Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive."— Előadás másolata:

1 Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive Society – Well-being – Participation Kodolányi János Főiskola – 2014. április 9.

2 Dr. Hűvös Éva 1942-2014

3 Fogalmi fordítási pontosság szükségessége Inclusive Society esetében téves kapcsolások: befogadó társadalom, társadalmi befogadás Eredetiben fontos definíciós elemek: - jog- és egyenlőség, intézményekkel, - interakió a társadalmi tagok között Negatív példa az empowerment magyarítása: - Jogokkal való felruházás - Képessé tétel Befogadó társadalomhoz lásd még Szűcs Jenőnél: mikor kit tekintettek a nemzet részének – valójában mindenki mást nem. A szociális szakma által kezelt kérdések nyelvi vetületeihez lásd Szalay, Ferge, Sen több művét! Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez

4 Social work – „társadalmi munka” lépcsőfokai Mentés, áldozatok gondozása – oki kezelés – prevenció – jóléti szolgáltatások Változó társadalomban változó szociális szakma (szociális munka, szociálpedagógia, szociálpolitika, ifjúsági munka, közösségi és civil…) – nem feltétlenül evoluciós állomásai Humán ökorendszer ténylegesen egyre szélesebb regiszterein dolgozik a szociális szakma. Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez

5 Önkéntes segítő gyakorlat Kiinduló tapasztalat: A terepgyakorlatot teljesítő hallgatók képe a társszakmák gyakorlóiról és a társadalmi partnerekről. Hol és mi lehet ebben a szociális munka tanszék szerepe? Gyakorlati megvalósítás 2004 óta: Szociális munkás szakos hallgatók első gyakorlatának, a „laikus gyakorlatnak” a felvehetővé tétele más szakos hallgatók előtt. A heti 3 óra gyakorlat kéthetente két órában megtartott gyakorlatkövető szemináriuma megtartásába szociális munkás szakos hallgatók bevonása csoportos projektgyakorlat vagy közösségi és csoportmunka-gyakorlat vagy önkéntes tevékenység (differenciáló oktatás) keretében. Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez

6

7

8

9

10

11

12 A szociális szakma és annak oktatásának lehetséges társadalmi hozzájárulásai (ösztönzések és támogatások) a közösségi szolgálaton keresztül I.: ‒ a LLL mint életelv és benne a nem formális, tapasztalati, közösségi tanulás jelentősége megértése, ezekben saját élmény, tapasztalat szerzése, ‒ saját tanulási szükségletek meghatározása, kifejezése, érvényesítése, ‒ megállapodás tanulása: érintettek szükségleteinek, lehetőségeinek megtalálása, mindenkinek előnyös (legalább elfogadható) tartalmak és formák megtalálása, a megállapodás aktusa, értékelés, módosítás, ‒ nem ismert társadalmi csoportokkal való együttműködés, ‒ az önismeret legmagasabb foka: saját gyakorlati cselekvés reflektálása, tudatosítása, formálása, Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez

13 A szociális szakma és annak oktatásának lehetséges társadalmi hozzájárulásai (ösztönzések és támogatások) a közösségi szolgálaton keresztül II.: ‒ jogi ismeretek, jogtudatosság fejlődése: emberi, állampolgári, politikai, ellátotti jogok, ezek érvényesítési területei, intézményei, garanciái, ‒ a Berlin által negatív és pozitív szabadság meghatározott szabadságok megértése, az állampolgári aktivitás melletti elköteleződés, ‒ társadalmi és etikai absztrakció kompetenciáinak fejlődése, ‒ a szociális szakma ismeretanyagainak terjesztése a széles nagyközönség körében - kitüntetetten a terepképzés is, ‒ a szükségletek nem pénzalapú kielégítési lehetőségeinek megtapasztalása, a tevékenység végzésében önmagában rejlő jutalom, öröm átélése, tudatosítása, újra átélésének vágyása. Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez

14 A szociális szakma és annak oktatásának lehetséges társadalmi hozzájárulásai (ösztönzések és támogatások) a közösségi szolgálaton keresztül III.: A társadalom kiszabadítása a hatalmi szempontok által determinált és csapdában tartott politika rabságából: a társadalom valóságos kérdéseinek társadalmi meggondolása, megvitatása, függetlenül a politikai hatalmi kérdésektől. T. L.: 25 év alatt nem ajánlott – Népszabadság, 2014. 04. 03. 12. oldal Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez

15 Köszönöm a figyelmet! tlaszlo@sze.hu


Letölteni ppt "Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive."

Hasonló előadás


Google Hirdetések