Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Csernoch Mária Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Csernoch Mária Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma"— Előadás másolata:

1 Csernoch Mária Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma
A szövegszerkesztés-oktatás hatékonyságának változása az elmúlt 10 évben Csernoch Mária Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma

2 Helyzetkép 1996-97 Informatika a felsőoktatásban 1996 felmérés, 1997
felsőoktatási intézmények az informatika tanárok képzésében nem alkalmazkodnak megfelelően a társadalmi igényekhez felmérés, 1997 középiskolás tanulók iskolában tanult szövegszerkesztést önállóan tanult szövegszerkesztést végzős informatika szakos hallgatók

3 Felmérés, 1997 bal margó: 1 cm jobb margó: térköz, bekezdés után:
12 pt 18 pt térköz, bekezdés előtt: behúzás balról: 2 cm behúzás jobbról: Cím Szöveg „Játssz … tucat.” Betűstílus félkövér, dőlt, nagybetű dőlt félkövér, dőlt Betűméret 22 pt 12 pt

4 1997-es felmérés eredménye
Helyesen szerkesztett szövegek középiskolai tanulók iskolában tanult önállóan tanult végzős informatika szakos hallgatók

5 1997-es felmérés eredménye
Helyesen szerkesztett szövegek középiskolai tanulók iskolában tanult 12% önállóan tanult végzős informatika szakos hallgatók

6 1997-es felmérés eredménye
Helyesen szerkesztett szövegek középiskolai tanulók iskolában tanult 12% önállóan tanult 3% végzős informatika szakos hallgatók

7 1997-es felmérés eredménye
Helyesen szerkesztett szövegek középiskolai tanulók iskolában tanult 12% önállóan tanult 3% végzős informatika szakos hallgatók 20%

8 Jövőkép 1997-ben Már nem sok időnek kell eltelnie ahhoz, hogy a szövegszerkesztők használata annyira elterjedjen, hogy kezelésük az alapműveltség részévé váljon. A „modern analfabétizmus” nem azt fogja jelenteni, hogy tud-e valaki írni-olvasni, hanem hogy tud-e szövegszerkeszteni vagy sem. Tóth Tamás: A szövegszerkesztés alapjai, 1997

9 10 év elteltével… „Sound working knowledge of all common word processing…” Részlet egy önéletrajzból „Az összes közismert szövegszerkesztő megbízható, alapos ismerete.”

10 Zárótanítási óratervek formai szempontok
Fedőlap cím cégszerű aláírás Bevezető oldal óra jellemzői, előzményei, céljai, követelményei Folyamatterv oszlopai óra menete módszertani megjegyzések A táblázatba v. a tervezet további oldalaira egyéb közlések

11 Feldolgozott dokumentumok
101 jelölt 146 db dokumentum 1 db PowerPoint dokumentum, órai mentés részletenként, oldalanként Felhasznált szoftverek 97 db Word dokumentum 3 db Excel dokumentum 1 db TEX dokumentum

12 Excel dokumentumok 1 hallgató 2 hallgató fedőlap Word-ben
cellán belüli sortörés  párhuzamos hasábok létrehozása 2 hallgató írógépként  módosítások nem lehetségesek fedőlap Word-ben

13 Szövegszintű formázások papírméret, margók
78 hallgató: magyar Word beállításai papírméret: A4 margók: 2,5 cm 3 hallgató: angol Word beállításait papírméret: Letter margók: 1 inch 20 hallgató teljesen vegyesen (egy óraterven belül is) margók: 0,63 cm ≤ x ≤ 5,08 cm

14 Margóra írt szövegek a margó beállítása nem garancia
szóközök határtalan használata véletlen negatív behúzások képek hibás elrendezése táblázatok véletlen megszélesítése

15 Táblázatok megszélesítése
matematika─informatika

16 Szövegszintű formázások oldalakra tördelés
10 hallgató helyesen használta 70 hallgató csak Entereket 9 hallgató vegyesen használt oldaltörést és Entereket 3 hallgató térközt és Enter-térköz kombinációt külön fájlba mentették az egyes szövegegységeket (max.: 5)

