Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZsuzsanna Vörösné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Dr. Vajda Viktória Főigazgató Veszprém Megyei Kormányhivatal
A járási hivatalok és kormányablakok kialakításának és működésének, valamint az önkormányzatokkal való együttműködés Veszprém megyei tapasztalatai Dr. Vajda Viktória Főigazgató Veszprém Megyei Kormányhivatal Veszprém, szeptember 11.
2
Veszprém megye Közigazgatási terület: 4 464 km2 Lakosság: 359 103 fő
Települések száma: 216 db
3
Járások – Történeti áttekintés
1) A járások számának alakulása a XX. századtól: Trianon előtt 509 járás Trianon után 155 járás 1942-től 264 járás 1950-től 140 járás 97 járás 2013 175 vidéki járás és 23 fővárosi kerületi hivatal 2) A járások számának alakulása a XX. századtól Veszprém megyében: 1950-es megyerendezés előtt 6 járás (B.füredi, Devecseri, Enyingi, Pápai, Veszprémi, Zirci) 1950. március 16-tól 8 járás (Fejérhez: Enyingi; Zalától: Keszthelyi, Sümegi, Tapolcai) 1956-tól 7 járás (Balatonfüredi -> Veszprémi) 1966-tól 6 járás (Sümegi felosztása) 1970-től 5 járás (Zirci felosztása) 1971-től 5 járás (Devecseri járás székhelyének Ajkára helyezése) 1978-tól december 31-ig 4 járás (Keszthelyi megyeváltás -> Zala) 2013. január 1-től 10 járás (Ajkai, Balatonalmádi, Balatonfüredi, Devecseri, Pápai, Sümegi, Tapolcai, Várpalotai, Veszprémi, Zirci)
4
Járások, járási hivatalok kialakításának folyamata és alapelvei
2011 nyara: kutatóintézeti tanulmány készült 1299/2011. (IX. 1.) Korm. határozat a járások kialakításáról 2012. jan : Járási koncepció és a járási térképek társadalmi egyeztetése: 757 beérkezett javaslat 2012. június 30.: Járásokkal összefüggő jogszabályok 2012. június 1. – december 31.: Járások fizikai kialakítása 2013. január 1.: Járási hivatalok felállítása A járások kialakítása során figyelembe kellett venni: hogy a székhelytől legtávolabb lévő település lehetőség szerint ne legyen messzebb 30 kilométernél az államigazgatási szervek és a járások illetékességi területének összehangolása egyes nagytérségek sajátosságai, településszerkezeti különbségek a meglévő ügyintézési helyszíneket lehetőség szerint fenn kell tartani
5
Járások, járási hivatalok kialakításával kapcsolatos feladatok Veszprém megyében
felmérés a minisztérium számára (2012. április - augusztus) egyeztetés a polgármesterekkel a járási hivatalok székhelyeiről; kormánymegbízotti bejárás valamennyi helyszínen (2012. augusztus) Kormányablakokkal összefüggő ügyfélszolgálati feladatot ellátó személyek első körös kiválasztása szeptember – október - 298 fő részvétele 220 fő „külsős” 78 fő kormányhivatali munkatárs
6
Járási rendszer újraindulása Veszprém megyében
Megállapodás a kormányhivatal és az önkormányzatok között, amelynek megkötését Veszprém megye az ország első három megyéjének egyikeként valósította meg Veszprém megyében 84 megállapodás született, ebből: 72 (86%) egyhangú képviselő-testületi döntéssel 12 (14%) pedig minősített többségi döntéssel 2012. december között 302 fő személyi anyagának az átvétele 2012. december 31-ig a folyamatban lévő ügyek átvétele 2013. január 1-jén birtokbavétel 2013. január 1-jén 10 járási hivatal működésének megkezdése 2013. január 31-ig üzemeltetési szerződések megkötése (13 db)
7
A VEMKH járási hivatalaihoz került köztisztviselői státuszok száma
8
A VEMKH járási hivatalai részére átadott számítógépek száma életkor szerint
9
A VEMKH járási hivatalai részére átadott gépjárművek száma életkor szerint
10
Veszprém megye járásai
Járási hivataloknál foglalkoztatottak összlétszáma: 2013. január 1.: 733 fő 2014. szeptember 1.: 731 fő Herend Berhida Balatonfűzfő Járási székhelyek (10 db) Megvalósult kormányablakok (4db) Tervezett kormányablakok (8 db) Települési ügysegéd hálózat (51 db)
