Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRebeka Kovácsné Megváltozta több, mint 10 éve
1
1 Korszerű informatikai oktatás a tudásalapú gazdaság fejlődésének kulcsa DAT Konferencia 2006.november 21. Balogh István istvan.balogh@ivsz.hu
2
2 Jelenlegi helyzet Jelenlegi általános problémák: Alacsony foglakoztatás, Munkáltatók véleménye szerint: gyenge gyakorlati képzettségi szint a képzésből kikerülő tanulóknál, a gazdaság, a felhasználók igényeit figyelmen kívül hagyó szakképzés, hibás finanszírozói rendszer, Munkaerőhiány egyes szakmákban és egyes régiókban, Rossz hatásfokú képzés irányítási rendszer, 5,5-6 Millió digitálisan írástudatlan állampolgár. Kapcsolódó megoldandó feladatok, pl.: II. NFT megvalósítása Információs társadalom kiterjesztése – tudásalapú társadalom megvalósítása, Versenyképes ICT és tartalomipar kialakítása, A távmunka, távoktatás elterjesztése – LLL megvalósítása, Digitális szakadék csökkentése, digitális írástudatlanság felszámolása, digitális készségek fejlesztése, Közös Európai információs tér kialakítása (i2010).
3
3 Jelenlegi helyzet Jelenlegi problémák az informatikai képzésben: A képzők nem veszik figyelembe a munkaerőpiaci igényeket: Szakmastruktúra problémák, Nem megfelelően gyakorlatorientált képzés. Nem mindig megfelelő a képzőintézmények felkészültsége: Motiváció hiánya, Finanszírozási problémák, Nem rendelkeznek a változó körülményekhez a legkorszerűbb eszközökkel, ismeretekkel Sok esetben nem megfelelő felkészültségű oktatók közép és felsőfokom – korszerű gyakorlati ismeretek tapasztalatok hiánya. Képzés irányítási problémák: Nem megfelelő helyen születnek a döntések, Lassan kerülnek be a legújabb ismeretek a képzésben.
4
4 Működő érdekrendszer Három érdekrendszer céljait, hatásait kell figyelembe venni a képzésfejlesztés során: Társadalmi érdek: L egfontosabb összetevője a tanultság, a képzettség minél magasabb szintjének elérése. Gazdasági érdek: M unkaerőpiaci igényeknek való megfelelés a lehető legkisebb befektetés árán. Egyéni érdek: A z előzőektől nem független, de az egyéni karrier- szándékok a fentiektől jelentősen eltérhetnek.
5
5 A közeljövő kihívásai A közeli jövő kihívásai az amire az informatikai képzésnek választ kell adni: 2 év alatt elavulnak az informatikai eszközök, szoftverek, alkalmazások és az informatikai tudás is, Olcsó, tömegesen megjelenő IKT eszközök – amelyek kezelését mind a public, a privát és a civilszféra szervezeteinek, mind a lakosságnak el kell sajátítani és azokat alkalmazni is kell. K+F+I tevékenységhez kiemelkedő szakmai tudású informatikusokra van szükség, akik rendelkeznek a legújabb technológiai ismeretekkel is. 5,5-6 millió digitálisan írástudatlan állampolgár bevonása az információs társadalomba, akik jelenleg nem tudják kihasználni az információs társadalom vívmányait, amellyel csökkentik az alkalmazások, a tervezett fejlesztések hatékonyságát. LLL – eLearning használat általánossá tétele és távoktatás megoldása az ország fejlődése szempontjából rendkívüli jelentőségű. Általános tanár és informatikus hiány fenyeget Európában. Az II. NFT megvalósításához szükséges informatikai ismeretek biztosítása - csak akkor lehet sikeres, ha ez megoldódik.
6
6 EU prioritási példák 2010 EU „teljesítménymutatóiból egy”: El kell érni, hogy a 25-65 éves korosztály körében 12,5%-os legyen az élethosszig tartó tanulásban való részvétel aránya. Néhány kiemelt EU prioritás a képzés fejlesztésében: A foglalkoztathatóság fejlesztése szakképzéssel, Felnőttek hozzáférésének javítása a képzéshez, Hátrányos helyzetűek szakképzése, Az IKT alkalmazása az oktatási környezetben és a felnőttképzésben felnőttképzésben, A távoktatás elterjesztése a képzésben, Idegennyelv tanulásának erősítése a képzésben. EU trend: Tudásalapú társadalom, melyben az emberi tényező felértékelődik!
