Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A Neumann-elvű gépek A Neumann elvek:
A számítógép legyen teljesen elektronikus Kettes számrendszert használjon Adatok és programok egy belső tárban, a memóriában legyenek A számítógép legyen univerzális Thuring-féle gép (kövesse ezt a matematikai modellt)
2
Géptípusok Szuperszámítógépek, Mainframe számítógépek, kisszámítógépek, mikroszámítógépek: Zseb- és asztali számológépek, programozható zsebszámológépek, fordító automaták, vezérlő berendezések, szabadon programozható mikroszámítógépek: Szövegautomaták, személyi számítógépek: Otthoni számítógépek Laptopok Palmtopok
3
Működés Gépműködés: programfutás,
Logikai áramkörökben logikai műveletek hajtódnak végre Adatok és utasítások kódjai = bináris kódok, egyszerű megvalósítás kettes számrendszer = kétféle jel = igen V nem = folyik áram V nem folyik áram A gép fő részei: Központi feldolgozó egység CPU főtár = operatív tár = memória = RAM Be- és kiviteli egység = Input/Output System
4
A RAM = főtár szerepe -Tetszőleges tárolórekesze írható és olvasható
-Tartalmazza a programot és adatot is ugyanolyan formában = bináris kódban 1 bit = Binary Unit= 0 v 1 -Tetszőleges tárolórekesze írható és olvasható -Előnyei: utasítások, adatok elérése elektronikus sebességgel történik -A program futása közben módosíthatja is önmagát (káros is lehet pl.: Windows) -Adatok, és programok elkülönítve tárolódnak (adatszegmens, kódszegmens)
5
A CPU = központi feldolgozó egység = processzor szerepe:
Három speciális tárolórekeszt tartalmaz: Az utasításmutatót: ez a soron következő utasítás címét tartalmazza Az utasításregisztert: amelyben a végrehajtás alatt álló utasítás kódja van Az állapotregisztert: a végrehajtott utasítás eredményéről ad visszajelzést
6
A lokalitási elv A Neumann-elvű gépek azon tulajdonsága, hogy a program egymásra következő utasításai legtöbbször a főtárban egymás mellett lesznek, lokalitási elvnek nevezzük. Ennek a sorrendnek a megbontását ugró-, vagy vezérlésátadó utasításokkal lehet elérni. Nagygép: db CPU = processzor Személyi számítógép: 1db CPU = 1 processzor
7
A személyi számítógép felépítése
A gépház: normál, baby = mini torony, ATX, amely minden elemet tartalmaz, az ezen kívüli egységeket külső perifériáknak nevezzük A tápegység: transzformátor 220V-ról transzformál le törpefeszültségre, majd egyenirányít Az alaplap: tartalmazza a processzort, melynek jellemzője a frekvencia 1-2 GHz A gombakkumulátort, a memóriákat(=RAM és ROM), és kártyahelyek vannak rajta Kártyafajták: video=monitor illesztő kártya, hálózati kártya, hangkártya, TV-kártya, grafikus kártya(játékok) A házban található további részek: belső perifériák: CD, DVD olvasó(/író), háttértárak: mágneses: flopi, winchester, optikai: CD, DVD, elektronikus: Pen Drive, flash Drive Illesztő egységek: csatlakozó felületek belső és külső egységekhez = portok: USB, soros, párhuzamos, PS2 Az egységeket összekötő vezetékek = buszok: cím busz, adat busz, vezérlő busz
8
Az alaplap
9
A gépház
10
Gépházfajták Normál Torony Normál ATX
11
Processzorok PentiumIII hűtéssel
12
Kártyák videokártya hálózati kártya PCI-os monitorkártya
PCI-os hangkártya
13
Maxtor típusú winchester
Háttértárak Maxtor típusú winchester
14
Memóriák 64MB SD RAM 512MB DDR2 RAM 512 MB SD RAM Vissza a vázlathoz
15
Csatlakozások eszközei
Belső tápfesz. csatlakozó IDE-kábel Busz csatlakozók lebegő aljzat dugvilla
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.