Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Lelki és életmódi veszélyeztetettség szűrése középiskolában

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Lelki és életmódi veszélyeztetettség szűrése középiskolában"— Előadás másolata:

1 Lelki és életmódi veszélyeztetettség szűrése középiskolában
Dr. Mezei Éva Iskola-egészségügyi Szolgálat Eger

2 Előzmények Egyre nő a veszélyeztetett tanulók száma
Hatékony megelőzésre van szükség Mit tehet az iskola-egészségügy? Hogyan javítható az iskolai egészségfejlesztés?

3 Veszélyeztetettség ? Jogi és gyakorlati szempontok
A lelki tényezők, az életmód és az egészség kapcsolata Bio-pszichoszociális szemlélet Együttműködés Megelőzés

4 Veszélyeztetettség?- jogi kategóriák
Ha valamely magatartás, mulasztás vagy körülmény következtében a gyermek testi, érzelmi, értelmi vagy erkölcsi fejlődése gátolt, vagy akadályozott Hátrányos helyzetű tanuló: Az a tanuló, a családi körülményei, szociális helyzete miatt a jegyző védelembe vett, vagy aki után rendszeres gyermekvédelmi támogatást folyósítanak Halmozottan hátrányos helyzetű tanuló: Ha a törvényes felügyeletét ellátó szülőnek legfeljebb 8 általános iskolai végzettsége van és rendszeres gyermekvédelmi támogatásra jogosult, vagy az a tanuló, akit tartós nevelésbe vettek.

5 Családi körülmények Szülők deviáns viselkedése( alkoholizmus, öngyilkosság) Kedvezőtlen családi szerkezet (gyermeket egyedül nevelő szülő, nevelőszülő) Alacsony iskolai végzettség Kedvezőtlen lakásviszonyok Alacsony, vagy létminimum alatti jövedelmi viszonyok Magas gyermeklétszám Szülők tartós betegsége Etnikai kisebbségből fakadó problémák ( Vetró: PH 1997.XII.2.)

6 Életmódi tényezők Dohányzás, alkohol, kábítószerfogyasztás
Korai szexuális élet Mértéktelen és válogatatlan TV- nézés, számítógépezés Helytelen táplálkozási szokások Kevés mozgás

7 Lelki tényezők Feldolgozatlan lelki trauma Beilleszkedési problémák
Szorongás, depresszió Deviancia, agresszivitás Családi problémák „ Úgy érzi, senkire sem számíthat”

8 Ne akkor kezdjük oltani a tüzet, amikor már ég az egész ház!

9 Egerben a 2003/04. tanévtől használjuk a módszert
A szűrés menete Célcsoport: 9. évfolyam tanulói Keretek: iskolaeü. feladatok része (szülők tájékoztatása) Módszer: szakemberek felkészítése kérdőíves felmérés (Achenbach, saját) statisztikai értékelés tájékoztatás prevenciós terv készítése tanácsadás, gondozásba vétel, esetmegbeszélés az iskolai egészségfejlesztés javítása Egerben a 2003/04. tanévtől használjuk a módszert

10 A szülői tájékoztató levél tartalma
Az iskola-egészségügyi ellátás célja, feladatai, elérhetősége iskolán belül Információkérés a tanuló egészségével kapcsolatban ( családi anamnézis, előző betegségek, gondozás, allergia, testnevelési felmentés stb.) Írásbeli hozzájárulás kérése a lelki, életmódi veszélyeztetettség felméréséhez

11 A szakemberek felkészítése
Segítő beszélgetés tréning Speciális végzettségű iskola-egészségügyi dolgozók ( mentálhigiénikus, pszichoterapeuta) A program megismertetése Kapcsolati háló kiépítése iskolán belül (of., ifjúságvédelmi felelős, pszichológus) és kívül ( segítő intézmények feltérképezése) Esetmegbeszélési lehetőség szakmai hátterének biztosítása

12 Együttműködés az osztályfőnökökkel, ifjúságvédelmi felelősökkel
A veszélyeztetett tanulók nyilvántartásának szempontjainak megbeszélése, konzultáció tanulmányi eredmény, hiányzások, tanórai magatartási zavar, magántanuló, bűnelkövetés, anyagi okok, családi okok, nevelési körülmények, tiltott szer fogyasztása Egészségügyi titoktartás !!!

13 Kérdőíves felmérés Tanítási időben, előzetes egyeztetést követően
Iskola-egészségügyi dolgozó tájékoztatja a tanulókat a szűrés céljáról, menetéről, válaszol a felmerülő kérdésekre. A kérdőívek kitöltése önkéntes, névvel ellátott. Az óra fennmaradó idejét ismerkedéssel, beszélgetéssel töltik, tisztázzák az egymás iránti elvárásokat, lehetőségeket.

14 Egri iskola-egészségügyi szolgálatok által használt kérdőív tartalma I.
Húzd alá, kik azok, akikkel együtt laksz? édesanya, édesapa, nevelőanya, nevelőapa, testvérek ( hány?...) Nagymama, nagypapa, féltestvérek (hány?...), mások…………… Van-e a családotokban súlyos beteg Nehezítik-e családotok életét az alábbiak… napi megélhetési gondok lakásproblémák kisebbségi hovatartozás családtagok közötti gyakori konfliktusok valamely családtag indulatos magatartása családtag alkoholizmusa, szenvedélybetegsége Mennyire vagy elégedett a következőkkel, pontozd 1-10-ig! Iskolai teljesítményeddel …… Kapcsolatteremtési képességeddel …… Konfliktus megoldási kézségeddel ……

15 Egri iskola-egészségügyi szolgálatok által használt kérdőív tartalma II.
Ért-e a közelmúltban lelki trauma, amit nehezen tudsz feldolgozni? (haláleset, szülők válása, szakítás, iskolai kudarcok) Szerinted melyik fogamzásgátlási módszer ajánlott leginkább a fiataloknak? fogamzásgátló tabletta, óvszer ,megszakított közösülés Te hány éves kortól tartod elfogadhatónak a szexuális élet elkezdését? 14év 16év 18év Milyen gyakran fogyasztasz alkoholt? Soha, nagyon ritkán, havonta , hetente, hetente többször Dohányzol( napi rendszerességgel)? Ha igen, mióta? Szerinted a mai tizenévesek hány százaléka fogja kipróbálni a kábítószert? Tanítási napokon naponta hány órát TV-zel? Tanítási napokon naponta hány órát számítógépezel?