7
7 Versenyképes gazdaság= Tudásalapú gazdaság Tudásalapú gazdaság: Az új munka-szervezet típus kialakulása során jelentkező tudás, készségek és munkavégzési irányultságok: Az elméleti tudás jelentősége nő, mégpedig a problémamegoldás folyamataival összefüggésben. Nő a technikai és ún. digitális tudás jelentősége a modern IKT eszközök és alkalmazások bevezetése és felhasználása következtében. A hagyományos és formális kompetenciák egyre jobban, kiegészülnek illetve helyettesítődnek más, új kompetenciákkal. A tudásalapú társadalom jellemzője: az LLL életmód és az általános innovációs kultúra elterjedése, a tudástermékek és szolgáltatások dominanciája
8
8 Az informatika, mint az oktatás közös része A „beágyazott” informatika jelentősége: Az egész képzés – óvodától az egyetemig átgondolása informatikai szempontból, Új szemlélet érvényesítése a tananyag fejlesztésben – a képzés informatizálása nem egyenlő a tananyag digitalizálásával – ki kell használni az informatika teremtette lehetőségeket, hasonló módon, mint a gazdasági élet más területein, Tanárok felkészítése az új módszerekre, Korszerű tananyagok fejlesztése, használata. Az új módszerek alkalmazása a képzésben. Elvárt eredmény: hatékonyabb tudásátadás és nagyobb gazdasági teljesítmény.
9
9 Elvárások A képzési tartalom folyamatos fejlesztése, különösen figyelve: a korszerű technika/technológia színvonalára, a munkaadói/felhasználói igények kielégítésére. A képzési módszerek folyamatos fejlesztése, különösen figyelve: a korszerű technika/technológia színvonalára, a moduláris felépítésre, a kompetencia alapú megoldásra és az az egyéni tanulást lehetővé tevő és segítő módszerekre.
10
10 A gyors reagálás biztosítása a korszerű képzésben Az angol ISM (Industrial Structure Method) rendszer, mint minta egy muduláris képzés alapeleme biztosítja: A szakmai és vizsgakövetelmények folyamatos felülvizsgálatát, rendszeres elektronikus úton történő frissítését, dokumentálását, Az informatikai szakemberek, képzők foglalkoztatók széles rétegeinek bevonását a követelmények folyamatos karbantartásába (weben keresztül) – ami alapvetően biztosítja a munkaerőpiaci elvárások érvényre juttatását, A szakmai és gazdasági szervezetek elvárásait érvényesítését a képzéssel kapcsolatban - így megfelelően differenciált megoldások születhetnek, A jelenlegi és a jövőbeni várható hiányszakmák folyamatos követhetőségét és kommunikálását - ezzel a képzések a lehető legjobban illeszthetővé válnak a munkaerőpiaci igényekhez, A költséghatékony moduláris képzési megoldást – ezzel elérhető a képzések átfedésének megszüntetése, a formálisan és informálisan megszerzett tudás elismerése, így az egész oktatás hatékonysága is növekszik – koncentrálni lehet a legújabb ismeretek átadására.
11
11 Információs társadalom Az Információs társadalom a Tudásalapú társadalom 1. lépcsője! Jellemzői: a szociális fejlődés szempontjából a széles körű informáltság, a gazdasági fejlődés tekintetében az IKT eszközök, rendszerek és az információ, mint általános eszköz, kiterjedt használata. A megvalósítás egyik kiemelt feltétele: a digitális írástudás terjesztése: Oktatási rendszer átalakításával, Felnőttképzéssel, Helyi szervezésű tanfolyamokkal, Eseti segítségnyújtással,
12
12 Digitális írástudás Ma Magyarországon 6.500.000 ember digitális „analfabéta”. Forrás: NSZS 2005 Lakossági felmérés (Ariosz Kft.) Digitális írástudás: a digitális formában továbbított és hozzáférhetővé tett információ megkeresése, feldolgozása és értelmezése
13
13 Digitális írástudás szükségessége Az információs társadalom kialakulásával hátrányos helyzetbe kerültek/kerülnek azok a csoportok, akik: Önhibájukon kívül, vagy bármilyen oknál fogva nem szereznek jártasságot az információtechnológia adta lehetőségek használatában, és Nem tudnak bekapcsolódni az „élethosszig tartó tanulás” folyamatába, és Sajnálatos módon leszakadnak a társadalom fejlődési sodrából. Ezeknek az embereknek, csoportoknak segítséget kell nyújtani környezet megteremtésével, személyes foglalkozással. A feladat ellátására szakember szükséges: az IT-mentor az információs társadalom mentora
14
14 Az Európai Szociális Alap és a Magyar Kormány által finanszírozott foglalkoztatási program
15
15 IT mentor – az informatikai képzés kiterjesztése Az IT-mentor képes, pl.: a digitális írástudás terjesztésére, az információs társadalom új szolgáltatásainak (eKormányzat, eTanulás,, stb.) terjesztésére, pályázatkészítésre, weboldal karbantartásra, kisvállalati rendszerüzemeltetésre, képzési és feladatok elvégzésére, a befogadó információs társadalom (eInclusion) helyi megvalósításának támogatására.
