Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlíz Hajduné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A pályakövetés informatikai támogatása: online felmérések és adattárak létrehozása Fodor Szabolcs felsőoktatási referens, elemző EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18.
2
Miről lesz szó? Bevezetés: informatika szerepe a pályakövetésben Online felmérések Miért online? Központi szolgáltatás: felméréskészítő alkalmazás Mit, mikor, hogyan? DPR adattárak: lehetőségek, előnyök, korlátok Központi adattár koncepciója Adatok integrációja, adatvédelem Mire jó és mire nem az adattár? DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18.
3
Az informatika szerepe DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. Tanulmányi / hallgatói nyilvántartások és alumni adatbázisok A hallgatók és végzettek megkeresése online kérdőívekkel Intézményi kapcsolattartás hallgatókkal és végzettekkel: közösségi oldalak, alumni portálok Pályakövetési eredmények disszeminációja Intézményi adattárak létrehozása
4
Intézményi követelmények DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. Hallgatói motivációs kutatás: minden év tavaszán, online módszerrel ( KUTATÁSOK) Végzettek pályakövető kutatása: minden év tavaszán, online vagy postai úton További kutatások a hallgatók, végzettek, munkaerő-piaci szereplők körében: változó módszertan és időpont Statisztikai adatszolgáltatás: az országos kérdőívblokk, illetve a kutatásokra vonatkozó alapadatok átadása a központi DPR adattárnak
5
Miért online? DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. Intézményi felmérések eredményei: Postai vagy online felmérések, utóbbi aránya nő, mert fenntartható, könnyen megvalósítható Cél, hogy egyszeri ráfordítással legyen hosszú távú alternatíva, akár évente megismételhető megoldás Szakértői interjúk tapasztalatai Ne kelljen mély informatikai ismeret a használatához Legyenek automatizált funkciók: újra megkeresés, lezárás stb. Fejlett kérdéskezelés: relációk, „léptetések”, ellenőrzések Integrált jelentéskészítő, összesítő szolgáltatás Exportálási lehetőség több formátumban
6
Online felméréskészítő szolgáltatás DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. A rendszerrel szemben támasztott elvárások: Online felmérések lebonyolítása Fejlett megoldások, mégis egyszerű kezelhetőség Stabil üzemeltetési környezet és elérhetőség biztosítása Fenntartással kapcsolatos adminisztrációs és egyéb feladatok és költségek ne az intézményeket terheljék Előre elkészített kérdőív-blokkok, különböző vezetői (gyors)jelentés-sablonok Adatvédelmi szempontok maximális érvényesítése: anonimitás biztosítása, adatgazda felsőoktatási intézmények jogainak tiszteletben tartása
7
Online felmérés folyamata DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18.
8
Online kérdőív kérdésblokkjai
9
Online kérdőív alkalmazása DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18.
10
A kérdezés lezárása után… DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. Miután lezártuk a lekérdezést, következik…: az előre megadott vagy az utólag elkészített szempontok szerint elemzések és gyorsjelentések elkészítése, címzetteknek (pl. intézményi vezetés) megküldése az adatok exportálása feldolgozható formátumú fájlba: elemzések készítése, tájékoztatók összeállítása adatszolgáltatás a DPR központi adattárba (exportált állományok feltöltése megadott interfész segítségével)
11
Mit, mikor, hogyan? DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. Az alkalmazás beszerzése, telepítése jelenleg is zajlik Várható ütemezés: Rendszer üzembe helyezése: 2009. december – január Rendszer intézményi tesztelése: 2010. január – március Rendszer „megnyitása” intézmények számára: 2010. március Első felmérések lebonyolíthatóak: 2010. március-április Szolgáltatás igénybevételének módja, a „csatlakozás” mikéntje kidolgozás alatt Nyitott kérdések: intézményekkel való együttműködés során kerülnek tisztázásra (pl. tesztelés során)
12
DPR ADATTÁR DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. DPR Adattár: - lehetőségek, - előnyök, - korlátok
13
DPR ADATTÁR DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. „Egy jó adattároló rendszer felépítése és az adatok megfelelő rendszerezése hosszú tanulási folyamat, különféle ötleteket próbálgató tapasztalatszerzés…” /Paul Mobbs/
14
Emlékeztetőül… DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18.
