Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Kompetencia alapú oktatás
Történelem tantárgy
2
A részletes vizsgakövetelmény bevezetője az alábbi célkitűzéseket fogalmazta meg:
· Korszerű történelmi műveltséggel ma az rendelkezik, aki gazdag és sokrétű ismeretanyag birtokában van, gondolatait képes mind szóban, mind írásban árnyaltan kifejezni, szemléletét a nyitottság, a problémaérzékenység jellemzi, aki ugyanakkor tisztában van a múlt rekonstruálásának objektív és szubjektív korlátaival. · A középiskolai történelemtanítás akkor tekinthető eredményesnek, ha a tartalmak elsajátításával párhuzamosan megtörténik a történelmi megismeréshez szükséges készségek kialakítása. Az általános vizsgakövetelményekben megfogalmazottak szerint a történelem érettségi vizsga azt hivatott mérni, hogy „a vizsgázó · rendelkezik-e a történeti gondolkodás kialakulásához szükséges alapokkal, · birtokában van-e az alapvető történelmi tényeknek, · tudja-e használni a történelmi fogalmakat, a szaknyelvet, · képes-e ismereteit szóban és írásban előadni, · elsajátította-e azokat a képességeket és ismereteket, amelyekkel a történelmi eseményeket és jelenségeket értelmezni tudja, · képes-e a történelmi forrásokat – legyenek akár eredeti, akár a múltról szóló feldolgozások – elemezni és értelmezni; a múlt emberének életét reálisan elképzelni, · tudja-e értelmezni a jelenkor társadalmi jelenségeit, · képes-e az érvekkel alátámasztott, árnyalt és tényszerű történelmi értékeléseket előnyben részesíteni a leegyszerűsítő véleményekkel szemben.”
3
A történelem tantárgy helyzete
Kötelező érettségi tantárgy Érettségi feladattípusok: Írásban: - Rövid választ igénylő tesztfeladatok (12) Összefüggő, magyarázatokkal ellátott esszé fogalmazások (2+1) Szóban: 1 húzott téma önálló kifejtése, bemutatása
4
Az ismeretátadás, a képességfejlesztés és a normaközvetítés „hármasának” belső egyensúlya
meghatározó legyen a képességjellegű követelmények (kompetenciák) szerepe a tanítási folyamatban és a vizsgán, érvényesülhessen a nevelési-oktatási folyamatban a nemzeti és európai azonosságtudat, a humanista és demokratikus értékrend, az eseménytörténeti ismeretek mellett több figyelmet kapjanak a társadalmi, gazdasági és kulturális folyamatok, illetve azok a tartalmak, amelyek az egyes korszakok komplex, életszerű bemutatásához szükségesek, nagyobb súllyal szerepeljenek azok a konkrét történelmi tartalmak és elemzési szempontok, amelyek a jelen világának megértéséhez szükségesek, illetve kedvező megvalósítási feltételeket biztosítson – a központi igényeken túl – a helyi szakmai önállóságból adódó lehetőségeknek.
5
A képességjellegű követelmények (kompetenciák)
nyelvi kultúra, kommunikáció, értő olvasás, érvelés, szövegalkotás, információk kezelése, probléma-felismerés, problémamegoldó gondolkodás, logikai kapcsolatok felismerése, modellalkotás, önkifejező képesség, széles körű alkalmazási képességek.
6
Értékelések szempontjai
Tájékozódás térben és időben Szaknyelv alkalmazása Feladatmegértése Források használata Eseményeket alakító tényezők feltárása Nyelvhelyesség, megszerkesztettség
7
A konkrét tartalmak, lexikális ismeretek csökkentése
„A középszintű érettségi vizsgán a számon kérhető évszámok, személyek, topográfiai adatok és fogalmak megegyeznek az alap- és középfokú történelem kerettantervek évszámokra, személyekre, topográfiai adataira és fogalmaira vonatkozó – az adott témakörhöz rendelhető – tantárgyi követelményeivel. Az emelt szintű érettségi vizsga egyszerű, rövid választ igénylő feladatainak megoldásához szükséges részletes követelményeket a történelem kerettanterveknek az évszámokra, személyekre, topográfiára és fogalmakra vonatkozó részei tartalmazzák. Az emelt szintű érettségi vizsga írásbeli részének szöveges (kifejtendő) feladatai és szóbeli tételei megoldásához szükséges nevek, fogalmak stb. körét a kerettantervek és a vizsgakövetelmények az adott témaköröknél példák segítségével jelzik.”
