Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A marketingkörnyezet elemzése
A vállalat mikro- és makrokörnyezete
2
A vállalt marketingkörnyezete
Definíció: Azok a külső tényezők és erők, amelyek befolyásolják a vállalat képességét a sikeres tranzakciókban, a megcélzott fogyasztókkal való kapcsolat fejlesztésében és megőrzésében
3
A vállalat marketingkörnyezete
Mikrokörnyezet A vállalat közvetlen környezete, amely meghatározza a vállalat piaci jelenlétét Vállalatok, szállítók, a piaci közvetítők, vevők, versenytársak, közvélemény Makrokörnyezet Az a szélesebb társadalmi erő, amely a mikrokörnyezet valamennyi tényezőjére hatással van Demográfiai, gazdasági, természeti, technológiai, politikai-jogi és társadalmi-kulturális erő
4
Mikrokörnyezet Versenytársak Szállítók Vállalat Közvetítők Fogyasztó
Közvélemény
5
Mikrokörnyezet A vállalat
A vállalat belső környezete Vezetés Pénzügy K+F Beszerzés Termelés Könyvelés
6
Mikrokörnyezet A szállítók
Vállalatok, egyének, akik a vállalatot és versenytársait a működésükhöz szükséges anyagokkal és szolgáltatásokkal ellátják
7
Mikrokörnyezet A piaci közvetítők
Segítik a vállalatot a vásárlókhoz való eljutásban, termékeik eladásában, terítésében kereskedelmi közvetítőcégek szállítmányozók marketing- és pénzügyszolgáltató ügynökségek
8
Piaci közvetítők Kereskedelmi közvetítők Segítenek a vállalatnak
a fogyasztók megtalálásában az áru eladásában 2 típus kereskedelmi ügynökségek viszonteladók
9
Piaci közvetítők Kereskedelmi ügynökségek Hálózat tagjai
Ügynökök, alkuszok, termelési képviselők Vevők megtalálása Szerződéskötés előkészítése Nincs jogosítványuk a termék adásvételére
10
Piaci közvetítők Viszonteladók Vásárolnak Rendelnek
Nagykereskedők Kiskereskedők Vásárolnak Rendelnek Árukat viszonteladnak
11
Piaci közvetítők Szállítmányozók
Az árut az eredeti helyükről valamely célállomásra juttatják el Raktározók Raktározzák és megóvják az árut, mielőtt a következő helyre szállítják
12
Piaci közvetítők Marketingszolgáltató ügynökségek
Marketingkutató cégek, reklámügynökségek, médiatulajdonosok, marketing-tanácsadók Segítik a vállalatot a piac megtalálásában és elérésében
13
Piaci közvetítők Pénzügyi szolgáltatók Kereskedelmi és hitelbankok
Biztosítók A vállalkozókat pénzügyileg segítik és/vagy a vásárlással és eladással járó kockázatoktól mentesítik
14
Mikrokörnyezet A vevők
A vállalat célpiacai Fogyasztópiacok Ipari piacok Viszonteladók piacai Kormányzati és nem nyereségorientált piacok Nemzetközi piacok
15
A vevők Fogyasztópiacok Ipari piacok
Egyének, háztartások, akik javakat és szolgáltatásokat vásárolnak személyes szükségletükre Ipari piacok Szervezetek, amelyek javakat és szolgáltatásokat vásárolnak más termékek és szolgáltatások előállítása céljából
16
A vevők Viszonteladók piacai
Szervezetek, amelyek a vásárolt javakat és szolgáltatásokat bizonyos haszonnal továbbadják Kormányzati és nem nyereségorientált piacok Kormányzat Nem nyereségorientált szervezetek Javak, szolgáltatások vásárlása közösségi szolgáltatások működtetésére Nemzetközi piacok Külföldi vásárlók (fogyasztók, termelők, viszonteladók és kormányok)
17
Mikrokörnyezet A versenytársak
Versenykörnyezet: versenytársak + fogyasztók Verseny típusai Óhajverseny – óhajversenytársak Ételfajta-verseny – ételfajta-versenytársak Termékforma-verseny – termékforma-versenytársak Márkaverseny - márkaversenytársak
18
Mikrokörnyezet A közvélemény
Elfogadás versenytársakkal és a szélesebb nyilvánossággal PR részleg → kapcsolatkialakítás a közvélemény jelentős csoportjaival A közvélemény területei: Pénzügyi közvélemény Médiumok Kormányzat Polgárjogi közvélemény Helyi közvélemény Általános közvélemény Belső közvélemény
19
A piaci környezet elemzése
Makrokörnyezet
20
Trend és szeszély Trend = Szeszélyhullám = Megatrendek
bizonyos erősségű és időtartamú események tartós irányzata vagy egymásutánisága. Szeszélyhullám = előre nem jelezhető, rövid életű, társadalmi, gazdasági és politikai jelentőséggel nem bíró esemény. Megatrendek
21
Makrokörnyezet A gazdasági szereplők növekvő mértékben függnek a globális hatóerőktől Kulcs: változások követése és alkalmazkodás
22
Hat fő befolyásoló tényező:
Demográfiai környezet Gazdasági környezet Természeti környezet Technológiai környezet Politikai-jogi környezet Szociális-kulturális környezet
23
Demográfiai környezet
Világmérető népességnövekedés A népesség korösszetétele Etnikai piacok Képzettségi csoportok Háztartástípusok Migráció Tömegpiactól a mikropiacokig A demográfiai trendek rövid és középtávra igen jól előrejelezhetők.
24
Gazdasági környezet Jövedelemelosztás
Megtakarítások, kölcsönök és a hitelhez jutás feltételei
25
Természeti környezet A nyersanyagok kimerülése
Növekvő energiaköltségek Növekvő szennyeződések A kormányzat változó szerepe a környezetvédelemben
26
Technológiai környezet
A technológiai változások felgyorsulása Az innováció határtalan lehetőségei A K+F költségvetés változása Műszaki fejlesztések szigorúbb szabályozása
27
Politikai-jogi környezet
Az üzleti élet törvényi szabályozása Különleges érdekcsoportok előretörése (pl.: fogyasztói érdekvédelem)
28
Társadalmi-kulturális környezet
Az alapvető kulturális értékek szívós továbbélése Szubkultúrák A másodlagos kulturális értékek átrendeződése
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.