Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma"— Előadás másolata:

1 SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
„organikus” paradigma „evolúciós” paradigma

2 Strukturális jellemzők
SZERVEZETI FORMÁK Strukturális jellemzők 1. Munkamegosztás egydimenziós szervezet – egy elv Vezetés „A” funkció „B” funkció „C” funkció „D” funkció

3 Strukturális jellemzők
SZERVEZETI FORMÁK Strukturális jellemzők 1. Munkamegosztás Két dimenziós szervezet – két elv Igazgatóság (vezetés) „A” funkció „B” funkció „C” funkció „D” funkció „A” tevékenység „B” tevékenység „C” tevékenység „D” tevékenység

4 Strukturális jellemzők
SZERVEZETI FORMÁK Strukturális jellemzők 1. Munkamegosztás Három dimenziós szervezet – három elv (tenzor) Mi a negyedik dimenzió?

5 Strukturális jellemzők
SZERVEZETI FORMÁK Strukturális jellemzők 2. Hatáskör szabályozás egyvonalas szervezet (egyszemélyi vezetés)

6 Strukturális jellemzők
SZERVEZETI FORMÁK Strukturális jellemzők 2. Hatáskör szabályozás Több vonalas szervezet egy beosztottnak több főnöke van

7 Strukturális jellemzők
SZERVEZETI FORMÁK Strukturális jellemzők 3. Koordináció A munkamegosztás következménye – pozitív korreláció Vertikális koordináció

8 Strukturális jellemzők
SZERVEZETI FORMÁK Strukturális jellemzők 3. Koordináció Horizontális koordináció Igazgatóság (vezetés) „A” funkció „B” funkció „C” funkció „D” funkció „A” tevékenység „B” tevékenység „C” tevékenység „D” tevékenység

9 Strukturális jellemzők
SZERVEZETI FORMÁK Strukturális jellemzők 4. Konfiguráció (szervezeti séma, organogramm) Másodlagos tényező – az előző három megjelenítésére

10 Közgazdasági szervezet –tipológia
SZERVEZETI FORMÁK Közgazdasági szervezet –tipológia 1. Lineáris (vonalbeli) szervezet

11 Közgazdasági szervezet –tipológia
SZERVEZETI FORMÁK Közgazdasági szervezet –tipológia 2. Funkcionális szervezet függelmi viszonyok – Taylornak sem sikerült ezért -

12 Közgazdasági szervezet – tipológia
SZERVEZETI FORMÁK Közgazdasági szervezet – tipológia 2. Lineáris – funkcionális szervezet

13 Közgazdasági szervezet – tipológia
SZERVEZETI FORMÁK Közgazdasági szervezet – tipológia 3. Divizionális szervezet Vezetés Törzskar Központi vezetési funkciók „A” tevékenység „B” tevékenység „C” tevékenység Önálló tevékenység divíziók

14 Közgazdasági szervezet – tipológia
SZERVEZETI FORMÁK Közgazdasági szervezet – tipológia 3. Divizionális szervezet

15 Közgazdasági szervezet – tipológia
SZERVEZETI FORMÁK Közgazdasági szervezet – tipológia 4. Mátrix szervezet tevékenység orientált mátrix Igazgatóság (vezetés) „A” funkció „B” funkció „C” funkció „D” funkció „A” tevékenység „B” tevékenység „C” tevékenység „D” tevékenység

16 Közgazdasági szervezet – tipológia
SZERVEZETI FORMÁK Közgazdasági szervezet – tipológia 4. Mátrix szervezet projekt orientált mátrix Igazgatóság (vezetés) „A” funkció „B” funkció „C” funkció „D” funkció „A” projekt „B” projekt „C” projekt „D” projekt

17 SZERVEZETI FORMÁK A közgazdasági szervezet – tipológia összefoglalása
Munkamegosztás alapja Egy dimenziós Több dimenziós szervezetek Hatáskörök alapján egyvonalas Lineáris Lineáris-funkcionális Funkcionális szervezet Divizionális többvonalas Mátrix

18 Mintzberg–féle szervezet – tipológia
SZERVEZETI FORMÁK Mintzberg–féle szervezet – tipológia A Weber-i bürokratikus szervezetek alapján Mintzberg ötöse: - egyszerű struktúra - ipari bürokrácia - szakértői bürokrácia - divizionális szervezet - adhocracia

19 Mintzberg-féle szervezet – tipológia
SZERVEZETI FORMÁK Mintzberg-féle szervezet – tipológia 1. Egyszerű struktúra Kovács János (John Smith) Bt a kisvállalkozás gyors és innovatív ellenséges környezetben is életképes a szolgáltatásokat a piacon veszi sokszor meghal és feltámad

20 Mintzberg–féle szervezet tipológia
SZERVEZETI FORMÁK Mintzberg–féle szervezet tipológia 2. Gépi bürokrácia (ipari bürokrácia, technokrácia) az autógyár és minden tömegtermelő a szolgáltatásokat bekebelezi rosszul alkalmazkodik stabil környezetben jó technostruktúra dominál

21 Mintzberg–féle szervezet –tipológia
SZERVEZETI FORMÁK Mintzberg–féle szervezet –tipológia 3. Szakértői bürokrácia (expertokrácia) egyetem, kórház, APEH szakértői autonómia nagy kiszolgáló apparátus erős multiplikációs hatás szakosodás (skatulyázás) a kibocsátás nem mérhető kettős vezetési stílus: demokratikus (liberális) autokratikus stabil (változó körülmények között is)

22 Mintzberg-féle szervezet – tipológia
SZERVEZETI FORMÁK Mintzberg-féle szervezet – tipológia 4. Divizionális szervezet a gépi bürokrácia alkalmazkodási problémái ellen diverzifikált termékkör centralizált önálló innovatív egységek mérhető output kontroll szociálisan érzéketlenné válhat stabil környezet

23 Mintzberg-féle szervezet – tipológia
SZERVEZETI FORMÁK Mintzberg-féle szervezet – tipológia 5. Adhocrácia fehérgallérosok a fejlesztő team a diverziós csoport hétköznapi dologban értelmetlen innovációban utolérhetetlen a cél közös meghatározása bonyolult és dinamikus környezet bomlékony


Letölteni ppt "SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma"

Hasonló előadás


Google Hirdetések