Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJakab Takács Megváltozta több, mint 10 éve
1
© Veress, 20061 Záró konferencia 2006. június 15-16. „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
2
© Veress, 20062 „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében Az ENQA ajánlások Értelmezési problémák Feladataink A projekt eredményei
3
© Veress, 20063 „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében Az ENQA ajánlások Értelmezési problémák Feladataink A projekt eredményei
4
© Veress, 20064 A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK BELSŐ MINŐSÉGBIZTOSAÍTÁSÁNAK EURÓPAI SZTENDERDJEI ÉS IRÁNYELVEI 1.A minőségbiztosítás politikája és eljárásai 2.A képzési programok és képesítések… 3.A hallgatók felmérése 4.Az oktatógárda minőségbiztosítása 5.A tanulás erőforrásai és a hallgatók támogatása 6.Információs rendszerek 7.A közvélemény tájékoztatása
5
© Veress, 20065 1. A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS POLITIKÁJA ÉS ELJÁRÁSAI A politikai nyilatkozat tartalmazza: az oktatás és a kutatás közötti kapcsolatot a minőségre és a sztenderdekre vonatkozó intézményi stratégiát a szervezet minőségbiztosítási rendszerét a tagozatok, a karok és más szervezeti egységek és az egyének minőségbiztosítással kapcsolatos felelősségét a hallgatók bevonását a minőségbiztosításba a politika megvalósításának, figyelemmel kísérésének és felülvizsgálatának módjait
6
© Veress, 20066 2.A KÉPZÉSI PROGRAMOK ÉS KÉPESÍTÉSEK ENGEDÉLYEZÉSE, FIGYELEMMEL KÍSÉRÉSE ÉS IDŐSZAKOS FELÜGYELETE A képzési programok és képesítések minőségbiztosítása tartalmazza: a képzési kimenetek kidolgozását és publikálását a tananyagok és programok tervezésének és tartalmának gondos kezelését a szolgáltatások különböző módjainak és a felsőoktatás típusainak speciális szükségleteit az alkalmas oktatói erőforrások rendelkezésre állását hivatalos programengedélyezési eljárást a hallgatók előrehaladásának és teljesítményének figyelemmel kísérését a programok szabályozott időszakos felülvizsgálatát szabályozott visszacsatolást a munkaadóktól, a munkaerőpiac képviselőitől és más illetékes szervezetektől a hallgatók részvételét a minőségbiztosítási tevékenységben
7
© Veress, 20067 3. A HALLGATÓK FELMÉRÉSE A hallgatókat következetesen alkalmazott, közzétett követelmények, szabályzatok és eljárások alkalmazásával kell felmérni. A hallgatókat felmérő eljárásoktól elvárható a tervezett képzési kimenetek és más programcélok eredményének tervezett mérése legyen világos és közzétett követelmény az osztályozásra ahol lehet, ne építsenek egy vizsgáztató ítéletére a vizsgaszabályzatok minden lehetséges következményének figyelembevétele legyen világos szabályzata a hallgatói hiányzás, betegség és egyéb méltányos körülmény kezelésének adminisztratív verifikálási ellenőrzésnek van alá vetve
8
© Veress, 20068 4. AZ OKTATÓGÁRDA MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA Az intézményeknek önmaguk megelégedettségére olyan módszerekkel kell rendelkezniük, hogy a hallgatók, oktatásában résztvevők minősítettek és illetékesek (kompetensek) legyenek.
9
© Veress, 20069 5. A TANULÁS ERŐFORRÁSAI ÉS A HALLGATÓK TÁMOGATÁSA Az intézményeknek biztosítani kell, hogy a hallgatók tanulásának támogatására rendelkezésre álló erőforrások kielégítők és alkalmasak legyenek minden felkínált program számára.
10
© Veress, 200610 6.INFORMÁCIÓS RENDSZEREK ( a programok menedzselésére) Az intézményeknek biztosítaniuk kell, hogy a képzési programok és más tevékenységek hatékony kezelésére a lényeges információkat összegyűjtik, elemzik és felhasználják. Az információs rendszereknek tartalmazniuk kell: a hallgatók előmenetele és boldogulási aránya a végzettek elhelyezkedhetősége a hallgatók programra vonatkozó elégedettsége az oktatók hatékonysága a hallgatói populáció pályaképe a rendelkezésre álló tanulmányi erőforrások és azok költsége az intézmény kulcsteljesítmény mutatói
11
© Veress, 200611 7. A KÖZVÉLEMÉNY TÁJÉKOZTATÁSA Az intézményenek rendszeresen naprakészen közzé kell tenni az általuk felkínált programokra és a képesítésekre vonatkozó, részre hajlás nélküli és tényszerű – mind mennyiségi, mind minőségi – információkat.
