Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A szervezeti felépítés definíciója
Strukturális keret a vertikális hierarchia bemutatására Meghatározza a formális kapcsolatot az alkalmazottak között, beleértve a hierarchiát és az ellenőrzési szinteket Az emberi csoportokat azonosítja részlegekkel, osztályokkal, egy teljes szervezettel.
2
A szervezeti felépítés definíciója
A szervezet alkalmazottai közötti interakciók mintája Egy rendszerkoncepciót jelent, mely biztosítja a hatásos koordinációt és integrációt. Megteremti az összhangot a környezet, a célok, a technológia és a méret között
3
Szerevezeti alternatívák tervezése
Az osztályokat a „fontos” feladatok ellátására alakítsák ki A jelentés, illetve parancs láncolat mutassa meg a hatalmi kapcsolatokat a szervezetben az egyének között
4
Szerevezeti alternatívák tervezése
Osztályok csoportosításának lehetőségei Tevékenység alapján: azok tartoznak egy o.-hoz, akik hasonló funkciókat látnak el, hasonló tudást és képességet igényel a munkájuk. Output alapján (termék, szolgáltatás) Felhasználók, vásárlók szerint
5
Strukturális hibák tünetei
Lassú és romló hatékonyságú döntéshozatal A szervezet nem tud reagálni a változó környezet kihívásaira Növekszik a mindennapi konfliktusok száma Az utasítások, elvárások több egyre több szervezeti egység felől is érkeznek az alsó szintekre
6
A szervezeti formák strukturális jellemzői
Munkamegosztás és annak szabályozása Funkció, tárgy, régió Egy, két, vagy több dimenziós szervezetek
7
A szervezeti formák strukturális jellemzői
Hatáskörmegosztás és annak szabályozása Döntési jogkör, utasítási hatáskör Egy, vagy több vonalas szervezetek (kiváló feladatvégzés = munka és hatáskörmegosztás konzisztens volta)
8
A szervezeti formák strukturális jellemzői
Koordináció és annak szabályozása Technokratikus, Strukturális (pl. projektek, teamek stb.) Személyorientált
9
A szervezeti formák strukturális jellemzői
Konfiguráció Másodlagos, származtatott strukturális jellemző, Igazi szervezetalakítás konfiguráció módosítás Jellemzői: Mélységi tagozódás, Szélességi tagozódás Foglalkoztatottak száma
10
A lineáris szervezeti forma
11
A lineáris szervezeti forma
Jellemzők: 1. Egydimenziós (funkció v. tárgy v. régió). 2. Egyvonalas (egy főnöke van mindenkinek). 3. Vezetői akarat érvényesítésére való maximális törekvés. 4. Hatékony erőforrás koncentráció.
12
A lineáris szervezeti forma
5. A tevékenység szerinti megosztás egyben szervezeti egységek szerinti megosztást is jelent. 6. A szakmai tagozódás „vonal-elvű”. 7. A szolgálati út elsődlegességét érvényesíti. 8. A szervezet nem probléma, hanem végrehajtás orientált. 9. A szervezeten kívüli váltásokra csak tagolás váltással tud reagálni
13
A lineáris szervezeti forma
10. Nagy szervezetek esetén egyenes következmény: BÜROKRATIZÁLÓDÁS. 11. Az erős tagozódás kiváltja a RANG iránti igényt. 12. Szemléletében „befelé forduló”. 13. Az új dolgok iránti fogékonyság nagy mértékben függ a vezető személyiségétől.
14
A lineáris szervezeti forma
14. A specializáció mindig új szervezeti egység keretében valósul meg. 15. A TOP menedzser koordináló-irányító tevékenysége rendkívül összetett. 16. Az egészben való gondolkodás lehetősége csak a TOP menedzsment számára biztosított.
15
A lineáris szervezeti forma
ELŐNYÖK: egyszerű, könnyen áttekinthető belső kapcsolatok, felesleges tevékenységek kiszelektálódása, alá és fölérendeltségi viszonyok egyértelműsége, könnyű mélységi és szélességi tagolás váltás.
16
A lineáris szervezeti forma
HÁTRÁNYOK: minőségileg más feladatokkal szembeni rugalmatlanság, a specializáció hiánya a top menedzser leterheltségét növeli, a kommunikáció csakis a szolgálati utakon lehetséges.
17
A lineáris-törzskari szervezeti forma
A VÁLTOZÁSOK IRÁNYAI: · a vezetés szakmai színvonalának növelése, · a tudatos befolyásolás lehetőségének megteremtése, · a „mindent tudó vezető nimbuszának csökkentése, · alsó szintű vezetők hatáskörének bővítése,
18
A lineáris-törzskari szervezeti forma
· új hatalomgyakorlási, érdekérvényesí-tési forma, · szakmai és irányítási koordináció szétválasztása, · vezetői rotáció lehetőségének biztosítása, · tanácsadók beépítése, · döntési folyamat tagolása előkészítésre és döntésre,
19
A lineáris-törzskari szervezeti forma
· döntési folyamat tagolása előkészítésre és döntésre, · új típusú vezető-beosztott munka-megosztás, · többcsatornás kommunikáció, · problémaorientált, egészben való gondolkodás, · szakismeretileg új dolgokra való fogékonyság megerősítése.
20
A lineáris-törzskari szervezeti forma
· TÖRZSKAR JELLEMZŐI: 1. új hatalmi szféra megjelenése, 2. szakmai tanácsadó szervezet, 3. vezetővel való kommunikációs kapcsolat felélénkülése, 4. törzskari és lineáris vezetési szintek szétválasztása, vezető vertikális nézőpont törzskar horizontális nézőpont átfogó problémamegoldás.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.