közvetítendő érték a szolidaritás a tanulók felé. A kooperatív tanulás a kognitív (a feladat tartalma), és a szociális (a kommunikáció fajtája és módja) szempontjait egyaránt figyelembe veszi. A kooperatív tanulás struktúrája bármilyen formát felvehet, amíg a szükséges feltételeket kielégíti. Egy ismert módszer a mozaikmódszer, amely figyelembe veszi a tanulók különböző szükségleteit.
13
Ünnepelni és játszani A szociális interakció különleges formái!
alapja: családi hagyományok, az ország kultúrája érzelmi, szociális, értelmi területeket érint lehetőség az interakcióra, a közösségépítésre az ünnepi előkészület A játék a szociális és értelmi tanulás alapja. Játékok történhetnek a tanításon kívül és a tanítási idő alatt is. reggeli szabad játék kognitív készségeket fejlesztő játékok (helyesírás, olvasás, kártyajáték, stb.) szerepjátékok (nyelvi fejlődés, érzékenyítés) a szünetekben más osztályba járó tanulókkal közös mozgásos játékokat játszanak
14
Szociális interakciók a tanításon kívül
A tervezett kezdeményezések és tevékenységek az iskolán belül és kívül is hasonló módon történjenek. Az inklúzió kívánalma az azonos korú tanulók elszigeteltségét elkerülni az iskolán belül és kívül.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.