Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErzsébet Fülöpné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A regionális munkaügyi központ lehetőségei a foglalkozási rehabilitációban Tengelic, 2007. november 27. Szellő János
2
A komplex rehabilitáció fogalma és célja Fogalma: A komplex rehabilitáció az egészség- ügyi, mentálhigiénés, oktatási, kép- zési, foglalkoztatási és szociális rend- szerekben megvalósuló folyamat, amelynek célja a fogyatékos személy képességeinek fejlesztése, szinten tartása, az önálló életvitel elősegítése
3
A rehabilitáció rendszere Az orvosi rehabilitáció célja a funkció- képesség lehetőség szerinti helyre- állítása A szociális rehabilitáció a társadalom- ba, a közösségbe való visszatérést célozza meg a szociális szolgáltatások eszközrendszerével, azok esetleges pótlásával
4
A mentálhigiénés rehabilitáció a sze- mély és családja számára a pszichés támogatást biztosítja A foglalkozási rehabilitáció célja a munkaerő-piaci integrációt elősegítő minimum feltételek megteremtése, hogy az érintett emberek alkalmassá váljanak a minél teljesebb értékű fog- lalkoztatásra
5
A foglalkozási rehabilitáció alapkövetelményei Egymásra épülő, rendszerbe szerve- ződő elemekből kell állnia Biztosított és szabályozott legyen az egyes területek eszköz- és intézmény rendszere A rehabilitáció egyes elemei mindenki számára egyenlő eséllyel hozzáférhe- tők legyenek
6
Érvényesüljön legkisebb veszteség elve, az érintett személy mindig a legmegfelelőbb időben részesüljön a rehabilitációs programban A rehabilitációs folyamatok szükséglet vezéreltek legyenek Minden eleme a lehető legteljesebb emberi élet megvalósítását szolgálja
7
A DDRMK lehetőségei, feladatai Irányítási rendszer, humán erőforrás Hálózatépítés, kapcsolatrendszer működtetése Támogatási, aktivizáló eszközök rend- szere és működtetése Szolgáltatási rendszer és működte- tése
8
Irányítási rendszer, humán erőforrás Megközelítés: Rendelkezésre áll egy viszonylag in- takt, tapasztalt szakembergárda Kialakultak olyan módszerek és eljá- rások, amelyeket a DDRMK munka- társai kísérleteztek ki A már meglévő külső kapcsolatok ak- tivizálhatók
9
Feladatkörök: Bizottsági munka Irányító csoport Rehabilitációs szervezői feladatkör Ellenőrzés Kirendeltségi rehabilitációs koordináció
10
Hálózatépítés, kapcsolatrendszer működtetése Alapelvei: Szükséglet, érdekek és értékek köz- vetítésére jön létre Tartós emberi együttműködést igénylő rendszer Kölcsönhatásban létező és egész-ként működő együttes rendszer Legfontosabb elve a partnerség
11
A partnerség feladatai Kapcsolattartás és információcsere Rendszeres ismeret- és tapasztalat- csere Közös fellépés Közös együttműködés Intézményes partnerség kialakítása
12
A partnerek beazonosítása A foglalkozási rehabilitációban köz- vetlenül résztvevők A közvetett partnerek A végrehajtást valamilyen formában befolyásoló partnerek Távoli, hatás partnerek
13
A hálózatépítés feladatai Célok, célrendszerek megfogalma- zása Alapvető jogszabályi és eljárási ke- retek biztosítása Feladatok tisztázása, a kompetenciák megfogalmazása Erőforrások allokációja Információs rendszer kiépítése
14
Dokumentációs rendszer kiépítése és működtetése Horizontális viszonyok tisztázása Monitoring és értékelési rendszer kialakítása Visszacsatolás a benchmarking je- lentősége
15
A régiós kapcsolatrendszer legfőbb résztvevői Regionális nyugdíjbiztosítási igazgató- ság ORSZI regionális igazgatósága OMMF területi felügyelősége Foglalkozás-egészségügyi szolgálat regionális szakfőorvosa Regionális feladatot ellátó módszer- tani szociális intézmények Régiós szintű nonprofit szervezetek
16
A kirendeltségi kapcsolatrendszer legfontosabb résztvevői A nyugdíjbiztosítás kirendeltségei OMMF területi felügyelősége ORSZI kirendeltségei Foglalkozás-egészségügyi szolgálatok Módszertani és szociális intézmények Nonprofit szervezetek Önkormányzatok, házi orvosok Munkáltatók
