Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Drogprevenció és/vagy egészségfejlesztés
A pedagógusok beavatkozási lehetőségei és határai Ferenczi Zoltán
2
A számonkérés módja Írásban Szóban „On-line” Projekt Játék („tréning”)
3
Írásbeli vizsga Hatékony iskolai prevenciós módszerek
Hogyan támogatja az iskolai környezet az egészséget A pedagógus kompetenciahatárai a drogmegelőzésben Esetleírás Interjú készítése Drog – család – iskola Spiritualitás és iskola a drogmegelőzésben A Közoktatási törvény II. fejezete (titoktartás) pedagógus szemmel Szabadon választott téma (kizárólag előzetes személyes egyeztetés alapján!)
4
Írásbeli vizsga ÍRÁSBELI MUNKÁK ESETÉBEN
Az egészségfejlesztés szemléletének elsajátítása, valamint a jegyzetben és az előadásokon elhangzottak kritikus megjelenítése. Minimum 10, maximum 20 flekk terjedelem. Magyar nyelvhelyesség Pontos hivatkozás (a plágium eredménytelen vizsgának számít!) → szövegközben (Glázser, p) vagy lábjegyzetben1 Glázser, Bozsó: A lábtörlés mint kóros viselkedési szokás, Demagógia Kiadó, Budapest, p. 1Palinta Pál: Szükséges-e lelőni a drogosokat?, Régi Duna Kiadó, Karakaszszörcsög, pp.
5
„On-line” vizsga en elküldött kérdésekre kell kifejtő választ adni. Kérdéstípusok: Érdekesebb pedagógiai etikai kérdések a drogfogyasztás iskolai megjelenéseivel kapcsolatban. Egy-egy megtörtént iskolai szituáció megoldása, befejezése. Olyan helyzetek elemzése, amely akár a tantestületen belül, akár az iskola más színterein a drogügyek kezelését befolyásolja, meghatározza.
6
A számonkérés módja „ON-LINE” VIZSGA ESETÉN
Gyakorlatiasság, lehetőségek felvetése, a helyzet elemzése, újszerű alternatíva felvázolása az órán elhangzottak és a jegyzetben leírtak alapján
7
Szóbeli vizsga Szóbeli vizsga csoportos egyéni Vizsgaanyag: jegyzet
órán leadott anyag
8
A jegyzet fejezet: A szenvedélybetegségek problematikája (13- 26. old)
fejezet: A viselkedési addikciók ( old) fejezet: Egyén-család-társadalom ( old) fejezet: Iskolai drogprevenció és egészségfejlesztés ( ) fejezet: Társadalom és drogpolitika ( ) fejezet: Jog és pedagógus ( )
9
Projekt készítése A kannabisz és a tizenévesek kultúrája
Kultúrtörténet – drog – spiritualitás Drogkarrierek Intézmények Iskolai módszerek a drogmegelőzésben Egyéb (Kizárólag előzetes megbeszélés alapján!)
10
Interaktív csoport Játékok Viták Helyzetgyakorlatok Tréningelemek stb.
Értékelés módja: A program teljes ideje alatt aktív részvétel.
11
Van-e értelme annak, hogy itt vagyunk…?
12
Mit tegyünk…?
