Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tanulószerződéssel a munka világában Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés Budapest 2006. július 19 Dr. Szilágyi János MKIK képzési igazgató.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tanulószerződéssel a munka világában Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés Budapest 2006. július 19 Dr. Szilágyi János MKIK képzési igazgató."— Előadás másolata:

1 Tanulószerződéssel a munka világában Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés Budapest 2006. július 19 Dr. Szilágyi János MKIK képzési igazgató

2 A tanulószerződés intézményrendszere  A képzés költségeit a gazdaság vállalja állami támogatások igénybevételével  Tanulói munkabér, mint a tanulói teljesítmény elismerése és pénzügyi támogatás  A tanulók munkaerő-piaci elhelyezkedési esélyei jobbak, szakképzés vonzereje, munka világába történő átmenet  Önszabályozó mechanizmus, amely a munkaerő – piaci igényeket közvetíti a szakképző iskolák felé  Hosszú távú elkötelezettség  A tanuló mint potenciális munkaerő, munkaviszony jellegű kapcsolat: munka világa, foglakoztatási rendszerbe beemelés  A piaci kihívásokhoz és a technológiai változásokhoz gyorsan alkalmazkodó gyakorlati képzés

3 Fő cél: a tanulószerződéses gyakorlati képzés általánossá tétele, a hatékonyság és a minőségi követelmények emelése önálló munkavégzés, munkakultúra, munkafegyelem, gyakorlati használhatóság Rész célok: A szakképzési iskolákkal és gazdálkodó szervezetekkel a tanulószerződés jogi intézményének megismertetése, a benne rejlő lehetőségek bemutatása A tanuló, a szülő, a gazdaság érdeke, hogy a speciális képzés a gazdálkodónál legyen Javítani kell az egységes szakmai követelményeken alapuló oktatás szervezettségét és eredményességét: gyakorlati szintvizsga Célrendszer

4 A problémák fontossági sorrendje (MKIK GVI felmérés alapján) Hiányosságok- problémák OKJ szakképzettséggel Főiskolai végzettek Egyetemi végzettek Érettségi nélkülÉrettségivel Önálló munkavégzés képességének hiánya 1. 2. Gyenge szakmai gyakorlati jártasság 2. 4. Munkafegyelmi problémák 3.3-4.7. Munkakultúra hiányosságai általában 4.3-4.5-6.6. Gyenge szakmai elméleti alapok 5.5-6.9. Rossz együttműködési készség 6.7.8. Gazdasági ismeretek hiánya 11. 5-6.5. Számítógépes ismeretek hiánya 12.5-6.3.2. Idegennyelv-tudás hiánya 13.8.1.

5

6 A tanulószerződés expanzióját nehezítő tényezők  A jogi szabályozás, finanszírozás: pozitív diszkrimináció akik képeznek  Tanulóképzés és felnőttképzés szinergikus hatásának megteremtése  Gazdálkodó szervezetekre háruló megnövekedett adminisztratív terhek: (TB, juttatások, elszámolások-visszaigénylések, eü. törzslap stb. )  A második szakma ingyenessége hiányszakmákban: ne fűnyíró elv legyen Megoldási módok  gyakorlati képzést végzőknél a 20%-os adójellegű befizetés eltörlése, a többieknél ennek felemelése  Iskolai tanműhelyek jövője: szakmai és pálya orientáció szakmai-elméleti alapozó képzés: 40%-os arány, NAT kerettanterv munkahelyi gyakorlatra felkészítés, TISZK-ek szerepe: üzemek feletti  Előszerződés, három hónapos próbaidő, gyakornoki rendszer bevezetése  Tanulószerződés bevezetése a felnőttképzésben, 23 éves életkorhatár  Kiegészítő képzés aránya: 15% felett csak együttműködési megállapodás

7 A gazdálkodók érdekeltségének növelése Adminisztrációs költségekre tanulónként 3000 Ft/fő/hó/képzőhely szakképzési alap terhére elszámolható juttatás Tanulószerződéseknél a félévente kötelező 10%-os emelés eltörlése Tanulószerződésenként évente a minimálbér 20%-a szakképzési alapterhére elszámolható szerszám és anyagköltség, hiány- szakmákban 40% 100% Átalány díjas elszámolás növelése (jelenleg a minimálbér 150%-a) 150 fő tanulószerződéstől már 1%-feletti „visszaigényelhetőség” Hiányszakmáknál 70% tanulói juttatás helyett: minimálbér 100% Adóalap csökkentés: tanulónként/havonta, min. bér 24%, ill. 12%-a

8 Segítőszándékú tanácsadás és ellenőrzés célja hogy: a szakképzési törvényben előírt dokumentumokkal minden gazdálkodó szervezet rendelkezzen és azokat naprakészen vezesse: tanulószerződés, díjazás kifizetési jegyzéke, felelősségbiztosítás, munkaruha és védőfelszerelések számlái, étkezési bizonylatok, munkavédelmi napló, tanulói munkanapló, foglalkozási napló, gyakorlati oktatás központi programja, eszközjegyzék, gyakorlati oktatás helyi programja (csak csoportos képzés esetén), szakmai és vizsgáztatási követelmények; egészségügyi törzslap Tanulószerződéssel kapcsolatos joganyag összeállítása és népszerűsítő, ismeretterjesztő szóróanyagok sokszorosítása: „Röviden a tanulószerződésről”, „Amit a gyakorlati képzőhelyekre vonatkozó törvényi előírásokról tudni kell”, „Felhasználás lehetőségei” Konkrét feladatok

9

10

11 A tanulószerződések száma a gazdálkodó szervezetek nagyságrendje szerint KisvállalkozóKözépvállalkozóNagyvállalkozó Vállalk. Száma Tanulósz. száma Vállalk. száma Tanulósz. száma Vállalk. száma Tanulósz. száma 34331148229331212596791 Összes tanulószerződés21394 Összes vállalkozás3985

12

13

14

15

16

17

18

19

20 11 420 tanuló vizsgaeredményei 2005/2006-os tanévben 16 OKJ szakmában

21 Köszönöm a figyelmet szilagyi.janos@mkik.hu

22

23

24 Direkt haszonIndirekt haszon Bevételek(alkalomszerű)  Kézzelfogható termelési teljesítmény, amelyet a „vevő” megfizet  A személyi költségek csökkentése  A bér- és fizetési struktúra stabilizálása  Egyéb teljesítmények  A betanítási költségek megspórolása  Produktív együttműködés a szakrészlegben, amelyeket kalkulálva értékelnek  Munkába állás során keletkező hibás döntések és a velejáró költségek minimalizálása  A fluktuációs költségek csökkentése  A vállalatról alkotott pozitív kép erősítése A szakképzés haszna, mint megtérülő beruházás

25


Letölteni ppt "Tanulószerződéssel a munka világában Versenyképes gazdaság, versenyképes szakképzés Budapest 2006. július 19 Dr. Szilágyi János MKIK képzési igazgató."

Hasonló előadás


Google Hirdetések