Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaCsilla Némethné Megváltozta több, mint 10 éve
1
1 A Gyermekszegénység Elleni Nemzeti Programtól a Legyen jobb a gyerekeknek Nemzeti Stratégiáig MEH–MTA 2006–2007. évi kutatások beszámolója 2007. május 29
2
2 1. MIÉRT VAN SZÜKSÉG A PROGRAMRA ? Pl. Gyermekszegénység, 2004 Középső jövedelem fele alatt, % KSH létminimum alatt, % Összes háztartás 14 28 Összes gyermekes háztartás 19 41 Ebből: 1 gyermek van 11 29 2 gyermek van 19 34 3 vagy több gyermek van 36 60
3
3 2. PROGRAM KÉSZÍTÉS MENETE : 2005 október – Szegénység napja, Magyar Szegénység Ellenes Hálózat találkozóján miniszterelnöki felkérés 2005 november: MTA - MEH együttműködési szerződés keretében létrejön az MTA Gyermekprogram Iroda 2006 március: Rövid Program (számos szakember és civil bevonásával) elkészül, március 21-én miniszterelnök MTA-ban bemutatja
4
4 3. A KUTATÁSI PROGRAMTÓL A NEMZETI STRATÉGIÁIG 2007 február: A Programon alapuló „Legyen jobb a gyerekeknek” Nemzeti Stratégia 2007-2032 – Országgyűlési határozat tervezetet kormány elfogadja 2007 április 3: Országgyűlés tárgyalni kezdi tervezetet 2007 május ? Országgyűlés elfogadja Nemzeti Stratégiát
5
5 4. PROGRAM SORÁN VÉGRE- HAJTOTT TEVÉKENYSÉGEK 1.A RÖVID PROGRAM elkészítése 2.EREDETI KUTATÁSOK végrehajtása 3.MÁSODLAGOS FELDOLGOZÁSOK készíttetése 4.TANULMÁNYOK készíttetése 5.ADAT-TÁRAK, FORRÁSJEGYZÉKEK ÖSSZEÁLLÍTÁSA 6.F) PROGRAM NYILVÁNOSSÁGÁNAK BIZTOSÍTÁSA 7.G) HÁTTÉR TEVÉKENYSÉGEK (konzultációk, kapcsolatépítés, stb) 8.STRATÉGIA ELSŐ KOMPLEX ALKALMAZÁSI KÍSÉRLETÉNEK ELINDÍTÁSA (Szécsényi Gyerekesély Program) KIEMELT ELEMEKRE RÉSZLETESEBBEN KITÉREK:
6
6 5.EREDETI KUTATÁSOK Kérdőíves vizsgálat a gyermekszegénységről, 2006 700 háztartás, véletlen minta. Összehasonlítható 2001-es adatokkal. Rögzíti a kiinduló helyzetet, alkalmas az alapvető indikátorok meghatározására, követésére. (tanulmány kész ) Kérdőíves vizsgálat az iskolai étkezés és napközi igénybevételéről a gyermekek társadalmi helyzete szerint. (Tanulmány kész) Kérdőíves vizsgálat pedagógusok körében Vélemények gyermekszegénységről, teendőkről (Tanulmány kész) A gyermekek egészségi állapotának összefüggése szociális helyzetükkel Pilot study, OGYEI-vel közösen, kvantitatív és kvalitatív információk (Munkaanyag kész) A gyermekekkel összefüggő szociális szolgáltatások iránti szükségletek felmérése többféle, főleg kvalitatív módszer ) (Tanulmány kész)
7
7 Ad 5. Gyermekszegénység kutatásból: A kirekesztés néhány jelzése Össznépesség 2001 szegény minta 2006 szegény minta 15-60 évesek közül aktív kereső 60%35%31% Aktív kereső nélküli háztartások aránya 20%36%40% Fürdőszoba nélküli lakások aránya 8%19%20% 15-60 évesek közül maximum 8 általános végzettségű 21%37%40% (Kis javulás is van): Gyerek nem jut nyaraláshoz.78%72%
8
8 Ad 5. Gyermekszegénység kutatásból: Roma személyek aránya a különböző jövedelmi szintek alatt 20012006 Össznépességben (becslés)67-8 Egész szegény mintában2432 A szegény minta alsó 50 százalékában2746 A szegény minta alsó 30 százalékában3555 A szegény minta alsó 20 százalékában4255
9
9 Ad 8. KISTÉRSÉGI MEGVALÓSÍTÁSI KÍSÉRLET ELŐKÉSZÜLETEK: Kistérségre vonatkozó információ-gyűjtés; Helyi együttműködés kiépítése; Szükségletek felmérése, megvitatása; Helyi prioritások kidolgozása; Egymásra épülő programok kidolgozása, komplex fejlesztés elvének szem előtt tartása. Mindez csak előkészítés, hogy a megpályázott „norvég alap” forrásai fogadhatók legyenek – de abbahagyni nem lehetett (SZÉCSÉNYI KISTÉRSÉG: 13 TELEPÜLÉS, 20.000 LAKOS, SZEGÉNYSÉG ORSZÁGOS KÉTSZERESE, ISKOLÁBAN 30% ROMA GYEREK)
10
10 MEGVALÓSÍTÁSI KÍSÉRLET ELSŐ LÉPÉSEI GYEREKHÁZAK: 3 településen működik, további igények KÖZÖSSÉGI TEREK, ESEMÉNYEK: ifjúsági szabadidő programokhoz, internetezéshez, minden településen előkészületben KÉPZÉSEK, TALÁLKOZÁSOK: - pedagógus műhelyek; szociális és gyerekvédelmi szakemberek találkozói; - ifjúságfejlesztő segítők, IT mentorok képzése
11
11 KISTÉRSÉGI ALKALMAZÁSI KÍSÉRLET LEGFŐBB TANULSÁGAI TÖBBLETFORRÁSOK NÉLKÜL NEM LEHET ÉRDEMBEN FEJLESZTENI A „PROJEKT TÁRSADALOM” (versengő, 1-2 évre szóló pályázatok) ELŐNYEIT ÉS VESZÉLYEIT VIZSGÁLNI KELL A HELYI TÁRSADALOM AKTÍV RÉSZVÉTELE A LEGFONTOSABB FELTÉTEL: EHHEZ KELL „KÜLSŐ” MOZGATÓERŐ
12
12 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! www.gyerekesely.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.