11
JÁRÁSI HIVATAL Járási szakigazgatási szervek Törzshivatal (3 járás)
Járási állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző hivatal (5 járás) Hatósági osztály Járási építésügyi hivatal (3 járás) Okmányirodai o. (8 járás) / Kormányablak o. (4 járás) Járási földhivatal (5 járás) Működést támogató osztály (2 járás) Járási gyámhivatal (10 járás) Járási kirendeltség (3 járás) Járási munkaügyi kirendeltség (10 járás) Települési Ügysegéd (51 település) 11 Járási népegészségügyi intézet (4 járás)
12
Járási hivatalok működésének tapasztalatai
Jegyzőnél lévő államigazgatási feladatok egy része (kb. 47 %) járási hivatalok hatósági osztálya, járási gyámhivatal, okmányirodák Megyei és járási szakigazgatási szervek együttműködése Ügyfélforgalom a 10 járási hivatalnál: több mint 620 ezer ügyfél az első évben Változások a járási rendszerben: Illetékességi terület változás: járási földhivatalok (2013. május 31.), járási munkaügyi kirendeltség (2013. július 1.) Ajkai Járási Hivatal Járási Állategészségügyi és Élelmiszer-ellenőrző Hivatala -> Devecser (2013. március) Devecseri Járási Hivatal Járási Munkaügyi Kirendeltség létrejötte (2013. július 1.) Járási helyi védelmi bizottságok
13
Települési ügysegédi rendszer
Induló hálózat: 44 település Jelenlegi hálózat: 51 település A települési ügysegédi rendszer által a megye lakosságának ¾-e lakóhelyén kezdeményezhet ügyintézést a kormányhivatal feladatkörét érintő ügyekben.
15
Ügyfélbarát szolgáltatások bevezetése
A megyeszékhely okmányirodájának hosszított nyitva tartása a hét minden munkanapján (7-19 h) A többi okmányiroda ügyfélfogadási idejének jelentős növelése pl.: Ajka > 37 óra Pápa ,5 -> 42,5 óra Tapolca > 32 óra Hatósági munka: szolgáltató típusú közigazgatás Romareferensek foglalkoztatása (Várpalota, Pápa)
16
KORMÁNYABLAKOK MÚLTJA Az ún
KORMÁNYABLAKOK MÚLTJA Az ún. első generációs kormányablak működési tapasztalatai A közigazgatási reformfolyamat egyik első lépcsőfoka a kormányhivatalok felállításával párhuzamosan 29 kormányablak elindulása volt. A január 3-i indulás óta közel ügyfél fordult meg a július 28-án megszűnt, Óvári Ferenc utcai Kormányablaknál. 3 ablak – 10 munkatárs Leggyakoribb ügyfajták: - utazási költségtérítés (51 %) - ügyfélkapu létesítés (6 %) - családtámogatási eljárások (5 %) Ügyfélfogadási idő: 8-20 óra Az ügyfelek 63 %-a 8-12 óra között, 37 %-a óra között érkezett.
17
Az ún. első generációs kormányablak működési tapasztalatai
A munkatársak leterheltsége az országos átlag feletti: az egy munkaállomásra jutó éves átlagos ügyfélszám évben 3282 fő, évben 3037 fő volt. Az ügyfél-elégedettség a kitöltött kérdőívek alapján megközelíti a 100%-ot, ami szintén felette áll az országos átlagnak. Az akadálymentesített, jól megközelíthető épületben az ügyfelek várakozására szolgáló térben az írópult és az Alaptörvény asztala, valamint gyermek játszósarok is kialakításra került. Az ügyfelek várakozási ideje átlagosan nem volt több, mint 0-5 perc. A hatékony feladatellátás érdekében szoros együttműködést alakítottak ki a Kormányhivatal összes szervezeti egységével.
18
KORMÁNYABLAKOK JELENE ÉS JÖVŐJE Az ún
KORMÁNYABLAKOK JELENE ÉS JÖVŐJE Az ún. második generációs kormányablakok Veszprém megyében várhatóan 12 településen nyílik Kormányablak Eddig a működést megkezdő kormányablakok: 2014. február 4-én Balatonfűzfőn 2014. március 24-én Balatonfüreden 2014. június 10-én Herenden 2014. július 28-án Veszprémben 2013-ban 227 fő kormányablak ügyintéző képzésének lezárása KAB II. körös kiválasztás októberében 33 fő részvételével (32 fő kormányhivatali, 1 fő külsős) 2014-ben folyamatban lévő képzés 22 fő részére (Záróvizsga: október 22.)
