Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Szintay István intézetigazgató, egyetemi tanár

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Szintay István intézetigazgató, egyetemi tanár"— Előadás másolata:

1 Dr. Szintay István intézetigazgató, egyetemi tanár
Felsőoktatás külső és belső minőségirányítási rendszerének kapcsolata és lényeges argumentumai Dr. Szintay István intézetigazgató, egyetemi tanár Pannon Egyetem Napja február 8.

2 Pannon Egyetem Napja 2007. február 8.
Előzmények Történeti háttér EFMD Bergen A felsőoktatási intézmények belső minőségirányítási modellje HEFOP-3.3. pályázat eredményeire alapozva Külső-belső minőségirányítási rendszer kapcsolata Pannon Egyetem Napja február 8.

3 Pannon Egyetem Napja 2007. február 8.
I/1. Történeti háttér Minőségellenőrzés – Minőségbiztosítás – Minőségirányítás 1906. Ipari tömegtermelés. Minőségellenőrzés Minőségre vonatkozó ágazati szabványok USA QS 9000 1949. TQM Deming Japán 1960-as évek BS 700 Rendszerszabvány Minőségbiztosítás 1970-es évek ISO 9000-es Rendszerszabvány sorozat Minőségbiztosítás EU és nemzeti szabványok Pannon Egyetem Napja február 8.

4 Pannon Egyetem Napja 2007. február 8.
I/1. Történeti háttér Minőségellenőrzés – Minőségbiztosítás – Minőségirányítás 1970-es évek közepe TQM USA Minőségirányítás 1980-as évek közepe TQM Európa Minőségirányítás 1988. EFQM 14 vezető cég, ma több ezer (~4000 cég) Minőségirányítás, önértékelési rendszer 2000. ISO 9000/2000 követelmény szabvány, önértékelési rendszer 2000. után speciális Díj Modellek pl. CAF és ágazati mutánsok a közszolgálati területen (oktatás, rendvédelem, közigazgatás … stb.) Pannon Egyetem Napja február 8.

5 I/2. European Foundation for Management Development (efmd ) EQUIS
Misszió Menedzsment tudományok oktatása és fejlesztése Nemzetközi hálózatosodás 500 tag 65 országban Elsősorban business school-ok Szakmai fórum „Európai nagykövet“ Önfinanszírozás a tagsági- és a konferenciadíjak által Tevékenységi kör Események és szemináriumok hálózatban történő összefogása Információszolgáltatás Speciális projektek Minőségirányítással kapcsolatos szolgáltatások Pannon Egyetem Napja február 8.

6 Az EQUIS céljai: A nemzetközi elismerés, akkreditáció előnyei
I/2. European Foundation for Management Development (efmd ) EQUIS Az EQUIS céljai: A nemzetközi elismerés, akkreditáció előnyei Nemzetközi összehasonlítás és benchmarking Iskolák összemérése nemzetközileg elismert kritériumrendszeren alapuló nemzetközi sztenderdek alapján Középpontban a minőség áll a stratégia szabadságának megtartása mellett A “good practice” felé való elmozdulás a sokszínűség feláldozása nélkül A minőség fejlesztésének felgyorsítása a nemzetközi menedzsment képzésben Az iskolák számára egyénileg, illetve menedzsment oktatási rendszerek számára Az intézményi stratégiai fejlődés egy eszköze Egy agenda, forgatókönyv a változtatásra Piaci információk nyújtása A pályázók, hallgatók, résztvevők, vállalatok, stb. számára Hazai reputáció vs. nemzetközi minőség Megkönnyíti a nemzetközi közösségbe való integrálódást Akkreditációs folyamat kialakítása az EQUIS Quality Label „díjon” keresztül Pannon Egyetem Napja február 8.

