Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKlaudia Balogné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban
2
„A dolgok és jelenségek vizuális ábrázolása igen fontos a gyermek számára, mert rászoktatja a gyermeket a természet reális tanulmányozására.” E. H. Hall
3
Az esztétikai nevelés hozzájárul:
A feszültség levezetéséhez A kreativitás fejlesztéséhez Az önállóságra neveléshez Az önismeret fejlesztéséhez A szépérzék és a kézügyesség kialakulásához
4
Az esztétikai nevelés jelentősége:
Sokoldalúan hozzájárul a gyermek lelki fejlődéséhez Befolyásolja a gyermek jellemének formálását, világnézetének, erkölcsi tulajdonságainak kialakítását Hozzájárul az új ismeretek elsajátításához, a mindennapi élet megismeréséhez Fejleszti a gyermek ízlését, csiszolja látásmódját Mozgósítja az alkotó gondolkodást, képzeteket
5
Az esztétikai nevelés feladatai:
Kialakítani az esztétikai fogékonyságot, az érzékeny esztétikai reagálás készségét Megtanítani a gyermeket életkori sajátosságainak megfelelően ítéletet alkotni a környező valóságról Kialakítani az esztétikai elemző – és értékelő képesség elemi szintjét Megtanítani a gyermeket arra, hogy tudjon különbséget tenni a művészeti alkotás és a giccs között
6
A művészeti – vizuális nevelés helye a nevelési folyamatban:
A művészeti – vizuális tevékenység sokszínű nevelési terület, amely magába foglalja a rajzolást, festést, mintázást, képalkotást, kézimunkát, a műalkotással való ismerkedést és a környezet alakítását. A gyermeket egyéni fejlettségi szintjének megfelelően képi – plasztikai kifejezőképesség birtokába juttatja, kialakítva benne az elemi képolvasási, alkotó, térbeli tájékozódó és rendszerező képességet. A megfigyelés és az ábrázolás által formálódnak a gyermek képzetei, gazdagodik élmény – és fantáziaviláguk. A különböző alkotások elkészítése során kifejezik érzéseiket, gondolataikat, nő az önbizalmuk, differenciálódnak a cselekvéseik, fejlődik az alkotókészségük.
7
A kézműves foglalkozás az oktatási folyamatban:
A gyermekek szívesen utánozzák a felnőtteket, és rendszerint örömmel végzik a rájuk bízott feladatokat, főleg ha ezeket sikerélmény kíséri. A manuális készségfejlesztés során elvégzendő munkákban a legfontosabb feladat, hogy a gyermek életkorának, egyéniségének, képességeinek, érdeklődési körének megfelelően kiválasztott feladatokon keresztül eljusson a jól végzett munka öröméhez.
8
Interdiszciplináris jelleg:
Az esztétikai nevelés szorosan kapcsolódik más nevelési területekhez. Tartalmát és feladatát tekintve konkrét összefüggést mutat a játékkal (konstruálás, környezetalakítás), a környezet megismerésével (színek, formák), a matematikai neveléssel (térbeli viszonyok, irányok, formák), és egyéb nevelési területekkel. Az anyanyelvi neveléshez elsősorban a szavak melletti képzettartalom formálásával járul hozzá. Az ábrázoló tevékenységhez és annak tartalmához kapcsolódó beszéd ösztönzésével a mesék, versek képi megjelenítésével a gyermek gondolkodása, nyelvi kifejezőképessége sokoldalúan fejleszthető.
9
A tanító feladatai: Megtalálni az utat, hogy a tanuló kreatív egyénné váljon. Kialakítani a tantárgyak közötti kapcsolatokat oly módon, hogy elősegítse a tárgyakkal és gondolatokkal való manipulációt. Megismertetni a tárgyak tulajdonságait. Közvetlen kapcsolatba hozni a gyermeket a valóság jelenségeivel, az élőlényekkel, tárgyakkal. Megvalósítani a nevelési célokat a gyakorlati tevékenységek során. A gyermeket kitartó munkára, pontosságra, önfegyelemre szoktatni.
10
A művészeti nevelés pozitív hatásai az oktatási folyamatra:
Kielégíti a gyermek természetes igényét a játék iránt, amely mindig alkotó és dinamikus. A gyermek alkotásaiban az általa megélt élmények, ismeretek, érzések tükröződnek. A gyakorlati foglalkozások lehetőséget nyújtanak a közösségi szellem alakítására. A gyermek életkori sajátosságainak megfelelően a megfogható, a konkrét felé fordul, azt sajátítja el, amit a szemével lát, és a kezével megfoghat.
11
Összegzés: Túlzás nélkül állítható, hogy a művészeti nevelés kulcsfontosságú szerepet tölt be a jövő iskolájában is. Egyrészt ugyanis a tantárgy specifikus céljai a 20. század végére egyre aktuálisabbá váltak, másrészt pedig azért, mert az iskolák számára olyan általános nevelési célok kerültek előtérbe, amelyek megvalósításához ez a tantárgy óriási lehetőségekkel rendelkezik. A gyermek sokoldalú, harmonikus fejlődésének olyan tényezőjét jelentik ezek a gyakorlati tevékenységek, amelyek fontosságát a korszerű oktató – nevelő folyamatban elhanyagolni nem lehet.
12
A továbbiakban tantárgyakra lebontva mutatjuk be, hogyan valósul meg a művészeti nevelés interdiszciplináris jellege.
13
Anyanyelv
14
Tavaszodik – Áprily Lajos - költői képek megjelenítése
15
Húsvéti népszokások – tojásfestés, tojásfa készítése
16
A három pillangó - dramatizálás
17
A töklámpa – Konrád László Népi hagyományok – töklámpa készítés
18
Fakanálbáb - Egyszer volt, hol nem volt ... Kedvenc mesém - mesemondás
19
A szóvégi - u – ú helyesírása
20
Én vagyok a ... - Meseszereplők jellemzése
21
Csuhébábok - szerepjáték
22
Román nyelv
23
Mănuşa – A kesztyű - dramatizálás, a szereplők bemutatása -
24
Fănel
25
Aeroportul
26
Greierele şi furnica
27
Degeţica – H. C. Andersen
28
Ghiocelul
29
Matematika
30
Gyöngyfűzés – színek – formák - sorrend
31
Színek – formák - sorrend
32
Dobókocka - mértani test - didaktikai játék
33
Mértani formák
34
Természetes számok összeadása 0-100 számkörben
35
Természetes számok összehasonlítása 1. 000. 000. - ig
36
A tört fogalma
37
Földrajz
38
Románia – felszíni formák
39
Földgömb
40
Domborzati formák
41
Környezetismeret
42
A négy évszak
43
Tavasz
44
Zenei nevelés
45
Zacskóbáb - Egyszer egy királyfi
46
Balerinák - Hangjegyek
47
Tavaszi szél vizet áraszt
48
Köszönjük a figyelmet! 2013. április 18. Készítette: Polner Andrea
Paku-Fazekas Éva Radványi Margit
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.