16 Egri iskola-egészségügyi szolgálatok által használt kérdőív tartalma III.
Mi jellemző a táplálkozásodra? Naponta nassolsz? (édesség, chips, mogyoró) Vegetáriánus vagy? Fogyókúrázol? Ki szoktad-e hagyni a 3 főétkezés valamelyikét? Naponta eszel gyümölcsöt? Naponta eszel legalább 30dkg zöldséget? Kikre számíthatsz, kikhez fordulsz, ha problémád van? Családtag, barát, tanár, mások, senki

17 A kérdőívek értékelése, tájékoztatás
Minden tanulót tájékoztattunk a saját kérdőívének eredményéről (megbélyegzés elkerülése) A tájékoztatás beszélgető jellegű, kapcsolatépítő volt. Cél a bizalom kiépítése és a segítségnyújtási lehetőségek megismertetése, valamint konkrét segítség adása, a veszélyeztetett tanulók látótérbe hozása.

18 Statisztika ismertetése a tantestülettel, prevenciós terv
A hangsúlyosabb problémák feltárása Együttgondolkodás Nevelési attitűd erősítése Prevenciós terv készítése a diákok bevonásával

19 Gondozás Az együttműködő, segítséget elfogadó tanulók gondozása
A nehezebb, különleges, vagy visszatérő problémák megbeszélése csoportban (esetmegbeszélés)

20 Tapasztalataink A diákok bizalmát megnyertük
A kérdőívre adott válaszok megbeszélése az egyéni életmód tanácsadásra, beszélgetésre ad alkalmat, sz. e. korai beavatkozásra, segítő intézmények felajánlására van lehetőség. A pedagógusok támogattak Javult az együttműködés az ifjúságvédelmi felelősökkel, osztályfőnökökkel Fellendült az iskolák egészségfejlesztési tevékenysége

21 A program résztvevői (2004/05. tanév)
10 középiskola 9. évfolyamos tanulók – 1677 fő 6 ifjúsági orvos 6 ifjúsági védőnő Mentálhigiénés Csoport (2 pszichoterapeuta)

22 Eredmények 482 tanuló (29%) életmódi és szociális szempontból veszélyeztetett 278 tanuló (17%) lelkileg veszélyeztetett

23 Lelki problémák (Achenbach)
1. társas kapcsolatok 2. szorongás-depresszió 3.szomatikus panaszok 4. figyelemproblémák 5.deviáns viselkedés 6. agresszivitás 7. internalizáció 8. externalizáció 9. összprobléma

24 Lelki tényezők (2. kérdőív)
1: Elégedetlen iskolai teljesítményével, kapcsolatteremtési vagy konfliktuskezelési képességével 2: Feldolgozatlan lelki trauma 3: Gyakori konfliktusok 4: Úgy érzi senkire nem számíthat, ha gondja van

25 Családi környezet 1: Egyszülős család 2: Súlyos beteg a családban
3: Mindennapi nehézségek (konfliktusok, szenvedély-betegség, agresszivitás) 4: Rossz szülő-gyerek kapcsolat

26 Életmódi szokások I. 1: hetente, vagy többször fogyaszt alkoholt
2: dohányzik 3: kábítószer kipróbá-lásának veszélye 4: rossz táplálkozási szokás

27 Életmódi szokások II. 1: helytelen fogamzásgátlási ismeretek
2: korai szexuális élet veszélye 3: napi 4 órától több TV-nézés 4: akciófilm, vagy horror a kedvence

28 Intézkedések Intézkedés megnevezése Esetszám
Jelzés az ifjúságvédelmi felelősnek 162 Jelzés a gyermekjóléti szolgálatnak 2 Mentálhigiénés szakemberhez irányítás 56 Szociális támogatás kezdeményezése 10 Konzultáció az osztályfőnökkel 124 Konzultáció szülővel 9 Életmódi tanácsadás 311 Segítő beszélgetés 315 Korrepetálás megszervezése 8 Egyéb (korrepetálás, egyház, addiktológia) 12

29 Csoportos prevenció Foglalkozások megnevezése Résztvevők száma
A serdülőkor testi-lelki változásai 560 fő Egészséges táplálkozás, ételkóstoló 112 fő Egészséges életmód népszerűsítése (vetélkedő, egészségnap, diáknap) 228 fő Párkapcsolat, szexualitás 499 fő Nemi betegségek 282 fő Drogprevenció 554 fő Dohányzás, alkoholfogyasztás hatásai, szervbemutató 1600 fő Konfliktuskezelési gyakorlatok 162 fő Önismereti foglalkozás 111 fő

30 A szűrés bevezetésének feltételei
A program ismerete Jártasság a „segítő beszélgetésben” Esetmegbeszélés vezetéséhez mentálhigiéniai, vagy gyermekvédelmi képzettségű szakember További felvilágosítás:

31 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Lelki és életmódi veszélyeztetettség szűrése középiskolában"

Hasonló előadás


Google Hirdetések