7 Az EQUIS keretrendszere
I/2. European Foundation for Management Development (efmd ) EQUIS Az EQUIS keretrendszere VÁLLALATI KAPCSOLATRENDSZER Executive oktatás Program- minőség VISZONYOK HALLGATÓK FIZIKAI ÉS ÉS Személyes fejlődés KAR ERŐ- FORRÁSOK KÜLDETÉS RÉSZTVEVŐK Kutatás & Fejlesztés Közösséghez való hozzájárulás NEMZETKÖZI JELENLÉT Pannon Egyetem Napja február 8.

8 Az EQUIS Akkreditációs folyamat
I/2. European Foundation for Management Development (efmd ) EQUIS Az EQUIS Akkreditációs folyamat Nem jelentkezik Nem Stratégiai tanácsadás 0. Tájékozódás 1. Jelentkezés 2. Alkalmasság Igen 3. Önértékelés 4. Peer Review 5. Díjazó/ Értékelő Testület Befejezett Igen EQUIS akkreditáció Nem Nem befejezett 6. Irányított fejlesztés Pannon Egyetem Napja február 8.

9 Program-akkreditáció (EPAS)
I/2. European Foundation for Management Development (efmd ) EQUIS Program-akkreditáció (EPAS) Az EPAS létrehozásának okai… A Bologna harmonizációs folyamat felgyorsulása, sok intézményben a 3+2 képzési programok bevezetése Az intézmények a reformok és átalakulások idején gyakran vezérfonalra, irányításra szorulnak A piac igényli az átláthatóságot a hallgatók vertikális mobilitásának elősegítése végett Az EPAS kielégíti azt a szükséges és felismerhető igényt, mely egy páneurópai vagy nemzetközi program-akkreditációs minta kialakítását célozza meg. Pannon Egyetem Napja február 8.

10 EPAS – Akkreditációs kritériumok
I/2. European Foundation for Management Development (efmd ) EQUIS EPAS – Akkreditációs kritériumok Nemzeti és nemzetközi viszonyok Nemzeti felsőoktatási rendszer Szabályozás és törvényi, jogi keretrendszer Európai Felsőoktatási Térség (Bologna) – ha megfelel… Folyamatok Hallgatók toborzása Program terjedelme és tartalma Előadásmód, oktatási módszer Pedagógia Előadások, tananyagok minősége Személyes fejlődés, beleértve a munkaalapú tanulást Értékelési módszerek Nemzetközi lehetőségek Vállalati interakció Inputok Intézményi célok Programok típusa, szintjei Programcélok Célpiac Megcélzott profil Megcélzott tanulási kimenetek Program- tervezési folyamat Kar Erőforrások/felszereltség Outputok Értékelési output Végzett hallgatók minősítése Elhelyezkedés Alumni Reputáció Programértékelés és felülvizsgálat PROGRAM ÉRTÉKLÁNC Pannon Egyetem Napja február 8.

11 Pannon Egyetem Napja 2007. február 8.
I/3. Bergen Bergen 2005. „E4” csoport javaslata külső minőségbiztosítási rendszer belső minőségirányítási rendszer Az európai felsőoktatási tér nemzetközileg egységes elvek és sztenderdek alapján harmonizált minőségirányítási rendszerének létrehozása (képzési rendszerek konvergenciája – oktatási rendszer tömegszerűsége – menedzsment módszerek). Pannon Egyetem Napja február 8.

12 Pannon Egyetem Napja 2007. február 8.
I/3. Bergen Felsőoktatási minőségbiztosítási alapelvek A külső minőségbiztosítási rendszer működtetése független (állami vagy magán) testületek/ügynökségek által; Az ügynökségeket rendszeres, „peer-review“ (egymással történő összevetésen alapuló) akkreditációnak kell alávetni egy EU-szintű regisztrációs listának megfelelően. Pannon Egyetem Napja február 8.