16
16 IT mentor szakmák Közösségi hálózat üzemeltető: Terjeszti, népszerűsíti a számítógépes kultúrát, környezetével megismerteti az interneten elérhető lehetőségeket, az információs társadalom, az eKormányzat szolgáltatásait az egyén és a közösség, a környezet fejlődésére. Honlapkarbantartó: Az adott szervezet portáljának mindenkori legfrissebb és aktuális információ-tartalmáról gondoskodik Táv- és nyíltoktatási tutor: Felnőttképzések (elsősorban távoktatási lehetőségek) feltérképezése, megismertetése, népszerűsítése. A tanfolyamokra ügyfél toborzás a helyi közösség köréből, a hallgatók személyre szabott képzési támogatása, végigkísérése a toborzástól a vizsgáig. Felnőttképzési konzulens: Az internet segítségével a felnőttképzési pályázatok feltérképezése, megismertetése és felhasználása környezete humánerőforrásainak fejlesztésére. A lakosság számára egyéni tanácsadást is végez a továbbképzésére és azok támogatására vonatkozóan. Innovátor: A helyi környezet fejlesztési igényeinek feltérképezése, pályázati lehetőségek felkutatása, megismertetése és felhasználása a környezet gazdasági-, kulturális-, munkahely-teremtési fejlesztésére, javaslattétel a munkáltató (és/vagy önkormányzat) számára. Pályázatírás és projekt menedzsment, amennyiben ez szükséges a munkáltatónak.
17
17 IT mentor szakmák További kiegészítő képzések: képszerkesztő, digitalizátor hálózati rendszer üzemeltető office rendszer adminisztrátor kisvállalati rendszergazda chat-fórum üzemeltető, moderátor ügyfélszolgálati asszisztens vezetői asszisztens
18
18 IT mentor, mint hatékony képzési megoldás Feladatok: IT mentor, mint szakma elfogadtatása (bekerült az új OKJ-ba!) IT mentor, mint foglakozás – „élőben” IT mentorok társadalmi szükségességének elfogadtatása A pilot projekt alapján az IT mentor képzés széleskörű beindítása Befogadó információs társadalom megvalósítása - esélyteremtés rászorulóknak a munkaerőpiacon.
19
19 Beavatkozási területek az informatikai képzésben Irányítás: Szakmai szervezetek (IVSZ, VISZ, MATISZ, INFORUM, MEISZ, stb.), felhasználók érdemi beleszólásának biztosítása, feladatok megosztása. Képzés tartalma: A fejlődési trendeket, a gyors változást figyelembe vevő, a gazdaság igényeihez jobban alkalmazkodó gyakorlatias megoldások. Személyi feltételek: Motiváció megteremtése, szemléletváltás biztosítása, az oktatók felkészültségének biztosítása. Képzés eszközei: Korszerű, a LLL-t támogató, IKT eszközök lehetőségeit felhasználó új képzési módszerek bevezetése. Intézményrendszer: Szakmai szolgáltató szerep erősítése, a változások gyors követése.
20
20 Javaslatok a fejlesztéshez Ahhoz, hogy az informatikai alkalmazások eredményei magas szinten hasznosuljanak, szükséges: Alkalmazói kör kör széleskörű tájékoztatása, bevonása – a munka és az oktatás kapcsolatának, ezen keresztül a gyakorlati képzés fejlesztése, A középiskolai képzésben a matematikai készségek fejlesztése, A folyamatos képzési tartalom fejlesztés biztosítása, Kooperatív képzés általános elterjesztése, Informatikai tanárok gyakorlati tapasztalatszerzésének biztosítása, Minél több jól működő kompetencia központ létrehozása, Szakmai szervezetek, felhasználói kör bevonása a képzésfejlesztés irányításába, Költséghatékony informatikai képzés feltételeinek megteremtése, Kedvezőbb, képzések igénybevételére ösztönző jogszabályi háttér megteremtése.
21
21 Várható eredmények Hatékonyabb képzési rendszer, javuló együttműködés az oktatási intézmények és a munka világa között, Könnyen elérhető és kihasználható tanulási lehetőségek, Az IKT szolgáltatási megoldások gyorsabb terjedése, Sikeresebb rendszer-bevezetési projektek, az informatikai rendszerek hatékonyabb működtetése, jobb együttműködés az ICT szakemberek és a felhasználók között, A felkészületlenség nem gátolja a fejlesztési programok megvalósulását, kihasználását, ICT eszközök hatékonyabb használata, pályakezdők versenyképességének javulása, Igényes és hozzáértő felhasználói kör bővülése, A legjobb gyakorlatok gyorsabb terjedése, Az Információs társadalom kialakulásának gyorsúlása, A tudásgazdaság kialakulása, a gazdaság gyorsabb fejlődése.
22
22 Korszerű informatikai oktatás Sikeres informatikai képzés = Versenyképes gazdaság = Tudásalapú gazdaság
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.