Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

© Veress, 20061 Záró konferencia 2006. június 15-16. „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "© Veress, 20061 Záró konferencia 2006. június 15-16. „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások."— Előadás másolata:

1 © Veress, 20061 Záró konferencia 2006. június 15-16. „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében Dr. Veress Gábor egyetemi tanár

2 © Veress, 20062 „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében  Az ENQA ajánlások  Értelmezési problémák  Feladataink  A projekt eredményei

3 © Veress, 20063 „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében  Az ENQA ajánlások  Értelmezési problémák  Feladataink  A projekt eredményei

4 © Veress, 20064 A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK BELSŐ MINŐSÉGBIZTOSAÍTÁSÁNAK EURÓPAI SZTENDERDJEI ÉS IRÁNYELVEI 1.A minőségbiztosítás politikája és eljárásai 2.A képzési programok és képesítések… 3.A hallgatók felmérése 4.Az oktatógárda minőségbiztosítása 5.A tanulás erőforrásai és a hallgatók támogatása 6.Információs rendszerek 7.A közvélemény tájékoztatása

5 © Veress, 20065 1. A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS POLITIKÁJA ÉS ELJÁRÁSAI A politikai nyilatkozat tartalmazza:  az oktatás és a kutatás közötti kapcsolatot  a minőségre és a sztenderdekre vonatkozó intézményi stratégiát  a szervezet minőségbiztosítási rendszerét  a tagozatok, a karok és más szervezeti egységek és az egyének minőségbiztosítással kapcsolatos felelősségét  a hallgatók bevonását a minőségbiztosításba  a politika megvalósításának, figyelemmel kísérésének és felülvizsgálatának módjait

6 © Veress, 20066 2.A KÉPZÉSI PROGRAMOK ÉS KÉPESÍTÉSEK ENGEDÉLYEZÉSE, FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE ÉS IDŐSZAKOS FELÜGYELETE A képzési programok és képesítések minőségbiztosítása tartalmazza:  a képzési kimenetek kidolgozását és publikálását  a tananyagok és programok tervezésének és tartalmának gondos kezelését  a szolgáltatások különböző módjainak és a felsőoktatás típusainak speciális szükségleteit  az alkalmas oktatói erőforrások rendelkezésre állását  hivatalos programengedélyezési eljárást  a hallgatók előrehaladásának és teljesítményének figyelemmel kísérését  a programok szabályozott időszakos felülvizsgálatát  szabályozott visszacsatolást a munkaadóktól, a munkaerőpiac képviselőitől és más illetékes szervezetektől  a hallgatók részvételét a minőségbiztosítási tevékenységben

7 © Veress, 20067 3. A HALLGATÓK FELMÉRÉSE A hallgatókat következetesen alkalmazott, közzétett követelmények, szabályzatok és eljárások alkalmazásával kell felmérni. A hallgatókat felmérő eljárásoktól elvárható  a tervezett képzési kimenetek és más programcélok eredményének tervezett mérése  legyen világos és közzétett követelmény az osztályozásra  ahol lehet, ne építsenek egy vizsgáztató ítéletére  a vizsgaszabályzatok minden lehetséges következményének figyelembevétele  legyen világos szabályzata a hallgatói hiányzás, betegség és egyéb méltányos körülmény kezelésének  adminisztratív verifikálási ellenőrzésnek van alá vetve

8 © Veress, 20068 4. AZ OKTATÓGÁRDA MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA Az intézményeknek önmaguk megelégedettségére olyan módszerekkel kell rendelkezniük, hogy a hallgatók, oktatásában résztvevők minősítettek és illetékesek (kompetensek) legyenek.

9 © Veress, 20069 5. A TANULÁS ERŐFORRÁSAI ÉS A HALLGATÓK TÁMOGATÁSA Az intézményeknek biztosítani kell, hogy a hallgatók tanulásának támogatására rendelkezésre álló erőforrások kielégítők és alkalmasak legyenek minden felkínált program számára.

10 © Veress, 200610 6.INFORMÁCIÓS RENDSZEREK ( a programok menedzselésére) Az intézményeknek biztosítaniuk kell, hogy a képzési programok és más tevékenységek hatékony kezelésére a lényeges információkat összegyűjtik, elemzik és felhasználják. Az információs rendszereknek tartalmazniuk kell:  a hallgatók előmenetele és boldogulási aránya  a végzettek elhelyezkedhetősége  a hallgatók programra vonatkozó elégedettsége  az oktatók hatékonysága  a hallgatói populáció pályaképe  a rendelkezésre álló tanulmányi erőforrások és azok költsége  az intézmény kulcsteljesítmény mutatói

11 © Veress, 200611 7. A KÖZVÉLEMÉNY TÁJÉKOZTATÁSA Az intézményenek rendszeresen naprakészen közzé kell tenni az általuk felkínált programokra és a képesítésekre vonatkozó, részre hajlás nélküli és tényszerű – mind mennyiségi, mind minőségi – információkat.