12
© Veress, 200612 „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében Az ENQA ajánlások Értelmezési problémák Feladataink A projekt eredményei
13
© Veress, 200613 A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS NÉHÁNY ÉRTELMEZÉSI PROBLÉMA Minőségszabályozás a termelés minőségszabályozása (quality control) a termelés megfelelőségszabályozása (conformity control) régen „minőség-ellenőrzés”, MEO a termelés minőségbiztosítása (quality assurance) minőség mellett megfelelőségszabályozás is támogató folyamatok is minőségszabályozási/menedzsment rendszer (system) minőségmenedzsmentrendszer- modell pl. ISO 9004, GMP,…
14
© Veress, 200614 A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS NÉHÁNY ÉRTELMEZÉSI PROBLÉMA Felmérés, értékelés …szervezet(?) – felmérés /megállapítás (assessment) „önértékelés” állapot/helyzet – felmérés: erősségek, gyengeségek,… …szervezet(?) – felmérés-modell pl NMD/”EFQM”, ISO 9004. A. melléklet …szervezet(?) – értékelés (evalution) …szervezet(?) – értékelés- modell pl NMD/EFQM pontozás Megjegyzés: kiválóság felmérő/értékelő modell nem kiválókra???
15
© Veress, 200615 A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS NÉHÁNY ÉRTELMEZÉSI PROBLÉMA További értelmezési problémák mi a „TQM” ? minőségmenedzsment rendszer ? mi a „TQM” minőségmenedzsment rendszer modellje ? kibővített ISO 9004 ? kibővített ISO 9004 ? ISO 9001/9004 nem lehet szervezet- minőséget szabályozni! NMD/EFQM felmérés- modellel lehet termelés minőséget szabályozni? PDCA – termelés – minőség – szabályozás (?) − szervezet – kiválóság – szabályozás (?) − szervezet – kiválóság – szabályozás (?) NMD / EFQM időszakos visszacsatolás NMD / EFQM időszakos visszacsatolás
16
© Veress, 200616 A MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS NÉHÁNY ÉRTELMEZÉSI PROBLÉMA Speciális problémák a felsőoktatásban a képzés minőségszabályozása szak(csoport)onként a foi (nem egyértelmű) hierarchikus felépítése NMD /EFQM felmérés szakonként, vagy intézmény a vevő értelmezése a termék értelmezése …
17
© Veress, 200617 „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében Az ENQA ajánlások Értelmezési problémák Feladataink A projekt eredményei
18
© Veress, 200618 A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK BELSŐ MINŐSÉGBIZTOSAÍTÁSÁNAK EURÓPAI SZTENDERDJEI ÉS IRÁNYELVEI 1.A minőségbiztosítás politikája és eljárásai 2.A képzési programok és képesítések… 3.A hallgatók felmérése 4.Az oktatógárda minőségbiztosítása 5.A tanulás erőforrásai és a hallgatók támogatása 6.Információs rendszerek 7.A közvélemény tájékoztatása
19
© Veress, 200619 FELADATAINK AZ EU AJÁNLÁSOK FÉNYÉBEN Minőségmenedzsmentrendszer (bármilyen!) kell! Mindenhol van??? mmr értelmezése! mmr modellek megismerése! Szabályozandó folyamat képzési programok 2 hallgatók felmérése 3 oktatógárda 4 tanulás erőforrásai 5 Szabályozás: mérés, elemzés, beavatkozás mérés: hallgatók felmérése munkaerőpiac munkaerőpiac 2 3 4 5 2 3 4 5 elemzés: politika és stratégia 1 szempontjából információk 6 alapján beavatkozás: 1…7 Közszolgáltatás nyilvánosság 7
20
© Veress, 200620 FELADATAINK AZ EU AJÁNLÁSOK FÉNYÉBEN Nem kell, de lehet NMD/EFQM önértékelés Felsőoktatási MinőségDíj oktatók hallgatői véleményezése intézményi minőségfejlesztési program … a Felsőoktatási törvényt át kell(ene) dolgozni! a Felsőoktatási törvényt át kell(ene) dolgozni!
21
© Veress, 200621 FELADATAINK AZ EU AJÁNLÁSOK FÉNYÉBEN A külső minőségbiztosítási rendszernek azaz az akkreditációnak A belső minőségbiztosítási rendszeren kell alapulnia! kell alapulnia! ha ISO 9004, akkor A-melléklet ha ISO 9004, akkor A-melléklet ha TQM, akkor EFQM (?) ha TQM, akkor EFQM (?)
22
© Veress, 200622 „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” Eredmények az EU ajánlások fényében Az ENQA ajánlások Értelmezési problémák Feladataink A projekt eredményei
23
© Veress, 200623 „Partnerközpontú önértékelési modell a foi humánerőforrásainak fejlesztéséért” PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI AZ EU AJÁNLÁSOK FÉNYÉBEN lásd kiadványok lásd e konferencia a minőségkultúra fejlődött a HEFOP előírásainak megfelel de de a pályázat és a HEFOP alig szolgálja az EU ajánlásokat alig szolgálja a foi mmr fejlesztését!
24
© Veress, 200624 Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.