8
Órakeretek Heti óraszámok 9-10- 11.évfolyamokon 2 óra/hét = 74 óra/év
12. évfolyamon 3 óra/hét = 96 óra /év Nincs csoportbontás: fő/ osztály
9
Érintett osztályok történelem tantárgyból 9.Éger, 9.Fagyal és 10.D
Kompetenciaalapú oktatás: történelem tantárgyból 9.Éger, 9.Fagyal és 10.D szakközépiskolai osztályokban Bemeneti mérés eredményei: Fővárosi átlaggal megegyező eredmények Fejlesztendő terület a lexikai tudás Emlékszik még Ön a Blagovesenyszkij Székesegyházra?
10
Kompetencia-alapú oktatásban rejlő lehetőségek, adottságok a történelem tantárgy számára
Csoportbontások fő/csoport Tantárgyi koncentrációk Önálló munka Gyakorlás
11
Módszertani lehetőségek
Internet - könyvtárhasználat, mint forrás Csoportmunka / önálló munka – tanulók érdeklődése, képességei alapján Differenciált feladatkiosztás Órai kutatómunkák – mozaik tanulás Közös megbeszélés
12
Tömbösített órák adottságai
múzeumlátogatás, filmvetítés, élő helyszínek
13
Kompetenciák fejlesztése
Olvasás, szövegértés Fogalommagyarázat Ábra-, képelemzés Órai tanulás – rövid távú memória Önálló véleményalkotás: érvelés PowerPoint bemutatók készítése – elsajátított ismeretek bemutatása
14
Mózes sosem tudott horgászni:D
15
Technikai vagy kulturális szakadék?
„Ki gépen száll fölébe…” – akinek van otthon számítógépe: Az használja is bátran: profi a stratégiai játékokban, letöltésekben, információ-halászatban, netes kommunikációban. (Nagy-Britannia: net-generáció 800 szó!!!) A megszerzett adatok megformázása, megjelenítése az informatikai tudás (órák) számától függ (10.D órai Pp készítése – 9.Fagyal otthoni Pp vállalásai) Ha nincs otthon internet-előfizetés vagy gép sincs… - nem lehet megtanulni zongorázni zongora nélkül A Net használatának is megvan a maga sajátos logikája
16
Milyen az Ön Hófehérkéje?
Olvasott szöveg Fantázia Szókincs
17
Hátrányai – a termek Kisebb csoport – kisebb terem-
IKTs órát nem vagy csak nehézségek árán lehet tartani Nem lehet benne mozgatni a diákokat
18
Hátrányok – a gyerek feje
Tanulók befogadó-képessége korlátozott: fáradtság a nap végére Sok a megtanulandó tananyag 3-4 lecke/3 hét
19
Tananyag – Idő - Memória
Otthoni tanulás: rapszódikus Nincs „rendszeres” számonkérés, Nincs folyamatos tanulás A hosszú távú memória gyorsan kopik
20
Összegzés Egyéni fejlesztés lehetősége Személyre szabott feladatok
Kevesebb fegyelmezési probléma
21
Javaslatok jövő tanévre
Kompetenciára alkalmas termek kijelölése és elérhető 2 IKTs doboz 2+4 vagy 3+4 órabontás (pl: 2 magyar + 4 történelem majd fordítva), változatosabb lenne a diák napja Terepmunka/ múzeumlátogatás továbbra is megoldható lenne.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.