Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGizella Veresné Megváltozta több, mint 10 éve
1
1. 1.A helyi tervezés lehetőségei A helyi tanterv megalkotásához különösen az alábbi szabályzókra kell tekintettel lennünk: Közoktatási törvény (különösen a 19., 39., 48., 52., 53. 70. §-ok) Nemzeti alaptanterv: A műveltségi területek oktatásának közös követelményei A NAT és az életkori jellemzők Kerettantervek Az iskola alapító okirata
2
A fenntartó oktatás-fejlesztési terve Az iskola nevelőtestülete által elfogadott és a fenntartó által jóváhagyott – jelenleg még hatályban lévő – pedagógiai program A szülők, diákok elvárásai Az intézmény adottságai A pedagógusok szakmai törekvései Az iskola kapcsolatrendszere, együttműködési lehetőségei
3
2. Az iskolák lehetőségei a környezeti nevelés tantervi tervezésében: A kerettantervi tartalmak kiegészítése a környezetre vonatkozó helyi tananyaggal; a szabadon tervezhető időkeret terhére önálló környezeti tartalmú tantárgy megszervezése; olyan integrált tantárgy létrehozása, mely az összevonás révén erősíti az egészleges szemlélet kialakulását; az osztályfőnöki órák témái között az ember és környezete kapcsolatára vonatkozók megtervezése;
4
A tantervi modulok környezeti szemléletű megvalósítása; Külön eljárás során engedélyezett önálló környezeti nevelési szemléletű tantárgyi tanterv, iskolai program szerinti tanítás; A hagyományos tanórai foglalkozásoktól eltérő, környezethez illeszkedő tanulásszervezési módok kialakítása (pl.: erdei iskola, témanap, múzeumi, állatkerti órák); Cselekedtető módszerek alkalmazása, amelyek segítik a tanulók együttműködő tanulását, és örömteli megismerést kínálnak;
5
3. A tervek tartalma KerettantervHelyi tanterv Tantárgyi program (tanmenet) Fejlesztési követelmények Fejlesztési programTanulócsoportra, szükség esetén egyénre szabható fejlesztési terv Témakörök, tartalmak-Konkrét tananyag kerettantervből levezethető -helyben kiegészített Tanítási egységek tananyaga Belépő tevékenység- formák Alkalmazott tevékenységfor- mák Óratípus, alkalmazott módszerek
6
4. Ajánlott együttműködő tanulási módszerek Páros és csoportos véleményformálás. Témához kapcsolódó tanult ismeretek csoportos visszakeresése, koncentrálása. Szövegértelmezés, lényegkiemelés és annak megvitatása. Kulcsszó, kulcsmondat, kulcsesemény, kulcsfolyamat keresése, értelmezése. Jegyzetek, feladatmegoldások összehasonlítása, elemzése. Új ismerethez kapcsolódó kérdések megfogalmazása csoportosan. Információrögzítés együttműködéssel. Esszé kidolgozása csoportosan (ötletgyűjtő, kidolgozó, véleményező feladatok munkamegosztással).
7
Tesztkészítés, tesztértékelés. Problémamegoldó gyakorlat ötletrohammal, értékeléssel. Adatgyűjtés, feldolgozás, kiselőadás tartása társas munkamegosztásban. Fogalmak, jelenségek kollektív definiálása, tisztázása. Írásbeli értekezések, vitairatok, készítése, vélemények, beadványok, javaslatok megfogalmazása és értelmezése csoportos munkában. Vélemények, gondolatok társítása posztereken. Könyvtári, kutatás, „cédulázás”, adatbázis kezelés, adatfeldolgozás. Egy téma különböző megközelítésű és nézőpontú feldolgozása. Adott témák körüljárása csoportosan.
8
5. A környezeti nevelés sajátos értékelési formái A pedagógusok felkészülését hassa át az együttműködésre törekvés. Törekedjenek fenntartani az egyensúlyt a személyiség szabadsága és a munkavégzés rendje között. Tanulóik számára jól szervezett tevékenységek során biztosítanak sokoldalú, személyes tapasztalatszerzési lehetőséget és kommunikációs helyzetet. Adjanak alkalmat az önálló elemzés, szabály, sejtés tanulói megfogalmazásának. Segítsék a szabály, összefüggés, megállapítás napi élethelyzetekben megjelenő példáinak és a szükségszerűségek felismerését.
9
Tanulmányozható és élményt nyújtson. Szervezzék meg az egyéni és kooperatív tanulás formáit, biztosítsák a differenciálás lehetőségeit a képességek fejlesztésének folyamatában. A rendszerszemléletű gondolkodás kialakulását célozza meg. A tevékenységek szervezése és koordinálása során biztosítsák: -a tanulói kíváncsiság megőrzését; -az aktivitás fenntartását és megerősítését; -a belső motivációs bázis fejlesztését; -az általános és különleges adottságok felismerését, fejlesztését; -a megismerő és rövid úton célravezető stratégiák felismerését, lehetőségeit;
10
6. Eredményvizsgálatunk egyes tanulók esetében Az iskolai cél- és értékrendszer megvalósulására, A szociális képességek alakulására, A beállítódások és értékorientáció fejlődésére, A csoporthelyzet megismerésére, A konfliktuskezelés módjára irányul.
11
7. Osztályközösségek esetében A csoportviszonyok alakulásának, A közvéleménynek, a morális gondolkodásnak, Az informális kapcsolatrendszernek, A tevékenységrendszernek a megismerésére irányul.
12
8. A nevelői követelmények ellenőrzési szabályzatának tartalma A választott módszereink lehetnek: A személyiségjellemzők és a feladatellátás minőségének megfigyelése; Spontán és irányított személyes beszélgetések; Írásos felmérés, illetve kérdőíves vizsgálat; Nevelői teljesítmény és dokumentáció elemzése; A helytállás aktivitásának és minőségének követéses vizsgálata. Drávai Mária
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.