13
A blokk végén témajavaslattal…
Beszélgessünk, vitatkozzunk a témáról HOGYAN? A blokk végén témajavaslattal… 2. Gondolkozzunk együtt a leadott anyag alapján (videóval, vendéggel…)
14
Témaajánlat A család, mint az addikciók kialakulásának és megerősödésének színtere Kémiai és viselkedési addikciók A drogok csoportosítása Normák és devianciák Jogos kérdések Az ellátás és segítségnyújtás lehetőségei Prevenció és egészségfejlesztés Drogpolitikai áttekintés Hatékonyságvizsgálat és eredményességi mutatók
15
Család & szenvedélybetegség
16
A drogkarrier kialakulása
SZÜLETÉS ELŐTT Delegáció – „bekódoltság” a) beépíti életprogramjába b) kimenekül belőle EMBRIONÁLIS FEJLŐDÉS Szülői drogfogyasztás Embrionális addikciók
17
A drogkarrier kialakulása
AZ ELSŐ HÓNAPOK A férj-feleség szeretetkapcsolata felbomlik játszmák ”az elég jó anyaság” NEVELÉSI STÍLUS Nevelési stílus monitorozás szorosság drogfogyasztás autoriter erős gyenge ++ + kongruens erős erős _ ráhagyó-1 gyenge erős _ ráhagyó-2 gyenge gyenge +
18
A drogkarrier kialakulása
FELDOLGOZATLAN TRAUMÁK Gyász Válás Veszteségélmények GYERMEKKOR Menekülési reakciók (kifelé vagy befelé) Befolyásoló tényezők (szülők, kortársak) Dohányzás ~ 90% Alkoholizmus ~ 50% Illegális drogok ~20%
19
Film Takács P. Az egészséges és diszfunkcionális család
PTMIK kazetta (13 / 20’)
20
A drogkarrier kialakulása
ILLEGÁLIS DROGOK VÁLASZTÁSA 6-12éves kor környékén valamilyen kémiai szer kipróbálása, használata A szer megismerése után újabb hatások keresése A hatások valamilyen probléma megoldását vagy valamilyen élmény megtalálását szolgálják Szembefordulás a normaadó társadalom kereteivel Kriminalizáció …
21
FILM... A pipa kultúrtörténete (3’)
22
A drogok csoportosítása
LEHETŐSÉGEK Társadalmi elfogadás Veszélyessége Előállításmódja Hatóanyaguk szerint
23
A drogok csoportosítása
Társadalmi elfogadás alapján legális illegális
24
A drogok csoportosítása
Veszélyessége alapján keménydrogok lágydrogok
25
A drogok csoportosítása
Előállításmódja alapján természetes mesterséges
26
A drogok csoportosítása
Hatóanyaguk szerint Tartsunk szünetet?
27
A drogok csoportosítása
depresz-szánsok ópiátok stimu-lánsok halluci-nogének kanna-bisz Szerves oldósze-rek Alkohol Mák Amfeta-minok LSD Marihuána Higítók Szedatí-vumok Morfium Kokain Peyotl Hasis Csavarlazító Hipnoti-kumok Heroin Nikotin PCP Parkettalakk Barbitu-rátok Metadon koffein Maszlag Benzin Coderit Galóca Ragasztók
28
A drogok DROG LEGÁLIS ILLEGÁLIS FÉLLEGÁLIS DROGÉRIA A DROG DEFINÍCIÓJA
(WHO 1972): Minden, ami megváltoztatja a szervezet működését… DROG = (növényi) hatóanyag DROGÉRIA LEGÁLIS ILLEGÁLIS FÉLLEGÁLIS
29
A drogok hasznosítása Alkohol fertőtlenítés
30
A drogok hasznosítása Nikotin Parkinson-kór
31
A drogok hasznosítása Ópiátok köhögéscsillapítás
32
A drogok hasznosítása Amfetamin Hiperaktív gyerekek terápiája
33
Film!!! Drogvilág (10’)
34
A tolerancia Drogfogyasztás mértéke idő A kívánt hatás
35
A drogkarrier NEGATÍV MEGERŐSÍTÉS STÁDIUMA Eufória Normál állapot
Addiktív stádium POZITÍV MEGERŐSÍTÉS STÁDIUMA
36
Film!!! Csáth Géza
37
Viselkedési addikciók
Az addikció sóvárgás Kémiai addikciók Kémiai addikciók heroin kokain kannabisz szerves oldószerek nikotin alkohol szexuális addikciók játékszenvedély kóros vásárlás munka-alkoholizmus Viselkedési addikciók Viselkedési addikciók
38
Az addiktív ciklus Sóvárgás Passzív szakasz Addikt cselekmény Bűntudat
39
zoltan.ferenczi@sulinova.hu fzms@freestart.hu
Köszönöm figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.