13 Pannon Egyetem Napja 2007. február 8.
I/3. Bergen A regisztráció lehetséges struktúrája „Peer-reviewed“ ügynökségek Európai nemzeti ügynökségek 1 (felülvizsgálat + minden külső minőségbiztosítási ügynökség számára előírt európai standard teljesítése) Európai nemzeti ügynökségek 2 (felülvizsgálat, de nem minden külső minőségbiztosítási ügynökség számára előírt európai standard teljesítése) Nem-nemzeti és extra-európai ügynökségek 1 Nem-nemzeti és extra-európai ügynökségek 2 „Not-reviewed“ ügynökségek (nem „akkreditált”) Pannon Egyetem Napja február 8.

14 Pannon Egyetem Napja 2007. február 8.
I/3. Bergen Irányelvek, standardok a felsőoktatási intézmények BELSŐ minőségirányítási rendszerére vonatkozóan (MAB szervezeti önértékelési útmutató ezt veszi át) Minőségpolitika, stratégia és minőségügyi eljárások. Programok indítása, követése és rendszeres belső értékelése. Hallgatók értékelése. Oktatók minőségének biztosítása. Tudástámogatás, eszközök és hallgatói szolgáltatások. Belső információs rendszer. Nyilvánosság. Pannon Egyetem Napja február 8.

15 Pannon Egyetem Napja 2007. február 8.
II. A felsőoktatási intézmények belső minőségirányítási modellje HEFOP 3.3. pályázat eredményére alapozva A konzorcium tagjai Konzorcium vezető: Miskolci Egyetem Tagok: Berzsenyi Dániel Főiskola Budapesti Corvinus Egyetem Debreceni Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Pannon Egyetem Szolnoki Főiskola Pannon Egyetem Napja február 8.

16 Pannon Egyetem Napja 2007. február 8.
II. A felsőoktatási intézmények belső minőségirányítási modellje HEFOP 3.3. pályázat eredményére alapozva A projekt célelemei szervezeti kultúra fejlesztése a működési változások megvalósításának támogatására; minőségirányítási folyamatok fejlesztése a kétszintű szervezeti önértékelési modell megalkotásával és felhasználásával; a működés folyamatokon keresztüli korszerűsítés; informatikai támogatás fejlesztése. Pannon Egyetem Napja február 8.

17 EFQM-MODELL ADOTTSÁGOK 500p EREDMÉNYEK 500 p INNOVÁCIÓ, TANULÁS
Munkatársak irányítása Munkatársi elégedettség Munkatársak 90 p 90 p megelégedettsége Folyamatok Kulcs- folyamatok eredményei Vezetés 140 p Stratégia Hallgatói elégedettség 100 p Rendőrségi stratégia 80 p Folyamatok 200 p 150 p Erőforrások Társadalmi hatás 90 p 60 p INNOVÁCIÓ, TANULÁS Pannon Egyetem Napja február 8.

18 A szervezeti önértékelés típusa
Szabványos modell Szabványos súlyozás Hagyományos audit Az EFQM-modellben „balról-jobbra” haladó megközelítés Nyitott modell Megfontolt súlyozás Az EFQM-modellben „jobbról-balra” haladó: diagnosztikai megközelítés Bővíthető szempontok Probléma és kapcsolatelemzési technikák alkalmazása Összehasonlító (a kiválóság demonstrálása) Diagnosztikai (tökéletesítésorientált) Pannon Egyetem Napja február 8.

19 A szervezeti önértékelés típusa Pannon Egyetem Napja 2007. február 8.
Értelmezési terület Értékelés Szöveges önértékelés Önértékelési teszt Adottságelemek (A) 1. Vezetés X 2. Stratégia 3. Munkatársak irányítása 4. Erőforrások 5. Folyamatok Eredményelemek (E) 6. Munkatársak megelégedettsége 7. Hallgatói elégedettség 8. Társadalmi megítélés 9. Szervezeti eredmények Pannon Egyetem Napja február 8.