17
A munkáltatói kapcsolatok jelentősége Hatékonyabb és eredményesebb együttműködés kialakítása Igények, szükségletek alaposabb fel- tárása A munkáltatók számára biztosított szolgáltatási rendszer átalakítása Komplex rehabilitációs foglalkoztatási programok szervezése munkáltatók bevonásával
18
Támogatási, aktivizáló eszközök rendszere és működtetése A Foglalkoztatási Alap lehetőségei Akkreditációhoz kötött, normatív, költségvetésből biztosított támogatá- sok rendszere Társadalmi Megújulás Operatív Prog- ram (TÁMOP) Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program (TIOP)
19
TÁMOP 1.1 „A” komponens Célrendszer: Komplex foglalkozási rehabilitáció kialakítása A foglalkozási rehabilitációhoz kap- csolódó szolgáltatási rendszerek kia- lakítása a képességek minél széle- sebb kiaknázása a foglalkoztatás érdekében Előzetes megvalósíthatósági tanulmány (SZMM 2007. június)
20
A program várható alanyai és főbb elemei Alanyai: Mindenki aki rehabilitációs járadékban részesül és ha a kapacitás engedi: Megváltozott munkaképességű, fo- gyatékos fiatalok, akik nem szerez- hettek jogosultságot járadékra Megváltozott munkaképességű szoci- ális járadékba részesülő emberek
21
A program elemei: Képességfeltárás, egyéni rehabilitáci- os terv kidolgozása, Munkavégző képesség fejlesztése Készségfejlesztés, szakmai képzés, átképzés, gyakorlat szerzése Álláskeresés segítése, tanácsadás, egyéni segítségnyújtás (mentorok)
22
Átmeneti foglalkoztatás támogatása Nyílt munkaerő-piaci foglalkoztatás ösztönzése a munkáltatókon keresz- tül Támogatás a munkahelyek akadály- mentesítéséhez Rugalmas támogatási rendszer
23
A TIOP prioritásai A munkaerő-piaci részvételt támogató szolgáltatások infrastruktúrájának fejlesztése (szakképzés és felnőttkép- zés; integrált foglalkoztatási és szo- ciális szolgáltató-rendszer területén) A társadalmi befogadást támogató in- frastruktúra fejlesztése (akadálymen- tesítés; integrált kis- és mikrotérségi szolgáltató központok létesítése
24
Szolgáltatási rendszerek és formák Az ÁFSZ szolgáltatási rendszere: A munkaerő-piaci szolgáltatásokról, valamint az azokhoz kapcsolódóan nyújtható támogatásokról szóló 30/2000. (IX. 15.) GM rendelet alap- ján biztosított legfontosabb szolgálta- tások Szociális szervezetek szolgáltatási rendszere
25
Szolgáltatások tartósan akadályozott embereknek Munkavállalásra való felkészítés Akadályozó tényezők (pl.: szociális) feltárása Megfelelő munkahely megtalálásának segítése (munkáltatók megnyerése) Munkatapasztalat szerzés elősegítése Tartós foglalkoztatás elősegítése Integrált és segítő szolgáltatás
26
Integrált szolgáltatás: A munkaerő-piaci és szociális szolgál- tató tevékenységek összekapcsolása, egységes szolgáltatási rendszer kiala- kítása Integrációs partnerség megteremtése Az egyablakos rendszer kialakítása (informatika, jogszabályok, eljárás)
27
Szolgáltatások (mentor hálózatok) támogatása, alapkövetelmények Mindenki számára hozzáférhető legyen Személyre szóló, valós igények Integrált foglalkoztatást célozza meg Ne lépje túl a kompetencia határokat A mentorok felkészültek legyenek A segítségnyújtás az elhelyezkedést és a beilleszkedést szolgálja
28
Mentorok a foglalkozási rehabilitációban A rehabilitációs szolgáltatások igény- bevétele során információnyújtás, ta- nácsadás, személyes közreműködés, szolgáltatókkal való együttműködés Rendszeres kapcsolat a rehabilitációs járadékban részesülővel, lelki, fizikai és egészségi állapotának figyelemmel kísérése
29
Tájékoztatási kötelezettség teljesítése a kirendeltség számára, ha a rehabili- tációs terv megvalósulásával kapcso- latban akadályok merülnek fel vagy a tervet módosítani kell A mentornak kötelessége a tevékeny- ségének dokumentálása, rehabilitá- ciós napló vezetése Etikai elvárások betartása
30
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.