Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDávid Papp Megváltozta több, mint 10 éve
1
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
2
A vállalkozások kialakulása
3
Az üzleti vállalkozás fogalma
A üzleti vállalkozás olyan önállóan gazdálkodó szervezeti alapegység, amely - a fogyasztói igények kielégítésével - hosszú távon nyereségnövelésre és tőkegyarapításra törekszik, amiért kockázatot is vállal és döntően áru-pénz kapcsolatban van a külső környezetével: a fogyasztókkal, mint vásárlókkal; a szállítóival; a pénzintézetekkel; valamint saját munkavállalóival. Az üzleti vállalkozás valós piacon működik.
4
A vállalkozás jellemzői
Szervezetileg elkülönült, formailag önálló Létrehozói biztosítják a megalakuláshoz, működéshez szükséges anyagi feltételeket Nyereségorientált Kockáztatja az alapítók befektetéseit, a vállalkozásban résztvevők jövedelmét
5
A vállalat a (jogi személyiséggel rendelkező) üzleti vállalkozás
A vállalat fogalma A vállalat a (jogi személyiséggel rendelkező) üzleti vállalkozás szervezeti kerete
6
A vállalkozások környezete
A vállalkozások meghatározott közegben működnek, ezt nevezzük a vállalkozások környezetének Kihat a vállalkozások gazdálkodására, működésére Megkülönböztetünk makro- és mikro környezetet Makro-környezet: a vállalat tágabb környezete, amelyben működik, a mikrokörnyezet valamennyi szereplőjére hatással van Mikro-környezet: a vállalat közvetlen környezete, meghatározza a vállalat piaci jelenlétét
7
A vállalkozások makrokörnyezete
8
A vállalkozások makrokörnyezete
természeti környezet gazdasági környezet társadalmi környezet technikai környezet politikai és jogi környezet
9
Természeti környezet A természeti környezet a vállalkozás számára:
erőforrás lokális piac
10
Gazdasági környezet A gazdasági környezet elemei: infláció
munkanélküliség beruházások mértéke tulajdonformák a lakosság reáljövedelme megtakarítások hitelhez jutás feltételei
11
Társadalmi környezet Demográfiai elemek: Kulturális elemek:
korösszetétel nemek aránya születésszám Kulturális elemek: iskolázottság vallás társadalmi mobilitás
12
Technikai környezet A technikai haladás javítja a vállalkozások termelésének hatékonyságát Ezáltal kedvezően hat a vállalkozások versenyhelyzetére DE számolni kell a negatív hatásokkal is
13
Politikai és jogi környezet
A politikai és jogi környezet elemei: törvénykezés monopóliumok korlátozása piacvédelem adópolitika gazdaságpolitikai lépések a munka törvénykönyve
14
Makrokörnyezet elemzése
PEST analízissel Azt vizsgálja, hogy a külső környezet elemei, hogyan befolyásolják a vállalkozás működését, hatékonyságát, milyen problémák jelentkezhetnek
15
A vállalkozások mikrokörnyezete
A belső tényezők – a külső tényezőkkel ellentétben – általában ellenőrizhetők, illetve hatásuk bizonyos mértékig befolyás alatt tartható Ezek azért fontosak, mert a vállalkozás a stratégiai pozíciójának kialakítása során ezekre épít
16
A vállalkozások mikro-környezete
17
A vállalkozás mikro-környezete
A vállalat belső környezete Szállítók Piaci közvetítők Vevők Versenytársak Közvélemény
18
A vállalat belső környezete
Vezetés Pénzügy K+F Beszerzés Termelés Könyvelés
19
Szállítók Piaci közvetítők
Azok a vállalatok, egyének, amelyek a vállalatot a működéséhez szükséges anyagokkal, szolgáltatásokkal ellátják Piaci közvetítők a vállalkozást termékei eladásában, térítésében, a fogyasztókhoz való eljuttatásában segítik. Lehetnek: Kereskedelmi közvetítők (kereskedelmi ügynökségek, viszonteladók) Szállítmányozók Raktározók Marketingszolgáltató ügynökségek Pénzügyi szolgáltatók (bankok, biztosítók)
20
Vevők A vállalat célpiacai, akik a terméket fogyasztási céllal vásárolják Csoportjai: Fogyasztópiacok Ipari piacok Viszonteladók piaca Kormányzati és nem nyereségorientált piacok Nemzetközi piac
21
Versenytársak Az azonos vagy hasonló tevékenységet folytató vállalkozások Ugyanannak a fogyasztónak a pénzéért versenyeznek Figyelembe kell venni az új belépőket is
22
Közvélemény Elfogadtatás a nyilvánossággal és a versenytársakkal
Területei: általános közvélemény helyi közvélemény belső közvélemény
23
Mikrokörnyezet elemzés – SWOT analízis
24
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.