20 UNI-EFQM Kari/szaki szervezeti önértékelés modellje
ADOTTSÁGOK EREDMÉNYEK VEZETÉS (Stratégiai és operatív) a vezetés értékrendje a küldetés és az értékrendek meghirdetése, érvényesítése belső kommunikáció példaadás konfliktuskezelés participáció szervezeti struktúra MUNKATÁRSAK IRÁNYÍTÁSA kompetencia követelmény teljesítmény követelmény érdekeltség, motiváció teljesítményértékelés személyfejlesztés karriertervezés szervezeti kultúra FOLYAMATOK (működési és változtatási) ISO és/vagy FOI intézmény-fejlesztési folyamatok (stratégiai tervezés, kultúraváltás, szervezetalakítás, probléma-megoldás …) alapfolyamatok (képzés, kutatás) támogató folyamatok (beszerzés, munkaügy, hallgatói kapcsolatok …) MUNKATÁRSAK ELÉGEDETTSÉGE participáció belső kommunikáció munkával való elégedettség megbecsüléssel való elégedettség szervezeti kötődés érdekérvényesítés támogatás SZERVEZETI EREDMÉNYEK képzés: A kiadott diplomák száma és az azokhoz köthető mutatók hallgatói létszámváltozás TDK eredmények kutatás Kutatási teljesítmények, illetve publikációk Doktori iskola gazdálkodás személyi költségek dologi költségek projekt költségek STRATÉGIA politika, küldetés, célok stratégia ismerete változtatási akciók megvalósítás támogatása stratégia monitorálása, korrigálása hazai/nemzetközi kapcsolatok bontása, fejlesztése befolyásolási övezetek HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉG kurzus értékelés számonkérés értékelés szervezeti lehetőségek értékelése végzett hallgatók értékelése TÁRSADALMI HATÁS irányító és társszervezetek értékelése civil szervezetek véleménye önkormányzati értékelés kamarák értékelése vállalatok/intézmények értékelése környezeti kultúra társadalmi szervezetek kapcsolattartása hátrányos helyzetűek véleménye ERŐFORRÁSOK, PARTNERKAPCSOLATOK erőforrások kulcskompetenciák tudás kapcsolati rendszerek JAVÍTÓ, FEJLESZTŐ AKCIÓK Pannon Egyetem Napja február 8.

21 Pannon Egyetem Napja 2007. február 8.
Önértékelési teszt Vezetés 13 kérdés +3 Munkatársak irányítása 13 kérdés +2 Intézményi stratégia 13 kérdés +2 Erőforrások 16 kérdés +4 Folyamatok 34 kérdés +7 Munkatársak elégedettsége 14 kérdés +2 Hallgatói elégedettség 177 kérdés kurzus értékelés 64 kérdés képzés értékelés 50 kérdés záróvizsga értékelés 12 kérdés Végzett hallgatók elégedettsége 51 kérdés társadalmi hatás 76 kérdés Pannon Egyetem Napja február 8.

22 Szöveges önértékelés kritérium rendszere
Mező Alkritériumok jele Alkritériumok száma Vezetés 1.a; 1.b; 1.c; 1d; MAB 2. Stratégia 2.a; 2.b; 2.c; 2d; 4 MAB 3. Munkatársak irányítása 3.a; 3.b; 3.c; 3e; 3.f; 5 MAB 4. Erőforrások, partnerkapcsolatok 4.a; 4.b; 4.c; 4d; 4.e; 5. Folyamatok 5.a; 5.b; 5.c; 5d; 5.e; 6. Munkatársi elégedettség 6.a; 6.b; 6.c; 3 9. Szervezeti eredmények 9.a; 9.b; 9.c; 3 MAB Pannon Egyetem Napja február 8.