15
Államigazgatási adatok DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. Elsősorban az APEH és az ÁFSZ, ill. a FIR (forrás)adatbázisai felé „mozdultunk el”: FIR: felsőoktatási adatok közvetlenül az fokt.-i intézményektől APEH: munkavállalással, munkaadókkal, jövedelemmel kapcsolatos ANONIM, és ÖSSZESÍTETT statisztikai információk ÁFSZ: információk a munkanélküliként nyilvántartott diplomások Adatok „érvényessége”, a látókörön kívül maradók (szürke-, fekete gazdaság, külföld, nem reg. munkanélk.) A hozzáférhető konkrét adatkörök kapcsán egyeztetések (a legnagyobb körültekintés)
16
Államigazg.-i adatok - adatintegráció DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18.
17
MUNKAÜGYI NYILVÁNTARTÁSOKTANULMÁNYI NYILVÁNTARTÁSOK Államigazg.-i adatok – adatintegráció 17
18
DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. Minden érintett közreműködő államigazgatási szereplő támogatja, elvi megállapodások megköttettek (APEH, OKM, OH, FSZH, MAB, MRK, FTT, Adatvédelmi biztos, NSZFI, PM) Törvényi lehetőség adott (2007. évi CI. törvény) Forrás rendelkezésre áll FIR forrásadatbázisként megalapozza a folyamatot „KEGYELMI ÁLLAPOT” „Kegyelmi állapot”
19
Intézményi pályakövetési adatok 1. DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. Két csoportja lesz a gyűjtendő intézményi adatoknak: DPR felmérések elemi adatai: a hallgatói- és pályakövetési kutatások során, a kérdőív ORSZÁGOS BLOKKJÁBAN található kérdésekre adott válaszok (az intézmények kérdéseire adott válaszokat nem gyűjtjük!) Általában a DPR kutatásokra vonatkozó összesítő alapadatok: a kutatás módszere, megkeresettek és válaszolók száma stb. Adatgyűjtés: interfészspecifikáció alapján, az intézmények bevonásával Intézményi szinten nem, csak tendenciák vizsgálatára, aggregáltan kerülnek felhasználásra!
20
Országos DPR kutatások eredményei DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. Reprezentatív mintán, hallgatók körében lefolytatott hallgatói, (végzettek körében lefolytatandó) kutatás részletes(ebb) kérdőívvel ( KUTATÁSOK) Intézmények számára elérhető eredmények saját elemzések elvégzéséhez Saját felmérések eredményeinek összehasonlítása országos átlagokkal, a képzési területen / régióban működő más felsőoktatási intézmények eredményeivel
21
Felhasználási célok – PORTÁL DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. Diplomantul.hu: képzésterületi és regionális elemzések megjelenítése Intézményi kutatásokra vonatkozó általános adatok közzététele Pályakövetési, pályaorientációs szolgáltatások támogatása információkkal Alumni célok támogatása
22
Elemzések, statisztikák DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. Ágazati elemzések és statisztikák a szakigazgatás és általában a közigazgatás számára Szakértői elemzések képzési területi és regionális szinten, munkaerő-piaci folyamatok áttekintése Intézmények saját elemzései a rendelkezésre álló adatforrások adatai bevonásával Közvetlen PR és marketing célú hasznosítás Intézményi minőségpolitika, minőségmenedzsment
23
A V I R DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer feladata: megalapozott mutatók a felsőoktatás működéséről DPR információk fontosak, de csak korlátozottan használhatók fel (korlátozott reprezentativitás) Megfelelő szakmai elvek mentén integráns elemei lehetnek egy mutatószámrendszernek, ennek mikéntje AVIR projekt keretében kerül kidolgozásra
24
Mit NEM teszünk az adatokkal DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. Nem „vesszük” el az intézményektől adataikat Nem készítünk rangsorokat, de az adatok összehasonlítására lehetőséget kívánunk biztosítani Nem használjuk jogtalanul adatintegrációs célokra az adatokat Személyes adatokat, különösen védett adatokat nem adunk tovább jogtalanul harmadik személynek
25
Mit SZERETNÉNK TENNI az adatokkal DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. Intézmények rendelkezésére álló pályakövetési információk körének jelentős bővítése Eddig elérhetetlen adatforrások kiaknázása, elérhetővé tétele az intézmények számára Egyszerű, de mégis biztonságos adattárak létrehozása Összehasonlíthatóság és aggregálhatóság megteremtése Nyilvános szolgáltatások létesítése, pályaorientáció és pályakövetés megalapozása…
26
DPR Szakmai Nap II., 2009.11.18. Köszönöm a figyelmüket! Kérdések, további információk: fodor.szabolcs@educatio.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.