19
Az ún. második generációs kormányablakok
Ezen kormányablakokban már az okmányirodai feladatokat is ellátják a kollégák, így már 265 ügyet lehet intézni pl.: anyasági támogatásokkal kapcsolatok kérelmek utazási költségtérítés iránti kérelem állampolgársági, honosítás iránti kérelem családi pótlék igénylése papír alapú hiteles tulajdonilap-másolat és a hiteles térképmásolat kiadása az ingatlan-nyilvántartás adatbázisából felvilágosítás és segítségnyújtás az ÉTDR kapcsán ügyfélkapu regisztráció, stb. Az ügykörök száma a jövőben folyamatosan bővülni fog.
20
Az új Veszprémi Járási Hivatal és Kormányablak
egyszerre 13 ügyfél fogadására alkalmas 21. század technikai követelményeinek megfelelő informatikai és infokommunikációs eszközökkel felszerelt teljesen akadálymentesített, külön munkaállomás a mozgássérült ügyfelek részére ingyenes WIFI hálózat felkészült, barátságos ügyintézők az illetékek, díjak megfizetésére helyben bankkártyával, készpénzzel óráig a postán, valamint óra után helyben van lehetőség.
21
A 2014. évben nyílt ún. második generációs kormányablakokkal kapcsolatos tapasztalatok
Létszám a 4 Kormányablakban: 51 fő Az ügyfelek többsége esetében - a várakozási idő kevesebb, mint 5 perc az ügyintézési idő kevesebb, mint 15 perc Az ügyfelek részéről pozitív visszajelzések érkeznek az ügyintézők felkészültségét, az ügyintézés színvonalát, valamint a kormányablakok elhelyezését, kialakítását illetően egyaránt.
22
A Veszprém Megyei Államigazgatási Kollégium Ügyfélszolgálati munkacsoportja
Tagjai: - járási hivatalvezetők, - ügyfélszolgálattal rendelkező szakigazgatási szerv vezetők, - hatósági főosztályvezető Célja: az ügyfélszolgálati tevékenység koordinálása, az ügyfél-elégedettség növelése a Jó Állam kormányzati céljainak elérése érdekében, közreműködés a szolgáltató közigazgatás megvalósításában. Feladatai: ügyfélszolgálatok szakmai működésének támogatása, feladataik összehangolásának elősegítése, a működési tapasztalatok megosztása, az ügyfélszolgálatok szakmai tevékenységére vonatkozó jogszabályok nyomon követése, esetlegesen módosítások kezdeményezése, egységes és színvonalas jogalkalmazási gyakorlat megvalósításának elősegítése, az ügyfélforgalom alakulásának, az ügyfél-elégedettségnek a kontrollálása, elemzése, stb.
23
Hivatalok 2012. december 31-ig
Helyi önkormányzati hivatali struktúra átalakítása Hivatalok március 1-jétől Hivatalok december 31-ig 36 polgármesteri hivatal 64 körjegyzőség 10 polgármesteri hivatal 48 közös önkormányzati hivatal
24
Hivatalokat alkotó önkormányzatok száma
25
A törvényességi felügyeleti munka a számok tükrében
ig Törvényességi felhívások 28 db 141 db 462 db 317 db Törvényességi felügyeleti bírságok 2 db 10 db 21 db
26
Az önkormányzatokkal történő kapcsolattartás módja a VEMKH Törvényességi Felügyeleti Főosztályának közreműködésével folyamatos szakmai segítségnyújtás helyi önkormányzatok képviselőivel egyeztető megbeszélés, dokumentum-tervezetek vizsgálata jegyzői értekezletek tartása: összevont (5 db/év) és szakmai konzultáció járásonként (4 db/év) a megvalósítás folyamatának törvényességi vizsgálata a szervezeti struktúra működésének figyelemmel kísérése, a tapasztalatok összegzése
27
„Az állam attól tekinthető jónak, hogy az egyének, közösségek és vállalkozások igényeit a közjó érdekében és keretei között, a legmegfelelőbb módon szolgálja.” (Magyary Zoltán program MP 12.0)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.