12 © Veress, 200612 „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében  Az ENQA ajánlások  Értelmezési problémák  Feladataink  A projekt eredményei

13 © Veress, 200613 A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS NÉHÁNY ÉRTELMEZÉSI PROBLÉMA Minőségszabályozás  a termelés minőségszabályozása (quality control)  a termelés megfelelőségszabályozása (conformity control) régen „minőség-ellenőrzés”, MEO  a termelés minőségbiztosítása (quality assurance) minőség mellett megfelelőségszabályozás is támogató folyamatok is  minőségszabályozási/menedzsment rendszer (system)  minőségmenedzsmentrendszer- modell pl. ISO 9004, GMP,…

14 © Veress, 200614 A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS NÉHÁNY ÉRTELMEZÉSI PROBLÉMA Felmérés, értékelés  …szervezet(?) – felmérés /megállapítás (assessment) „önértékelés” állapot/helyzet – felmérés: erősségek, gyengeségek,…  …szervezet(?) – felmérés-modell pl NMD/”EFQM”, ISO 9004. A. melléklet  …szervezet(?) – értékelés (evalution)  …szervezet(?) – értékelés- modell pl NMD/EFQM pontozás Megjegyzés: kiválóság felmérő/értékelő modell nem kiválókra???

15 © Veress, 200615 A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS NÉHÁNY ÉRTELMEZÉSI PROBLÉMA További értelmezési problémák  mi a „TQM” ? minőségmenedzsment rendszer ?  mi a „TQM” minőségmenedzsment rendszer modellje ? kibővített ISO 9004 ? kibővített ISO 9004 ?  ISO 9001/9004 nem lehet szervezet- minőséget szabályozni!  NMD/EFQM felmérés- modellel lehet termelés minőséget szabályozni?  PDCA – termelés – minőség – szabályozás (?) − szervezet – kiválóság – szabályozás (?) − szervezet – kiválóság – szabályozás (?) NMD / EFQM időszakos visszacsatolás NMD / EFQM időszakos visszacsatolás

16 © Veress, 200616 A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS NÉHÁNY ÉRTELMEZÉSI PROBLÉMA Speciális problémák a felsőoktatásban  a képzés minőségszabályozása szak(csoport)onként  a foi (nem egyértelmű) hierarchikus felépítése  NMD /EFQM felmérés szakonként, vagy intézmény  a vevő értelmezése  a termék értelmezése  …

17 © Veress, 200617 „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében  Az ENQA ajánlások  Értelmezési problémák  Feladataink  A projekt eredményei

18 © Veress, 200618 A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK BELSŐ MINŐSÉGBIZTOSAÍTÁSÁNAK EURÓPAI SZTENDERDJEI ÉS IRÁNYELVEI 1.A minőségbiztosítás politikája és eljárásai 2.A képzési programok és képesítések… 3.A hallgatók felmérése 4.Az oktatógárda minőségbiztosítása 5.A tanulás erőforrásai és a hallgatók támogatása 6.Információs rendszerek 7.A közvélemény tájékoztatása

19 © Veress, 200619 FELADATAINK AZ EU AJÁNLÁSOK FÉNYÉBEN  Minőségmenedzsmentrendszer (bármilyen!) kell! Mindenhol van??? mmr értelmezése! mmr modellek megismerése!  Szabályozandó folyamat képzési programok 2 hallgatók felmérése 3 oktatógárda 4 tanulás erőforrásai 5  Szabályozás: mérés, elemzés, beavatkozás mérés: hallgatók felmérése munkaerőpiac munkaerőpiac 2 3 4 5 2 3 4 5 elemzés: politika és stratégia 1 szempontjából információk 6 alapján beavatkozás: 1…7  Közszolgáltatás nyilvánosság 7

20 © Veress, 200620 FELADATAINK AZ EU AJÁNLÁSOK FÉNYÉBEN Nem kell, de lehet  NMD/EFQM önértékelés  Felsőoktatási MinőségDíj  oktatók hallgatői véleményezése  intézményi minőségfejlesztési program  … a Felsőoktatási törvényt át kell(ene) dolgozni! a Felsőoktatási törvényt át kell(ene) dolgozni!

21 © Veress, 200621 FELADATAINK AZ EU AJÁNLÁSOK FÉNYÉBEN A külső minőségbiztosítási rendszernek azaz az akkreditációnak A belső minőségbiztosítási rendszeren kell alapulnia! kell alapulnia! ha ISO 9004, akkor A-melléklet ha ISO 9004, akkor A-melléklet ha TQM, akkor EFQM (?) ha TQM, akkor EFQM (?)

22 © Veress, 200622 „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében  Az ENQA ajánlások  Értelmezési problémák  Feladataink  A projekt eredményei

23 © Veress, 200623 „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI AZ EU AJÁNLÁSOK FÉNYÉBEN  lásd kiadványok  lásd e konferencia  a minőségkultúra fejlődött  a HEFOP előírásainak megfelel de de  a pályázat és a HEFOP alig szolgálja az EU ajánlásokat alig szolgálja a foi mmr fejlesztését!

24 © Veress, 200624 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "© Veress, 20061 Záró konferencia 2006. június 15-16. „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások."

Hasonló előadás


Google Hirdetések