23 FELSŐOKTATÁSI KIVÁLÓSÁGI MODELL
CAF ADOTTSÁGOK -vezetés -stratégia -humán erőforrás -partner kapcs. -folyamatok és változás EREDMÉNYEK - ügyfélk. eredm. - dolgozói elégedettség társadalmi hatás kulcsfontosságú eredmények EFQM ADOTTSÁGOK -vezetés -stratégia -munkatársak irányítása -erőforrások -folyamatok EREDMÉNYEK - munkatársi elégedettség - hallgatói elégedettség - társadalmi megítélés - szervezeti eredmények Kari EFQM Kari EFQM Kari EFQM Pannon Egyetem Napja február 8.

24 Pannon Egyetem Napja 2007. február 8.
Kar 1. szervezeti önértékelés indítása Intézményi szintű szolgáltató folyamatok szervezeti önértékelés indítása Kérdőíves felmérés végrehajtása Szöveges önértékelés végrehajtása Szervezeti önértékelés indítása RADAR értékelés Kérdőívek statisztikai feldolgozása Szak 1. szervezeti önértékelési eredményeinek összefoglalása Javító akciók megfogalmazása Kari 1. szintű szervezeti önértékelés elkészítése Intézményi szintű UNI-CAF szervezeti önértékelés Fejlesztési területek, akciók megfogalmazása Kari M. szintű szervezeti önértékelés elkészítése ADOTTSÁGOK ÉS EREDMÉNYEK VIZSGÁLATA Kar M. szervezeti önértékelés indítása ADOTTSÁGOK Vezetés Stratégia Munkatársak irányítása Erőforrások, partnerkapcsolatok Folyamatok EREDMÉNYEK Munkatársi elégedettség Szervezeti eredmények Hallgatói elégedettség Társadalmi hatás Szak 1. szervezeti önértékelés indítása Szak N. szervezeti önértékelés indítása Képzési program szerve-zeti önértékelés indítása Pannon Egyetem Napja február 8.

25 III. Külső-belső minőségirányítási rendszer kapcsolata
Intézményi output dokumentumok MFAB akkreditáció 8 évente EGYETEM, FŐISKOLA UNI-CAF UNI-EFQM Kapcsolati mátrix KAROK, SZOLGÁLTATÓK Felsőoktatási Minőségi Díj eseti (évente) (221/2006. XI.15. Korm.rend.) UNI-CAF KAR, INTÉZET Minőség-fejlesztési terv 1-2 évente PROGRAM, SZAK UNI-EFQM Adatbázis Intézmény-fejlesztési terv 4-5 évente Pannon Egyetem Napja február 8.

26 III. Külső-belső minőségirányítási rendszer kapcsolata
Az európai sztenderdek és a felsőoktatási szervezeti önértékelési modell kapcsolati mátrix SZTENDERDEK SZERVEZETI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ELEMEI Vezetés teszt X szöveges Stratégia Munkatársak irányítása Erőforrások, partnerkapcsolatok Minőségpolitika, stratégia és minőségügyi eljárások Programok indítása, követése és rendszeres belső értékelése Tudástámogatás, eszközök és hallgatói szolgáltatások Oktatók minőségének biztosítása Belső információs rendszer Hallgatók értékelése Nyilvánosság Pannon Egyetem Napja február 8.

27 III. Külső-belső minőségirányítási rendszer kapcsolata
Az európai sztenderdek és a felsőoktatási szervezeti önértékelési modell kapcsolati mátrix SZTENDERDEK SZERVEZETI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ELEMEI Folyamatok teszt X szöveges Munkatársi elégedettség Hallgatói elégedettség Társadalmi hatás Szervezeti eredmények Minőségpolitika, stratégia és minőségügyi eljárások Programok indítása, követése és rendszeres belső értékelése Tudástámogatás, eszközök és hallgatói szolgáltatások Oktatók minőségének biztosítása Belső információs rendszer Hallgatók értékelése Nyilvánosság Pannon Egyetem Napja február 8.

28 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Pannon Egyetem Napja február 8.


Letölteni ppt "Dr. Szintay István intézetigazgató, egyetemi tanár"

Hasonló előadás


Google Hirdetések