Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaViktor Bakos Megváltozta több, mint 10 éve
1
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI
2
„Úgy érzem egyre fáradtabban rohanok egy mozgólépcsőn, amelyről nem tudom, hogy felfelé megy, vagy lefelé. Lehet, hogy csak azért kell rohannom, hogy egy helyben maradhassak?” /Jakab György/
3
Ellentmondások Az oktatás a folyamatos modernizálódás és korszerűsödés lázában ég, ugyanakkor társadalmi presztizse hanyatlik. A tananyag egyre zsúfoltabb, taníthatatlanabb, a diákok egyre motiválatlanabbak, a pedagógusok reformszkeptikusak. (fásultak) Egyszerre van jelen a régi és a modern, a konzervtudást adó tömegiskola és a mindig változó jövőre felkészítő kompetencia fejlesztő iskola.
4
Jellemző tanulás- tudásszervezési modellek 1. 1. Az általános műveltség elsajátításának modellje: akadémikus, „reneszánsz” típusú tudás átadása,akadémikus, „reneszánsz” típusú tudás átadása, 19. századi tömegoktatási „technológia: tantárgy, tanár, osztály > nagy tömegű ismeret „leadása”, elsajátítása.19. századi tömegoktatási „technológia: tantárgy, tanár, osztály > nagy tömegű ismeret „leadása”, elsajátítása.
5
Jellemző tanulás- tudásszervezési modellek 2. 2. A szakértelem elsajátításának modellje Az előző korrekciója: az iskola célja változatlanul az általános műveltség megalapozása, de ez már kiegészül készség- és képességfejlesztő célokkal, feladatokkal, követelményekkel.Az előző korrekciója: az iskola célja változatlanul az általános műveltség megalapozása, de ez már kiegészül készség- és képességfejlesztő célokkal, feladatokkal, követelményekkel.
6
Jellemző tanulás- tudásszervezési modellek 3. 3. Az általános készségek (kompetenciák) elsajátításának modellje Nem a „hagyományos” (európai) általános műveltséget, annak átadását tekinti elsődleges feladatának.Nem a „hagyományos” (európai) általános műveltséget, annak átadását tekinti elsődleges feladatának. Célja: az általános készségfejlesztés, a gyakorlati életvezetés szempontjából fontos ismeretek átadása > amerikanizálódás veszélye.Célja: az általános készségfejlesztés, a gyakorlati életvezetés szempontjából fontos ismeretek átadása > amerikanizálódás veszélye.
7
Mi a kompetencia? „Az a képességünk és hajlandóságunk, hogy a bennünk lévő tudást (ismereteket, készségeket és attitűdbeli jellemzőket) sikeres problémamegoldó cselekvéssé alakítsuk.” (Halász Gábor)
8
Kompetencia alapú nevelés, oktatás Előzménye a képességfejlesztés (lásd: ÉKP). A kompetens ember képes valamire és egyúttal elkötelezett a cselekvésre, felelősnek érzi magát a saját cselekvésében és cselekvő helyzetbe akarja magát hozni.
9
Az oktatási intézmények célja: kialakítani az előre nem látható helyzetekben való aktív cselekvőképességet a tanulókban
10
Az Európa Parlament és Tanács ajánlásai (2000, Lisszabon) Anyanyelven folytatott kommunikáció Idegen nyelveken folytatott kommunikáció Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén Digitális kompetencia A tanulás (meg)tanulása Interperszonális, interkultúrális, szociális és állampolgári kompetencia Vállalkozói kompetencia Kulturális kifejezőkészség
11
A projekt felépítése, logikája, adatai NFT I. HEFOP 3.1. intézkedés 3.1.4. pályázati kiírás Kistérségi lefedettség, sokféleség Jelentkezéses alapon (29 település, 60 intézmény, 300 fő) NFT II.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.