17 Szövegszintű formázások fejléc, lábléc
egyetlen élőfej élőláb láblécre került a szövegtükörre szánt információ  minden oldalon megjelent a szöveg

18 Lábléc: hivatkozások

19 Szövegszintű formázások fejléc, lábléc
egyetlen élőfej élőláb láblécre került a szövegtükörre szánt információ  minden oldalon megjelent a szöveg oldalszám 39 jó 1 kézzel 2 vegyes táblázat fejléce kézzel minden lap tetején „fejléc” nincs egyetlen jó megoldás sem

20 Táblázaton belüli „fejlécek”

21 Szövegszintű formázások üres oldalak

22 Szövegszintű formázások elválasztás
rövid sorok 6 hallgató próbálkozott mind hibás, „kézimunka” informatika ─ informatikus könyvtáros

23 Fedőlap, aláírás, bevezető oldal
Enter Szóköz Shift + Enter alapértelmezett tabulátor pozíciók

24 „Igazítások” Szóközzel „Térközök” Enterrel

25 Táblázat létrehozása Helyes táblázat pozícionált tabulátor
függő behúzás függő behúzás + pozícionált tabulátor Hibás Szóköz Enter alapértékhez állított tabulátorok

26 Táblázat létrehozása Helyes Hibás

27 Soron belüli igazítások
Helyes pozícionált tabulátor 9 hallgató táblázat 1 hallgató Hibás Szóköz Enter alapértékhez állított tabulátorok

28 Soron belüli igazítások

29 Óra menete szöveg szintű döntések, formázások
párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter

30 Alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter

31 Óra menete szöveg szintű döntések, formázások
párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter

32 Alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter

33 Óra menete szöveg szintű döntések, formázások
párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter Szóköz + sorvégi Enter

34 Szóközök + sorvégi Enter

35 Óra menete szöveg szintű döntések, formázások
párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter Szóköz + sorvégi Enter újság hasáb

36 Újság hasáb

37 Óra menete szöveg szintű döntések, formázások
párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter Szóközök + sorvégi Enter újság hasáb szövegdoboz

38 Szövegdoboz

39 Óra menete szöveg szintű döntések, formázások
párhuzamos hasábok létrehozása helyes megoldás táblázat, gondolatonként új sor hibás megoldások alapértelmezett tabulátorok + sorvégi Enter alapértelmezett tabulátorok, Szóköz + sorvégi Enter Szóköz + sorvégi Enter újság hasáb szövegdoboz táblázat, de a sorok száma nem megfelelő

40 Táblázat a sorok száma nem megfelelő

41 Táblázat a sorok száma nem megfelelő

42 Tartalomtól függetlenül bekezdés formázások
felsorolás, számozás jó: 13 vegyes: 36 hibás: 40 bekezdések behúzása Szóközzel tabulátorral bekezdések igazítása soron belüli többféle igazítás alapértelmezett tabulátorokkal

43 Tartalomtól függetlenül betű formázások
irreleváns tipográfiai szabályok nem ismertek

44 Néhány elrettentő példa

45 Néhány elrettentő példa

46 Összegzés Ötödéves tanárjelöltek szövegszerkesztési ismeretei rendkívül hiányosak „Modern analfabéták” A tanítást úgy kezdik meg, hogy nem rendelkeznek megfelelő szövegszerkesztési, számítástechnikai ismeretekkel Nincs lényeges javulás 10 év elteltével Informatika szakos jelöltek megdöbbentő alulteljesítése Érettségi követelményei Alkalmazói ismeretek számonkérése, alapvizsga Vezetőtanárok számítástechnikai ismeretei, ilyen irányú segítségnyújtása nyomon követhető Vezetőtanárok számítástechnikai képzése


Letölteni ppt "Csernoch Mária Debreceni Egyetem Kossuth Lajos Gyakorló Gimnáziuma"

Hasonló előadás


Google Hirdetések