Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
DIFFERENCIÁLÓ PEDAGÓGIA
2009. március 28.
2
A gyermek lelki szükségletei
3
A gyermek alapvető lelki szükségletei:
az érzelmi védettség és a biztonság, új tapasztalatok szerzése: a külvilág és önmaga felfedezése, önállóság, a felnőttől való függőség csökkentése (a szabadság) , elismerés, megerősítés, belső állapot spontán kifejezése, önmaga és a mások iránt érzett felelősség.
4
Miért alkalmas az óvoda a gyermek igényeinek kielégítésére?
szociálisan és etikailag strukturált környezet, amely a gyermek számára: megfelelő fizikai teret nyújt képességeinek kimunkálására, lehetőséget ad a barátkozásra hasonló korú gyermekekkel, kevésbé terhelő érzelmi klímája, mint az otthon ráirányuló figyelem, az állandó központi szerep.
5
Az óvodapedagógus feladatai a gyermek lelki szükségleteinek kielégítésében:
átveszi az anya néhány vonását és kötelességét anélkül, hogy anyai érzelmi köteléket építene ki; gazdagítja és szilárdítja a kisgyermek személyes kapcsolatát a családdal; segít az anyának felfedezni saját anyai képességeit; előmozdítja az óvoda és otthon közötti kétoldalú kapcsolatot;
6
Az óvodapedagógus feladatai a gyermek lelki szükségleteinek kielégítésében (folyt.):
segít a gyermeknek abban, hogy feldolgozza a fejlődésével járó pszichés problémákat; támasza a gyermeknek, de határozott követelései is vannak; teret ad a képességek természetes fejlődésének; az egyes tartalmakat változatos tevékenységekben közvetíti. (Winnicott, 2000)
7
A gyermek testi szükségletei
8
Alvás Az alvás biológiai funkciója helyreállítás, regenerálódás;
megelőzés; energia megtakarítás. Alvás alatt egyes élettani folyamatok lelassulnak (szívritmus, kiválasztás, vérnyomás), csökken a testhőmérséklet, az agy anyagcseréje szintén (energiát spórol a szervezet) mások intenzívebbé válnak: növekedési hormon, egyes gyógyulási folyamatok.
9
Alvászavarok inverz alvó – csecsemőkorban nehezen elalvó
alvajárás (szomnanbulizmus) krónikus álmatlanság (inszomnia) éjszakai felriadás (pavor nocturnus) lidérces álom
10
Az óvodapedagógus feladatai
Az alvás higiénéjének megteremtése. Elcsendesedés biztosítása, az aktív tevékenység csökkentése. Egyéni különbségek tiszteletben tartása: - alvásigény - elalvási rituálék - alvási szokások
11
Táplálkozási zavarok gyarapodási kudarc – csecsemőkorban
táplálék visszautasítása kóros hányás kóros gyermekkori elhízás (obezitás) az étel elutasítása (anorexia nervoza) időszakos falási roham (bulímia)
12
Nevelési alapelvek a táplálkozás során
A gyermek akkor egyen, amikor éhes (a szükséglet akkor elégüljön ki, ha megjelent a nélkülözés). A gyermeknek igazodnia kell a közösség étkezési szokásaihoz. Étkezések között ne legyen nass! Szabad nem szeretni bizonyos ételeket. (Ranschburg, 1998)
13
Nevelési hibák erőszak: a jóból kényszert csinál – Muszáj megenni!
manipulálás: a dolog másról szól, mint ami – Repül a … érzelmi zsarolás: a gyerek a központ – Egyél a kedvemért!
14
A szobatisztaság 18- 24. hó – a szobatisztaság kezdetei Feltételei:
a hólyagzáró izmok fejlettsége, saját testi folyamataira irányuló figyelem, a záróizmok akaratlagos működtetése, az utánzás igénye, a beszéd megjelenése, jellemzője: nem jár együtt stabil és folyamatos teljesítménnyel.
15
Kiválasztási zavarok bevizelés (enurézia) nappali (enurézia diurna)
éjszakai (enurézia nocturna) a széklet visszatartásának problémája (enkoprézis) manipulatív szennyezés krónikus hasmenés krónikus székrekedés
16
Az óvodapedagógus feladatai
A gyermek megóvása a szégyentől és a csúfolódástól. Szakember segítsége, közvetítése a szülő felé.
17
Mozgás eltéri egyéni igények: mozgás mennyisége mozgásfajta
terhelhetőség cél: mozgásigény kielégítése, mozgás megszerettetése, mozgásképesség fejlesztése, esztétikus mozgás elősegítése, szervezet egészségének megőrzése és edzése
18
A mozgás feltételei és alkalmai
feltételek: mozgáslehetőség biztosítása (hely, idő, eszköz) gyermeki igények figyelembe vétele alkalmai: mindennapi testnevelés udvari levegőzés testnevelés
19
Ajánlott irodalom Ranschburg Jenő (1998):
Pszichológiai rendellenessége gyermekkorban. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Winnicott, Donald Woods (2000): Kisgyermek, család, külvilág. Animula Kiadó, Budapest.
20
Minden emberi lénynek meg kell tanulni befelé „együttműködnie" ösztönkésztetéseivel, ki kell fejleszteni a létezésnek, az élet vitelének egy saját, személyes módját, mellyel megbirkózhat ezen késztetéseivel a világnak ama szegletében, amely számára adatott. (Winnicott, 2000)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.