Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGéza Péter Megváltozta több, mint 10 éve
1
GAZDASÁGI ETNOCENTRIZMUS ÉS ETNIKAI FOGYASZTÁS ERDÉLYBEN Deák Attila-Róbert Kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Szociológia és Szociális Munkás Képző Kar Témavezető: Drd. Csata Zsombor Kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Szociológia és Szociális Munkás Képző Kar
4
Fogalmak Gazdasági etnocentrizmus Bármilyen gazdasági természetű cselekvés során megnyilvánuló etnikai alapú döntés Etnikai fogyasztás Egy bizonyos etnikummal asszociált, vagy adott etnikumúként beazonosított termék vagy szolgáltatás előnyben részesítése egy másikkal szemben
5
Célok és kutatási kérdések Megfigyelhető-e, és ha igen, milyen mértékű a gazdasági etnocentrizmus és etnikai fogyasztói magatartás a romániai magyarok körében? Milyen tranzakciós helyzetekben és piacokon érhető tetten leginkább? Mivel magyarázhatóak ezek a jelenségek
6
Elméleti megközelítések Gazdaság- szociológia Közgazdaság- tudomány Új gazdaságszociológia o Beágyazottság (Granovetter) o Lehetőség-struktúrák (Aldrich) Szocio-ökonómia (Etzioni) o Moralitás szerepe a gazdasági döntésekben
7
Módszerek Másodelemzés 2008 - Erdélyi Etnikumközi Viszonyok Kutatóközpontja és Nemzeti Kisebbségkutató Intézet (N=1723) 2008 - Demográfia, rétegződés, nyelvhasználat. Második hullám Saját kérdőíves kutatás (N=548) 2009-2010 – Kolozsvári egyetemisták körében Online kérdőív (createsurvey.com)
8
Gazdasági etnocentrizmus Hajlandó lenne-e lemondani a (lak)bér bizonyos hányadáról azért, hogy azonos etnikumú bérlője legyen? (%)
9
Gazdasági etnocentrizmus Milyen mértékben lenne hajlandó eladni telkét egy magyar/román etnikumúnak? (%)
10
Etnikai fogyasztás Pusztán magyar volta miatt végezte-e a következő tevékenységeket? (%)
11
Etnikai fogyasztás Az alábbi esetekben inkább a magyart választaná (%) (vs. „Nem eszerint döntök”)
12
Etnikai fogyasztás (strukturális okok) Nyelvtudás „Etnikai burok” Területi származás
13
Etnikai fogyasztás (egyéni motivációk) Nemzeti identitás Nemzeti szolidaritásérzet Bizalom
14
Likert skála: Etnikai fogyasztás motivációi Faktoranalízis Strukturális okok (új gazdaságszociológia) Egyéni tényezők (szocio-ökonómia)
15
Magyar szolgáltatás Magyar elárusító Egyéni motivációk Strukturális okok Magyar termék
16
Összefoglalva Kimutatható egy átlag fölötti gazdasági etnocentrizmus és etnikai fogyasztás a romániai magyarok körében Különböző helyzetekben különbözőképpen nyilvánul meg – más-más magyarázó tényező Nem kell feltétlenül egy paradigmán belül vizsgálni a jelenséget
17
KÉRDÉSEK
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.